Skocz do zawartości

Triban 100 - commuter, "gravel", pierwszy baranek


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak masz ochotę to ściągaj korbę i przy okazji bym lekko przesmarował. Ja w moim drugim tribanie musiałem piłować korbę bo tak się zapiekła, ale to jest rower po kimś kto nie dbał o rower i myślał, że sprzeda go za miliony :D.

Opublikowano

Uważaj na te dętki 25/32, ja i ktoś jeszcze stąd łapaliśmy kapcia średnio po paru godzinach.

  • Pomógł 1
Opublikowano (edytowane)
W dniu 19.09.2018 o 06:54, FalconHeavy napisał:

Jak masz ochotę to ściągaj korbę i przy okazji bym lekko przesmarował.

Właśnie zdjąłem korby i wykręciłem suport. W sumie niepotrzebnie bo smaru tam było na grubo nałożone. Suport wykręcił się bez problemów. Ze śrubami korb musiałem chwilę powalczyć. Były pociągnięte jakimś klejem do gwintów, a ja nie miałem długiego imbusa, ale przy pomocy 30 cm rurki jako przedłużki puściły.

Przy okazji zmierzyłem grubość blatu i porównałem z zębatką 1-rzędową w starym rowerze. Dokładnie taką: https://allegro.pl/korba-1-rzedowa-44tx170mm-mechanizm-korby-30402-i7469335502.html.

W tribanie 100 zęby mają dokładnie 2 mm grubości u nasady, a w tej 1-rz korbie 2.1 mm. Korby nie przekładałem, ale wydaje mi się że powinna pasować jak by ktoś potrzebował taniej alternatywy.

W dniu 19.09.2018 o 08:03, noren napisał:

Uważaj na te dętki 25/32, ja i ktoś jeszcze stąd łapaliśmy kapcia średnio po paru godzinach.

A jakie dętki polecacie do opony 32mm?

EDIT:

Może za wcześnie się chwalić, ale chyba uporałem się z trzaskami z okolic suportu. Wygląda na to, że korby nie były do końca dociągnięte na osi. Dziś w drodze do pracy nie słyszałem żadnych trzasków, za to łańcuch na najniższym biegu zaczął lekko ocierać o chain catcher. Myślę że dociągnąłem korbę o ok 1 mm.

Edytowane przez ffurbo
Opublikowano

Cześć, jestem nowy na forum ale nie tylko, również jako szczęśliwy posiadacz T100 i jako więcej niż niedzielny rowerzysta.

Przejrzałem cały wątek i jestem pod duuuuużym wrażeniem waszej wiedzy, pomysłowości i zaangażowania.

Wasze mody są wspaniałe.

Potrzebuję rady odnośnie napędu. Nie mam mocnej nogi, bardzo rzadko korzystam z 6 i 7 przełożenia, są po prostu dla mnie za twarde. Głównie jeżdżę na 4 i 5. Przyszło mi do głowy że jak tak cały czas będę tylko na nich jeździł to szybko padną, a wiadomo wolnobieg. Dlatego postanowiłem zmiękczyć trochę napęd. Chcę wymienić tylko i wyłącznie korbę na 42 lub 44 zęby.

Proszę podpowiedzcie jakieś rozwiązanie, nie wymagające wiedzy jak wymienić itp. zakres cenowy powiedzmy do 150 pln-ów.

 

Opublikowano (edytowane)

A co ma do tego wolnobieg? Wszyscy tu tacy PRO, wolnobieg zły, a kupują tribana 100? :D

Nowy  wolnobieg kupisz nowy za 50-60zł, klucz do wolnobiegu za parę złoty na allegro. Wymiana nie jest skomplikowana. ścigasz koło i wykręcasz kluczem.

Radzę tylko pilnować wyciągnięcia łańcucha, bo ten fabryczny jest miękki jak guma - przymiar kosztuje parę złotych na allegro. Śmigać i wymieniać łańcuchy ;)

 

Włożyłem trochę w tribana, ale wolnobieg tylko wymieniłem na inny 8-rzędowy bo wpadły klamkomanetki i śmiga ;)

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano

No tak też można, tylko nadal część przełożeń będzie nie osiągalna. Wolał bym jednak całość zmiękczyć.

Opublikowano

Poszukaj innego wolnobiegu na 7rz, albo przestań się tym tak przejmować. 

Opublikowano
43 minuty temu, viehoo napisał:

 Chcę wymienić tylko i wyłącznie korbę na 42 lub 44 zęby.

Najlepiej pójść w wymienne zębatki narrow wide, które można kupić za grosze od naszych przyjaciół z dalekiego wschodu. Np takie: https://pl.aliexpress.com/item/MTB-Bicycle-Round-Shape-Narrow-Wide-Chainwheel-32T-34T-36T-38T-104BCD-Chain-ring-Bike-Circle/32784489719.html.

Potrzebujesz tylko korby która będzie miała odpowiedni rozstaw śrub (BCD). Tu drogi są dwie: wymieniasz suport i zakładasz korbę ze zintegrowaną osią, albo zostajesz przy starym dobrym kwadracie ;) i szukasz rozkręcalnej korby na kwadrat która będzie miała odpowiedne BCD. W tym przypadku czasem trzeba trochę pokombinować z kominami, śrubami i podkładkami żeby utrzymać linię łańcucha.

Gotowej jednorzędowej korby na kwadrat, przeznaczonej do wąskiego łańcucha raczej nie dostaniesz. Jest szansa że będzie działało z korbą single speed, jak pisałem wcześniej różnica jest grubości zębatki jest minimalna, ale to już druciarstwo. Mając do wydania na ten cel 150 zł poszedł bym w zębatkę narrow wide.

Opublikowano

A ja bym je wydał na używane klamkomanetki. ;) 

Dajcie spokój, tak się przejmować zużyciem wolnobiegu? Szkoda pieniędzy bo wolnobieg kosztuje 50, a Wy tu chcecie 150zł dokładać w obawie jego zużycia. 

Ja rozumiem robić upgrade bo osiągi, bo wygoda, bo waga ale tak to bez sensu. Ja sam lecę na używanych klamkach bo to na granicy opłacalności jednak to najlepszy mod jaki zrobiłem. 

  • Lubię to! 1
Opublikowano

Masz rację, jeżeli jedynym powodem wymiany korby jest przeciwdziałanie zużyciu wolnobiegu, to bez sensu. Za 150 zł na allegro można by kupić takie 4 wolnobiegi :)

Viehoo pisał jednak też o zmiękczeniu całego napędu i tu nie obędzie się bez wymiany zębatki. Sam planuję podobną modyfikację, ale to już na pewno nie w tym sezonie.

Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za podchwycenie tematu. Ale może nie wyraziłem się dość jasno. Głównym problemem dla mnie jest zbyt twardo zestrojony cały napęd. Sprawa zużywania się wolnobiegu jest wtórna. Chcę po prostu go max zmiękczyć, bo raczej na szybkości mi nie zależy. T100 jest dla mnie środkiem transportu do pracy 2, 3  razy w tygodniu 28km w jedną stronę + jako rower wyprawowy. W lipcu pojechałem na nim z sakwami na Warmię i Mazury na 7 dni. Dojazd z Poznania do miejsca docelowego w 4 dni. 3 dni po okolicy i pociągiem powrót. Myślę, że zmniejszenie zębatki da mi większy wybór przełożeń. W okolicy nie ma dużo podjazdów, ale nie wykluczam że w przyszłym roku pojadę na nim gdzieś gdzie będzie ich więcej. Nawet część trasy jaką pokonałem w lipcu byłą dość pagórkowata, miejscami z wiatrem w twarz nawet ciężka.

Edytowane przez viehoo
literówka
Opublikowano

Piszesz, że jeździsz na 4-5, więc masz spokojnie jeszcze trzy biegi w dół, na podjazdy (w tym jedną olbrzymią zębatkę) na 1. Ja bym się nie przejmował i jeździł na tym co jest. Spokojnie i tanio wymienisz zużyty wolnobieg jak przyjdzie na to czas.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Opublikowano

Problem w tym że ciężko jest znaleźć coś sensownego zostając jednocześnie na napędzie 1x. Korby od Alfine są drogie. O wiele taniej i łatwiej znaleźć korbe na kwadrat 50x34.

Opublikowano
17 minut temu, noren napisał:

 Korby od Alfine są drogie.

Alfine działa na szerokim łańcuchu, więc teoretycznie nie obsłuży łańcucha 6-8 rz.

Opublikowano

A wydawało mi się, że taka operacja będzie najprostsza? Trudno trzeba trenować, może noga "urośnie" 😛

Opublikowano (edytowane)

Witam Wszystkich.

Jako, że jestem nowym użytkownikiem, chciałbym się z wami wszystkimi serdecznie przywitać.

A teraz do rzeczy. Dzięki postom zawartym w tym wątku oraz nakierowaniem przez  kolegę, zakupiłem Tribana 100.  Decyzji, jak do tej pory, nie żałuję. Nie chcę tu agitować i przekonywać nikogo do zakupu, ale w moim przypadku przesiadka na ten rower, to przede wszystkim odczuwalna lekkość jazdy oraz nowe spojrzenie na turystykę rowerową. Pierwsze 1000 km to  poprawianie swoich dotychczasowych osiągnięć oraz coraz to dłuższe eskapady. Jak to w życiu bywa, apetyt rośnie w miarę jedzenia. Po etapie zachwytu nad prostotą napędu 1x7,  przyszedł czas na zmianę korby na dwurzędową. Chciałem się przy tej okazji podzielić z wami moją wersją modyfikacji Tribana. Jak każdy z was,  miałem dużo wątpliwości czy warto inwestować w Tribana. Przeczytałem wiele wątków na rożnych forach i szczerze mówiąc, byłem bliski rezygnacji. Do rozbudowy roweru ostatecznie zachęciła mnie radość, jaką  Triban  zapewniał mi podczas każdej wyprawy. Zdecydowałem się na korbę kompaktową 50x34, współpracującą z suportem typu Octalink. Dlaczego? Ponieważ jest to kompromis pomiędzy kwadratem a HT. Pewniejsze pasowanie korba-oś niż w przypadku kwadratu  oraz bezpieczniejsza zabudowa łożysk w porównaniu z HT. Jeżeli chodzi o sztywność układu support-korba - wystarczająca, ale nie powalająca. Minusem napędów na kwadrat jest nieoptymalne pasowanie korba-support (wspomniany kwadrat, gdzie ciężko jest uzyskać takie pasowanie, aby nie występowało bicie osiowe kół zębatych korby, skutkujące ocieraniem o przednią przerzutkę). Natomiast na niekorzyść HT przemawiając zbyt "odchudzone" łożyska oraz brak fabrycznie wykończonej mufy Tribana (aby była jasność, nie neguję tych rozwiązań, jednak Octalink wydaje mi się pewnym  rozsądnym kompromisem). Jako, że nie byłem pewien, czy inwestycja ma sens, postanowiłem, że przednia manetka będzie tego samego typu, co tylna (klamkomanetki to największy koszt modyfikacji). Na kierownicy pojawiła się manetka SHIMANO SL-A050, 2 rzędowa, nieindeksowana. Najtańsze rozwiązanie, jakie tylko mogłem zastosować. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że sprawuje się tak samo jak manetka tylna - wg mnie całkiem przyzwoicie. Nie twierdzę, że jest to jakość i komfort  klamkomanetki, ale umożliwia sprawną obsługę zmiany przełożeń korby (chyba nie jestem zbyt wymagającym użytkownikiem :) ). Nikogo nie namawiam  do takiego rozwiązania, chciałem jedynie pokazać, że istnieje pewna alternatywa dla nowych lub używanych klamkomanetek. Przejechałem na takim zestawie 3k kilometrów i szczerze mówiąc jestem zadowolony. Nie oznacza to jednak, że nie marzą mi się klamkomanetki. W chwili obecnej celuję w napęd 2x9. Po uskładaniu odpowiednich funduszy, mam zamiar zakupić klamki 2x9 oraz tylne koło z piastą pod kasetę.

Na marginesie, przednia manetka nieindeksowana ma taką zaletę, że można ją ustawić w takiej pozycji, że przednia przerzutka nie ociera o łańcuch, nawet w skrajnych przełożeniach z tyłu (nie namawiam, przedstawiam swoje obserwacje).

Jeżeli chodzi o koszty modernizacji, to wygląda to następująco:

- korba Octalink (Sora 50x34, napęd 2x9, taki sobie wymarzyłem) - 210 zł ( korbę na kwadrat z wymiennymi kołami zębatymi można dostać za ~ 140 zł, wersja przystosowana do napędów 8 rzędowych);

- manetka SL-A50 ~ 25 zł (w komplecie linka przerzutki);

- przerzutka przednia - 49 zł podstawowy Tourney ( ja kupiłem Sorę FD3000, 75 zł - celuję w napęd 2x9);

- pancerz przerzutki + końcówki ~ 10 zł.

- wkład suportu BB-ES300 - 44 zł.

A teraz krótko o użytkowaniu.

Triban na tym zestawie jeździ zarówno na łańcuchu 7 rzędowym jak i 9 rzędowym (większa kultura pracy ze względu na korbę oraz  przednią przerzutkę dostosowaną do napędu x9).

Na suporcie przejechałem ponad 3 tysiące kilometrów - jak do tej pory sprawuje się bez problemów (zalecam montaż śrub dokręcających korbę na klej do gwintów, inaczej mają tendencję do luzowania się, ja kupiłem klej na dziale motoryzacyjnym, w markecie budowlanym ~ 6 zł).

Podsumowując, Triban to ciekawa propozycja, aby zacząć swoją przygodę z jazdą na poważnie.

Ktoś może powiedzieć, że dołożysz i kupisz coś lepszego. Ma rację. Ale kupując taki rower, zawsze pozostaje niepewność czy gravel to na pewno będzie, to czego szukasz. Tutaj inwestując około 300 zł masz bazę 2x7 i możliwość dalszej rozbudowy. 

Wracając jeszcze do stuków i trzasków na twardych przełożeniach - to nie korba (w przypadku pojawienia się dodatkowych "stuków", polecam sprawdzić czy wystarczająco dokręcone są nakrętki suportu). Generalnie,  za pojawiające "chrobotanie" odpowiada po części wolnobieg ( po wymianie na inny, natężenie zmalało) oraz w głównej mierze piasta (wolnobieg , niekorzystne rozłożenie łożysk). Generalnie lekarstwem na objawy jest jazda z dużą (optymalną) kadencją.

W razie pytań pozostaję do usług. 

Pozdrawiam

 

 

 

 

Edytowane przez Tribanator
Opublikowano
W dniu 21.09.2018 o 16:27, viehoo napisał:

Potrzebuję rady odnośnie napędu. Nie mam mocnej nogi, bardzo rzadko korzystam z 6 i 7 przełożenia, są po prostu dla mnie za twarde. Głównie jeżdżę na 4 i 5.

Ja ma odwrotny problem tj brak mi bardziej twardych przełożeń. O ile na wolnobiegu mogę zejść jeszcze do 13 https://allegro.pl/wolnobieg-7v-sunrace-13-34z-megarange-srebrny-i6761136920.html to z korba jest problem, praktycznie brak w rozsądnej cenie jednorzędowe 50/52

co do klamkomantek to po co kupować skoro istniejącą A050 można inaczej zamontować ;)

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=102527

Opublikowano
9 godzin temu, marcinw1983 napisał:

co do klamkomantek to po co kupować skoro istniejącą A050 można inaczej zamontować ;)

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=102527

Jeździsz na tak zamontowanej manetce? Nie widzę za bardzo zalet takiego rozwiązania. Dostęp wcale nie wydaje się dużo łatwiejszy niż w normalnej pozycji, do tego utrudnione hamowanie z dolnego chwytu.

Opublikowano

nie mam tak zamontowanej manetki, podałem tylko jaki przykład kreatywności co niektórych 

Co to Claris FC-RS200 50/34T to jest 2-rzędowa, a ja bym chciał 1-rzędową 48,50, lub 52. Są takie?

Opublikowano

Musisz kupić 2rz z wymiennymi blatami i pobawić się podkładkami żeby na środku ja ustawić.

Opublikowano

 

Witajcie

Od roku jestem szczęśliwym posiadaczem rowerku btwin Triban 100. To chyba dość popularny i tani model roweru, łączącego pewne cechy szosy i gravela, jakkolwiek z powodu rewelacyjnej ceny posiadającego spore ograniczenia

Z roweru jestem bardzo zadowolony, nie jezdze może jakoś dużo ( w tygodniu w sezonie od maja do września pewnie około 100-150 km) głównie po drogach rowerowych (asfalt, kostka bauma), chodnikach (tak wiem nie wolno, ale to Warszawa i kierowcy rajdowcy), ale również po utwardzonych szutrach i duktach leśnych.

Ja szczerze mówiąc nie mam za bardzo ochoty inwestować w Tribana. Napęd 1 blatowy plus ta dziwna manetka nie stanowią dla mnie  większego problemu. Wolę jeździć z wyższą kadencją, na wolnobiegu praktycznie nie wrzucam przełożenia 14 zębów, bardziej niż prędkość interesują mnie długie dystanse i względny komfort. .W tym roku byłem również w Górach Swiętokrzyskich i na podjeździe pod Święty Krzyż spokojnie dawałem radę nawet na tym napędzie.

Na pierwszy ogień chciałbym wymienić opony. Fabryczne nie są jakieś złe mają 32 mm, ale są cięzkie (prawie 600 g każda). Myślę o oponach Continental Ultra Sport II w wersji zwijanej o szerokości 32 mm, są lekkie i w dosyć atrakcyjnej cenie. Szerokość 32 mm jest chyba dla mnie optymalna bo chodniki i asfalt są często kiepskiej jakości, a taka opono lepiej tłumi niż 23-25 mm. Na asfalcie (około 60-70 % mojej jazdy) powinny sie też toczyc trochę lżej.

Martwi mnie natomiast odporność na przebicia tych opon albowiem nie posiadają one wkładki antyprzebiciowej. Stąd pomysł aby taką wkładkę oddzielnie dołożyć np produkcji zefala lub z decathlonu.

Ewentualnie dopuszczam też możliwość uszczelnienia dętek jakimś płynem lub aerozolem, lub też zakupu porządnych i możliwie "pancernych" dętek.  (proszę o propozycje)

Wydaje mi się, że sensowny upgrade powinien też obejmować wymianę widelca na taki częściowo lub całkowicie karbonowy, tyle że koszt takiej wymiany pewnie by wynosił conajmniej z 500 zł albo i wiecej. Dałoby to z 600 gr mniejszą masę i zapewne również lepsze tłumienie nierówności. No ale chyba gra nie warta świeczki, chyba że za jakis czas tak się zaangażuje w jazdę że bedę kręcił 10k km rocznie.

Pozdrawiam wszystkich i proszę o uwagi. :)

Opublikowano (edytowane)

Z widelcem będzie problem, bo raz, że ciężko dostać taki szeroki do szosy, dwa że główka/bieżnia ma 50mm, a to dużo. 

Można ponoć zamówić w decatlu od tribana 500 i jak się kiedyś pytałem to jakieś 460zł. Ale majstry mówiły, że to taki niepełny carbon, a cena spora jak na dokładnie do tribana 100 :D

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano

A te od accenta ? Nie da się ich zaadaptować?

Wysłane z mojego TA-1024 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

W tribanie masz główkę pod bieżnię 50mm, jak widelec jest pod bieżnie np 45mm to jak to ma wyglądać i działać?

Nie wiem jakie wymiary ma accent.

https://www.goride.pl/sztywne-widelce/accent-race-ultra-widelec-700c-szosowy-1

Tylko ta cena prawie równa wartości tribana :D i nie wiadomo jak z prześwitem. Ja to celowałem w chińskie.

Edytowane przez FalconHeavy

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...