Gość Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 Witam, wymieniłam ostatnio napęd z 8-rzędowego na 9-rzędowy. Obecnie napęd składa się z takich części: gripshifty Sram X0, kaseta Sram PG-990, korba SLX M660, przerzutka Sram X0, łańcuch Sram PC-991. Problem polega na tym, że na biegach 8 i 9 całość pracuje sporo głośniej niż na pozostałych. Biegi wskakują płynnie, przerzutkę wyregulowałam zgodnie z wszelkimi arkanami sztuki. Co więcej, ten sam napęd z przerzutką Sram X7 i łańcuchem Connex 9sB pracował w podobny sposób. Wszystkie biegi były ok, a 8 i 9 (12 i 11T) z chrobotem. Gdy reguluję przerzutkę baryłką, to w skrajnych ułożeniach łańcucha dochodzi dzwonienie, więc to chyba nie jest problem regulacji. Do tej pory przejechałam 35km na trenażerze. Łańcuch po wyjęciu z pudełka został dokładnie wymyty i nasmarowany Rohloffem. Nagrałam film, w którym słychać problem. Te stuki na niektórych biegach są spowodowane tym, że moja ręka nie nadążała za bębenkiem, za to chrobot słychać wyraźnie. https://drive.google.com/open?id=19QU66JoRALuWE8HJ5AdOey3PAGWoz6RR Czy to jest normalna praca napędu i powinnam więcej pojeździć, aby się wszystko dotarło czy mam coś uwalone? Hak wydaje się być prosty - zresztą w sezonie wymieniałam go na nowy i od tamtej pory rower nie zaliczył dzwonu. Na napędzie 8-rzędowym wszytko hulało aż miło. A może to cecha napędów 9-rzędowych i muszę się z tym pogodzić? Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 (edytowane) A na jakich przełożeniach z przodu masz te dźwięki? Na wszystkich? U mnie w napędzie szosowym był identyczny dźwięk jak jechałem na małej tarczy z przodu (napęd 2 rzędowy) i tył właśnie 8 i 9. Łańcuch ocierał mi nie o wózek przedniej przerzutki tylko o większy blat korby. Daj znać. Jak znajdę to nagranie to sobie porównasz - wrzucę poprzez edycję postu zapewne. https://youtu.be/pmEhRXw3ons?t=2m A tutaj wreszcie dotarłem to informacji od Shimano, że to normalne i od tamtej pory unikam skrajnych przełożeń - według mnie u Ciebie są te same dźwięki, z tym że u mnie na dworze to inaczej brzmią Edytowane 25 Styczeń 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 (edytowane) Z przodu jest największa tarcza. Na średniej te problemy dalej są, ale mniejsze, a na młynku zanikają. Edytowane 25 Styczeń 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 (edytowane) To ja niestety odpadam. Nie mam pojęcia co to innego może być. Co nie zmienia faktu że pomyśle. Na 1x8, 2x8 to samo? Widocznie coś nie tak z linią łańcucha? Np. brak odpowiednich podkładek dystansowych? Nie martw się, coś eksperci z forum wymyślą Edytowane 25 Styczeń 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Yan Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 Jak na mój gust wózek jest za bardzo przesunięty w lewo (za blisko większej zębatki). Zobacz czy jak będziesz popuszczać linkę to hałas zniknie. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 Zauważyłam jedną rzecz. Na tych dwóch biegach (8 i 9), łańcuch opiera się o wewnętrzne pierścienie dystansujące zębatki od siebie. Na większych zębatkach tego problemu nie ma. Może to się jakoś musi dotrzeć albo taki urok tego? Tylko, że w systemie 8-rzędowym takich atrakcji nie było, a najmniejsza zębatka też miała 11 zębów i łańcuch dotykał pierścieni dystansowych. Co zastanawiające, to przekos łańcucha z zębatką 44T z przodu i 32T z tyłu nie daje takich atrakcji - a jest to skrajny przekos łańcucha. Wózkiem już kręciłam i to nie pomaga. Odnośnik do komentarza
Reset Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 (edytowane) A czy małe kółeczko przerzutki gdy jest na 8 i 9 biegu, jest dostatecznie odsunięte od kasety? Pokręć tą śrubą: Edytowane 25 Styczeń 2018 przez Reset Odnośnik do komentarza
Nurek_ Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 3 minuty temu, Reset napisał: A czy małe kółeczko przerzutki gdy jest na 8 i 9 biegu, jest dostatecznie odsunięte od kasety? Na filmie widać, że raczej tak. Z tym problem jest przy dużych zębatkach a nie małych. Mam podobnie z najmniejszą zębatką w napędzie 2x10, ale że bardzo rzadko jej używam - nie drążyłem tematu. Czy oprócz dźwięku masz wrażenie jakby łańcuch chodził na tych zębatkach z większym oporem, a całość wpadała jakby w wibracje? Odnośnik do komentarza
Puncu Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 A jaką masz szerokość mufy i ile jakich podkładek pod suportem? O ile to łożyska zewnętrzne. Odnośnik do komentarza
Reset Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 2 minuty temu, Puncu napisał: A jaką masz szerokość mufy i ile jakich podkładek pod suportem? O ile to łożyska zewnętrzne. Też pomyślałem o podkładkach dystansowych Odnośnik do komentarza
Puncu Napisano 25 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 25 Styczeń 2018 Z opisu wynika że masz korbe za daleko odsuniętą na zewnątrz.Domyślam się że masz mufe 68mm. W takim razie przy suporcie Shimano, Accenta i Race Face powinnać mieć trzy podkładki między miską a ramą, dwie z prawej i jedną z lewej. Każda o grubości 2,5mm.Jeżeli tak jest, daj jedną podkładkę z prawej strony na lewą i oceń głośność napędu. Jeżeli się poprawi to daj wszystkie na lewo i oceń ponownie. Uprzedzam że będzie to wymagało regulacji przedniej przerzutki.A dlaczego bym tak zrobił? Dół kasety jest częściej używany niż góra i to tam łańcuch dostaj najbardziej po pupie. Warto zadbać by tam linia łańcucha była najlepsza.Na górze kasety po takim zabiegu zrobi się przekos, ale ogniwka nie będą ocierały o sąsiadujący rząd bo będzie za nisko. 1 Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 10 godzin temu, Reset napisał: A czy małe kółeczko przerzutki gdy jest na 8 i 9 biegu, jest dostatecznie odsunięte od kasety Jest odsunięte na taką odległość, aby od największej zębatki było w odległości około 10mm. Przyglądałam się pracy napędu na każdym biegu i ta odległość wydaje się być ok. 9 godzin temu, Puncu napisał: Z opisu wynika że masz korbe za daleko odsuniętą na zewnątrz. Domyślam się że masz mufe 68mm. W takim razie przy suporcie Shimano, Accenta i Race Face powinnać mieć trzy podkładki między miską a ramą, dwie z prawej i jedną z lewej. Każda o grubości 2,5mm. Mufę mam o szerokości 73mm, więc po lewej stronie nie mam żadnej podkładki, a z prawej strony jedną. Taki układ pracował przez rok z napędem 8-rzędowym i było wszystko ok. 10 godzin temu, Nurek_ napisał: Mam podobnie z najmniejszą zębatką w napędzie 2x10, ale że bardzo rzadko jej używam - nie drążyłem tematu. Czy oprócz dźwięku masz wrażenie jakby łańcuch chodził na tych zębatkach z większym oporem, a całość wpadała jakby w wibracje? Całość wpada w lekkie wibracje, a co do oporu większego, to trudno powiedzieć, bo same zębatki ten opór zwiększają. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 Jeśłi masz nowy osprzęt to może daj mu trochę czasu, a sie dotrze. Tak samo miałem w 1x11 i teraz chodzi cicho Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 1 minutę temu, Franz Mauer napisał: Jeśłi masz nowy osprzęt to może daj mu trochę czasu, a sie dotrze. Tak samo miałem w 1x11 i teraz chodzi cicho Chyba tak zrobię, bo zwyczajnie nie mam już pomysłu na dalsze regulacje. Dwie przerzutki i dwa łańcuchy w akcji i cały czas to samo. Na szczęście sprawa dotyczy dwóch biegów, które zwykle są używane do dokręcania na zjazdach, więc nie są w użyciu najczęściej. Przejadę z 200km i zobaczę czy problem maleje, bo może faktycznie całość musi się do siebie dopasować. Jednak 8-rzędowy napęd to cud, miód i orzeszki, jeśli chodzi o pracę i regulację. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 (edytowane) Jak chcesz to mogę Ci wysłać swoją kasetę Sorę lub SRAM 9 rzędowe bo nie korzystam. Łańcuch też mam. Wtedy wyeliminujesz coś na 100% Nie ma problemu. Edytowane 26 Styczeń 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 @Sziva wrzuć łańcuch na te zębatki, na których działa najgłośniej i zwróć uwagę czy sam łańcuch nie wpada w zbyt duże wibracje, które mogą skutkowac obijaniem się go np. o sąsiednie zębatki? Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 30 minut temu, m4rvell0us napisał: Jak chcesz to mogę Ci wysłać swoją kasetę Sorę lub SRAM 9 rzędowe bo nie korzystam. Łańcuch też mam. Wtedy wyeliminujesz coś na 100% Nie ma problemu. Dzięki za chęci, póki co popróbuję to dotrzeć. 7 minut temu, Franz Mauer napisał: @Sziva wrzuć łańcuch na te zębatki, na których działa najgłośniej i zwróć uwagę czy sam łańcuch nie wpada w zbyt duże wibracje, które mogą skutkowac obijaniem się go np. o sąsiednie zębatki? Obserwowałam to i łańcuch nie obija mi się o sąsiednie zębatki. Gdy zacznę regulować przerzutkę, to w momencie gdy łańcuch zaczyna dotykać sąsiedniej zębatki, dochodzi mi do wibracji dzwonienie. Wydaje mi się, że te wibracje są generowane przez to, że łańcuch na tych dwóch małych zębatkach opiera się o element dystansujący zębatki od siebie. Przy większych zębatkach tego nie ma, bo są one położone wyżej niż dystans. Ale to tylko moje przypuszczenia. Odnośnik do komentarza
lukaszko Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 A jaki przebieg ma łańcuch i kaseta? Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 47 minut temu, Sziva napisał: Ale to tylko moje przypuszczenia. Może wcale się nie mylisz. Pierwsze do głowy przyszło to spróbowanie z innym łańcuchem. Może ogniwa mają jakiś inny kształt, lub wysokość i rzeczywiscie opierają się na dystansach? Drugie do głowy przyszłło mi słabsze napreżenie łańcucha na tych zębatkach w stosunku do większych. Spróbuj może wrzycić łańcuch na środkową lub małą zebatkę, aby uzyskał większy przekos (wiem, wiem nie powinno się tak robić), ale może wtedy coś się wyjaśni? Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 15 minut temu, lukaszko napisał: A jaki przebieg ma łańcuch i kaseta? 35km w domu na trenażerze rolkowym. Całość nówka sztuka nieśmigana. 1 minutę temu, Franz Mauer napisał: Może wcale się nie mylisz. Pierwsze do głowy przyszło to spróbowanie z innym łańcuchem. Może ogniwa mają jakiś inny kształt, lub wysokość i rzeczywiscie opierają się na dystansach? Drugie do głowy przyszłło mi słabsze napreżenie łańcucha na tych zębatkach w stosunku do większych. Spróbuj może wrzycić łańcuch na środkową lub małą zebatkę, aby uzyskał większy przekos (wiem, wiem nie powinno się tak robić), ale może wtedy coś się wyjaśni? Łańcuchy przetestowałam już dwa: Connex 9sB i obecnie Sram PC-991 (myślałam, że łańcuch dedykowany wyeliminuje mi ten problem, a poza tym z niego się złota farba nie sypie). Na obu jest dokładnie to samo, oba są nowe. Wrzucałam łańcuch na pozostałe zębatki z przodu i tak: na średniej efekt ten też występuje, ale w mniejszym zakresie, a na młynku nie ma tego efektu. Wygląda to tak, jakby właśnie większe naprężenie łańcucha na tych dwóch zębatkach powodowało wibracje i hałas, więc tym bardziej zastanawiam się czy to nie jest wina dociskania łańcucha do elementów dystansujących zębatki. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 Podaj mi długość rury dolnej tylnego trójkąta (tzw. łańcuchowej), wielkość największej zębatki korby i największej kasety.Sprawdzimy długość łańcucha. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 (edytowane) 13 minut temu, Franz Mauer napisał: Podaj mi długość rury dolnej tylnego trójkąta (tzw. łańcuchowej), wielkość największej zębatki korby i największej kasety.Sprawdzimy długość łańcucha. Długość łańcucha określałam w ten sposób, że objęłam nim największą zębatkę z przodu i największą z tyłu (z pominięciem przerzutki) i dodałam 2 ogniwa. Ponieważ wyszło 107 ogniw, dodałam jeszcze jedno i łańcuch ma 108 ogniw (uwzględniając spinkę). Blat z przodu ma 44T, kaseta 11-32. Długość tylnego widelca 420mm (rama 16"): http://www.rowerymerida.pl/produkt19/carbon-flx-race-v-rower-merida.html Edytowane 26 Styczeń 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 Porównamy wieczorem Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 Policzyłam ze wzoru: (44+32)/2+42/0,635+2=106,14 Po zaokroągleniu w górę wychodzi 107, więc łańcuch powinien mieć 108. I tyle mój ma. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 26 Styczeń 2018 Udostępnij Napisano 26 Styczeń 2018 (edytowane) Matematyczne wyliczenie pokazuje,że powinno być 108 ogniw. Ten sposób ustalania długości łąńcucha stosowałem w systemie 3x9 i 2x10 i zawsze było trafnie. W systemie 1x11 okazało się, że musiałem dołożyć dwa ogniwa. Zaryzykowałbym i skróciłbym Twój łańcuch do 106 ogniw. Wcześniej jednak sprawdziłbym jak teoretycznie bedzie wyglądał wózek tzn. czy nie beędzi ezbyt napięty jak np. w moim przypadku, który tu publikowałem. Nota bene: zanim dodałem do swojego łańcucha dwa dodatkowe ogniwa przejechałem się do serwisu Shimano (Sport profit) i chłopaki stwierdzili,że nie jest źle i że przez to naped moze chodizć jeszcze lepiej. Jednak dla spokojnego sumienia dołożyłem 2 ogniwa, które zawsze mogę zgodnie ze wzorem zabrać. Edytowane 26 Styczeń 2018 przez Franz Mauer Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się