Skocz do zawartości

Strefy tętna, + ustalenie HRmax i LT HR


Filipeu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, z tego co wiem to LT HR to chyba tętno progowe, którego nie potrafię ustalić z powodu niewiedzy na ten temat. Mam też pytanie jak ustalić strefy treningowe na podstawie tętna, i co w nich trenuję. 

Mogę, się sugerować taką tabelą, która wyznacza strefy na podstawie HR Max?
S1 60% HRMax - Rozjazd
S2 60-70% HRMax - Wytrz. Tlenowa
S3 70-80% HRMax - Wytrzymałość
S4 80-90% HRMax - Beztlen
S5 90-100% HRMax - Interwały / Tempówki / VO2Max

Odnośnik do komentarza

Aby ustalic LT musisz miec pulsometr. Zakladam ze masz i opaske na klatke. Z doswiadczenia wiem ze z nadgarstka zle wskazuje chyba ze wyznaczasz podczas jazdy na rowerze stacjonarnym ale tez moze byc blad pomiaru.

Wg ksiazki Joe Friel trening z pulsometrem nalezy zrobic 10min rozgrzewki dokrecajac stopniowo tetno do docelowego ( pierwsze 2 testy mozna nie wiedziec jak nasze cialo zareaguje na dane obciazenie i mozna zle dobrac obciazenie). Po rozgrzewce odchaczasz w zegarku lap i jedziesz 20min w miare mozliwie rownym tempem by wytrzymac te 20min. Na koniec znow wciskasz lap w zegarku. Na koniec testu powinienes byc spompowany. Sredni puls z tych 20min jest Twoim LT. Ja po juz x testach robie sobie 15min rozgrzewki a chyba jeszcze zrobie raz 20min bo czuje ze potrzebuje troche dluzej pokrecic zanim podejde do testu. 

Zakresy stref ja ustawiam wg tabeli zawartej w ksiazce wg wyliczonego LT. Jak bede w domu to moge dopisac jak to u mnie dokladnie % wyglada ale mysle ze w google znajdziesz odpowiednie tabele. Prawidlowo wyznaczone strefy oznaczaja ze wkraczajac w 5 strefe nie jestes w stanie dlugo jechac.

LT bedzie sie czesciej zmieniac w zaleznosci od stopia wytrenowania a HRmax az tak bardzo sie nie zmienia. Po zmianie stref z HRmax na LT okazalo sie ze to sa w moim przypadku zupelnie inne strefy.

Tyle w skrocie mojej wiedzy co do LT. To bedzie moj pierwszy powazniejszy sezon treningowy wlasnie z strefami LT. Moze jeszcze ktos sie wypowie co ma dluzszy staz. ;)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
czarusblitz

Generalnie wszystko w telegraficznym skrócie kolega wyżej wszystko wyjaśnił. Ja dodałbym jeszcze, że wartości tętna maksymalnego nie trzeba znać ani specjalnie wyznaczać, nie jest ono specjalnie do niczego potrzebne, a jeśli już je znamy to jedynie można dodać, że celem trenowania z pulsometrem jest przesuwanie stref w prawo, właśnie w kierunku tętna maksymalnego; im bliżej tętna maksymalnego nasz LThr, tym lepsza nasza kondycja, oznacza to że dłużej potrafimy utrzymać zadana intensywność w strefach. Również podobny efekt osiągniemy, gdy w teście wyjdzie nam to samo tętno LT, ale osiągniemy wyższą prędkość w teście.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...