Skocz do zawartości

Zębatki owalne w MTB


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy przy zmianie z zębatki 32T okrógłej, na 32T owalną trzeba dokonać modyfikacji łańcucha?

I jakie macie odczucia z jazdy na takich zębatkach?

Opublikowano (edytowane)

W zasadzie możesz wykorzystać ten sam łańcuch, który posiadasz. Jednak niektórzy producenci zębatek zastrzegają, że ich wyrób może nie być kompatybilny z danym łańcuchem. Ja używam zębatki owalnej polskiej firmy HCC Components i współpracuje z łańcuchem KMC 11rzędowym bez problemu. Za to czytałem na stronie (chyba Bikestacja.pl), ze inna popularna firma produkująca zębatki owalne AbsoluteBlack nie zaleca stosowania łańcucha KMC do  ich zebatek okrągłych typu Narrow Wide. Być może odnosi się to również do owalnych. Jak się na którąś firmę zdecydujesz to wrzuć temat w google i tam jest wiele informacji od użytkowników owalnych zębatek wymienionych przeze mnie firm na temat kompatybilności z konkretnymi łańcuchami np. SRAM. KMC czy Connex.

Ja użytkuję owalną 32T i jedno co zauwazyłem od razu to...płynność pracy korby. Owal eliminuje martwą strefę i noga pracuje efektywnie cały czas podając moc na koło. W zwykłej okrągłej zębatce podczas jazdy czy to po płaskim czy to pod górkę wyczuwalny był moment jakby na koło nie była przkazywana moc, taka przerwa w dostawie prądu. Gdybyś wyobraził sobie zegar z okrągłym blatem i podzielił go na cztery kwarty to dzieje się tak gdy stopa znajdzie się między godziną 9 a 12. Tam noga generuje najmniejszą moc, albo i wcale. Podobno owal to eliminuje. 

Poza tym zębatka świetnie sprawuje się podczas podjazdów,bo noga pracuje płynnie, co z kolei pozwala utrzymać przyczepność kół i lepiej transferować moc. Na płaskim z kolei zauważyłem,że podczas zrywów tj. gwałtownego depnięcia na pedały koło od razu otrzymuje moc. W okrągłych zębatkach przy napędzie 2x miewałem wrażenie, że najpierw zebatka musi "załapać" łańcuch,aby potem w 100% przekazywać moc na koło. Ale to może moje wrażenie, którego próbuję się dopatrzyć, aby uzasadnić wyadne na owal pieniądze ;)

Edytowane przez Franz Mauer
Opublikowano

Czytałem już troche na ten temat w sieci. Chciałem dopytać jeszcze innych osób tutaj z forum, jak im sie sprawuja takie zębatki.

A co z firmą BANLESS? jest gorsza od HCC czy AbsolutBlack?

Opublikowano

Firma jest mi znana,choć na niej nie jeździłem. Sądzę,że każda z nich da Ci zębatke na przyzwoitym poziomie. 

Opublikowano
Godzinę temu, Franz Mauer napisał:

Za to czytałem na stronie (chyba Bikestacja.pl), ze inna popularna firma produkująca zębatki owalne AbsoluteBlack nie zaleca stosowania łańcucha KMC do  ich zebatek okrągłych typu Narrow Wide. Być może odnosi się to również do owalnych.

Wyjaśnię że nie chodzi tutaj o to że łańcuch nie będzie chodził na tej zębatce. Chodzi o to że system NW zastosowany przez AbsoluteBlack nie działa w przypadku łańcucha KMC. Kilka firm tak ma. A zdarzają się też patenty które nie puszczają łańcucha danej firmy. Radzę poczytać co mówi producent.

Opublikowano

@Red nie rozumiem co wyjaśniasz? Skoro okrągła zębatka firmy AbsoluteBlack nie przyjmuje łańcucha KMC,bo jest w systemie NW, to jeśli owalna zebatka tej samej firmy również jest wyposażona w system NW to wg mnie na logikę KMC na owalu tez nie bedzie hulał. Niestety nie sprawdzałem tego i nie przeczytałem o tym nigdzie, o okrągłych AB jest sporo w necie. Na temat zębatek owalnych i konkretnych łańuchów tez można znależć wiele informacji pochodzacych od użytkowników

Opublikowano
1 godzinę temu, Franz Mauer napisał:

moment jakby na koło nie była przkazywana moc

poprostu w gratisie mamy technologię Big-bang z Moto GP :P

ja na razie ujeżdżam 2x11 ale gdyby kiedyś przyszło mi przejść na 1x to pewnie spróbowałbym owalu

Opublikowano

Napisałeś tak jakby KMC wogóle nie był kompatybilny z AbsoluteBlack. Ja tylko dopowiedziałem na czym to polega.

Opublikowano

 

2 minuty temu, trollu napisał:

ja na razie ujeżdżam 2x11 ale gdyby kiedyś przyszło mi przejść na 1x to pewnie spróbowałbym owalu

Sam zostałem namówiony przez kolegę na 1x z owalem i nie sądziłem, ze to tak fajnie działa. Teraz jeżdżę na 32T przy 11-46 z tyłu (11 rz) i jeszcze muszę zrobic trochę km, aby stwierdzić czy ten zestaw to moje optimum czy maksimum, czy mogę pokusić się np. o 34T w owalu. Przy rozmiarze 32T zakres owalności wynsi 31/34T, a przy owalu 34T jest to 32/36T. Chce dobrać optymalny zestaw na moje możliwości, aby ta zmiana nie stała sie dla mnie tylko niepotrzebnym wydatkiem. 

5 minut temu, Red napisał:

Napisałeś tak jakby KMC wogóle nie był kompatybilny z AbsoluteBlack. Ja tylko dopowiedziałem na czym to polega.

Czy to oznacza, że łańcuch KMC będzie współpracował z AbsoluteBlack w systemie NW, ale że nie bedzie wykrozystywał NW?

Opublikowano (edytowane)

Posiadam N/W owala 34t i 36t od MOTSUV (chińczyk, ale na oko bardziej opłacalny od polskich marek) i działa spoko. Z KMC i shimano nie ma problemu. Co do odczuć, początkowo było dziwnie, takie jazda góra- dół. Aktualnie nic nie czuję by było owalne. Leci do mnie okrągła 34t, więc będę miał jeszcze porównanie co do odczuć.

Edytowane przez ponczi
Opublikowano

Zamówiłem taką od Banless. W gorącej wodzie jestem kąpany i nie mogę sie już doczekać :D Mam nadzieję że zmiany odczuje na plus. 

Opublikowano

A czy owalne zębatki są dedykowane jedynie do napędów 1x czy też można je zastosować przy napędach 2x lub 3x?

Opublikowano (edytowane)

@Sziva

W zasadzie z tego powodu zrezygnowano z nich w latach 90. Obecnie spotyka się głównie w rowerach szosowych przy napedzie 2x, ale uzależnione jest to od stopnia owalności. Najczęściej jest to 10%. Przy większych owalach należałoby testować na "otwartym organiźmie" ;) 

W kolarstwie górskim raczej idzie się w kierunku uproszczenia napędu, więc jak Wiesz rezygnuje się z przerzutek przednich.

Edytowane przez Franz Mauer
Opublikowano

Dzięki za info! W takim razie nie kombinuję. Jak zajadę obecny napęd, to będę o tym myśleć.

Opublikowano

No dobrze, a są jakieś obiektywne mierzalne korzyści owalu, np. będę szybszy o 0,5 %?

Andrzej Sawicki
Opublikowano

Jest tylko teoria (opisana wyżej). Nie ma badań na temat zalet zębatek owalnych, które można by nazwać naukowymi. Dostępne "testy" są ewidentnie typu marketingowego -- niczego nie udowadniają statystycznie.

Opublikowano

A przypadkiem wszystkie zębatki owalne nie są Narrow Wide? W takim wypadku zastosowania w napędach 2x by nie miały.

Opublikowano

Z tego co ja gdzieś tam doczytałem, czy ogladałem jakieś testy, to nikt nie twierdził że był szybszy dzieki takiemu rozwiązaniu. Za to wiele osób pisało o tym że moc szczegolnie na podjazdach jest bardziej równomierna, pedałowanie jest płynne.

Ja zębatke pewnie dziś lub jutro dostane, a w weekend prawdopodobnie (zależy od pogody) sprawdze w górach świetokrzyskich. Sam jestem bardzo ciekaw takiego owalu.

Opublikowano
11 minut temu, Puncu napisał:

A przypadkiem wszystkie zębatki owalne nie są Narrow Wide? W takim wypadku zastosowania w napędach 2x by nie miały.

Te powszechnie stosowane w MTB do 1x, w większości pewnie tak. Jednak można kupić również nie posiadające. Dość znaną w tym względzie firmą jest Qring Rotor, ale dotyczy to szosy. 

Andrzej Sawicki
Opublikowano

Niektórzy robią zestaw 2x, w którym tylko mniejsza zębatka jest owalna. Wtedy narrow-wide nie ma sensu.

Opublikowano
27 minut temu, Andrzej Sawicki napisał:

Jest tylko teoria (opisana wyżej). Nie ma badań na temat zalet zębatek owalnych, które można by nazwać naukowymi. Dostępne "testy" są ewidentnie typu marketingowego -- niczego nie udowadniają statystycznie.

Teoria nie teoria. Najlepiej zamontowac sobie taką i przetestować. Ciężko być wiarygodnym w czymś, czego się samemu nie spróbowało ;)

Opublikowano
Teraz, Franz Mauer napisał:

Teoria nie teoria. Najlepiej zamontowac sobie taką i przetestować. Ciężko być wiarygodnym w czymś, czego się samemu nie spróbowało ;)

Dokładnie :) Trzeba sprawdzić na sobie.

Opublikowano (edytowane)
31 minut temu, Andrzej Sawicki napisał:

Jest tylko teoria (opisana wyżej). Nie ma badań na temat zalet zębatek owalnych, które można by nazwać naukowymi. Dostępne "testy" są ewidentnie typu marketingowego -- niczego nie udowadniają statystycznie.

Szkoda,że nikt nie pokusił się o przetestowanie jak zmienią się osiągi w praktyce.  Ja np. zrobiłem takie porównanie rowerów 26 i 29 cali, a także jazdę na platformach i w spd i wiem o ile jestem szybszy przy takiej zmianie. Miałem nawet to wyliczone w % i różnice są naprawdę spore :)  ZTCP to zmiana na 29-era dała wzrost prędkości o 3% a spd aż o 5 %.

Edytowane przez firefoks
Opublikowano
1 minutę temu, Andrzej Sawicki napisał:

Niektórzy robią zestaw 2x, w którym tylko mniejsza zębatka jest owalna. Wtedy narrow-wide nie ma sensu.

Tu już nawet ni chodzi o sens NW tylko o to, że przerzutka może mieć problem z przerzucaniem łańcucha między zębatkami, gdy ten porządnie siedzi na zmiennoprofilowych zębach.

Andrzej Sawicki
Opublikowano
7 minut temu, Franz Mauer napisał:

Teoria nie teoria. Najlepiej zamontowac sobie taką i przetestować.

Doskonały ruch marketingowy. Nikt nie ma danych, ale sprzęt na pewno działa zajebiście. Wierz producentowi, szczególnie że sprzęt napoczęty jest nie do oddania.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...