Administrator SzajBajk Napisano 22 Styczeń 2018 Administrator Udostępnij Napisano 22 Styczeń 2018 1 Odnośnik do komentarza
dest_online Napisano 10 Grudzień 2018 Udostępnij Napisano 10 Grudzień 2018 To bardzo ważny temat. W czasach hamulców tarczowych i systemów bezdętkowych producenci obręczy dają co raz mniej materiału, a nie na każdej jest napisane jakie ciśnienie wytrzyma dana obręcz. Mało doświadczeni rajderzy pompują "ile jest napisane na oponie" i później się pojawiąją problemy. W dobrych oponach MTB, pewnie większość doświadczoncyh szajbajków się zgodzi, powyżej 2.0 barów opory toczenia wręcz rosną (w terenie) i pogarsza się dramatycznie trakcja. Sam ważę niedużo (69kg) i zdaża się że schodzę do 1.0-1.2 bara w ciężkich warunkach. 1 Odnośnik do komentarza
RaTer Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 W dniu 10.12.2018 o 17:53, dest_online napisał: To bardzo ważny temat. W czasach hamulców tarczowych i systemów bezdętkowych producenci obręczy dają co raz mniej materiału, a nie na każdej jest napisane jakie ciśnienie wytrzyma dana obręcz. Mało doświadczeni rajderzy pompują "ile jest napisane na oponie" i później się pojawiąją problemy. W dobrych oponach MTB, pewnie większość doświadczoncyh szajbajków się zgodzi, powyżej 2.0 barów opory toczenia wręcz rosną (w terenie) i pogarsza się dramatycznie trakcja. Sam ważę niedużo (69kg) i zdaża się że schodzę do 1.0-1.2 bara w ciężkich warunkach. 1.0 -1.2 ? W oponach dętkowych? Przecież to co jazda snake. A jeśli mówimy o bezdętkach to wydaje mi się że 1.0-1.2 to i tak za mało i to co pisałeś - duże ryzyko uszkodzenia obręczy. 1 Odnośnik do komentarza
Nemrod Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 W dniu 10.12.2018 o 17:53, dest_online napisał: To bardzo ważny temat. W czasach hamulców tarczowych i systemów bezdętkowych producenci obręczy dają co raz mniej materiału, a nie na każdej jest napisane jakie ciśnienie wytrzyma dana obręcz. Mało doświadczeni rajderzy pompują "ile jest napisane na oponie" i później się pojawiąją problemy. W dobrych oponach MTB, pewnie większość doświadczoncyh szajbajków się zgodzi, powyżej 2.0 barów opory toczenia wręcz rosną (w terenie) i pogarsza się dramatycznie trakcja. Sam ważę niedużo (69kg) i zdaża się że schodzę do 1.0-1.2 bara w ciężkich warunkach. Heh..nigdy wraz ze wzrostem ciśnienia nie rosną opory toczenia tylko zawsze maleją. Zmniejsza się za to przyczepność. Przy utracie przyczepności waty idą w powietrze i faktycznie bardziej napompowana opona będzie wolniejsza. Ale ma to związek z utratą przyczepności a nie ze zwiększonymi oporami toczenia bo one zawsze przy wyższym ciśnieniu będą mniejsze. 1 Odnośnik do komentarza
RaTer Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 8 minut temu, Nemrod napisał: Heh..nigdy wraz ze wzrostem ciśnienia nie rosną opory toczenia tylko zawsze maleją. Zmniejsza się za to przyczepność. Przy utracie przyczepności waty idą w powietrze i faktycznie bardziej napompowana opona będzie wolniejsza. Ale ma to związek z utratą przyczepności a nie ze zwiększonymi oporami toczenia bo one zawsze przy wyższym ciśnieniu będą mniejsze. Na płaskim i równym terenie tak. Na piasku chyba niekoniecznie. Sądzę, że na piasku przy cisnieniu 2.0 opory będą niższe niż przy 5.0. Dlaczego? Bo mamy większą szerokość styku opony z podłożem i opona się tak nie zapada w piasku, a z tego wynika, że stawia mniejszy opór. A więc nie zgodzę się z Twoją tezą 1 Odnośnik do komentarza
Nemrod Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 No tylko, ze 5 barów a 2 bary to już kolosalna różnica. I faktycznie taka opona może zakopać się w piachu a druga nie. Tylko, że dopóki tego nie zrobi lub nie starci przyczepności będzie szybsza i na płaskim jak i nie na płaskim (nie licząc pogubionych plomb...). To czy opona się zapadnie zależy od nacisku na cm kwadratowy podłoża. Opona, która ma niższe ciśnienie bardziej się rozpłaszczy i będzie posiadała większą powierzchnię styku z podłożem . Co przy stałej wadze zestawu będzie powodowało mniejszy nacisk na daną jednostkę powierzchni. W przypadku gdy jedna opona się zapadnie a druga nie, faktycznie ta bardziej napompowana może generować większe opory ale jest to spowodowane dodatkowym tarciem, które jest generowane przez piasek bo bokach opony. Ale to już raczej przypadek skrajny bo raczej jeżeli zapadnie się przy nieco wyższym ciśnieniu to zrobi to samo przy nieco niższym. Tu raczej już bardziej czynnikiem decydującym jest sama szerokość opony i bieżnik, który zapobiega utracie przyczepności. Odnośnik do komentarza
KrzysiekMTB Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 Godzinę temu, Nemrod napisał: Heh..nigdy wraz ze wzrostem ciśnienia nie rosną opory toczenia tylko zawsze maleją. W terenie jest dokładnie odwrotnie - wzorst ciśnienia powoduje wzrost oporów toczenia. Chodzi o absorbowanie nierówności, jest masa arktykułów na ten temat, np. tu: https://www.velonews.com/2014/12/bikes-and-tech/resistance-futile-tire-pressure-width-affect-rolling-resistance_355085 On rough surfaces, however, a tire at lower pressure is able to absorb more of the bumps than a tire at higher pressure, with less deflection of the bike and its rider Pozdrawiam Krzysiek Odnośnik do komentarza
Nemrod Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 Heh...wzrost ciśnienia nie powoduje wzrostu oporów toczenie w terenie...Zbyt wysokie ciśnienie powoduje, ze opona słabiej wybiera nierówności i odbija się od nich. Powoduje to chwilowe zmniejszenie nacisku i mikroutraty przyczepności przez koło. Czyli waty idą w powietrze bo koło obraca się a nie odpycha się od podłoża. Nie ma tu nigdzie zwiększonego tarcia tylko utraty mocy. Także to kompletne mylenie dwóch pojęć. Bo faktycznie mocniej nabita opona w terenie będzie wolniejsza ale nie dlatego , że ma większe opory toczenia tylko dlatego, ze jak już pisałem jest podbijana na nierównościach i traci moc poprzez nie pełne przekazywanie jej na podłoże z którym ma niepełny kontakt. Odnośnik do komentarza
Motke Napisano 16 Maj 2019 Udostępnij Napisano 16 Maj 2019 10 godzin temu, Nemrod napisał: ... nie dlatego , że ma większe opory toczenia tylko dlatego, ze jak już pisałem jest podbijana na nierównościach i traci moc poprzez nie pełne przekazywanie jej na podłoże z którym ma niepełny kontakt. Ale tak samo jest gdy nikt nie pedałuje tylko turla się z górki więc nie ma mowy o przekazywaniu mocy. Więc jak to nazwać jak nie oporem toczenia? Odnośnik do komentarza
Peter Napisano 23 Maj 2019 Udostępnij Napisano 23 Maj 2019 Podbijanie i straty (opory) z tym związane raczej nie wiążą się z chwilowym niepełnym przekazywaniem napędu na podłoże, opór toczenia wynika bardziej stricte z tarcia. Odnośnik do komentarza
szuszu Napisano 5 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 5 Sierpień 2019 (edytowane) Moim zdaniem zależy też od wagi kolarza....w teren na 1.0-1.2 gość z wagą powiedzmy 90 dych może z dużym prawdopodobieństwem udeżyć o obręcz....to zależy od wagi i gdzie chcemy jechać... Ciężko jest o tych parametrach jechać po asfalcie jak i na 2.8 bara w terenie bo cię wyrzuci na korzeniach choćby.... Mi się wydaje, że ciśnienie dobiera się do swojej masy najpierw... potem delikatnie modyfikować. Bezpieczeństwo podstawa.... Edytowane 5 Sierpień 2019 przez szuszu Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 5 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 5 Sierpień 2019 Prawda, ja jak ważyłem 75-80 kg to pompowałem około 30 PSI i było okey, teraż przy blisko 100 muszę 40 PSI pompować. Odnośnik do komentarza
bbc Napisano 5 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 5 Sierpień 2019 mam 81kg i obecnie jeżdżę lekko poniżej 2bary. nigdy nie złapałem snake'a a to znaczy, że zapas jeszcze jest. A ponieważ odpowiada mi taki poziom trzymania i komfortu to nie eksperymentuje z niższym ciśnieniem. Natomiast jak raz zdarzyło mi się skorzystać przed maratonem z pompki z manometrem który jak się później okazało przekłamywał i zamiast 1,9bara miałem 2,6 to moje 4 litery bardzo to odczuły a i trakcja znacząco ucierpiała. Odnośnik do komentarza
Red Napisano 6 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpień 2019 Ręczna pompka z manometrem to niestety pomyłka. Jeszcze nie używałem takiej żeby wskazywała dlatego lepiej już sprawdzić ciśnienie na dotyk czyli ściskając oponę. 1 Odnośnik do komentarza
bbc Napisano 6 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpień 2019 Dlatego podjechalem do mobilnego serwisu i uzylem ich duzej "serwisowej" pompki. Od tego czasu woze wlasna pompke podlogowa. Wysłane z mojego LG-K100 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 6 Sierpień 2019 13 godzin temu, Red napisał: Ręczna pompka z manometrem to niestety pomyłka. Jeszcze nie używałem takiej żeby wskazywała dlatego lepiej już sprawdzić ciśnienie na dotyk czyli ściskając oponę. Mam staaarą pompkę ręczną Meridy z manometre, aluminiowy korpus, nic specjalnego. Przy pompowaniu do 40-50 PSI, sprawdzałem jej odczyty na pompce stacjonarnej i manometrem Schwalbe i różnica był około 1,5 także nie także Źle Odnośnik do komentarza
szuszu Napisano 8 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 8 Sierpień 2019 Ja też sprawdzam na dotyk ciśnienie a pompkę mam krótką bo od palców do połowy przedramienia... może trochę mniej jeszcze... wystarcza mi i zmieści się w praktycznie każdą kieszeń... Jak w teren wybieram się to spuszczam minimalnie powietrze i jazda... Odnośnik do komentarza
komandosek Napisano 21 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 21 Sierpień 2019 Pompować w MTB należy do momentu aż nie przegina opony w zakrętach(opona się nie składa na bok). Nie więcej Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 8 Luty 2020 Udostępnij Napisano 8 Luty 2020 (edytowane) Na moim przykładzie jeździec 118 kg + rower 15 kg - w terenie schodzę do ciśnienia na dętkach 0,4-0,6 bar, Szutry asfalt do 1-2 bar. Nie mam amortyzacji z przodu więc muszę lawirować ciśnieniem w oponach, same w sobie zawsze to jakieś tłumienie niż bicie po rękach. Edytowane 8 Luty 2020 przez Gość Odnośnik do komentarza
tomupolska Napisano 8 Luty 2020 Udostępnij Napisano 8 Luty 2020 4 minuty temu, Patryś napisał: Na moim przykładzie jeździec 118 kg + rower 15 kg - w terenie schodzę do ciśnienia na dętkach 0,4-0,6 bar, Szutry asfalt do 1-2 bar. Nie mam amortyzacji z przodu więc muszę lawirować ciśnieniem w oponach, same w sobie zawsze to jakieś tłumienie niż bicie po rękach. Przy takiej wadze 0.4 bara? Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 8 Luty 2020 Udostępnij Napisano 8 Luty 2020 (edytowane) Mój przykład jest dość nie precyzyjny przepraszam, jeżdżę głównie na fatbike taka oponka(4,7 cali), zupełnie inaczej się zachowuje jak np. 35 c która przy niskim ciśnieniu potrafi zejść z felgi. U siebie zauważyłem że jak zejdę do 0,2 bar opona zachowuje się jak na kapciu i zerowa sterowność jest , powyżej wartości 0,4 do max 0,6 bar świetnie się prowadzi, czy błoto klejące czy zaspy nie ma wtedy żadnego znaczenia jadę a to najważniejsze. Edytowane 8 Luty 2020 przez Gość Odnośnik do komentarza
evcia_lina Napisano 25 Czerwiec 2020 Udostępnij Napisano 25 Czerwiec 2020 Ile mi polecicie.ważę 58 kg 27.5X2.10 Odnośnik do komentarza
pinok Napisano 25 Czerwiec 2020 Udostępnij Napisano 25 Czerwiec 2020 (edytowane) Odpowiedź brzmi: to zależy Jak jadę do lasu po kamieniach i korzeniach to 1,5bar, jak na wycieczkę po mieście to 2,5bar, jak tubeless to mniejsze niż przy dętce... https://docs.google.com/spreadsheets/d/10878Rq_wnurkcdIyhklZ0Y6ARx6xxdLMZ_9Xj9hgmZ4/edit#gid=1388801070 http://mtb.ubiqyou.com/ Edytowane 25 Czerwiec 2020 przez pinok Odnośnik do komentarza
evcia_lina Napisano 25 Czerwiec 2020 Udostępnij Napisano 25 Czerwiec 2020 Czyli wszelkie aspekty.teren.waga Mam 2.5 jeździ mi się dobrze może muszę sprawdzić na 1.5 Dzięki Odnośnik do komentarza
kkoyot Napisano 25 Czerwiec 2020 Udostępnij Napisano 25 Czerwiec 2020 1 godzinę temu, pinok napisał: https://docs.google.com/spreadsheets/d/10878Rq_wnurkcdIyhklZ0Y6ARx6xxdLMZ_9Xj9hgmZ4/edit#gid=1388801070 Nie wiem na jakiej podstawie obliczane są tutaj wartości, ale są sporo zaniżone, np. do MTB przy wadze 88kg rekomenduje mi 0.9 przy oponie 2.2. Przy takim ciśnieniu już na płaskim bym dobijał koło a co dopiero w mocnym terenie Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się