Skocz do zawartości

3 fakty o nowej grupie Shimano Deore M6100, M5100, M4100.


SzajBajk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano

Shimano Deore 2021 - trzy fakty.

1. Nowa grupa Shimano Deore M6100, to napęd 1x12, w pełni kompatybilny z grupami SLX, XT oraz XTR. Oznacza to, że nie musisz się już zastanawiać, czy przerzutka Deore zadziała z manetką XT, albo co z bębenkiem piasty, jeśli zechcesz odchudzić rower kasetą XT. Grupa Deore stała się pełnoprawnym członkiem iem rodziny grup MTB.

DEORE_M6100_12s_1.jpgDEORE_M6100_BL_SL_101.jpgDEORE_M6100_DT_101.jpg

 

2. Nowa Deorka przejęła większość systemów, nawet od XTR'a! Należą do nich: Dynamic Chain Engagement i Hyperglide + (dla lepszej zmiany przełożeń), mocowanie kasety Microspline (12s), dodatkowy punkt podparcia klamki hamulcowej, lewa manetka Mono Lever, system mocowania manetek I-Spec EV, czy stabilizator przerzutki tylnej i jej duże kółeczka. Czego zatem nie ma? No nie ma oczywiście karbonu i jest więcej stali, a mniej aluminium. Manetki nie mają systemu Multi Release oraz Instant Release, jak w XT oraz XTR.

CS-M6100-12_10-51T_1.jpgFC-M5100-1_32T_C219_1.jpgSL-M5100-IL_C219_1.jpgSL-M6100-IR_C219_2.jpgRD-M6100-SGS_C219_1.jpg

 

3. Nowa grupa ma aż trzy wersje, z różnymi opcjami napędów: 12 - rzędowa M6100, 11 - rzędowa M5100 i 10 - rzędowa M4100. Daje nam to w sumie napędy: 1x12, 1x11, 1x10, 2x11, 2x10. To sporo. Większość zapewne wybierze 1x12, jako że ten będzie współgrał z grupami wyższymi. Poza tym, stawiałbym też na 2x10 - napęd bardzo uniwersalny, a jednocześnie dobrze działający. Pamiętajcie, że wszystkie mega - giga systemy w napędach 1x12 u Shimano i Sram'a, są koniecznie potrzebne, bo przy ogromnej kasecie, przerzutce tylnej jest coraz trudniej wykonywać swoją pracę. W napędach 2x10, a nawet 2x11, biegi "wchodzą" bardziej miękko, niż w systemie 1x12.

DEORE_M4100_2x10s_1.jpgDEORE_M4100_10s_1.jpgDEORE_M5100_2x11s_1.jpgDEORE_M5100_11s_1.jpg

 

Krótko mówiąc, dobra wiadomość dla miłosników prawdziwego kolarstwa górskiego, z ograniczonym budżetem na sprzęt. Teraz odpalasz maszynę na Deorce, a jak wpadnie kasa na "osiemnastkę", puszczasz wodze wyobraźni i w Twoim rowerze pojawia się... tylna przerzutka, z trzema kultowymi literami: X...T...R... Bawisz się oczywiście na singletrack'ach, bo na imprezę urodzinową na bazie już kasy nie wystarczy ;) 

 

    

  • Lubię to! 3
Opublikowano
7 godzin temu, SzajBajk napisał:

Manetki nie mają systemu Multi Release oraz Instant Release, jak w XT oraz XTR.

i to jest niezrozumiane. Tutaj niby jest:

 

deore.JPG
Opublikowano (edytowane)

Nie ma ani instant ani tym bardziej multi.

Edytowane przez vdcmike
Opublikowano

W ogóle ta grupa wygląda na bardzo low endową. Korba nie ma hollowtech. Problematyczna może być też waga nowych kaset. Do tej pory w przypadku tak dużych kaset stosowano aluminium do wykonania największych koronek. Teraz mamy stal. Shimano nie podało chyba jeszcze wagi ale obawiam się że lekko nie będzie.

Opublikowano
6 godzin temu, Bujak napisał:

Ja widzę hollowtech II.

Tylko 2-PIECE CRANKSET. Chyba że się mylę. Jeśli tak podaj linka gdzie jest napisane o Hollowtech.

Opublikowano

Masz rację.

Zawsze myślałem, że to tylko shimanowska nazwa na oś zintegrowaną.

Rzeczywiście M6000 miało drążone ramię korby, czyli w tym elemencie zeszli do klasy Alivio.

Ciekawe jak to się przekłada na ciężar korby?

.............................................

W końcu się przyznali do tego o czym od dawna mówię, że Dynasys i Dynasys 11 są kompatybilne!

062e712f037426d020469f7228f6ab4f.jpg&key=9e3788126241edc2caa95d8f778b25d4a397736b577502f38311f3e988acf978

 

Tu napisałem o tym więcej:

 

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://forum.szajbajk.pl/topic/12252-nasze-testy-miksowanie-przerzutek-i-manetek-mtb-sram-shimano-inne/?do=findComment&comment=222585&share_tid=12252&share_pid=222585&share_fid=1893414&share_type=t&link_source=app

 

  • Lubię to! 1
Opublikowano
19 minut temu, Bujak napisał:

Ciekawe jak to się przekłada na ciężar korby?

Myślę że dużej różnicy nie będzie. Natomiast jak wspomniałem wcześniej brak aluminiowych największych koronek w kasetach spowoduje że ich waga przekroczy zapewne 0.5 kg. To wszystko sugeruje że Deorka stanie się prawdopodobnie napędem do bardziej low endowych rowerów dla niedzielnych rowerzystów. Jak w ślad za tym pójdzie niska jakość użytych materiałów to ktoś trochę więcej jeżdżący będzie już zmuszony celować w znacznie droższe grupy. Szkoda bo osobiście lubiłem Deorkę. Dla trochę bardziej zaawansowanego amatora była stosunkowo niedrogą, fajną grupą. Zwłaszcza ostatnia 6000 z niezłymi napędami i hamulcami. Może kraczę na wyrost ale miałem ochotę na kasetę 11-46 10s. Tylko że jak będzie miała wagę cegły to tą ochotę całkowicie stracę. Obym się mylił.

Opublikowano

Przecież możesz kupić kasetę z wyższej półki.

Dobrze, że najniższe 12s jest stalowe, bo dzięki temu masz wybór i możliwość zejścia z ceną.

 

Osobiście nie lubię kaset aluminiowych, bo zęby się w nich łamią.

Wolę stalową Sram NX 1230 - 615g trudno, coś za coś.

Opublikowano
10 minut temu, Bujak napisał:

Przecież możesz kupić kasetę z wyższej półki.

Nie ma 10-tek w tym stopniowaniu.

11 minut temu, Bujak napisał:

Osobiście nie lubię kaset aluminiowych, bo zęby się w nich łamią.

Jak jeździsz agresywne MTB to tak. A jak używasz najbardziej miękkich przełożeń "od święta" to różnica w wadze nawet na tej 1 koronce jest spora.

Opublikowano

Ja patrzę na 12s, a Ty na 10s i dyskutujemy

M4000 to Alivio.

M4100 nazwali Deore, ale to linia produktu Alivio, więc bardzo budżetowa. Nie spodziewam się tu aluminium, tylko niskiej ceny.

Opublikowano
3 godziny temu, Bujak napisał:

Osobiście nie lubię kaset aluminiowych, bo zęby się w nich łamią.

Wiele razy słyszałem lub czytalem o tym ale nigdy nie widziałem wyłamanych aluminiowych zębów w kasetach, w stalowych wiele razy widziałem to zjawisko. Czy możesz podać jakieś szczegóły w których kasetach łamią się zęby i na których koronkach?

Opublikowano

Na jakimś filmie@SzajBajk przy serwisie zauważył, że nie ma zęba. Poza tym czytałem o tym ze 3 razy.

Dotyczy to aluminiowych, największych zębatek.

Opublikowano
5 godzin temu, Bujak napisał:

Ja patrzę na 12s, a Ty na 10s i dyskutujemy

He, he, to się dogadaliśmy :)

  • Lubię to! 1
Opublikowano

5100 w opcji 1x11 jest ciekawe. Pasuje pod bębenek 11s, tylna przerzutka zerżnięta z 1x12 z większymi kółkami i sprzęgłem. Ciekawe kiedy to wyjdzie bo na razie nawet wagi nie podają :)

Opublikowano

Wszystko w sprzedaży już jest.
Shimano nie podaje masy Alivio i Deore. Tylko wyższe klasy.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Czy ktoś może się wypowiedzieć na temat porównania korb DEORE FC-M4100-2 vs FC-M6000-2  ?
Przymierzam się do wymiany korby i chciałem kupić tą M6000 a tu nagle pojawiło się M4100...

Opublikowano

M6000 ma drążone ramię. M4100 to seria 4000 czyli odpowiednik starego Alivio. Ramię bez drążenia.
Strzelam, że będzie 4100 cięższa 200g.
Samych przetłoczeń na zębatkach nie widziałem, ale można się spodziewać, że będzie mniej "zadziorów" na blacie, które mają przyspieszyć wrzucanie dwójki.

Opublikowano (edytowane)

Ktos wie kiedy beda dostepne? Poluje na kompletna grupe 4100 chyba , ze bedzie niewiele tansza od M6000

Edytowane przez Joloxx9
Opublikowano (edytowane)

Przemyśl sprawę kasety. Ja wybrałem 1x10 i zakres przełożeń jest dla mnie wystarczający ale stopniowanie wszystkich kaset MTB 10s pozostawia wiele do życzenia. Jak tylko pojawiła się ta grupa pierwszą rzeczą jaką zrobiłem to zerknąłem na  nowe 11-42 i 11-46. Poprawili te nieszczęsne 20% (15-18) w końcu czy nie. No nie. Dalej twierdzą że to jest płynne stopniowanie. Na rowerze nikt tam nigdy nie jeździł w tym Shimano ???

W napędzie 11s jest świetnie zestopniowana kaseta SRAM 10-42. Droga ale jak będziesz wymieniał regularnie łańcuch powinna wystarczyć na co najmniej kilkanaście tysięcy kilometrów.

Edytowane przez Chrismel
Opublikowano
4 godziny temu, Chrismel napisał:

Przemyśl sprawę kasety. Ja wybrałem 1x10 i zakres przełożeń jest dla mnie wystarczający ale stopniowanie wszystkich kaset MTB 10s pozostawia wiele do życzenia. Jak tylko pojawiła się ta grupa pierwszą rzeczą jaką zrobiłem to zerknąłem na  nowe 11-42 i 11-46. Poprawili te nieszczęsne 20% (15-18) w końcu czy nie. No nie. Dalej twierdzą że to jest płynne stopniowanie. Na rowerze nikt tam nigdy nie jeździł w tym Shimano ???

W napędzie 11s jest świetnie zestopniowana kaseta SRAM 10-42. Droga ale jak będziesz wymieniał regularnie łańcuch powinna wystarczyć na co najmniej kilkanaście tysięcy kilometrów.

Przemysle, ogolnie zlozylem to sobie bo znalazlem sklep gdzie wszystko maja i roznica ceny miedzy 4100 1x10 a 5100 1x11 wyklucza pierwszy, wiec teraz pozostaje 5100 1x11 vs 2x11 przy czym mi raczej wystarczy 1x11 cenowo wychodzi to tez niezle.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...