Melonek

Dystans e-bike`ow

Rekomendowane odpowiedzi

Melonek

Witam,

Jestem trochę rozczarowany dystansem e-bike`ow. Mam Haibike sduro nduro RX. silnik Yamaha 250 W, bateria 400 Wh (11 Ah). Jestem w stanie przejechac tylko 25-30 km w trybie standard w trudnym górzystym terenie. Przyznam, ze oczekiwałem trochę więcej. Waga układu napędowego jest na tyle duża (silnik 3,5 kg, bateria 3,5 kg, lacznie 7 kg), ze w zasadzie po wyczerpaniu sie akumulatora muszę kończyć zabawę jadąc wyłącznie w dół. Być może rozwiązaniem byłoby wożenie ze sobą drugiej baterii ? Osiągane dystanse, o których mowa w instrukcji czy tez na forum czyli 100 km i więcej prawdopodobnie jest możliwe tylko w trybie ECO czy ECO+ po równym terenie i po asfalcie z jakimiś oponami szosowymi (ja mam schwalbe magic mary).

Nie widzę tez sensu w podnoszeniu limitu  wspomagania do 50 km/h. Silnik tylko wspomaga prace mieśni, To nie jest falcon i sam nie jezdzi. Nie ma mozliwosci pedałowania pod górę z prędkością 50 km/h (nawet 25 km/h byłby sporym wyzwaniem).

Prosze napiszcie jesli macie podobne spostrzeżenia. 

 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michal_Jura

Od czasu do czasu korzystam z roweru żony - Koga e-Lement z silnikiem Bosch Performance Line (bateria 500Wh). Co prawda to rower miejski/trekingowy który ma grubo ponad 11 tyś km przebiegu i 660h pracy, ale ogólnie mogę potwierdzić iż deklaracje deklaracjami a rzeczywistość jest mniej różowa.

Bardzo dużo zależy od temperatury otoczenia, wagi użytkownika i terenu w którym jedziemy.

Deklarowany zasięg jest realny dla raczej lekkiej osoby i na płaskiej utwardzonej trasie, w innym wypadku wartości drastycznie spadają. Jednak najgorszą wadą w przypadku Boscha jest nieprzewidywalność wskazań komputera - zasięgi skaczą strasznie w czasie jazdy i niepotrzebnie się później człowiek zastanawia czy starczy prądu czy nie.

Przykładowo z ostatniej wycieczki na nim : mapa i profil na GPSies (mapka on-line 1330m przewyższenia) miałem pod koniec jeszcze sporo (ok. 1/3) pojemności akumulatora, ale też na wspomaganiu jechałem zasadniczo tylko pod bardziej strome górki... Trochę o tym jak się rower zachowywał jest w opisie wycieczki: złota jesień między Prądnikiem a Dłubnią (Jura, Ojcowski PN)

Za to jako pojazd użytkowy jest idealny i na jurajskie asfalty dla lekkiej osoby spokojnie 60-70km w trybie trek/sport (pół na pół) starcza, a w trybie eko myślę że i 100km wytrzyma. Przy nowym aku pewnie było by bardzo blisko deklarowanych przez producenta parametrów, przy userze cięższym 20% trzeba by odjąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TwardyBlaszak
Napisano (edytowane)

Bosch ma na swojej stronie taki kalkulator do oszacowywania zasięgu. Ustawia się wagę użytkownika, kadencję, rodzaj roweru, opon, silnika, baterii, rodzaju nawierzchni, terenu a nawet siły wiatru.

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

Nie wiem czy Yamaha także ma taki szacunkowy kalkulator musisz sprawdzić, bo zestawy wspomagania różnych producentów różnie zjadają baterię.

W szanującym się sklepie rowerowym powiedzą ci, że zasięg takiego roweru jest uzależniony od bardzo wielu czynników i nikt ci nie powie konkretnej wartości zasięgu. Powinni wyraźnie powiedzieć, że zasięg np.: 100km jest szacunkowy w trybie ECO i są to tylko wyliczenia laboratoryjne producenta.

W dniu 30.11.2018 o 22:12, TwardyBlaszak napisał:

Na wyposażeniu roweru mam Akumulator 36V 11Ah. Czas ładowania od niemal całkowitego rozładowania do pełnego naładowania wyniósł około 6h. Tak do 70-80% ładuje dość szybko a potem drastycznie zwalnia by elektronika zadbała o równomierne i całkowite naładowanie wszystkich ogniw. Ładować można bez zdejmowania akumulatora z roweru lub można go zdjąć i naładować np. w domu a nie w garażu.
Zasięg.... zasięg jest względny i naprawdę zbyt wiele czynników wpływa na zasięg, żeby można było to usystematyzować w tabelce. Napiszę tak: przy moim stylu jazdy, mojej wadze, rodzaju terenu na którym zwykle jeżdżę, itd. itp. wychodzi mi, że w Trybie ECO uzyskuję zasięg 100-115km, w trybie TOUR osiągałem około 65-70km na pozostałych trybach nie jeździłem aż tak długich odcinków ale spokojnie można przyjąć, że po przekroczeniu 30km można nerwowo spoglądać na wskaźnik naładowania. Oczywiście, są to zasięg w trybie mieszanego zróżnicowania terenu. Trochę górek, zjazdów, płaskiego. Jazda tylko w jednym lub główne w jednym terenie np. płaskie, plus jazda na granicy 25km/h lub trochę ponadto (co nie będzie jakimś wielkim wyzwaniem) spowoduje, że zasięg się zwiększy bo silnik nie będzie wspomagał a baterii ubędzie tylko na wyświetlacz i ew. lampki.

Nie ma niestety tabelki na zasięg.

 

EDIT:

W moim przypadku kalkulator daje zbliżone wyniki do rzeczywistych jakie osiągam.

Poza tym, zanim kupiłem rower ze wspomaganiem przekopałem zasoby internetu za wiedzą o takich rowerach. Z tego powodu kupiłem rower nowy z katalogu na rok zakupu (2018) bo chciałem żeby układ wspomagania był po wszelkich poprawkach wprowadzanych przez producenta.

Edytowane przez TwardyBlaszak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ares
21 godzin temu, Melonek napisał:

Witam,

Jestem trochę rozczarowany dystansem e-bike`ow. Mam Haibike sduro nduro RX. silnik Yamaha 250 W, bateria 400 Wh (11 Ah). Jestem w stanie przejechac tylko 25-30 km w trybie standard w trudnym górzystym terenie. Przyznam, ze oczekiwałem trochę więcej. Waga układu napędowego jest na tyle duża (silnik 3,5 kg, bateria 3,5 kg, lacznie 7 kg), ze w zasadzie po wyczerpaniu sie akumulatora muszę kończyć zabawę jadąc wyłącznie w dół. Być może rozwiązaniem byłoby wożenie ze sobą drugiej baterii ? Osiągane dystanse, o których mowa w instrukcji czy tez na forum czyli 100 km i więcej prawdopodobnie jest możliwe tylko w trybie ECO czy ECO+ po równym terenie i po asfalcie z jakimiś oponami szosowymi (ja mam schwalbe magic mary).

Nie bardzo wiem jakie miałeś oczekiwania ale z taką mocą nic się więcej w górach nie wyciśnie. Może na łatwiejszych technicznie odcinkach czy szutrach tak ale nie inaczej. Mityczne przebiegi rzędu powiedzmy do 100km wymagają już zupełnie innych silników, mocy a co za tym idzie podnoszą znowu wagę. Gdzieś tu podawałem ile co mi wytrzymało i koledze. Wartości dość zbliżone.  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Adalbertus
W dniu 1.01.2019 o 22:27, Melonek napisał:

Witam,

Jestem trochę rozczarowany dystansem e-bike`ow. Mam Haibike sduro nduro RX. silnik Yamaha 250 W, bateria 400 Wh (11 Ah). Jestem w stanie przejechac tylko 25-30 km w trybie standard w trudnym górzystym terenie. Przyznam, ze oczekiwałem trochę więcej. Waga układu napędowego jest na tyle duża (silnik 3,5 kg, bateria 3,5 kg, lacznie 7 kg), ze w zasadzie po wyczerpaniu sie akumulatora muszę kończyć zabawę jadąc wyłącznie w dół. Być może rozwiązaniem byłoby wożenie ze sobą drugiej baterii ? Osiągane dystanse, o których mowa w instrukcji czy tez na forum czyli 100 km i więcej prawdopodobnie jest możliwe tylko w trybie ECO czy ECO+ po równym terenie i po asfalcie z jakimiś oponami szosowymi (ja mam schwalbe magic mary).

Nie widzę tez sensu w podnoszeniu limitu  wspomagania do 50 km/h. Silnik tylko wspomaga prace mieśni, To nie jest falcon i sam nie jezdzi. Nie ma mozliwosci pedałowania pod górę z prędkością 50 km/h (nawet 25 km/h byłby sporym wyzwaniem).

Prosze napiszcie jesli macie podobne spostrzeżenia. 

 

Przybliż trochę określenie "trudny górzysty teren" . Mam Focusa Jam2 ( napęd Shimano Esteps8000). Na trochę mniejszej baterii 376Wh przejeżdżam np. MTB Masłów Ciekoty, dystans FAN (38km, ok.1000m przewyższeń). Teren płaski i drobne wzniesienia w trybie ECO , ostre podjazdy: środkowy Trail ( pewnie odpowiednik tego co podajesz jako standard ), o ile pamiętam najmocniejszego trybu boost w ogóle nie używałem. Trybów elektrycznych używam jak dodatkowych przełożeń i często je zmieniam  ( nie zawsze najmocniejsze wspomaganie jest najlepsze) a przy wypłaszczeniach i lekkich pochyłościach czasem zupełnie je odłączam.  Po trasach MTB na Mazowszu gdzie nie mat tylu przewyższeń jeżdżąc w opisany sposób osiągam 45km zasięgu. Teraz mam dodatkową zewnętrzną baterię o takiej samej pojemności, i razem ok. 80-90km zasięgu. Natomiast w trybie Eco po asfalcie i trochę off road na jednej baterii 90km. Napęd shimano waży 2,8kg  a bateria 2,1 kg, Shimano stawia też niewielki opór po odłączeniu , więc nawet jak zabraknie "prądu" da się jechać choć już bez "szaleństw":)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się