walorozo Opublikowano 20 Czerwca 2018 Opublikowano 20 Czerwca 2018 Intryguje mnie temat sensowności zmiany łańcucha, celem przedłużenia żywotności napędu. Jeżdżę na rowerze górskim od wielu lat i nieraz zastanawiałem się nad ekonomiką wymiany łańcucha. Jeździłem na napędach 3x7,8 aktualnie 9, klasy od stx do xt, zajeżdżając napęd bez wymiany łańcucha. Na kasetach 7 i 8 rzędowych udawało mi się zrobić zwykle między 5000-6000 km (głównie pagórki, przeważnie teren, raczej po suchym). Na napędzie 9-rzędowym przebiegi mam mniej więcej o 500-1000 km krótsze. Kiedyś dwukrotnie próbowałem zmienić łańcuch, raz po ok. 1000 km, drugi raz po 800 km i za każdym razem okazywało się to niemożliwe, ponieważ nowy przeskakiwał po zębatkach. Obecnie używam blatów Deore (ok 150 zł), kasety SLX (ok. 150 zł), łańcucha XT (ok 100 zł). Łącznie ok 400 zł. Z tego co czytam na formach, łańcuchy wymienia się już przy 500 km, a nawet częściej. Gdybym chciał wymieniać łańcuch co 500 km i używał nawet tanich Deore za ok 50 zł, to po 5000 km wydałbym ok 500 zł na same łańcuchy. Doliczając koszt kasety i blatów, wychodzi 800 zł, czyli dwa razy więcej niż za cały nowy napęd. Wydałbym więc znacznie większą sumę, a zębatki po tych 5000 i tak już nie grzeszą nowością. Dlatego wydaje mi się, że zalecanie częstej wymiany łańcucha jest bardziej nakręcane przez sprzedawców/producentów/serwisantów niż przez podyktowane logiką. A jakie jest Wasze zdanie?