Skocz do zawartości

Napęd 1x11 = wielkość przedniej zębatki


sajekk

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Mam zagwozdkę na temat wielkości przedniej zębatki. Obecnie mam z przodu korbę SLX7000 1x i zębatkę 30t, a z tyłu kasetę SunRace 11-50 (11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50).

Chce wymienić przednią zębatkę na 34t. No ale w sumie chodzi mi po głowie czy może 32t by starczyło, albo w drugą stronę czy czasem 36t by nie było trzeba, aby napęd był jak najbardziej uniwersalny. 

Chciałbym, aby przy optymalnej jeździe ok 20-25 km/h łańcuch pracował w miarę bez przekosów. Niestety ciężko mi określić kadencję z jaką jeżdżę, ale wydaje mi się że pedałuje tak w średnim tempie.

Czy ktoś ma takie układy 1x10/11 z zębatkami z przodu 32/34/36t i mógłby opisać swoje wrażenia i spostrzeżenia?

No i nie chce ktoś kupić zębatki 30t? :D

 

Odnośnik do komentarza

A brakuje Ci biegów? Ogólnie różnica 4 zębów na zębatce to tak jakby wrzucić bieg wyżej lub niżej. Jeżeli chcesz odczuć różnice to zamontuj zębatkę 34z

 

 

Odnośnik do komentarza
10 minut temu, Puncu napisał:

A brakuje Ci biegów? Ogólnie różnica 4 zębów na zębatce to tak jakby wrzucić bieg wyżej. Jeżeli chcesz odczuć różnice to zamontuj zębatkę 34z ;)

Nie miałem jeszcze możliwości przetestować w terenie tego napędu, ale bazując na doświadczeniach z poprzednim rowerem, gdzie miałem z przodu trzy blaty i najczęściej jeździłem na środkowym 32t na kasecie miałem najczęściej wrzucone na 12-14t, a na prostych na 11t. Z górki to już w ogóle do gry wchodził największy blat z przodu czyli 44t. W obecnym napędzie będę w normalniej jeździe miał pewnie przełożenia 30t-11t albo 30t-13t co praktycznie już wyczerpuje mi możliwości napędu na prostej.

Edytowane przez sajekk
Odnośnik do komentarza

Zacznij od 32T.Możesz też sprawdzić zakres prędkości i kadencji na sucho poprzez kalkulator przełożeń, który znajdziesz w necie. Swoją drogą od tego powinieneś zacząć konfigurację napędu, aby wiedzieć czego się możesz spodziewać 😉 Musisz też pamiętać, że napęd 1x już nie będzie tak uniwersalny jak 2x,nawet przy tak szerokim zakresie kasety. Coś za coś 🙂

Edytowane przez Franz Mauer
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Dnia 10.03.2018 o 10:43, sajekk napisał:

Porównując w kalkulatorze, to wychodzi mi że najbardziej optymalna będzie 34t :) i chyba na taką się zdecyduje jednak. 

 

Dnia 10.03.2018 o 15:17, Franz Mauer napisał:

Weź jeszcze pod uwagę moc nogi 😉

 

Dnia 10.03.2018 o 09:14, Franz Mauer napisał:

Zacznij od 32T.Możesz też sprawdzić zakres prędkości i kadencji na sucho poprzez kalkulator przełożeń, który znajdziesz w necie. Swoją drogą od tego powinieneś zacząć konfigurację napędu, aby wiedzieć czego się możesz spodziewać 😉 Musisz też pamiętać, że napęd 1x już nie będzie tak uniwersalny jak 2x,nawet przy tak szerokim zakresie kasety. Coś za coś 🙂

Mały update :D

Dzisiaj zaliczyłem pierwszą jazdę w terenie. Pierwsza prosta dojazdowa po asfalcie i skończył mi się zakres na kasecie, ledwo 28 km/h, czyli z kalkulatora wychodzi kadencja w okolicach 75 (cóż, po sezonie zimowym moc w nogach, a raczej kondycja jest słaba :P). Było dużo błota i jadąc po błocie, brodząc pewnie na 10 cm, miałem przełożenie 30x42t, czyli została mi jedna najlżejsza zębatka w zapasie, to samo przy dość długich i stromych podjazdach. I teraz pojawia się pytanie, czy jednak te 34t nie będzie za dużo przy podjazdach :/ Na kalkulatorze nie wychodzi duża różnica między 30, 32 a 34t na najlżejszych przełożeniach, ale nie wiem jak to będzie w realnym odczuciu.

Przy "normalniej" jeździe operowałem najczęściej  w zakresie 13-18t na kasecie (2-4 zębatka), na ładnej prostej jak szło się rozpędzić niestety 11t czyli max. Generalnie dzisiaj mi nie brakowało zakresu, ale forma na razie słaba i obstawiam że za pare jazd będzie mi już brakło przełożeń na prostych odcinakach.

przelozenia.JPG

Edytowane przez sajekk
Odnośnik do komentarza

Dlatego napęd 1 na to dość specyficzna sprawa i jeśli się decydujesz na coś takiego, to musisz to mieć dobrze przemyślane. Ja tam nie żałuję, nawet jeśli jadąc z górki nie dokręcę. Jedna uwaga: ja z reguły poniżej 80 nie schodzę, chyba że to jest masakryczna górka albo robię sobie "spacer". Normalnie moja kadencja to okolice 90, a jak dobrze pokręcę to i ponad stówkę.

Edytowane przez Jacenty
Odnośnik do komentarza

Polecam 34T, z 50T z tyłu podjedziesz wszędzie na spokojnie. Prędzej będzie za stromo niż za ciężko haha

 

Ogólnie polecam 34T w owalu, poczytaj o takich zębatkach.

Ja cały tamten sezon przejeździłem na DeoreXT z zębatką 34T oval od Banless.pl

Dobrze wykonane zębatki w niskich cenach. No i wspierany naszego rodaka, a chłopak naprawdę zna się na rzeczy i ciągle rozwija.

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

U siebie mam 1x11 XT gdzie na tyle kaseta ma zakres 11-42. Przesiadłem się z Narrow Wide 34 na 36 i ujeżdżam tak od ponad roku. Przy napędzie 1x o kadencji raczej nie ma co rozmawiać bo po prostu kaseta jest tak "rozciągnięta" że są za duże skoki. Chyba że jedziemy równym odcinkiem drogi gdzie po prostu dobieramy przełożenie i ogień ;) 

Mi osobiście nie brakuje ani na prostej ani pod górkę np 15% więc mogę polecić 36 na przód. Można całkiem fajnie się rozpędzić przy tym. Jakis czas temu wykręciłem średnią 32km/h na prostym asfaltowym odcinku drogi o długości 10km więc tragedii nie ma B|

Edytowane przez Eldo
Odnośnik do komentarza

Założyłem finalnie 32T i pierwsza jazda udana, pod strome górki podjeżdżałem bez problemu, raz musiałem zejść z roweru bo już nie byłem w stanie utrzymać roweru, więc w przełożeniach jest zapas. Co do długich i prostych odcinków, też jest spoko, średnia w okolicach 31-32km/h da radę utrzymać, prędzej nogi mi wysiadają kondycyjnie przy takiej dłuższej jeździe. Max na prostej do ok 45km/h. Na ten moment 32t mi starcza. Mam też tarcze 34t w zapasie, ale to może za pare miesięcy założę. Choć tu muszę dokupić jeszcze łańcuch, bo obecny już jest do tego blatu za krótki. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 24.04.2018 o 21:20, sajekk napisał:

Założyłem finalnie 32T i pierwsza jazda udana, pod strome górki podjeżdżałem bez problemu, raz musiałem zejść z roweru bo już nie byłem w stanie utrzymać roweru, więc w przełożeniach jest zapas. Co do długich i prostych odcinków, też jest spoko, średnia w okolicach 31-32km/h da radę utrzymać, prędzej nogi mi wysiadają kondycyjnie przy takiej dłuższej jeździe. Max na prostej do ok 45km/h. Na ten moment 32t mi starcza. Mam też tarcze 34t w zapasie, ale to może za pare miesięcy założę. Choć tu muszę dokupić jeszcze łańcuch, bo obecny już jest do tego blatu za krótki. 

Cześć ,

jako świeżak  na wstępie chciałem serdecznie wszystkich  przywitać .

Mam ten sam problem w tym samym rowerze , przejechałem już nim około 600 kilometrów 

i zdecydowanie brakuje mi twardego przełożenia (30X11) to za mało , jednocześnie pod 

mazowieckie górki( nigdy nawet na 50 z tyłu nie wbiłem ) z tyłu jest dla nie za bogato.

W związku z tym mam pytanie , czy zmieniać na 32 czy od razu na 34 i czy ta przerzutka (SLX)

obsłuży 34X50 ?

Pozdrawiam

Grzesiek.

Odnośnik do komentarza

Przerzutka obsłuży, być może będziesz musiał zmienić łańcuch - prawdopodobnie będzie za krótki po zmianie tarczy, zwłaszcza na 34.

Co do doboru zębatki - zorientuj się jakich przełożeń używasz i jakich potrzebujesz, wejdź na jakiś kalkulator przełożeń i sobie dobierz co będzie TOBIE pasowało. Ja czy ktoś inny dobierze tarcze pod siebie i swoje możliwości, więc takie pytania są bez sensu.

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, Grzesiek13 napisał:

Cześć ,

jako świeżak  na wstępie chciałem serdecznie wszystkich  przywitać .

Mam ten sam problem w tym samym rowerze , przejechałem już nim około 600 kilometrów 

i zdecydowanie brakuje mi twardego przełożenia (30X11) to za mało , jednocześnie pod 

mazowieckie górki( nigdy nawet na 50 z tyłu nie wbiłem ) z tyłu jest dla nie za bogato.

W związku z tym mam pytanie , czy zmieniać na 32 czy od razu na 34 i czy ta przerzutka (SLX)

obsłuży 34X50 ?

Pozdrawiam

Grzesiek.

Możesz spokojnie zmienić na 34t z przodu. Zwracam tylko uwagę, że u mnie przy 34t łańcuch był już za krótki, więc będziesz potrzebował nowego.

 

A i ja mam pytanie do bardziej zaawansowanych osób :)

Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć?

Bo zauważyłem, że mimo dobrze wyregulowanej tylnej przerzutce, na niektórych przełożeniach słuchać tak jakby ocieranie łańcucha, w każdym bądź razie słychać napęd, czego na oryginalnej zębatce slx nie było. I od razu uprzedzę, łańcuch nie ociera o zębatki z tyłu bo sprawdzałem, mimo to jest słyszalna praca łańcucha na niektórych biegach.

Edytowane przez sajekk
Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, sajekk napisał:

Możesz spokojnie zmienić na 34t z przodu. Zwracam tylko uwagę, że u mnie przy 34t łańcuch był już za krótki, więc będziesz potrzebował nowego.

 

A i ja mam pytanie do bardziej zaawansowanych osób :)

Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć?

Bo zauważyłem, że mimo dobrze wyregulowanej tylnej przerzutce, na niektórych przełożeniach słuchać tak jakby ocieranie łańcucha, w każdym bądź razie słychać napęd, czego na oryginalnej zębatce slx nie było. I od razu uprzedzę, łańcuch nie ociera o zębatki z tyłu bo sprawdzałem, mimo to jest słyszalna praca łańcucha na niektórych biegach.

Przekos łańcucha. Szczególnie będzie to słyszalne na najwyższym i najniższym biegu. Taka uroda tego napędu.

Co do przerzutki z przodu. Każdemu według tego jak jeździ.

Ja np. spędzam 80% czasu poza asfaltem i dla mnie idealna będzie z przodu 30 przy 11-46 lub 32 przy 11-50 (10-50).

Dokręcania przy zjeździe mi nie brakuje. Na płaskim wystarcza mi 36 przód 13 tył.

Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)
14 godzin temu, malkontent napisał:

Przekos łańcucha. Szczególnie będzie to słyszalne na najwyższym i najniższym biegu. Taka uroda tego napędu.

No właśnie nie bardzo przekos, bo powiedzmy na 2 i 3 koronce, licząc od najmniejszej, jest cicho, a na 4 do 6 słychać ten dźwięk. A przecież 4-6 koronka do środek kasety :( wydaje mi się że po zmianie zebatki zmieniła się linia łańcucha. Oryginalna zębatka slx ma offset 2 mm, a ta nowa nie ma. Pytanie co z tym fantem zrobić. Jakieś podkładki pod śruby mocujące zębatkę? 

Edytowane przez sajekk
Odnośnik do komentarza
W dniu 30.04.2018 o 08:44, sajekk napisał:

Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć?

Ja korbę masz boost, to blat masz bez offsetu, bo offset (czyli inaczej przesunięcie, w tym przypadku o 3 mm) masz w korbie. Zębatkę z offsetem potrzebowałbyś, żeby zrobić mix zwykłej korby z piastą boost, bo wtedy nie byłaby zachowana linia łańcucha

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, Nurek_ napisał:

Ja korbę masz boost, to blat masz bez offsetu, bo offset (czyli inaczej przesunięcie, w tym przypadku o 3 mm) masz w korbie. Zębatkę z offsetem potrzebowałbyś, żeby zrobić mix zwykłej korby z piastą boost, bo wtedy nie byłaby zachowana linia łańcucha

No to oryginalne zębatki slx mają offset. Pierwsze zdjęcie to slx, ten czarny element, pogrubienie ma 2 mm i o tyle zęby są przesunięte do środka (w stronę suportu). 

Drugie zdjęcie to zębatka nieorgyginalna, bez żadnego offsetu. 

IMG_20180501_172631.jpg

IMG_20180501_172710.jpg

Odnośnik do komentarza

Nie jest to ten offset wynikający z boosta.

SLX 7000 w wersji 1 i 2 rzędowej to tak naprawdę ta sama korba. Rożni się zębatkami, jak je odkręcisz dostajesz to samo. Dlatego Shimano wymyśliło, że zębatki do napędów jednorzędowych będą miały te 2mm pogrubienia, żeby zęby wypadały na środku. Tarcze do napędów 2-rzedowych tego pogrubienia nie mają. Nie mają go też tarcze producentów innych niż Shimano bo są uniwersalne - producent nie wie czy zamotujesz je do korby Shimano czy jakiejś innej.

Nie sądzę, żeby problemy z łańcuchem były kwestią tego przesunięcia, ale rozwiązanie jest proste - daj 2mm podkładki między korbę a tarczę i zobacz jak się sprawuje.

 

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, Nurek_ napisał:

Nie jest to ten offset wynikający z boosta.

SLX 7000 w wersji 1 i 2 rzędowej to tak naprawdę ta sama korba. Rożni się zębatkami, jak je odkręcisz dostajesz to samo. Dlatego Shimano wymyśliło, że zębatki do napędów jednorzędowych będą miały te 2mm pogrubienia, żeby zęby wypadały na środku. Tarcze do napędów 2-rzedowych tego pogrubienia nie mają. Nie mają go też tarcze producentów innych niż Shimano bo są uniwersalne - producent nie wie czy zamotujesz je do korby Shimano czy jakiejś innej.

Nie sądzę, żeby problemy z łańcuchem były kwestią tego przesunięcia, ale rozwiązanie jest proste - daj 2mm podkładki między korbę a tarczę i zobacz jak się sprawuje.

 

Dzięki za wyjaśnienia! Założę podkładki i zobaczę co się będzie działo :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...