sajekk Napisano 9 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 9 Marzec 2018 Witajcie, Mam zagwozdkę na temat wielkości przedniej zębatki. Obecnie mam z przodu korbę SLX7000 1x i zębatkę 30t, a z tyłu kasetę SunRace 11-50 (11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50). Chce wymienić przednią zębatkę na 34t. No ale w sumie chodzi mi po głowie czy może 32t by starczyło, albo w drugą stronę czy czasem 36t by nie było trzeba, aby napęd był jak najbardziej uniwersalny. Chciałbym, aby przy optymalnej jeździe ok 20-25 km/h łańcuch pracował w miarę bez przekosów. Niestety ciężko mi określić kadencję z jaką jeżdżę, ale wydaje mi się że pedałuje tak w średnim tempie. Czy ktoś ma takie układy 1x10/11 z zębatkami z przodu 32/34/36t i mógłby opisać swoje wrażenia i spostrzeżenia? No i nie chce ktoś kupić zębatki 30t? Odnośnik do komentarza
Puncu Napisano 9 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 9 Marzec 2018 A brakuje Ci biegów? Ogólnie różnica 4 zębów na zębatce to tak jakby wrzucić bieg wyżej lub niżej. Jeżeli chcesz odczuć różnice to zamontuj zębatkę 34z Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 9 Marzec 2018 Autor Udostępnij Napisano 9 Marzec 2018 (edytowane) 10 minut temu, Puncu napisał: A brakuje Ci biegów? Ogólnie różnica 4 zębów na zębatce to tak jakby wrzucić bieg wyżej. Jeżeli chcesz odczuć różnice to zamontuj zębatkę 34z Nie miałem jeszcze możliwości przetestować w terenie tego napędu, ale bazując na doświadczeniach z poprzednim rowerem, gdzie miałem z przodu trzy blaty i najczęściej jeździłem na środkowym 32t na kasecie miałem najczęściej wrzucone na 12-14t, a na prostych na 11t. Z górki to już w ogóle do gry wchodził największy blat z przodu czyli 44t. W obecnym napędzie będę w normalniej jeździe miał pewnie przełożenia 30t-11t albo 30t-13t co praktycznie już wyczerpuje mi możliwości napędu na prostej. Edytowane 9 Marzec 2018 przez sajekk Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 10 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 10 Marzec 2018 (edytowane) Zacznij od 32T.Możesz też sprawdzić zakres prędkości i kadencji na sucho poprzez kalkulator przełożeń, który znajdziesz w necie. Swoją drogą od tego powinieneś zacząć konfigurację napędu, aby wiedzieć czego się możesz spodziewać 😉 Musisz też pamiętać, że napęd 1x już nie będzie tak uniwersalny jak 2x,nawet przy tak szerokim zakresie kasety. Coś za coś 🙂 Edytowane 10 Marzec 2018 przez Franz Mauer 1 Odnośnik do komentarza
dzordz Napisano 10 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 10 Marzec 2018 Gear bike calculator w Google Porownaj sobie obecny stan do tego co chcesz osiągnąć. Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 10 Marzec 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Marzec 2018 Porównując w kalkulatorze, to wychodzi mi że najbardziej optymalna będzie 34t i chyba na taką się zdecyduje jednak. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 10 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 10 Marzec 2018 Weź jeszcze pod uwagę moc nogi 😉 Odnośnik do komentarza
Jacenty Napisano 10 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 10 Marzec 2018 Bierz 34, ja tak zacząłem i dobrze zrobiłem, 32 byłoby trochę za mało. Nawet zastanawiam się nad wrzuceniem 36T. Ale na razie "masakruję" się na 34T Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 11 Marzec 2018 Autor Udostępnij Napisano 11 Marzec 2018 (edytowane) Dnia 10.03.2018 o 10:43, sajekk napisał: Porównując w kalkulatorze, to wychodzi mi że najbardziej optymalna będzie 34t i chyba na taką się zdecyduje jednak. Dnia 10.03.2018 o 15:17, Franz Mauer napisał: Weź jeszcze pod uwagę moc nogi 😉 Dnia 10.03.2018 o 09:14, Franz Mauer napisał: Zacznij od 32T.Możesz też sprawdzić zakres prędkości i kadencji na sucho poprzez kalkulator przełożeń, który znajdziesz w necie. Swoją drogą od tego powinieneś zacząć konfigurację napędu, aby wiedzieć czego się możesz spodziewać 😉 Musisz też pamiętać, że napęd 1x już nie będzie tak uniwersalny jak 2x,nawet przy tak szerokim zakresie kasety. Coś za coś 🙂 Mały update Dzisiaj zaliczyłem pierwszą jazdę w terenie. Pierwsza prosta dojazdowa po asfalcie i skończył mi się zakres na kasecie, ledwo 28 km/h, czyli z kalkulatora wychodzi kadencja w okolicach 75 (cóż, po sezonie zimowym moc w nogach, a raczej kondycja jest słaba ). Było dużo błota i jadąc po błocie, brodząc pewnie na 10 cm, miałem przełożenie 30x42t, czyli została mi jedna najlżejsza zębatka w zapasie, to samo przy dość długich i stromych podjazdach. I teraz pojawia się pytanie, czy jednak te 34t nie będzie za dużo przy podjazdach Na kalkulatorze nie wychodzi duża różnica między 30, 32 a 34t na najlżejszych przełożeniach, ale nie wiem jak to będzie w realnym odczuciu. Przy "normalniej" jeździe operowałem najczęściej w zakresie 13-18t na kasecie (2-4 zębatka), na ładnej prostej jak szło się rozpędzić niestety 11t czyli max. Generalnie dzisiaj mi nie brakowało zakresu, ale forma na razie słaba i obstawiam że za pare jazd będzie mi już brakło przełożeń na prostych odcinakach. Edytowane 11 Marzec 2018 przez sajekk Odnośnik do komentarza
Jacenty Napisano 12 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 12 Marzec 2018 (edytowane) Dlatego napęd 1 na to dość specyficzna sprawa i jeśli się decydujesz na coś takiego, to musisz to mieć dobrze przemyślane. Ja tam nie żałuję, nawet jeśli jadąc z górki nie dokręcę. Jedna uwaga: ja z reguły poniżej 80 nie schodzę, chyba że to jest masakryczna górka albo robię sobie "spacer". Normalnie moja kadencja to okolice 90, a jak dobrze pokręcę to i ponad stówkę. Edytowane 12 Marzec 2018 przez Jacenty Odnośnik do komentarza
JacoH Napisano 2 Kwiecień 2018 Udostępnij Napisano 2 Kwiecień 2018 Polecam 34T, z 50T z tyłu podjedziesz wszędzie na spokojnie. Prędzej będzie za stromo niż za ciężko haha Ogólnie polecam 34T w owalu, poczytaj o takich zębatkach. Ja cały tamten sezon przejeździłem na DeoreXT z zębatką 34T oval od Banless.pl Dobrze wykonane zębatki w niskich cenach. No i wspierany naszego rodaka, a chłopak naprawdę zna się na rzeczy i ciągle rozwija. 2 Odnośnik do komentarza
Eldo Napisano 24 Kwiecień 2018 Udostępnij Napisano 24 Kwiecień 2018 (edytowane) U siebie mam 1x11 XT gdzie na tyle kaseta ma zakres 11-42. Przesiadłem się z Narrow Wide 34 na 36 i ujeżdżam tak od ponad roku. Przy napędzie 1x o kadencji raczej nie ma co rozmawiać bo po prostu kaseta jest tak "rozciągnięta" że są za duże skoki. Chyba że jedziemy równym odcinkiem drogi gdzie po prostu dobieramy przełożenie i ogień Mi osobiście nie brakuje ani na prostej ani pod górkę np 15% więc mogę polecić 36 na przód. Można całkiem fajnie się rozpędzić przy tym. Jakis czas temu wykręciłem średnią 32km/h na prostym asfaltowym odcinku drogi o długości 10km więc tragedii nie ma Edytowane 24 Kwiecień 2018 przez Eldo Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 24 Kwiecień 2018 Autor Udostępnij Napisano 24 Kwiecień 2018 Założyłem finalnie 32T i pierwsza jazda udana, pod strome górki podjeżdżałem bez problemu, raz musiałem zejść z roweru bo już nie byłem w stanie utrzymać roweru, więc w przełożeniach jest zapas. Co do długich i prostych odcinków, też jest spoko, średnia w okolicach 31-32km/h da radę utrzymać, prędzej nogi mi wysiadają kondycyjnie przy takiej dłuższej jeździe. Max na prostej do ok 45km/h. Na ten moment 32t mi starcza. Mam też tarcze 34t w zapasie, ale to może za pare miesięcy założę. Choć tu muszę dokupić jeszcze łańcuch, bo obecny już jest do tego blatu za krótki. Odnośnik do komentarza
Grzesiek13 Napisano 29 Kwiecień 2018 Udostępnij Napisano 29 Kwiecień 2018 W dniu 24.04.2018 o 21:20, sajekk napisał: Założyłem finalnie 32T i pierwsza jazda udana, pod strome górki podjeżdżałem bez problemu, raz musiałem zejść z roweru bo już nie byłem w stanie utrzymać roweru, więc w przełożeniach jest zapas. Co do długich i prostych odcinków, też jest spoko, średnia w okolicach 31-32km/h da radę utrzymać, prędzej nogi mi wysiadają kondycyjnie przy takiej dłuższej jeździe. Max na prostej do ok 45km/h. Na ten moment 32t mi starcza. Mam też tarcze 34t w zapasie, ale to może za pare miesięcy założę. Choć tu muszę dokupić jeszcze łańcuch, bo obecny już jest do tego blatu za krótki. Cześć , jako świeżak na wstępie chciałem serdecznie wszystkich przywitać . Mam ten sam problem w tym samym rowerze , przejechałem już nim około 600 kilometrów i zdecydowanie brakuje mi twardego przełożenia (30X11) to za mało , jednocześnie pod mazowieckie górki( nigdy nawet na 50 z tyłu nie wbiłem ) z tyłu jest dla nie za bogato. W związku z tym mam pytanie , czy zmieniać na 32 czy od razu na 34 i czy ta przerzutka (SLX) obsłuży 34X50 ? Pozdrawiam Grzesiek. Odnośnik do komentarza
Nurek_ Napisano 30 Kwiecień 2018 Udostępnij Napisano 30 Kwiecień 2018 Przerzutka obsłuży, być może będziesz musiał zmienić łańcuch - prawdopodobnie będzie za krótki po zmianie tarczy, zwłaszcza na 34. Co do doboru zębatki - zorientuj się jakich przełożeń używasz i jakich potrzebujesz, wejdź na jakiś kalkulator przełożeń i sobie dobierz co będzie TOBIE pasowało. Ja czy ktoś inny dobierze tarcze pod siebie i swoje możliwości, więc takie pytania są bez sensu. Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 30 Kwiecień 2018 Autor Udostępnij Napisano 30 Kwiecień 2018 (edytowane) 10 godzin temu, Grzesiek13 napisał: Cześć , jako świeżak na wstępie chciałem serdecznie wszystkich przywitać . Mam ten sam problem w tym samym rowerze , przejechałem już nim około 600 kilometrów i zdecydowanie brakuje mi twardego przełożenia (30X11) to za mało , jednocześnie pod mazowieckie górki( nigdy nawet na 50 z tyłu nie wbiłem ) z tyłu jest dla nie za bogato. W związku z tym mam pytanie , czy zmieniać na 32 czy od razu na 34 i czy ta przerzutka (SLX) obsłuży 34X50 ? Pozdrawiam Grzesiek. Możesz spokojnie zmienić na 34t z przodu. Zwracam tylko uwagę, że u mnie przy 34t łańcuch był już za krótki, więc będziesz potrzebował nowego. A i ja mam pytanie do bardziej zaawansowanych osób Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć? Bo zauważyłem, że mimo dobrze wyregulowanej tylnej przerzutce, na niektórych przełożeniach słuchać tak jakby ocieranie łańcucha, w każdym bądź razie słychać napęd, czego na oryginalnej zębatce slx nie było. I od razu uprzedzę, łańcuch nie ociera o zębatki z tyłu bo sprawdzałem, mimo to jest słyszalna praca łańcucha na niektórych biegach. Edytowane 30 Kwiecień 2018 przez sajekk Odnośnik do komentarza
malkontent Napisano 30 Kwiecień 2018 Udostępnij Napisano 30 Kwiecień 2018 10 godzin temu, sajekk napisał: Możesz spokojnie zmienić na 34t z przodu. Zwracam tylko uwagę, że u mnie przy 34t łańcuch był już za krótki, więc będziesz potrzebował nowego. A i ja mam pytanie do bardziej zaawansowanych osób Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć? Bo zauważyłem, że mimo dobrze wyregulowanej tylnej przerzutce, na niektórych przełożeniach słuchać tak jakby ocieranie łańcucha, w każdym bądź razie słychać napęd, czego na oryginalnej zębatce slx nie było. I od razu uprzedzę, łańcuch nie ociera o zębatki z tyłu bo sprawdzałem, mimo to jest słyszalna praca łańcucha na niektórych biegach. Przekos łańcucha. Szczególnie będzie to słyszalne na najwyższym i najniższym biegu. Taka uroda tego napędu. Co do przerzutki z przodu. Każdemu według tego jak jeździ. Ja np. spędzam 80% czasu poza asfaltem i dla mnie idealna będzie z przodu 30 przy 11-46 lub 32 przy 11-50 (10-50). Dokręcania przy zjeździe mi nie brakuje. Na płaskim wystarcza mi 36 przód 13 tył. Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 1 Maj 2018 Autor Udostępnij Napisano 1 Maj 2018 (edytowane) 14 godzin temu, malkontent napisał: Przekos łańcucha. Szczególnie będzie to słyszalne na najwyższym i najniższym biegu. Taka uroda tego napędu. No właśnie nie bardzo przekos, bo powiedzmy na 2 i 3 koronce, licząc od najmniejszej, jest cicho, a na 4 do 6 słychać ten dźwięk. A przecież 4-6 koronka do środek kasety wydaje mi się że po zmianie zebatki zmieniła się linia łańcucha. Oryginalna zębatka slx ma offset 2 mm, a ta nowa nie ma. Pytanie co z tym fantem zrobić. Jakieś podkładki pod śruby mocujące zębatkę? Edytowane 1 Maj 2018 przez sajekk Odnośnik do komentarza
Nurek_ Napisano 1 Maj 2018 Udostępnij Napisano 1 Maj 2018 W dniu 30.04.2018 o 08:44, sajekk napisał: Mam w rowerze korbę boost, czyli z tym offsetem 3mm. Wymieniłem blat z przodu na taki jak mniemam bez offsetu, czy to bardzo źle czy mogę tak jeździć? Ja korbę masz boost, to blat masz bez offsetu, bo offset (czyli inaczej przesunięcie, w tym przypadku o 3 mm) masz w korbie. Zębatkę z offsetem potrzebowałbyś, żeby zrobić mix zwykłej korby z piastą boost, bo wtedy nie byłaby zachowana linia łańcucha Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 1 Maj 2018 Autor Udostępnij Napisano 1 Maj 2018 4 godziny temu, Nurek_ napisał: Ja korbę masz boost, to blat masz bez offsetu, bo offset (czyli inaczej przesunięcie, w tym przypadku o 3 mm) masz w korbie. Zębatkę z offsetem potrzebowałbyś, żeby zrobić mix zwykłej korby z piastą boost, bo wtedy nie byłaby zachowana linia łańcucha No to oryginalne zębatki slx mają offset. Pierwsze zdjęcie to slx, ten czarny element, pogrubienie ma 2 mm i o tyle zęby są przesunięte do środka (w stronę suportu). Drugie zdjęcie to zębatka nieorgyginalna, bez żadnego offsetu. Odnośnik do komentarza
Nurek_ Napisano 2 Maj 2018 Udostępnij Napisano 2 Maj 2018 Nie jest to ten offset wynikający z boosta. SLX 7000 w wersji 1 i 2 rzędowej to tak naprawdę ta sama korba. Rożni się zębatkami, jak je odkręcisz dostajesz to samo. Dlatego Shimano wymyśliło, że zębatki do napędów jednorzędowych będą miały te 2mm pogrubienia, żeby zęby wypadały na środku. Tarcze do napędów 2-rzedowych tego pogrubienia nie mają. Nie mają go też tarcze producentów innych niż Shimano bo są uniwersalne - producent nie wie czy zamotujesz je do korby Shimano czy jakiejś innej. Nie sądzę, żeby problemy z łańcuchem były kwestią tego przesunięcia, ale rozwiązanie jest proste - daj 2mm podkładki między korbę a tarczę i zobacz jak się sprawuje. 1 Odnośnik do komentarza
sajekk Napisano 2 Maj 2018 Autor Udostępnij Napisano 2 Maj 2018 Godzinę temu, Nurek_ napisał: Nie jest to ten offset wynikający z boosta. SLX 7000 w wersji 1 i 2 rzędowej to tak naprawdę ta sama korba. Rożni się zębatkami, jak je odkręcisz dostajesz to samo. Dlatego Shimano wymyśliło, że zębatki do napędów jednorzędowych będą miały te 2mm pogrubienia, żeby zęby wypadały na środku. Tarcze do napędów 2-rzedowych tego pogrubienia nie mają. Nie mają go też tarcze producentów innych niż Shimano bo są uniwersalne - producent nie wie czy zamotujesz je do korby Shimano czy jakiejś innej. Nie sądzę, żeby problemy z łańcuchem były kwestią tego przesunięcia, ale rozwiązanie jest proste - daj 2mm podkładki między korbę a tarczę i zobacz jak się sprawuje. Dzięki za wyjaśnienia! Założę podkładki i zobaczę co się będzie działo Odnośnik do komentarza
eloziomwaw Napisano 5 Październik 2020 Udostępnij Napisano 5 Październik 2020 Jaka największa zebatke przednią do napędów 1x11 lub ewentualnie 1x10 oferuje Shimano ? Odnośnik do komentarza
Motke Napisano 6 Październik 2020 Udostępnij Napisano 6 Październik 2020 9 godzin temu, eloziomwaw napisał: Jaka największa zebatke przednią do napędów 1x11 lub ewentualnie 1x10 oferuje Shimano ? Ja znalazłem 42t Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się