Skocz do zawartości

2017 Scott Spark 710 Plus - szara eminencja


Andrzej Sawicki

Rekomendowane odpowiedzi

Andrzej Sawicki

hPX0zFw.jpgVqof37m.jpgsHORw1F.jpg

Wreszcie udało się zmienić starego hardtaila na coś z tej dekady. Więcej skoku, grubsze opony i ogólnie maksimum wygody. Rower głównie do XC (skok 130/120), ale przygotowany pod całkiem spore góry (w planach od wiosny). Wybrany z zapasem względem moich obecnych możliwości. Tak samo zrobiłem przy zakupie poprzedniego, dzięki czemu dłuuugo nie czułem jego braków. Mam nadzieję, że tu będzie podobnie.

Dane techniczne na stronie producenta

Zmiany względem wersji fabrycznej:

  • Kierownica skrócona do 730 mm
  • Pedały Da Bomb Shoot Block
  • Chwyty Ergon GS1
  • Opony 2,4" Continental, tubeless: X-King z tyłu, Mountain King z przodu
  • Minibłotniki

Pierwsza jazda była udana, tzn. nic się nie rozpadło. Trzeba było przesunąć manetki i siodełko, reszta OK. Ciśnienie jest wysokie jak na te opony -- 2 bary (ludzie polecają 1 i mniej po zrobieniu bezdętki), ale przyczepności aż nadto. Na równej szutrowej drodze jest podobnie jak na starym rowerze. W każdym trudniejszym miejscu (np. na zamarzniętym błocie przygotowanym uprzejmie przez leśników) Spark jedzie jakby po szynach. Dopóki nie chcemy bardzo skręcić czy poskakać, można sobie wygodnie siedzieć i cisnąć.

 

lCQuTFh.jpgAIhHGr6.jpg

Prześwity pozwalają spokojnie zmienić koła na 29", jeśli będę miał taką fantazję. Na razie jechało się dobrze. Zobaczymy, jak grube kapcie będą pracować na długich trasach z dala od łatwych ścieżek.

 

hB6bemi.jpgqmHc93n.jpg

Mnóstwo przyczepności. Choć średnica styku z glebą jest prawie jak w 29", to jednak nie będzie sprzęt wyścigowy. Za przyczepność płacimy oporami toczenia.

 

wMIfDNz.jpg2m4R9QC.jpg

Napęd 2x, który byłby niepotrzebny do jazdy po płaskim. Ale chcę robić tym rowerem wypady w prawdziwe górki. Wtedy się okaże, czy zmieniamy na 1x11, czy zostaje.

 

ZonVvGk.jpg

Kierownica ma 9 stopni skosu, ale i tak będzie wymagała przycięcia i ergonomicznych chwytów, a może nawet wymiany na coś mocniej skręconego. Ten układ nie nadaje się do jazdy na siedząco. Czułem początki bólu nadgarstków po ledwie 15 km. Mamy też Cthulu z linek, bo jest i dropper, i 2x, i Twin-Loc (blokada jednocześnie amortyzatora i dampera). Zaskakująco mało stukają te linki.

 

8eMOjIL.jpgRQh65PS.jpg

Bling bling! Na razie nie mogę powiedzieć, żebym czuł tego jakość. Jeszcze nic nie regulowałem poza ciśnieniem.

 

5zdXTx0.jpg

Takie tam w transporcie. Na szczęście i sklep, i transport zachował się w porządku, więc będzie na nowe gripy.

 

9PvuRN5.jpg

Założyłem osłony z dętki i obkleiłem kilka miejsc przezroczystą folią ochronną.

 

Oprócz myśli o kierownicy są zamówione błotniki na amortyzator i w okolice wahacza. Poza tym trzeba dużo jeździć, aby się go nauczyć, a tu akurat zima. Wszelkie dalsze zmiany sprzętu, o ile będą, po sezonie -- kiedy będę więcej wiedział.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza

Cześć. "Mamy też Cthulu z linek" hehe ładnie powiedziane. Mnie ten widok przypomina zabawę dziewczynek z podstawówki z cienkim sznurkiem przeplecionym wokół palców dłoni. Też powstawały ciekawe sploty. Gratuluje i życzę wielu kilometrów.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki
22 minuty temu, SpiderMAN napisał:

Ja tutaj rasową Trailówkę widzę...

Coś dokładnie pomiędzy XC a Trail. Ani super lekki, krótki i przytwardy XC do wyścigów, ani potężny, mięciutki i też nieefektywny typowy ścieżkowiec. Wyszło coś bardzo wygodnego i przyczepnego, a jednocześnie czuję pozycję do pedałowania taką samą jak na klasycznym hardtailu do XC.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza
Franz Mauer
Dnia 23.2.2018 o 18:14, Kruup napisał:

mi czasem na 1x11 brakuje troche na stromych podjazdach

Czego Ci brakuje na podjazdach? 

Bardzo fajny sprzecik . Gratuluję. 

Dnia 23.2.2018 o 17:47, Andrzej Sawicki napisał:

Wtedy się okaże, czy zmieniamy na 1x11, czy zostaje.

Wtedy wystarczy,że blat 24T wymieniasz na 22T i ogarniasz większość wspinaczkowych tematów ;) 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
8 minut temu, Franz Mauer napisał:

Czego Ci brakuje na podjazdach

Przełożen, mam przód 32 tył 42 i troche mi brakuje większej zebatki z tyłu lub mniejszej z przodu. Wole szybciej kręcić niż sie siłówać.

gdybym miał 1X12 i na tyle 10-50 to by mi niczego nie brakowało :)

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Franz Mauer

Znaczy pary w nogach Ci brakuje :P 

Tak serio:

to wg  mnie lepszym rozwiązaniem byłoby wsadzenie kasety 11-46,bo jeśli z przodu masz tylko jedną zębatkę i zejdziesz z nią do 30 lub 28 zębóœ to wówczas na mniej górzystym terenie możesz się denerwować,że brakuje prędkości. Kadencją tego nie nadrobisz. Możesz też pokombinować z zębatką owalną na przód 30T. Ona w zasadzie działa w dwóch rozmiarach 30T i 32-34T (przez kształt). Jest różnica w pracy i to znaczna. Pozwala na płynniejsza jazdę,bo eliminowany jest martwy punkt, który osiąga stopa będąc z tyłu na wysokości 4 kwarty zegarka. 

P.S. 11-46 przedtem jak edytowałeś na 10-50 ;) 

Jednak 10-50 to zbyt dużo przeróbek w rowerze (przynajmniej u mnie). Chyba,że czymś nas Shimano zaskoczy. Ja zdecydowałem się na 1x11, z 32T na przodzie w owalu od HCC i tył Shimano XT 11-46. Na razie działą bardzo fajnie. Jednak jeszcze z uwagi na pogodę nie byłem na mojej górce testowej. Ona pokaże co warte jest takie zestawienie. Jedno co od razu rzuciło mi się w oczy to fakt,że jestem w stanie dużo lepiej utrzymać płynnośc jazdy przez płynne pedałowanie, co przy dłuższch podjazdach pozwoliło mi na oszczędności siły tzn. po zakończeniu jazdy w tym samym terenie, w ten sam sposób czułem, że zdecydowanie mógłbym jeszcze trochę pośmigać. Wcześniej dawało o sobie znać zmęczenie nóg :)

Edytowane przez Franz Mauer
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
2 minuty temu, Franz Mauer napisał:

Znaczy pary w nogach Ci brakuje :P 

Pary akurat to mi nie brakuje, zapewniam ;)

 O kasecie 11-46 już myślałem, tylko czy te 4 zeby aż tak odczuje? Liczyłem oczywiscie to w kalkulatorach, rożnica jest niewielka w predkości przy tej samej kadencji. Musiałbym sie przejechac na takim zestawie i to poprostu sprawdzić, a nie znam nikogo kto ma taki zestaw. Na pewno wymienie na taka kasete jeśli zajade obecną, a to pewnie tak szybko nie nastąpi. 30T  z przodu też nie wchodzi w grę, bo nie umiem kręcić 150 obrotów/min :) na 32 przód 11 tył spokojnnie jestem wstanie kręcić do do 50km/h (oczywiscie na długich zjazdach)

Zębatką owalną mnie zainteresowałeś, muszę poczytać na ten temat, bo wiedzy nie mam żadnej.

Odnośnik do komentarza
Franz Mauer
4 minuty temu, Kruup napisał:

30T  z przodu też nie wchodzi w grę, bo nie umiem kręcić 150 obrotów/min

Owal całkiem inaczej jest odczuwalny. To tak jakbyś połączył dwie zebatki w jedną :) Ja sadzę się na 34T,bo wydaje mi się,że nogę mam mocniejszą niż na 32T, ale może tylko mi się wydaje. Poczekam na sezon, który być może zweryfikuje siłę na zamiary ;) 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Franz Mauer
Teraz, SpiderMAN napisał:

Ja podjeżdżam w Krakowie i okolicach wszystko na 36/22 korba i 11-36 kaseta... Co wy macie z tymi podjazdami ;)

A co jak windy przestaną działać w Krakowie ? :P

Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

Gdybym zmieniał to na 1x, to pewnie z zębatką 30-32 z przodu. W mojej okolicy w ogóle nie potrzebuję mniejszego kółka. Nawet strome podjazdy są tak krótkie, że wystarczy ruszyć cztery litery i daje radę. Ciekawe, co się okaże bliżej czeskiej granicy, jak przyjdzie podjechać kilkaset metrów naraz.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

Dlatego w tym sezonie będę testował, a nie zmieniał. Póki co (zimowa "forma" i jazda po płaskim) czuję zapas przełożeń po obu stronach.

Odnośnik do komentarza

No mi właśnie chodzi o te dłuuugie podjazdy, u mnie na mazowszu nie brakuje mi ani na zjazdach ani na podjazdach ;)

@Franz Mauer może kiedyś, sie spotkamy na trasie  i dasz sie przejechac na swojej maszynie :) wtedy mógłbym przekonać sie jak to wszystko działa w praktyce i czy takie zmiany mi odpowiadaja.  

Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

O1nlu6d.jpg

Sklep dał 100 ojro zniżki oraz wysłał nowe chwyty... które pójdą na sprzedaż. Ja skorzystałem z gotówki i zamówiłem chwyty Ergon GS1 oraz błotniki. Tylko śniegu brak...

 

Ccmc7ap.jpg

Pierwsza sensownej długości runda odbyta. Na pewno trochę z tego to moja słaba forma, ale czuć, że na prostej Spark jest wolniejszy przez wielkie opony. Za to nie wymaga ciągłego wstawania z siodełka przez byle korzeń/kamień, na piachu im szybciej, tym stabilniej (w tym pod górę, czego cieńsze kapcie chyba nie ogarną), a opony łatwo wdrapują się pod kątem (np. przy przekraczaniu wgłębień po ciężarówkach). Coś za coś.

Myślałem, że nie będę używał częściowej blokady (skok krótszy o 1/3 i bardziej agresywne tłumienie), ale jest idealna na łatwiejszych fragmentach, które nie są całkiem płaskie. W trudniejszych miejscach otwieram pełną amortyzację, obieram azymut i kręcę -- resztę robi sprzęt. Dopiero do przerzucania i pochylania roweru trzeba się podnieść.

Niestety geometria oryginalnie zrobiona pod koła 29" ma jedną wadę: za niski suport. Zanim nauczyłem się uważać, kilka razy pedał spotkał glebę na zakręcie albo nierównościach. Na szczęście nic się poważnego nie stało, ale trzeba o tym pamiętać podczas jazdy.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza
Dnia 28.02.2018 o 18:13, Andrzej Sawicki napisał:

O1nlu6d.jpg

Sklep dał 100 ojro zniżki oraz wysłał nowe chwyty... które pójdą na sprzedaż. Ja skorzystałem z gotówki i zamówiłem chwyty Ergon GS1 oraz błotniki. Tylko śniegu brak...

 

Ccmc7ap.jpg

Pierwsza sensownej długości runda odbyta. Na pewno trochę z tego to moja słaba forma, ale czuć, że na prostej Spark jest wolniejszy przez wielkie opony. Za to nie wymaga ciągłego wstawania z siodełka przez byle korzeń/kamień, na piachu im szybciej, tym stabilniej (w tym pod górę, czego cieńsze kapcie chyba nie ogarną), a opony łatwo wdrapują się pod kątem (np. przy przekraczaniu wgłębień po ciężarówkach). Coś za coś.

Myślałem, że nie będę używał częściowej blokady (skok krótszy o 1/3 i bardziej agresywne tłumienie), ale jest idealna na łatwiejszych fragmentach, które nie są całkiem płaskie. W trudniejszych miejscach otwieram pełną amortyzację, obieram azymut i kręcę -- resztę robi sprzęt. Dopiero do przerzucania i pochylania roweru trzeba się podnieść.

Niestety geometria oryginalnie zrobiona pod koła 29" ma jedną wadę: za niski suport. Zanim nauczyłem się uważać, kilka razy pedał spotkał glebę na zakręcie albo nierównościach. Na szczęście nic się poważnego nie stało, ale trzeba o tym pamiętać podczas jazdy.

Są na allegro takie gumki nakładki na ramiona korby, żeby ich nie poobijać.

http://allegro.pl/oslona-zefal-crank-armor-ramion-korby-szara-gumowa-i7139310371.html

@Andrzej Sawicki link powyżej.

Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

Stali takie uderzenia nic nie zrobią, a korba i tak się porysuje, jak każda poprzednia. Nie zamierzam się tym stresować. :)

Zamówiłem zestaw opon 27.5x2.4 (X-King na tył i Mountain King na przód). Muszę się upewnić, jaka jest naprawdę różnica w oporach.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

xd2qwWJ.jpgdyQqJBv.jpgQHQro1n.jpg

Próba śniegowa z oponami 2.4. Ciśnienie trochę poniżej 2 barów. Wtedy robi się problem ze spuszczaniem powietrza bez dociskania roweru, tak sztywne ścianki mają te opony. Jedyne uślizgi były tam, gdzie zawsze -- przy przejeżdżaniu głębokich kolein pod ostrym kątem. Mechanika nie reaguje na śnieg w takich homeopatycznych ilościach. Wciąż pada, więc może jutro to samo na 2.8.

Już wiem, że zostanie 2x11. Z zakresem nie ma problemów, ale przy zestawie 34x11-42 czuję wyraźne dziury w kadencji/prędkości na trudniejszych odcinkach. Zejście do 24 zębów z przodu rozwiązuje problem. Kiedyś może pomyślę o 1x12 z podobnie "wąską" kasetą, ale niech stanieje.

 

uJLkJfj.jpg

Ciąg dalszy śniegu, tym razem na 2.8. Nad zamarzniętymi koleinami to to nie przejedzie. W innych miejscach przyjemnie i pewnie. W głębokim śniegu tylne koło robi, co chce.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...