Skocz do zawartości

Triban 100 - commuter, "gravel", pierwszy baranek


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tylko wolnobieg próbowałem odkręcić i podałem WD40. Po tym zaczęło się zgrzytanie. 

Opublikowano (edytowane)

Może smar się rozrzedził, może piach się dostał - chyba że to ewidentnie metal o metal.

Czekam na diagnozę. Szkoda, że wolnobieg kupiłem :) Ciekawe co pierwsze się podda - łożysko, ośka czy wolnobieg :) 

A propos kasety - poszukałbym najpierw w deklu, trzeba by chyba ustalić szerokość obręczy - bo tu nie chcę nic zmieniać.

Tak pi razy drzwi to ma ~ 21 mm w najszerszym miejscu. Jak patrzyłem w "pytania i odpowiedzi" na deklu to przy różnych tribanach często pojawia się pytanie o to, jaką najszerszą oponę można upchnąć. 32 często się przewijało, pytanie czy problemem była szerokość obręczy, czy też widełki....

Np.: https://www.decathlon.pl/koo-triban-520-tylne-700-id_8528054.html

Ale pewnie źle pomierzyłem, bo standardowo wyskakują takie rozmiary:

19 x 21,5

https://rowerplus.pl/151-kola-28-cali-i-29er?ref=lmenu#/przednia_tylna-tylne

Edytowane przez spidelli
Opublikowano (edytowane)

Też nie 19 :) Chyba żeby mierzyć bez opony ten rant zawinięty. I wtedy 19 będzie. Na zdjęciach w podlinkowanym sklepie widać szczegóły.

W Q&A dla T520  jest pytanie o opony 35, pracownik dekla twierdzi, że wejdą i że 38 to już ryzyko. Trzeba pójść z suwmiarką do sklepu :D

 

dekl.jpg

Edytowane przez spidelli
Opublikowano

Tak mnie naszło, że ośka jest wycentrowana pod wolnobieg 7rz. Zastanawiam się czy coś muszę przestawić. 

Te kulki pracują bardziej boczną powierzchnią a nie wewnętrzną, jak sobie wyobrażałem (że ośka opiera się o wianek kulek) - kulki są dociśnięte śrubą i podkładką i dopiero taki dociśnięty układ tworzy łożysko. Jak skręcimy za słabo to robi się młynek do kulek albo przynajmniej dostaje się syf. Jak za mocno - to kulki nie toczą się swobodnie.

Opublikowano (edytowane)

Udało mi się nogą odkręcić. Wyczyscilem, przesmarowałem. Musi wytrzymać ;). 

Czemu nie zastosowano wianka złączonego, tylko same kulki. To jakiś bezsens. Jednak maszynowe by się tu lepiej sprawdziły. Taki zamknięty system i bardziej precyzyjny. 

Gwint po środku nie przeszkadza, bo tam jest pusta przestrzeń. Tym bardziej dziwi mnie smarowanie ośki po całości. 

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano (edytowane)

No to git, że dałeś radę :)

Akcja „kaseta” odroczona ;) 

Bo zwykłe łożysko pracuje bardziej górą wianka i dołem - kulki sobie zasuwają albo raczej mniejsza tuleja jeździ po kulkach w większej a u nas raczej boczną powierzchnią jeżdżą, dlatego tak ważna jest siła dokręcenia. Sama ośka się nie wspiera bezpośrednio o kulki tylko te elementy nakręcane dociskają dekielek do kulek i ta powierzchnia pracuje.

Ośka luźno wchodzi do piasty i dopiero trzeba ją dokręcić ustalając pozycję.

Taką mam koncepcję ;)

Edytowane przez spidelli
Opublikowano

Wolnobieg jest w pełni rozbieralny. Można go rozłożyć i przesmarować ( wolnobieg trzeba wykręcić z piasty i odkręcić przedni pierścień, ten z dwom otworami - uwaga, bo ze środka wysypie się z 50 kulek o bardzo małej średnicy). Krzywa oś nie jest powodem bicia wolnobiegu. Krzywa oś powoduje nierównomierny opór w obracaniu się koła - konus działa wąskim fragmentem obwodu. Podstawowym objawem krzywej osi jest brak możliwości skasowania luzu - po dokręceniu konusa koło ciężko się obraca oraz ma tendencję do przycierania w jednym punkcie. Wolnobieg  7 rzędowy z racji na swoją budowę jest totalną porażką. Oś podparta jest bardzo daleko od wideł ramy, przez co ma tendencję do wyginania się. Niestety, każde wjechanie w większą dziurę lub zjazd z krawężnika może spowodować, że oś zostanie skrzywiona. Jedynym sposobem  na pozbycie dolegliwości jest piasta pod kasetę - tam konusy rozłożone są w większej odległości, dzięki temu oś nie ma tendencji do zginania się. Ja po jednym ze zjazdów z krawężnika wymieniałem tylne koło, które zostało przemielone w rejonie piasty ( nie był to Triban, ale był tam również wolnobieg). Półśrodkiem jest zakup osi, która naprawdę jest wykonana z gatunkowej skali i obrobiona cieplnie w sposób optymalny.  Ale prędzej czy później musi skończyć się na wymianie piasty na taką z bębenkiem (pod kasetę)

 

Co do szerokości obręczy - ważny jest wymiar wewnętrzny a nie zewnętrzny. W Tribanie obręcze mają szerokość 15 mm - czyli wewnętrzna szerokość, tam gdzie siedzi opona ma 15 mm. Taka obręcz obsłuży opony do 32 mm. Najbardziej uniwersalna jest obręcz 19 mm, optymalna do naszych rowerów jest obręcz 17 mm. 

  • Lubię to! 1
  • Pomógł 2
Opublikowano

No to teraz wiemy, czemu ten wolnobieg be. 

Ograniczenie do 13T i 8rz to rzadna tragedia, ale serwisowanie ośki to jakiś przedpotopowy patent. Tak się babrabać w smarach 😆

No i ja lubię hopki. Zawsze w drodze do pracy mam takie 2 progi zwalniające w dół górki. Przy 45 km/h. 

Teraz będę zwalniał :P

Opublikowano (edytowane)

Spróbujcie zakupić dobrą oś. Na pewno to pomoże. Na jak długo nie wiem. Ja dość delikatnie traktowałem Tribana i na oryginalnej oście zrobiłem około 5 tysięcy kilometrów. Tylko zero zjazdów z krawężników ( oczywiści zjeżdżałem, tylko zawsze zwalniałam). Do tego często kontrola konusów (systematyczne kasowanie luzów). Ośka ostatecznie i tak była krzywa, ale było to bardzo małe skrzywienie. Jeżeli macie chęci, zawsze można spróbować zapleść samemu piastę. Jak dobrze pójdzie może uda się na tych samych szprychach. Pamiętajcie, że trzeba szukać piasty o szerokości 130 mm, a nie 135 mm, jak w MTB  i nowszych rowerach przełajowych.

 

Szkoda, że nie dali ceny większej o 100 zł, ale w zamian, rower miałby już koło  pod kasetę

Edytowane przez Tribanator
Opublikowano (edytowane)

Zawsze można kupić piaste, szprychy, kasetę i zapleść na trzy krzyże. 

A gdy damy obręcz 17mm to taka opna 32c będzie nieco niższa? Tzn niżej względem góry widelca/korony? 

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano (edytowane)

No to ja mam 4 szybkie:

1. Wolnobieg 8rz coś zmienia z podparciem osi? Przy 7rz konus był widoczny a teraz jest pod wolnobiegiem.

2. Czy to prawda, że shimano stosuje takie łożyskowanie nawet przy kasecie? Gdzieś mi rzuciło w oczy.... 

3. Mowa o tym wymiarze, który tu ma 19 mm? Obrazek poglądowy

 

8462D16E-3C38-49D1-B4E5-5B729F1AEDA9.jpeg

4. Wciąż myślę o kole z dekla, jest na łożyskach maszynowych. Z braku wymiarów wklejam ten opis i mam nadzieję, że oni ułatwiają sobie życie co do standaryzacji i wymienności części

Cytat

Obręcz kompatybilna z oponą szosową 700x23 do 32 (ETRTO 622x15C)

A i jeszcze jedna ciekawostka:

1263906002_oskanazacisk.thumb.jpg.eb23d305bf5790029d70954f2ee8cec4.jpg

i filmik:

 

I krem de la krem:

Na tym filmie ok. 0:57 pokazany jest przekrój przez wolnobieg i porównanie z kasetą :)

 

Edytowane przez spidelli
Opublikowano

7 a 8 rzędów nie robi różnicy, bo to od piasty zależy, jak szeroko są rozstawione konusy. Podałem wolnobieg 7 rzędowy jako przykład (jest on już na tyle szeroki, że rozstaw wideł w ramię musi wynosić minimum 130 mm, dlatego taki niekorzystny rozkład podparć osi).

Tak, to ten wymiar - wewnątrz obręczy.

Konusy to bardzo dobry sposób lozyskowania, dlatego shimano do dzisiaj stosuje je w piastach, także tych pod kasetę.

Nie montujcie osi na zacisk do piasty z wolnobiegiem. Os jest mocno obciążona, a te drążone mogą pękać pod obciążeniem. A wtedy tylko szpilka trzyma całość. Jest to mało bezpieczne.

  • Pomógł 1
Opublikowano
55 minut temu, Tribanator napisał:

Nie montujcie osi na zacisk do piasty z wolnobiegiem

To tylko jedna z opcji, w razie jakby był problem ze znalezieniem osi pod wolnobieg. Ale dzięki za uwagę o tym systemie. Pozostaje zatem kaseta. Mam nowy wolnobieg 8rz, ośka wygląda na prostą, kulki zamówione. Przy   awarii zastanowię się nad kasetą.

Co sądzisz o tym kole z dekla?

Oraz o moim problemie z wkręcaniem suportu (syndrom krótkiej kołderki)?

Dzięki i pozdrawiam

Opublikowano

Tak z ciekawości - w razie skrzywienia ośki wystarczy ją wymienić na nową, czy trzeba coś więcej robić?

Opublikowano

To z mojego linku ma inny numer, tj. 8528054 i jest dostępne on-line. A może to tylko bajzel w deklu. 

Ja dziś dostałem info, że mój T 100 jest do odbioru po przeglądzie :) A oddałem go i odebrałem ze 2 tygodnie temu ;)

Opublikowano (edytowane)

To jest to samo koło, tylko ukryto negatywne komentarze ;)

Ale taką smarownice to "chcem"! 😍 nawet palca nie ubrudził.

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano

Chłopaki już lepiej kupić najtańsze koło pod kasete niż się bawić w te wolnobiegi. Ile zaoszczędzicie? 50zł? 70zł? Nie widzę w tym sensu.

Opublikowano (edytowane)

Masz rację. Ale, że ośka kosztowała ~10zł to jeszcze podratuję. Zajadę obręcze jak się uda i śmietnik.

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano

Ja też wdepnąłem w nowy wolnobieg to i muszę zajeździć. A koła pod kasetę szukamy jak dzicy :)

Zastanawiam się jeszcze nad tropem Indiana - tego roweru z mediaexperta - tam już była kaseta.

Opublikowano (edytowane)

Mam odnotowaną taką opcję do zaplecenia:

SORA FH-RS300   75zł
Remerx Rapid 622x15   69zł
CnSpoke STD 14 czarne  - 36 sztuk   47zł
długość szprych : 282mm oraz 280mm

 

Lub taki zestaw: https://archiwum.allegro.pl/oferta/kpl-kol-szosa-28-remerx-rapid-joytech-8-9-10sp-i7364210844.html

Edytowane przez FalconHeavy
Opublikowano (edytowane)

Sora to piasta?

Wiesz Pan, że tam są kochane kulki luzem?

Edytowane przez spidelli

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...