Pawlaczu Opublikowano 17 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 Hej. Rozglądam się za pierwszą szosówką i mam dylemat. Co powinno się lepiej sprawdzić na początek: "świeższy" osprzęt niższej klasy, czy coś półka czy dwie wyżej ale ze starszych roczników? Nie pytam o względy wizualne- bo to kwestia gustu- bardziej chodzi o niezawodność, koszty serwisu, części, itp. Z góry dzięki za każdą odpowiedź. Odnośnik do komentarza
Fenthin Opublikowano 17 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 Pytanie, jak stary ten starszy rocznik. Odnośnik do komentarza
Pawlaczu Opublikowano 17 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 Dajmy na to: 2016-2017 w porównaniu do 2013-2014, niżej raczej nie mam zamiaru schodzić ( Wtedy już całość wizualnie nie dla mnie, no i przy nastawieniu na geometrie endurance to chyba wcześniej niż 2013 nie da się jej znaleść Odnośnik do komentarza
marcin.jka Opublikowano 17 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 znaleźć lepiej coś starszego a lepszego, zdecydowanie. Odnośnik do komentarza
Fenthin Opublikowano 17 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 Teraz jeszcze rodzi się pytanie, jaki masz założony budżet i co w jego ramach możesz dostać nowego, a co używanego. Ale ogólnie, spokojnie może być starszy rocznik, to nie będzie przecież żaden staroć. Byle wybrany egzemplarz nie miał zajeżdżonych kół (piasty, powierzchnie hamujące) czy napędu, łożysk suportu, bo wtedy koszty rosną lawinowo. Na start trzeba też doliczyć jakiś podstawowy serwis łożysk, wymianę linek, pancerzy czy owijki. Kwestia przeliczenia, co bardziej się kalkuluje. 1 Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 17 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2018 Jak można zobaczyć po konstrukcjach i trendach rozwiązania z wyższych grup schodzą powoli do niższych więc SLX z 2015 to Deore z 2018 a prawdopodobnie bez wad które były w SLX. W przypadku grup środka (Deore, Tiagra) lepiej opłaci się kupić najnowsze. Osobiście miałem okazje testować Deore z 2010 roku i Acere z 2016. Pomimo że są to bardzo podobne konstrukcje płynność i jakość zmiany biegów w Acera jest o niebo lepsza. Nowszy napęd pomimo że nie miał wymienianych linek praktycznie poza smarowaniem łańcucha nie było nic grzebane działa dużo lepiej niż Deore 2010 z całym napędem wyczyszczonym, nasmarowanym i wymienionymi linkami. Niby w ciągu tych 6 lat technologia nie zmieniła się diametralnie ale jakość się polepszyła. Ostatnią grupą są najwyższe klasy. Jak miał bym kaprys kupić rower w granicach 10.000 PLN to nie kupił bym starszego osprzętu klasy XT czy Dura-ace. Odnośnik do komentarza
de Villars Opublikowano 18 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2018 12 godzin temu, marcin.jka napisał: znaleźć lepiej coś starszego a lepszego, zdecydowanie. Pytanie, czy mówimy o używkach, czy nówkach. Bo jeśli o używkach, to nie jest to takie jednoznaczne - można wdepnąć na minę. A jak o nówkach - to pamiętajmy, że rozwiązania z wyższych grup schodzą do niższych, więc też nie jest to takie oczywiste. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 18 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2018 troszkę jest tak że z czasem technologie wyższych grup trafiają do niższych. Na ten przykład sztywna oś dostępna do tej pory od Deore w górę, w tym roku trafiła już do Alivio. To samo z shadow i ilością przełożeń. Reasumując możesz kupić rower z osprzętem Deore z 2013r z takimi samymi rozwiązaniami jak współczesny z grupą Alivio. Zwróć na to uwagę. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 18 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2018 11 minut temu, zibi_j1 napisał: troszkę jest tak że z czasem technologie wyższych grup trafiają do niższych. Na ten przykład sztywna oś dostępna do tej pory od Deore w górę, w tym roku trafiła już do Alivio. To samo z shadow i ilością przełożeń. Reasumując możesz kupić rower z osprzętem Deore z 2013r z takimi samymi rozwiązaniami jak współczesny z grupą Alivio. Zwróć na to uwagę. ale w dalszym ciągu będzie tyo tylko rower na przysłowiowym Alivio.,które coś tam ma z wyższej grupy osprzętu ,ale dalej czymś się różni,powiedzmy precyzją działania czy wagą.Podobnie możemy porównać Tiagrę do 105 ,ilość przełożeń,precyzja działania,trwałość całego osprzętu czy też waga .Przy późniejszej odsprzedaży będzie to rower na niestety niższej grupie osprzętu.Tak że ja bym poszedł drogą lepszego używanego ,biorąc pod uwagę wcześniejsze dokładne oględziny. Odnośnik do komentarza
Pawlaczu Opublikowano 18 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2018 Dzięki wielkie za taki odzew. Jak widzę jednoznacznej odpowiedzi niestety nie ma ;-). Z racji tego, że pod uwagę biorę używkę, cały problem będzie polegał na tym, aby znaleźć nie "zajeżdżony" egzemplarz. Niestety budżet też raczej skromny więc w grę będzie wchodziła pewnie nowsza SORA vs. Tiagra/105. Natomiast jeśli dobrze zrozumiałem, koszty związane z "remontem" czy dostępność części raczej na podobnym poziomie. Sądzę że różnic w działaniu na tym etapie wtajemniczenia raczej nie będę zbytnio odczuwał. Odnośnik do komentarza
Fenthin Opublikowano 18 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2018 11 godzin temu, zibi_j1 napisał: troszkę jest tak że z czasem technologie wyższych grup trafiają do niższych. Na ten przykład sztywna oś dostępna do tej pory od Deore w górę, w tym roku trafiła już do Alivio. To samo z shadow i ilością przełożeń. Reasumując możesz kupić rower z osprzętem Deore z 2013r z takimi samymi rozwiązaniami jak współczesny z grupą Alivio. Zwróć na to uwagę. Która to sztywna oś niewiele zmienia, a luzy na Alivio są większe z pudełka niż w kilkunastoletnich nieraz przerzutkach. "Technologie" to jedno, jakość wykonania jest równie istotna. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 (edytowane) Osobiście wybrałbym nową odświeżoną grupę. Chyba, że różnica w rocznikach byłaby niewielka (np. wybór między 2015 a 2017) to wolałbym osprzęt nawet o jedną grupę wyżej, ale nieco starszy lub poprzedni design. Edytowane 19 Stycznia 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
.::Piotr::. Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 miałem podobny dylemat i wybrałem nowy sprzęt z wyprzedaży rocznika 2017. Zwróć uwagę również na to ze jak przyjdzie do serwisu grupy 105 to wydasz więcej niż na sore jeśli będziesz wymieniać kasetę łańcuch i korbe... Ja właśnie ma pierwsza szosówkę sie zdecydowałem i czekam na kuriera... Pelna grupa Sora i moim zdaniem to mi na początek wystarczy Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 9 minut temu, .::Piotr::. napisał: Zwróć uwagę również na to ze jak przyjdzie do serwisu grupy 105 to wydasz więcej niż na sore jeśli będziesz wymieniać kasetę łańcuch i korbe... a wziąłeś pod uwagę to ,że trwałość elementów w wyższych grupach jest trochę lepsza Odnośnik do komentarza
.::Piotr::. Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 4 minuty temu, Gregory34 napisał: a wziąłeś pod uwagę to ,że trwałość elementów w wyższych grupach jest trochę lepsza no właśnie ja w mtb tego nie zauważyłem czy slx czy deore u mnie sie tak samo mniej więcej zjeżdża... Wyżej nie szedłem tym bardziej ze jak kiedyś pytam na forum o trwałość to wszyscy byli zdania ze no w lepszej kasecie czy korbie bardziej chodzi o zejscie z wagi niż trwałość... Odnośnik do komentarza
Pietern Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 Godzinę temu, Gregory34 napisał: a wziąłeś pod uwagę to ,że trwałość elementów w wyższych grupach jest trochę lepsza Niewątpliwie. Ale też kupują to zazwyczaj ludzie, którzy sprzętu "lepiej" używają i rower/osprzęt ma solidny przebieg. Myślę, że używka to dobre rozwiązanie, ale jak przy każdej "okazji", trzeba szukać, żeby to rzeczywiście była okazja. Ja kupuję nowe, pojeżdżę i sprzedaję, wtedy odzyskuję tę różnicę, którą "zarobiłbym" kupując używkę. Czyli tak trochę od zada strony, ale mam nówkę, nieśmiganą. Odnośnik do komentarza
Administrator SzajBajk Opublikowano 19 Stycznia 2018 Administrator Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 1 godzinę temu, Gregory34 napisał: trwałość elementów w wyższych grupach jest trochę lepsza Nierzadko to właśnie niższe grupy mają większą trwałość, zwłaszcza gdy użyto w nich aluminium zamiast tytanu i stali zamiast aluminium. Dnia 17.01.2018 o 22:26, Pawlaczu napisał: 2016-2017 w porównaniu do 2013-2014 Zwróć uwagę na: ilość przełożeń kasety, opcje potrójnej korby (jeżeli Cię interesuje), BCD zębatek (ma znaczenie przy doborze zamienników), zewnętrzne kontra wewnętrzne linki klamkomanetek (niektórzy zdecydowanie wolą te schowane, choćby ze względu na wygląd), kompatybilność (tutaj strona: http://productinfo.shimano.com/#/com/3.0 ) Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 19 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2018 11 minut temu, SzajBajk napisał: Nierzadko to właśnie niższe grupy mają większą trwałość, zwłaszcza gdy użyto w nich aluminium zamiast tytanu i stali zamiast aluminium. czyli wychodzi na to że Sora jest trwalsza od Ultegry tak mam to rozumieć Odnośnik do komentarza
de Villars Opublikowano 20 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2018 Kto wie, może tak jest? Pytanie czy ktoś to zbadał w warunkach laboratoryjnych? Czy też wszyscy zakładają jako oczywistość że wyższa grupa skoro więcej kosztuje to musi być trwalsza? Ja nie wiem jak jest, ale wcale nie zdziwiłbym się, gdyby trwałość była zbliżona. Odnośnik do komentarza
Pawlaczu Opublikowano 20 Stycznia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2018 Serdecznie dzięki za wszystkie głosy, nawet nie spodziewałem się, że temat może być tak intrygujący. Chciałbym pokusić się o jakąś konkluzję z tej dyskusji. Wygląda na to że, jednoznacznej opinii nie ma. W przypadku używki wydaję się , że kluczową sprawą jest aby trafić nie zniszczony egzemplarz- i na tym będę musiał się skupić. Dnia 19.01.2018 o 12:03, SzajBajk napisał: zewnętrzne kontra wewnętrzne linki klamkomanetek (niektórzy zdecydowanie wolą te schowane, choćby ze względu na wygląd), kompatybilność (tutaj strona: http://productinfo.shimano.com/#/com/3.0 w ogóle, że sam Szaj zechciał zabrać głos w dyskusji, wow radość jakbym mógł przejechać wspólny trening z Majką ;-). - kwestia prowadzenia będzie miała mniejsze znaczenie, natomiast konieczne aby miały "nowszy" sposób zmiany przełożeń; - link do kompatybilności świetna sprawa, docelowo powinien być bardzo pomocny. Odnośnik do komentarza
suqub Opublikowano 21 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2018 Nie wspomniałeś jeszcze o budżecie. Zerknij jeszcze na Tribana 540. Cena w stosunku do tego co oferuje miażdży wszystko. Mamy generalnie grupę 105 i cena nie jest wysoka. Coś pomiędzy nówka a używanym. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 21 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2018 (edytowane) 23 godziny temu, de Villars napisał: Czy też wszyscy zakładają jako oczywistość że wyższa grupa skoro więcej kosztuje to musi być trwalsza? No tak po prawdzie, to właśnie nie - wszyscy zakładają, że wyższa grupa powinna być lżejsza i działać szybciej, precyzyjniej. Trwałość ma mniejsze znaczenie, bo i tak częściej w sezonie teamy wymieniają osprzęt, niż przeciętny, nawet ambitny amatorsko startujacy, Kowalski. Wyższa grupa zatem jeśli ma być lżejsza i bardziej precyzyjna, to siłą rzeczy musi być z lżejszych i bardziej kruchych materiałów, często znacznie kosztowniejszych, a to niestety odbija się na trwałości. Edytowane 21 Stycznia 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
Fenthin Opublikowano 21 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2018 Dnia 19.01.2018 o 12:21, Gregory34 napisał: czyli wychodzi na to że Sora jest trwalsza od Ultegry tak mam to rozumieć Zbyt duże uproszczenie. Trzeba wyjść od tego, który element rozważamy. Kaseta Sory i kaseta Ultegry wytrzyma w zasadzie tyle samo, o ile będzie pilnowany stan łańcucha. Z łańcuchami jest znów tak, że tanie są faktycznie słabe, średnia półka robi robotę, a drogie 11- czy 12-rzędowe mają znowu z innych względów krótszą żywotność. Korba. Tanie wyjadą wiele kilometrów, bo tarcze stalowe, droższe mają być lekkie, więc i inne materiały wchodzą. Co z klamkomanetkami, przerzutkami? Wiadomo, że tańsza grupa ma już na starcie większe luzy, słabsze sprężyny, jakieś elementy z tworzyw sztucznych. itp. Dalej, hamulce, piasty, suport. Pamiętajmy też, że grupa taka jak Sora ma z założenia lżejsze życie niż Ultegra. To też przekłada się na żywotność określonych elementów. Ale... Ogólnie można przyjąć, że do pewnego momentu trwałość zasadniczo wzrasta. Tyle, że, zwężanie łańcuchów i potrzeba większej precyzji działa przeciwnie. Ale powyżej pewnej granicy, gdy mówimy o sprzęcie tylko na dni wyścigowe, trwałość leci na łeb, na szyję. Kasety z aluminium, lajtowane do granic możliwości ramy z łożyskami osadzanymi bezpośrednio w karbonie, nienaprawialne koła itd. itp. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 22 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2018 (edytowane) 22 godziny temu, Fenthin napisał: Ale... Ogólnie można przyjąć, że do pewnego momentu trwałość zasadniczo wzrasta. Tyle, że, zwężanie łańcuchów i potrzeba większej precyzji działa przeciwnie. Ale powyżej pewnej granicy, gdy mówimy o sprzęcie tylko na dni wyścigowe, trwałość leci na łeb, na szyję. Kasety z aluminium, lajtowane do granic możliwości ramy z łożyskami osadzanymi bezpośrednio w karbonie, nienaprawialne koła itd. itp. aż tak daleko nie ma sensu ta analiza,bo nikt o zdrowych zmysłach nie będzie katował takiego sprzętu do codziennych treningów. Zapewne rzeczona Ultegra czy też Dura-ace użytkowane w tych samych warunkach pożyją dłużej niż Sora i będą cieszyć bardziej z precyzji działania i bezawaryjnością . Edytowane 22 Stycznia 2018 przez Gość Odnośnik do komentarza
freak78 Opublikowano 23 Stycznia 2018 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2018 Witam, w moim przypadku skromne fundusze jednak kazały mi polować na coś używanego a dobrego, i kupiłem starą szosę, bo rocznik bardzo stary, z 15 lat ma ten rower, ale ma on widelec karbon, i tylne rurki karbon, i jest na osprzęcie Dura Ace 7700, czyli stara 9 rzędowa grupa pro, (wiem wiem, że dzisiejsze nowe Shimano 105 ma więcej bajerów od starego Ace) sam koks Lance na takiej grupie wygrał tour de France No dobra, do rzeczy, rzeczona szosa na kołach z piastami Ultegra 6600, korbie hollowtech II Fc-r700 i reszcie osprzętu Dura Ace kosztowała 1250 zeta na allegro, i wszystko cyka w niej jak w zegarku... Zmierzam do tego, że jednak jestem zwolennikiem sprawdzonych starszych ale wysokich grup, w tej samej cenie nowy sprzęt byłby kilka klas niżej, precyzja działania i lekkość też nie byłaby ta sama... Co do awaryjności, to też nie sądzę, że łożyskowane klamki się rozlecą od byle czego, jak i nie jestem mega jakiś tam mocny, ale jednak myślę że powiedzmy w nowym szosowym rowerze za tego przysłowiowego tysiaka najczęściej montowanego tam Shimano Clarisa bym zajeździł szybciej niż zajeżdżę starą Dura Ace która nawet luzów nie ma... Nic w tym rowerze nie było zajechane, a rower używany, ktoś jeździł, i ciekawe ile ta szosa miała właścicieli przez jakieś 15 lat swego istnienia Tak że polowałbym na coś starszego, a jarego, choć owszem, jak Koledzy wspomnieli, można trafić na minę, ale na dobrych aukcjach sprzedawcy robią dużo zdjęć z bliska i jedynie można się naciąć na jakieś wady ukryte, poza tym używka używce nierówna, widziałem droższe używane rowery gorsze od mojego, natomiast jeszcze ciekawostka: w podobnej cenie walają się też na allegro rowerki zwane "rower szosowy z Niemiec" i tym podobne, to są klony tescowej szosówki makrokesz Vertigo Picadilly z manetkami A50 na kierownicy, wolnobiegami, ciężkimi korbami i mimo aluminiowej ramy ważą nawet 14 kg, czyli więcej niż mój również retro rower MTB Trek 7000 na starym Deore LX które też jest z lat 90 i pstryka niezawodnie do tej pory Reasumując: stać Ciebie na nowe, to można coś nowego, ale jak fundusz ograniczony, to wtedy może się to sprawdzić że lepszy może trochę starszy rower, ale na wysokiej grupie, i czasem dobrą używkę można wyhaczyć, ja tak zrobiłem i nie żałuje Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się