Skocz do zawartości

Marin Rift Zone Carbon 2 - model 2021


eathan

Rekomendowane odpowiedzi

Do tej pory jeździłem na klasycznym hardtailu (Cube LTD SL z 2017 roku). Jednak po głowie coraz częściej biegała myśl o zakupie fulla. Po wypadzie na single glacensis full zagościł w mojej głowie na dobre. Od początku szukałem klasycznego trialowego roweru o skoku 120-130mm max. Uznałem, że to będzie dobry kompromis i rower do wszystkiego (o tym będzie więcej). Chodzi o to, że nie chce trzymać dwóch rowerów a w swojej okolicy jeżdżę głownie po płaskich lasach. Do tego lubię wyskoczyć gdzieś dalej (bywało i 250 KM w terenie na hardtailu). Trialówka ma zastąpić hardtaila i dodatkowo otworzyć nowe możliwości przy wypadach na single. 

Szukałem, ale na spokojnie, bo uznałem, że mogę kupić, ale nie muszę. Ostatecznie pod koniec 2020 roku znalazłem Marina Rift Zone w wersji Carbon 1. Cena ciekawa, rozmiar też, do tego blisko. Jednak po analizie konfiguracji wyszło mi, że do wymiany natychmiast klasyfikują się hamulce. Do tego problem jest z piastą, która nie obsługuje bębenka micro spline (kaseta SunRace i zwykły bębenk). O słabszym zawieszeniu nawet nie wspominam. Dlatego zrezygnowałem. Koszt modyfikacji oraz brak części skutecznie mnie zniechęcił. 

Fascynacja Marinem jednak została i znalazłem model Rift Zone Carbon 2. Tutaj w standardzie nie było kompromisów z modelu Carbon 1. Do tego był rozmiar i świetna cena. Niewiele myśląc wsiadłem w auto, pojechałem po rower - 170 km w jedną stronę ;)

Specyfikacja

  • Rama - All New Unidirectional Carbon Fiber Front Triangle, Series 4 Alloy Rear End, 29” Wheels, 125mm Travel, MultiTrac Suspension Platform, 148x12mm Boost Thru-Axle, 73mm Threaded BB w/ ISCG05 Tabs
  • Amortyzator: Fox Performance 34 Float, 130mm
  • Dumper: Fox Float DPX2, Performance,
  • Przerzutka: Shimano XT (M8100), 12-Speed, SGS
  • Manetka: Shimano SLX 12-Speed, I-Spec EV
  • Korba: FSA Gradient, Modular 1x, 32T Direct Mount
  • Hamulce: Shimano SLX, M7129, czterotłoczkowe
  • Kierownica: Deity Skyline
  • Sztyca: X-Fusion Manic 150mm
  • Siodło: Marin Trail Speed Concept Pro
  • Koła: piasty Shimano Deore, obręcze Marin 29mm,
  • Opona przód: Maxxis Minion DHF 29x2.5”, 3C MaxxTerra, EXO+, Tubeless
  • Opona tył:Maxxis Minion DHR II 29x2.4”, 3C Maxx Terra, EXO+, Tubeless 
  • Suport: FSA MEGAEVO BB, 73mm BSA Threaded
  • Chwyty - skręcane, Marin,

Planowane modyfikacje

  • Manetka - planuję zmianę na M8100. Brakuje mi dwóch rzeczy - zmiana biegu po naciśnięciu (w SLX trzeba nacisnąć i puścić) oraz zrzucanie o więcej niż jedną koronkę. 
  • Koła - planuję zakup drugiego kompletu kół - lżejszych i z cieńszymi oponami, 
  • Siodło - siodło Marina nie jest zbyt wygodne. Dam mu jeszcze szansę, ale pewnie pójdzie do wymiany na coś wygodniejszego, 

Wrażenia z jazdy

Od zakupu udało się zrobić 100 km po okolicznych lasach. Trudno mówić o głębszych przemyśleniach. Jednak kilka kwestii już jest. 

  • Siodło - nie jest zbyt wygodne. Trudno mi powiedzieć czy to kwestia zmiany pozycji (inna geometria) czy samego siodła. Dlatego zrobię jeszcze kilka setek i zobaczymy, jak to będzie. 
  • Opony - to spore zaskoczenia. Pierwszy wypad i 40 km wykończyło mnie. Było dużo błota, opory kosmiczne. Rower był strasznie mułowaty. Drugi wypad było znacznie lepiej. Jednak na tej samej trasie czuć zauważalny spadek prędkości względem poprzedniego roweru. Na tej samej trasie zaliczonej na początku grudnia na Cubie i pod koniec grudnia na Marinie spadek średniej prędkości to ponad 3 km/h. Jednocześnie zmęczenia znacznie większe. Dlatego uważam, że co dziennego latania po lasach lżejsze koła + opona 2.25 typu Maxxis Icon będzie idealnym rozwiązaniem. 
  • Zawieszenie - uczę się, dostrajam i kombinuję. Już wiem, że pierwsze 100 km miało zbyt małe ciśnienie w dumperze. Było komfortowo, ale delikatnie bujało podczas pedałowania. 

To chyba na tyle... Będę sukcesywnie dopisywać swoje spostrzeżenia oraz przemyślenia na temat Marina Rift Zone Carbon 2.

Mam kilka pytań do bardziej doświadczonych:

  1. Za co odpowiada śruba w ramieniu korby od strony napędowej - ta z 5 otworkami? 
  2. Gdzie kupię taki klucz http://prntscr.com/wg4sv3? Szukałem i wg oznaczenia FSA E0611 nie udało mi znaleźć. Gdzieś czytałem, że to podobne do kluczy suportu shimano ISIS, ale w tym samym miejscu poddawano to w wątpliwość. 
  3. Czy obręcz 29mm będzie zgodna z oponami 2,2 - 2.25?

IMG_20201231_152038.jpg IMG_20201231_152105.jpg IMG_20201231_152111.jpg IMG_20201231_152121.jpg IMG_20201231_152130.jpg

Edytowane przez eathan
  • Lubię to! 4
Odnośnik do komentarza

Modyfikacja to to nie jest, ale wpadłem na pomysł oklejenia ramy przy pomocy foli. Najpierw oglądałem gotowe zestawy, ale ostatecznie uznałem, że pobawię się sam. Użyłem foli ORAGUARD 270 (akurat kupiłem kawałek o wymiarach 140x50 cm). Dodatkowo kupiłem specjalną taśmę 3M KNIFELESS DESIGN do cięcia folii. Robiłem to pierwszy raz w życiu. Obkleiłem tylny i przedni trójkąt. Efekt jest całkiem dobry. Miejscami zostały malutkie pęcherzyki powietrza, nie zauważyłem ich podczas klejenia. 

PS
Folię kleiłem na sucho. Wspomagałem się raklą i taśmą do cięcia foli. Poza tym próbowałem swoich sił z podgrzewaniem folii. Zdjęcie dodam jak zrobię bo nie było okazji. 

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)

Powoli zbierają się graty na większą modyfikację. Wczoraj z paczkomatu wyjąłem opony VITTORIA Barzo G2.0 29x2.25 TNT. Prosto od p. ze sklepu https://biostern.abstore.pl/ Opony czekają na resztę zestawu i mają stanowić koła do zabawy w lekkim terenie. Innymi słowy jazda po okolicznych lasach i dłuższe wypady. Fabryczny zestaw zostaje z Minionkami do jazdy po górach i w dużym błocie. 

IMG_20210206_140818.jpg

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza

Wiosna się zbliża więc pora na nowe modyfikacje. 

1. Nowe koła - zamówione w daveo.pl

  • Piasty DT 350 Straight Pull 28h Boost Microspline
  • Obręcze DT XM481 29er 28h
  • Szprychy DT Competition
  • Waga około 1860gramów

To już moje drugie koła od Daveo. Jak zwykle bardzo dobrze wykonane. Poza tym szybka realizacja zamówienia (mniej niż tydzień). Na plus też bardzo dobry kontakt z Daveo. 

2. Opony 

  • VITTORIA Barzo G2.0 29x2.25 TNT,

3. System tubeless oparty o rozwiązania Milkita 

Więcej o tym tutaj 

 

Jeszcze nie podaję różnic wagowych, bo do pełni szczęścia brak mi tarcz i kasety. Jednak już na samych oponach spodziewam się sporych spadków. Minionki to 1,1-1,2kg kontra ~0,7kg w przypadku Vittoria Barzo.

IMG_20210216_180905.jpg

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza

Kolejne zmiany:

Nowe koła są już gotowe:
- koła DT Swiss 350 / DT XM481 prosto z Daveo, 
- opona Vittoria Barzo, 
- mleko Stans + zestaw Milkit, 

Siodło:
- Ergon SM COMP

Gripy:
- Ergon GA2

Po tym zmianach realna waga roweru to 14,1 kg

W planie jest jeszcze:
- manetka M8100,
- kaset M8100 (mam jedną na 2 zestawy kół),
- tarcze MT-800 (mam jeden zestaw na 2 komplety kół),

Jak znajdę w ludzkich cenach bez potrzeby sprzedaży nerki ;) 

I to będzie koniec ;) 

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza

Marin dostał nową manetkę XT M8100 (fabrycznie był SLX 7100). Wcześniej jeździłem na manetce XT, przesiadka na SLX to był spory dyskomfort. 

Kupno tego grala wcale nie jest takie proste. Po pierwsze nie ma. Po drugie jak gdzieś jest to ceny są kosmiczne. Ostatecznie udało się kupić i zamontować.

Drobna zmiana a człowiek czuje się zupełnie inaczej. Wreszcie nie musze pamiętać o puszczaniu dźwigni, aby wskoczył bieg. Poza tym wróciło szybkie wrzucanie twardszych przełożeń, tego również mi brakowało. 
 

IMG_20210325_091615.jpg IMG_20210325_091632.jpg

Lista planowanych zmian mocno się skróciła. Czekam na kuriera z tarczami Shimano MT-800 oraz klockami Jagwire Pro Extreme. Klocki zamówiłem w ramach testów i poszukiwań alternatywy dla Shimanowskich N04C. Zobaczymy, jak to zadziała w terenie. 

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza

Nowe koła wymagają nowych tarczy! Nie mam ochoty bawić się w ciągłe zmiany. Dlatego wpadły tarcze Shimano RT-MT800 w rozmiarach 203 i 180 mm. 

IMG_20210330_115719.jpg

Przy okazji takie przemyślenia:

1) klocki Jagwire Pro Extreme nie dojechały jeszcze. Sklep bikecenter.pl podaje, że towar ma na stanie. Jednak faktycznie towaru nie ma i zamawia go poza Polską. Czekam więc ale nie polecam, bo wprowadzają w błąd. 

2) z uwagi na wtopę z bikecenter.pl kupiłem drugi zestaw klocków. Tym razem SWISS STOP Disc 27 C w centrumrowerowe.pl. Tutaj pełna profeska. Klocki wysłane natychmiast. Następnego dnia informacja, że już są w doręczeniu do wybranego paczkomatu i tutaj wchodzi cały na biało InPost, który zaliczył awarię. Klocki nie zostały doręczone. Pewnie będą dopier po świętach. 

Odnośnik do komentarza

Klocki Jagwire nadal nie doszły... Za to każdego dnia dostaje maile z informacją, że zamówienie jest kompletowane... Za to udało się wyrwać z paczkomatu klocki Swiss Stop. Wczoraj był dzień dobroci dla hamulców:

  • odpowietrzanie przodu i tyłu, 
  • wymiana tarcz,
  • montaż nowych klocków

Przy okazji trafiło się czyszczenie napędu. 

IMG_20210406_103306.jpg
Odnośnik do komentarza

Tym razem bez zdjęć. Pogoda w weekend dopisała i udało się wreszcie pokręcić. W sobotę wpadło pierwsze 100 km na Marinie. Trasa głównie po lasach. Była to pierwsza setka w tym sezonie i do tego pierwsza w życiu na fullu. Okazało się, że poszło bez bólu i bardzo wygodnie. Zmiany jakie poczyniłem (głównie koła, opony i siodło) spowodowały, że rower jest wygodny i jeździ się na nim bardzo przyjemnie. Stówką w sobotę została uzupełniona w niedzielę blisko 40 km, które poszły po leśnych górkach i bezdrożach. 

Udało się też przetestować klocki SwissStopa i nowe tarcze. Całość ładnie dotarta i skuteczność jest imponująca. Nawet na mokro (po myciu zrobiłem kilka km) klocki robią robotę. 

Odnośnik do komentarza

Marin dostał dokładne mycie napędu. Pianka Fenwicks potem odtłuszczasz. Następnie ponownie pianka i znowu odtłuszczanie. Na wysuszony i idealnie czysty napęd trafił wosk MOMUM Mic WAX Lube. Nakręciłem już 120 km na jednym smarowaniu. Napęd czysty. Nawet jak pryśnie błotem to po polaniu wodą wszystko spływa i napęd jest idealnie czysty. 

Zdecydowanie zmiana na plus! 

Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)

Marin ma już najechane ok 900 km. Jak do tej pory wszystko spisuje się doskonale. Wosk Momum robi robotę i napęd mimo częstych zabaw w błocie jest czysty. Zdecydowanie zmiana na plus. 

Przy okazji wpadły ciekawe doświadczenia z Milkitem. Na trasie dobijałem oponę nabojem CO2. Po tym zaczęły się dziwne problemy. Uznałem, że spuszczę mleko i sprawdzę, jak to wygląda. Niestety wykręcenia zaworka pokazało, że nie ma tej plastikowej rurki. Zdjąłem oponę i okazało się, że rurka jest w środku opony zalepiona mlekiem. Wygląda na to, że po strzale CO2 została wtłoczona do opony. Skończyło się czyszczeniem zaschniętego mleka i ponownym mleczeniem.

IMG_20210326_163051.jpg IMG_20210331_174553.jpg IMG_20210331_174616.jpg

Edytowane przez eathan
Odnośnik do komentarza

Wygląda na to, że Marin zaliczył swój pierwszy 1000 km. W nagrodę wpadł nowy łańcuch (M6100 bo tylko taki był szybko dostępny). Niestety fabryczny łańcuch KMC x12 silver-black po 1000 km miał wyciągnięcie 0,75. Nie ukrywam, że trochę mnie to zaskoczyło. W każdym razie nowy łańcuch oznaczał:

  • mycie kasety (właściwie nie było potrzebne, ale o tym dalej), 
  • mycie blatu (właściwie nie było potrzebne, ale o tym dalej), 

Sam nowy łańcuch został dokładnie wyczyszczony z fabrycznego oleju. Odtłuszczasz, benzyna + alkohol. Po wyschnięciu całość dostała wosk Momum, który spisuje się doskonale. Napęd nie wymaga praktycznie żadnego specjalnego czyszczenia. Ewentualne resztki błota spadają przy zwykłym płukaniu roweru. 

IMG_20210526_155538.jpg IMG_20210602_175451.jpg
Odnośnik do komentarza
W dniu 9.04.2021 o 18:05, eathan napisał:

Do Marina wpadł zapas. SwissStopy się zużyją to sprawdzę Jagwire. 

Założyłeś może te klocki Jagwire? Pytam, bo niedawno zamontowałem je w rowerze żony w miejsce fabrycznych SRAM i hamują może i spoko, ale piszczą jak szalone. Potraktowałem je odtłuszczaczem (tarcze też), ale pomogło na parę km. Akurat byliśmy z żoną w górach i nieźle mi się oberwało za ten "upgrade".

Poza tym też używam MOMUM i bardzo sobie chwalę - znacząco zwiększa komfort czyszczenia napędu i jazdy w suchych, piaszczystych warunkach.

P.S. A Twój rower mega mi się podoba. Sam chorowałem na Marina, ale niestety nie mieszczę się w ich rozmiarówce

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

@Rafu nie jeszcze nie założyłem. Pierwsze przyszły SwissStopy i na nich jeżdżę. Jagi leża i czekają na swoją kolejkę.

Jagi są metaliczne i z tego co pamiętam w przypadku innych metalików to one lubią piszczeć na mokrym. Możesz spróbować delikatnie je przeszlifować papierem ściernym i potraktować ogniem. To w przypadku metalicznych klocków lepsze niż odtłuszczanie chemiczne. 

Co do MOMUM to jestem oczarowany. Warto poświęcić czas na pierwsze przygotowanie. Potem jest bajka. Nawet jak wpadnie jakieś błoto w kasetę to zwykle polanie wodą wszystko usuwa. Zero szorowania. Zresztą teraz przy wymianie łańcucha wyczyściłem kasetę i pianka Fenwicks nawet nie zrobiła się szara. Więc jest IDEALNIE jak dla mnie. 

Dzięki za dobre słowo o Marinie. U mnie wpadł zupełnie przypadkiem. Taki spontan, bo akurat był dostępny od ręki co w dzisiejszych czasach nie jest rzeczą normalną ;) 

Odnośnik do komentarza

Momum + Fenwicks to idealne połączenie. Ile ja się wcześniej namęczyłem z czyszczeniem 2 rowerów :D 

Klocki na podmiankę już zamówiłem: Jagwire półmetaliczne (czerwone). Mam je w swoim rowerze i miałem w dwóch poprzednich. Przeżyły Bielsko, Szczyrk, cały rok na moim płaskoziemiu i ostatni wypad na Single Kaczawskie. Hamują spoko i nic nie piszczą. Te Pro X jeszcze potraktuję palnikiem i papierem ściernym, ale raczej zostaną jako zapas.

Co do zakupu roweru, to czekałem na swojego ponad 6 miesięcy od zamówienia i 3 razy zmieniał się termin, a było to jeszcze na początku pandemii.

Odnośnik do komentarza

@Rafu czyli utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że lepszy Marin w garści niż Canyon w internetach ;) Po 1000km i zmianach opisanych powyżej mogę powiedzieć, że jestem zadowolony a rower jest dokładnie taki jak sobie wymyśliłem. 

Odnośnik do komentarza

Nie kumam tej zajawki na Canyony. Opłacalne to one przestały być dawno temu, do tego obsługa klienta jest dość uciążliwa. Ja większość rzeczy robię w rowerze sam, ale wolę "przepłacić" i kupić rower w sklepie, do którego mam zaufanie i który pomoże mi, jak coś grubszego popsuję.

Odnośnik do komentarza

W ramach przerwy od jazdy (ostatnio wpadło kilka dni z rzędu w upałach) postanowiłem dopieścić Marina.

1) Rozebrałem stery i podskoczyło mi ciśnienie. "Miski" w których siedzą łożyska maszynowe suche jak pieprz. Łożyska z zewnątrz zaczynały zaprzyjaźniać się z rudą francą. Pogoniłem rudą, sprawdziłem co w środku (tutaj było znośnie, ale uzupełniłem smar na zapas) i zmontowałem całość nie żałując smaru. 

2) Wpadło też czyszczenia i smarowanie rachetu w piaście DT Swiss w tylnym kole. 

Odnośnik do komentarza

Wczoraj naszło mnie objechanie zbiornika Goczałkowice. Zaplanowana trasa miała ok 140 km. Niestety pogoda popsuła całość i wyszło ok 100 km. Ale nie o tym chciałem.

Shimano XT to jednak jest klasa. Sam objazd zbiornika Goczałkowice jest prosty, ale jedzie się kawał od wody. Uznałem, że objadę tak by widzieć wodę. Nie był to dobry plan, bo sam pomysł jest z gatunku tych karkołomnych. Dodać należy jeszcze ulewę i tony błota po poprzednich oberwaniach chmury. Trasy rozmokłem, rozjeżone samochodami, z koleinami głębokimi na pół metra i trawami, w których jazda jest praktycznie niemożliwa. Na zdjęciach poniżej widok "ścieżek" z którymi walczyłem. 

Napęd dostał solidnie w kość. Zwłaszcza od jazdy w trawie, która miejscami miała z półtora metra wysokości. Ilość wkręconej trawy w napę jest tak duża, że bez rozbierania nie ma szans wydłubać tego dziadostwa. Całość dopełniło błoto i poprawił deszcz. Mimo to napęd działa, przerzuca całkiem sprawnie. Pedały wpinają i wypinają się bez problemu. SZACUN dla Shimano! 

PS

Fotek napędu nie ma, bo nie miałem siły po powrocie. 

IMG_20210626_175332.jpg IMG_20210626_184029.jpg
Odnośnik do komentarza

Jazda rowerem to nie tylko same przyjemności. Marion zaczął niedomagać i na tyle pojawiło się ocieranie tarczy o klocki. Regulowałem zacisk i na stojaku była cisza. Podczas jazdy pojawiało się ocieranie. Dzisiaj postanowiłem zabrać się za ten problem na poważnie. Odkręciłem zacisk i okazało się, że jeden tłoczek nie pracuje. Nie bardzo chce się resetować i do tego wychodzi dużo bardziej leniwie niż pozostałe trzy (zacisk 4 tłoczkowy BR-7120). Kilka prób i podejść nic nie dało. Rozkręciłem więc zacisk i udało mi się wyjąc tłoczek. Okazało się, że niestety ukruszył się od środka. Drobiny porcelany wlazły w uszczelkę a większe kawałki blokowały cofanie tłoczka. 

Nowy zacisk w drodze. Pewnie na wtorek dotrze. Potem montaż, odpowietrzanie całego układu i rura do lasu na testy. Najbliższy weekend kroi się w Babia Góra Trails więc hamulce muszą być na tip top. 

PS
Niestety same tłoczki to towar poza zasięgiem. Na Ali są ale metalowe no i czas oczekiwania na dostawę wynosi ponad miesiąc. 

IMG_20210711_181235.jpg

Aha tydzień temu Marin był w Wiśle. Wpadła mała pętla - Trzy Kopce Wiślańskie, Smrekowiec, Czupel, Jawierzny, Biały Krzyż, Malinów, Zielony Kopiec, Cieńków. Potem wizyta w Biek Park Skolnity. Zabawa przednie. 

IMG_20210703_131905.jpg IMG_20210703_135800.jpg IMG_20210703_174924.jpg IMG_20210703_174753.jpg
Odnośnik do komentarza
Kolejne zmiany:
Nowe koła są już gotowe:
- koła DT Swiss 350 / DT XM481 prosto z Daveo, 
- opona Vittoria Barzo, 
- mleko Stans + zestaw Milkit, 
Siodło:
- Ergon SM COMP
Gripy:
- Ergon GA2
Po tym zmianach realna waga roweru to 14,1 kg
W planie jest jeszcze:
- manetka M8100,
- kaset M8100 (mam jedną na 2 zestawy kół),
- tarcze MT-800 (mam jeden zestaw na 2 komplety kół),
Jak znajdę w ludzkich cenach bez potrzeby sprzedaży nerki  
I to będzie koniec  

Powiedz jak te gripy?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...