Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 Świat mi się zawalił Może się komuś przyda, jako przestroga przed hurra optymizmem związanym z super wypasionym osprzętem - liczę też na dyskusję nt możliwych przyczyn. Ad rem: wypożyczylismy dzisiaj z kumplem z Decathlonu 2 rowery: ja RR XC 500, kumpel ST 900. Ogólnie polecam tę usługę, bo za kilkadziesiąt złotych można faktycznie sprawdzić rower a nie wyłącznie na placyku przed sklepem, jak to niestety sam testowałem dotychczas. XC 500 dość często zachwalany: Reba, sztywne osie, lekki, itd., więc napalony byłem na jazde nim całkiem mocno. Zrobiliśmy ponad 70km - głównie lasy, ścieżki z luźnym piaskiem, trochę pól, nieco asfaltu. Kumpel lepszy kondycyjnie - dużo biega, też jeździ na rowerze, więc byłem pewien, że to jest powód jego odjeżdżania mi praktycznie na każdym odcinku tym ST 900. Tak właśnie to wyglądało do 45 km...po którym zmieniliśmy się rowerami. O dziwo sytuacja uległa zmianie - tym razem to on zaczął mieć problemy z utrzymaniem tempa, sterownością roweru w miekkim piachu, podjazdach, prostych, asfalcie. Końcówka była już ciężka, bo szliśmy na wiatr, ale i tak mimo wszystko lepiej sobie z tym radzilem niż on. Zarówno kumpel, jak i ja stwierdziliśmy, że na tym XC500 po prostu jeździło się dużo ciężej i trudniej. Praktycznie w każdych warunkach. Sprawdzalismy, czy w XC nic nie hamuje np. na tarczach, ale wszystko kręciło się lekko. Pytanie do doświadczonych: co moglo być przyczyną takiego stanu rzeczy? Rowerki zadbane, widać, że nie były jakoś mocno eksploatowane, bo wypożyczalnia działa od niedawna. A i jeszcze jedno - przekonałem się do napędu x1 Dodam jeszcze, że gdyby nie to, że jechaliśmy na dwa rowery, tę samą trasę, nigdy bym nie przypuszczal, że doznam dość mocnego rozczarowania. Wrażenia z jazdy XC 500 były pozytywne, ale przy odniesieniu do osiągów uzyskiwanych na ST900 jednak rozczarowujące. Czy dopiero będąc "pro" jest się wstanie wydobyć z takiego XC 500 jakiś potencjał? Być może, jak zasugerował w innym wątku @Accent_Szaj było coś nie halo ze sprzętem - nie wykluczam tego, chociaż na moje amatorskie oko/ucho nic na to nie wskazywało a gdyby nie możliwość porównania 2 rowerów i pędzącego "zająca" w postaci kumpla nie byłbym w stanie obiektywnie ocenić kłopotów na 29erze.
johankalvatn Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 A w ogóle jest jakaś znaczna różnica pomiędzy tymi dwoma rowerami? Gwarantuje Ci, że jak wypożyczysz lub będziesz miał okazję jazdy fullem od 20 tys wzwyż to mimo braków kondycyjnych będziesz wniebowzięty i nawet nie wspomnisz wymienionych rowerów.
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 32 minuty temu, Inżynier_Mamoń napisał: RR XC 500, kumpel ST 900 A one nie różnią się kołami st900 ma 27,5 a xc 29?
Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Autor Opublikowano 19 Września 2020 @johankalvatn wyczuwam ironię. Miedzy XC500 a ST900 poza ceną różnice są: koła 27.5 vs 29, sztywne osie, waga i inne. Wszędzie gdzie nie czytam, to właśnie te aspekty są wymieniane jako dające przewagę w prędkości, wydajności osiaganej ze sprzętu, ale jak widzę, dla przeciętnego zjadacza chleba przestaje to mieć chyba jakiekolwiek znaczenie. Wnioski nasuwają się same. Jak ktoś szuka roweru i nie jest zawodowcem, to nie ważne, czy to będzie sprzęt za 2500, czy 5000 z lepszym osprzętem na większych kołach, lżejszy, to różnicy i tak żadnej nie odczuje a wręcz ten "lepszy" może być gorszy, bo za dobry dla amatora :).
m1strzunio Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 8 minut temu, Accent_Szaj napisał: 41 minut temu, Inżynier_Mamoń napisał: RR XC 500, kumpel ST 900 A one nie różnią się kołami st900 ma 27,5 a xc 29? Różnią się. Ale ja mam to samo. Śmigam na XC100 a brat ma ST540. O ile jadę sam to mam wrażenie, że wszystko jest OK. Do momentu gdy nie jedziemy razem. Po prostu ST540 wymiata nagle! Tego się nie da opisać ale XC100 jest przy nim toporny, niewygodny i ... powolny.
Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Autor Opublikowano 19 Września 2020 9 minut temu, Accent_Szaj napisał: A one nie różnią się kołami st900 ma 27,5 a xc 29? Właśnie tak było. Teraz, m1strzunio napisał: Różnią się. Ale ja mam to samo. Śmigam na XC100 a brat ma ST540. O ile jadę sam to mam wrażenie, że wszystko jest OK. Do momentu gdy nie jedziemy razem. Po prostu ST540 wymiata nagle! Tego się nie da opisać ale XC100 jest przy nim toporny, niewygodny i ... powolny. O i takie same odczucia mieliśmy i my.
johankalvatn Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 1 minutę temu, Inżynier_Mamoń napisał: @johankalvatn wyczuwam ironię. Miedzy XC500 a ST900 poza ceną różnice są: koła 27.5 vs 29, sztywne osie, waga i inne. Wszędzie gdzie nie czytam, to właśnie te aspekty są wymieniane jako dające przewagę w prędkości, wydajności osiaganej ze sprzętu, ale jak widzę, dla przeciętnego zjadacza chleba przestaje to mieć chyba jakiekolwiek znaczenie. Wnioski nasuwają się same. Jak ktoś szuka roweru i nie jest zawodowcem, to nie ważne, czy to będzie sprzęt za 2500, czy 5000 z lepszym osprzętem na większych kołach, lżejszy, to różnicy i tak żadnej nie odczuje a wręcz ten "lepszy" może być gorszy, bo za dobry dla amatora :). Absolutnie żadnej ironii. Uważam, ze różnica 2 tys w cenie miedzy rowerami to naprawdę za mało aby cokolwiek poczuć. Przy różnicy kilkunastu tysięcy z pewnością poczujesz.
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 1 minutę temu, Inżynier_Mamoń napisał: Właśnie tak było. No to masz odpowiedź. Odwieczny dylemat 27,5 vs 29 46 minut temu, Inżynier_Mamoń napisał: głównie lasy, ścieżki z luźnym piaskiem, trochę pól, nieco asfaltu. W takich warunkach 27,5 jest lepszy,szybszy i zwinniejszy. Haha zaraz się zacznie
Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Autor Opublikowano 19 Września 2020 Kurczę to muszę w takim razie zrewidować swoje plany zakupowe, bo najpierw szukałam czegoś do 2.5 tys., ale większość było passe - ciężkie, bez sztywnych osi, taperków itd. Poczytałem, napaliłem się i stwierdziłem, że trzeba te standardy najowocześniejsze mieć, dołożyć te drugie tyle i znaleźć coś w miarę lekkiego, sztywne osie, kola 29 itd. Będzie i wygodniej i szybciej a to jest to, czego chciałbym doświadczyć po przesiadce ze starego roweru. Po dzisiejszych doświadczeniach zaczynam się zastanawiać, czy te wszystkie "must have", to nie zakrojony na masową skalę marketing PS. Jeszcze dopatruję się różnicy w masie kół. Czy to nie jest oby ten czynnik, który mógł zaważyć? Mimo lżejszego w całości XC, koła ST z racji wielkości pewnie są lżejsze?
johankalvatn Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 Za 5 tys te standardy będziesz miał ale przy słabym osprzęcie, amortyzatorze i ciężkich kołach. Jak do tego roweru za 5 tys dołożysz 10 tys i wymienisz to co wymieniłem to różnica będzie bardzo duża.
Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Autor Opublikowano 19 Września 2020 @johankalvatn aż tak nie będę szalał z wydatkami Jestem po prostu zaskoczony tym wszystkim, bo ani te 29" nie było szybsze, ani nie dawało większej frajdy z jazdy. Na plus, że chyba zaoszczędzę wydatki.
radgal6633 Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 Ja potwierdzam teorię autora, ze to wszystko to marketing i robienie ludziom wody z mózgu, by kupili to co niby lepsze (czytaj droższe). Przykłady można mnożyć. Sam zastanawiam się na przesiadce na lepszy "drozszy" rower ale mocno się waham. Geometria w takim xc może być po prostu do bani, a w st900 pełen komfort i oddawanie mocy przy pedalowaniu. Amor xc ma lepszy, ok, tu nie będziemy filozofować. Ale tylnego już nie ma więc tu traci. Jest lżejszy, ale czy ten 1 czy 2 kg Cię zbawi? Nie sądzę, nie za taką różnice w cenie. Taper, sztywne osie, rozmiar kol - tu można dyskutować, ale wg mnie to wszystko jest przereklamowane tak jak napęd 1x. Tobie akurat podszedł, to dobrze, ale tak na logikę i bazując na bezpośrednim porównaniu budżetowego altusa z nx, to 3x9 > 1x12, bo: ma większy zakres biegów, ma małe przeskoki pomiędzy nimi, chodzi przyjemniej i lżej, nie "mysli" przy zmianie jak nx na miękkich przełożeniach, ma wskaźnik biegu no i jest w pizdziec tańszy. Także temat jest skomplikowany, ale potwierdzam, ze rama z deca comfort geo frame czy jak się to zwie jest bardzo przyjemna i rowery na niej dają radę. Zadziwiająco dają radę. Niejeden Trek, Cannondale czy Spec za -nascie tysięcy się dziś o tym przekonał na zawodach. Pzdr
Bronek5 Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 Godzinę temu, johankalvatn napisał: A w ogóle jest jakaś znaczna różnica pomiędzy tymi dwoma rowerami? Gwarantuje Ci, że jak wypożyczysz lub będziesz miał okazję jazdy fullem od 20 tys wzwyż to mimo braków kondycyjnych będziesz wniebowzięty i nawet nie wspomnisz wymienionych rowerów. Jeżeli masz tak pisać to może zamilcz... 1
Raptor Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 53 minuty temu, Accent_Szaj napisał: No to masz odpowiedź. Odwieczny dylemat 27,5 vs 29 W takich warunkach 27,5 jest lepszy,szybszy i zwinniejszy. Haha zaraz się zacznie Yes. Chętnie poczytam bo mam dylemat czy brać 27,5 czy 29
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 46 minut temu, Inżynier_Mamoń napisał: to nie zakrojony na masową skalę marketing Aż tak to nie jest,ale... Droższe komponenty działają lepiej,z tym że muszą być dobrze podobierane pod użytkownika. Ja swoją maszynę składałem sam i wybierając komponenty pierwsze co to chciałem koło 27,5. Rower praktycznie sam wyrywa pod górę. Jest zwinny i ma świetne przyspieszenia. Na dłuższych odcinkach jest wolniejszy,dlatego mam 2x,ale to kolejny temat rzeka 4 minuty temu, Raptor napisał: mam dylemat czy brać 27,5 czy 29 Trzecia maszyna?
KrzysiekMTB Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 9 minut temu, Raptor napisał: bo mam dylemat czy brać 27,5 czy 29 Tutaj się produkowałem odnośnie mojego doświadczenia 27,5 vs. 29 Pozdrawiam Krzysiek
Inżynier_Mamoń Opublikowano 19 Września 2020 Autor Opublikowano 19 Września 2020 @Accent_Szaj dla mnie te lekko ponad 70km to był już dłuższy odcinek a na początku to ja ciągle goniłem kumpla z językiem na brodzie. Na pewno ma lepszą kondycję, bo po tych ~45km byl w dużo lepszym stanie niż ja . Po przesiadce na XC z każdym kilometrem słabł i stwierdził, że się nie dziwi, czemu ja byłem tak zmachany i wówczas to on zaczął coraz częściej odstawać. Co do napędów- w tym 1x11 w ST900 na "sztywniejszych" podłożowo zjazdach bywało, że ciut się chciało dokręcić i była ochota na zmianę przełożenia, ale z racji zróżnicowania terenu, nie było tego za wiele. Napęd x12 dawał radę już w pełnym zakresie. Przednia tarcza w XC 34 a w ST była 32.
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 9 minut temu, KrzysiekMTB napisał: mojego doświadczenia 27,5 vs. 29 No widzisz Krzychu,napisałeś tam to samo co ja Godzinę temu, Accent_Szaj napisał: Odwieczny dylemat 27,5 vs 29 2 godziny temu, Inżynier_Mamoń napisał: głównie lasy, ścieżki z luźnym piaskiem, trochę pól, nieco asfaltu. W takich warunkach 27,5 jest lepszy,szybszy i zwinniejszy. Czyli koło 27,5 będzie lepsze dla amatora.Pobawić się w lesie,na technicznych trasach 3 minuty temu, Inżynier_Mamoń napisał: dokręcić i była ochota na zmianę przełożenia, ale z racji zróżnicowania terenu, nie było tego za wiele. No widzisz. Ja chciałem uniwersalny rower. Na wypad do lasu i przejechać się w dalsze trasy,stąd 2x
Raptor Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 32 minuty temu, Accent_Szaj napisał: Trzecia maszyna? Wymieniam Treka Top Fuel na .... i tu dylemat -Slash 7 29 -Remedy 8 27,5 -Spectral 27,5
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 20 minut temu, Raptor napisał: i tu dylemat No faktycznie poza kołem,różnice znikome. Ku któremu się skłaniasz?
Accent_Szaj Opublikowano 19 Września 2020 Opublikowano 19 Września 2020 @Raptor jak dla mnie 1 odpada z powodu kolorystyki i koła 29". Trójka to który konkretnie model? Podaj linka https://www.canyon.com/pl-pl/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/
komandosek Opublikowano 20 Września 2020 Opublikowano 20 Września 2020 Wymieniam Treka Top Fuel na .... i tu dylemat -Slash 7 29 -Remedy 8 27,5 -Spectral 27,5Pojedź do BB i wypożycz Slasha na testy.Mój kolega(zresztą znamy się z tego forum) wypożyczył i totalnie zachorował na Slasha.Można śmiało powiedzieć że wpisali go do książki z tej reklamy
johankalvatn Opublikowano 20 Września 2020 Opublikowano 20 Września 2020 9 godzin temu, Inżynier_Mamoń napisał: Kurczę to muszę w takim razie zrewidować swoje plany zakupowe, bo najpierw szukałam czegoś do 2.5 tys., ale większość było passe - ciężkie, bez sztywnych osi, taperków itd. Koniecznie bo jak możesz przeczytać powyżej koledzy rozmawiają w najlepsze o egzemplarzach za kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Raptor Opublikowano 20 Września 2020 Opublikowano 20 Września 2020 (edytowane) 8 godzin temu, Accent_Szaj napisał: @Raptor jak dla mnie 1 odpada z powodu kolorystyki i koła 29". Trójka to który konkretnie model? Podaj linka https://www.canyon.com/pl-pl/mountain-bikes/trail-bikes/spectral/ Spectral 5 bo jest na rock Shox. 6 nie chce bo jest na Fox Komandosek nie muszę jechać bo Treki to bez problemu sobie potestuje u siebie. Mam gorszy dylemat czy koło 27,5 vs 29. Tak jak pisałem wyżej, Trek jest mi bliższy choć Spectral też mi się podoba Edytowane 20 Września 2020 przez Raptor
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się