jakp Opublikowano 17 Kwietnia 2020 Opublikowano 17 Kwietnia 2020 Hej, na wstępie lekki offtop: walczę właśnie z Reconem Silver RL i zbieram w między czasie na Revelation\Pike. Znajomy z mojego miasteczka ma 15 sztuk tego Aiona (wtf) które chodzą aktualnie na popularnym serwisie aukcyjnym po trochę ponad 500zł, ale nie jest to ten sprzedawca. Ma zamiar je sprzedać drożej jak się skończą aukcje z tymi co są teraz (typowy biznesmen :D). Dogadałem się z nim że biorę jeden w zamian za pożyczenie zagęszczarki która i tak stoi ostatnio. Najwyżej go podaruje bratu jak kupie nowy amor Teraz to tematu: Sporo na temat tych AIONów się przewineło na tym forum ale chciałbym zebrać wszystko w jedno miejsce, bo widzę że idą jak ciepłe bułeczki (jak na amortyzatory) więc pewnie zaraz będą kolejne tematy, a przy okazji sam sobie go przeserwisuje/potestuje. Wydaje mi się że najwięcej w tym temacie będzie miał do powiedzenia użytkownik Activia z wiadomych przyczyn (pozdrowienia ) 1. Są to AIONy LO R z 2016, oś 15x100, waga ~2kg. 2. Ich skok zmieniamy pomiędzy 130mm a 160mm zabierając lub dodając podkładki/tokeny. 3. Wiemy że dół tych amorków jak wiele innych suntoura nie pracuje w oleju tylko na smarze. Wiele osób usuwa smar i zalewa je po 15ml na stronę i uważa że pracują lepiej. Robić to czy nie? Jeśli zrobie, czym ryzykuje? 4. Istnieją stwierdzenia że może dojść do awarii gdy na dole będzie olej i dodatkowo olej z góry przedostanie się w dół. Na czym polega ta awaria? Czym jest spowodowana? Co tam się dokładnie uszkadza? (odpowiedz tłumik to za mało, chciałbym poznać szczegółowo co się rozwala i jak) 5. Tłoczek w sprężynie powietrznej ma V-ring zamiast X-ringu. Jaki to ma wpływ? Na czym będzie polegać tutaj awaria i jakie będą skutki? 6. Wiele osób zalewa komore powietrzna 7ml oleju 80W. Poprawia to ponoć pracę. Robić to czy nie? Jakie mogą być negatywne skutki tego zabiegu podczas jakiejś awarii? 7. Wiemy że amorki są głośne i lubią stukać. Dzwięk zasysanego/pompowanego oleju/powietrza to nie problem, ale czym są spowodowane często występujące stuki? 8. Czy tłumik jest rozbieralny i można go przeserwisować? 9. Każdy kto kupi powinien zrobić sam serwis zerowy? Nie oczekuję natychmiastowej odpowiedzi, lecz sprecyzowanej i rzeczowej Pozdrawiam serdecznie.
vdcmike Opublikowano 17 Kwietnia 2020 Opublikowano 17 Kwietnia 2020 IMHO lepiej kupić obecny model... https://www.chainreactioncycles.com/s?q=aion&cat=direct
jakp Opublikowano 17 Kwietnia 2020 Autor Opublikowano 17 Kwietnia 2020 (edytowane) 23 minuty temu, vdcmike napisał: IMHO lepiej kupić obecny model... https://www.chainreactioncycles.com/s?q=aion&cat=direct Zgadzam się, powiedziałbym nawet że lepiej kupić inny amor. Ale nie o tym temat. Ja tylko widzę co się dzieje na portalu aukcyjnym po tym jak przypadkowo wpadł mi w ręce ten amor i chciałbym zebrać tutaj wszystko w całość, dla siebie i dla tych osób które go ciągle kupują. Edytowane 17 Kwietnia 2020 przez jakp
vdcmike Opublikowano 17 Kwietnia 2020 Opublikowano 17 Kwietnia 2020 W skrócie - zalanie ich olejem zamiast smaru może stopniowo upośledzać pracę tłumika aż do jego zablokowania. Szczęśliwie w AIONach jest rozbieralny więc można wylać zgromadzony w nim nadmiar oleju (wręcz wymienić na taki jak powinien być). Tłok sprężyny powietrznej faktycznie ma nieszczęśliwe uszczelnienie. Zdarzały mi się przypadki na serwisie (osobiście doświadczyłem tego tylko 1x ale ja raczej stronię od tej marki) że w wyniku hopy/dropa amor zapadł się. Zalewanie komory powietrznej olejem przekładniowym niby rozwiązuje tą dolegliwość ale jednocześnie odczuwalnie przymula pracę. IMHO powinien być tam dobrze dopasowany oring i olej o niskiej lepkości np. 5W. Tak, konkretnie ten model starych aionów co po wyprzedażach chodzi ma jakąś wadę wrodzoną w tłumiku i stuka. Wymiana tłumika rozwiązuje problem. Serwis zerowy jest prosty i ze względu na (jeszcze) brak syfu w dolnych goleniach - przyjemny więc jak najbardziej robić.
jakp Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Udało mi się zrobić mu serwis zerowy. Rozebrałem wszystko oprócz tłumika. W komorze powietrznej był już zalany gęsty olej. Miałem wszystkie podkładki i skok 130, usunąłem jedna podkładkę i podniosłem skok do 140mm. W goleniach dolnych pod uszczelkami kurzowymi w tych wgłębieniach są filce zamiast gąbek, ale są (nie którzy pisali ze jest tam pusto). Nasączyłem je 15W od RockShoxa i wsadziłem na swoje miejsce. Faktycznie uszczelka na tłoku sprężyny powietrznej jest typu V. Generalnie po tym zabiegu (nie wiem jak wczesniej, nawet go nie sprawdzalem tylko od razu rozkręcanie) amortyzator działa szokująco dobrze nabiłem 100 psi (do mojej wagi wedlug producenta) i sag jest dobry, amor ciagle pracuje podczas jazdy sciezką, nie duży drop i 12cm skoku weszło (specjalnie ładowałem na przednie koło żeby go dobić). Zostawiam go w rowerze. Dopóki go nie zajade to innego nie kupuje Powiedzcie mi czy dobrze myślę jeśli chodzi o jego dwie możliwe awarie: 1. Problem tłoka w sprężynie powietrznej. Jeśli kiedyś faktycznie nie wytrzyma i puści przez te felerną uszczelka i amor się zapadnie, to teoretycznie wystarczy zrobić serwis, wymienić te uszczelkę i jazda, raczej nic więcej tam się przy okazji nie rozwali? 2. Problem na który wpływa zalanie olejem od strony tłumika. Tutaj sprawa wygląda tak że to tłumik jakoś zaciągnie olej który zalałem i przez jego nadmiar w tłumiku przestanie dobrze działać. Tutaj teoretycznie też wystarczy zrobić serwis i wymienić olej w tłumik na odpowiednią ilość i jazda? Ciekawe że to tłumik zaciągnie ten olej, który jest na dole, myślałem że problemem tutaj będzie sytuacja w której to tłumik puści olej w dół, a że już go tam troche będzie bo dolałem to jego nadmiar spowoduje uszkodzenia. Jeśli amor wytrzyma i będzie działał tak jak teraz, robiąc w nim serwis na początek sezonu i w połowie to szczerze, za te pieniądze w jakich one tam chodzą, to mogę śmiało polecić jak ktoś potrzebuje na już a nie ma budżetu
Wojtek O. Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Moim zdaniem ten amor za te pieniądze to jest rewelka. Sztywny na tyle że nie ma drgań przy hamowaniu. golenie 34mm. Pracuje całkiem miękko i przyjemnie. Budowa prostsza niż moje myśli, a więc serwis banalny. Uszczelik z filcu też miałem od razu. Mnie on cieszy. Ale dopiero zaczynam go ujeżdżać. Brak mi tylko blokady na kierownicy.
PiotrekGT Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Opublikowano 18 Kwietnia 2020 Ja też uważam że za 500 zł nie kupi się nic lepszego, bo co? Sprężynowy XCR czy Rockshox XC30 na sprężynie? Co z tego że jest on stary i że nie ma dobrego tłumika? Na pewno tłumi lepiej niż te co wymieniłem wcześniej.
jakp Opublikowano 25 Maja 2020 Autor Opublikowano 25 Maja 2020 Mały update: Używam amorka miesiąc. Jak pisałem wcześniej zrobiłem mu serwis zerowy, wszystko ładnie przesmarowałem/naoliwiłem ;) Skok ustawiłem 140mm. Wczoraj go męczyłem na Złotych Ścieżkach w Głuchołazach w jednym wielkim błocie, nic nie stuka, działa bardzo dobrze, powietrze trzyma, przede wszystkim o wiele bardziej czuły niż RS Recon Silver którego miałem wcześniej więc dłonie i przedramiona w ogóle nie odczuły jeżdzenia. Oby tak działał cały sezon, pierwsze wrażenie jest na duży plus. Pozdrowienia
ACTIVIA Opublikowano 26 Maja 2020 Opublikowano 26 Maja 2020 (edytowane) @jakp mam nadzieję że ci długo będzie służył bo do mnie na warsztat coraz więcej tych Aionow się pojawia że względu felernych tłumików czyli stukanie a szczególnie słabe uszczelnienie w tym kartridżu Edytowane 26 Maja 2020 przez ACTIVIA
PiotrekGT Opublikowano 26 Maja 2020 Opublikowano 26 Maja 2020 Mi się właśnie rozsypał i pojechał do ciebie @ACTIVIA, może kojarzysz Ogółem to za 550zł + nawet wymiana tego tłumika za 300 u Activii nadal jest kuszące. Kupno go za więcej niż 600pln juz raczej nie jest dobrym biznesem
jakp Opublikowano 27 Maja 2020 Autor Opublikowano 27 Maja 2020 @ACTIVIA to mnie pocieszyłeś generalnie to @vdcmike pisał że można w tych AIONach rozebrać tłumik i wymienić olej jakby się zablokował czy coś w tym stylu. Do Ciebie z jaką wadą trafiają te tłumiki? słabe uszczelnienie i przestają całkowicie pracować? Wtedy naprawiasz tłumik czy po prostu wymiana? Na jakis nowszy/lepszy model tłumika czy takie same montujesz? Pytam trochę na przyszłość ale znając życie to się w końcu sypnie Jeśli chodzi o samą prace to tak jak pisałem wyżej, oczekiwałem nawet mniej niż otrzymałem w tych pieniadzach
vdcmike Opublikowano 27 Maja 2020 Opublikowano 27 Maja 2020 To amory pod wymierający standard 27,5", bez możliwości wsadzenia kapcia plusowego czy osi boost. W podobnej cenie jeszcze 2 tyg temu mieli na CRC/Wiggle nowe aiony (boost, czarne golenie...).
ACTIVIA Opublikowano 28 Maja 2020 Opublikowano 28 Maja 2020 Według producenta to do tego max. zalecana opona jest 27x2,25"
dredi91 Opublikowano 28 Maja 2020 Opublikowano 28 Maja 2020 Według producenta to do tego max. zalecana opona jest 27x2,25"Spokojnie mieści się Maxxis DHF 2,5 WT na obręczy 35mm
ACTIVIA Opublikowano 1 Czerwca 2020 Opublikowano 1 Czerwca 2020 (edytowane) Tu poniżej przedstawiam wam żywotność tłumików tych tanich Aionów wersji LOR Edytowane 1 Czerwca 2020 przez ACTIVIA
PiotrekGT Opublikowano 5 Czerwca 2020 Opublikowano 5 Czerwca 2020 Ja tylko od siebie dodam, że wg mnie wyrwanie tego amorka za 500zł i pozniejsza wymiana tłumika u Ciebie za 300zł to nadal jest dobry biznes. Ja rozumiem, że sprzedajesz SR i to jest dla ciebie "konkurencja". Masz też racje, że są wadliwe. Jednak gdy ktoś ma okrojony budżet i nie stać go na nowego Aiona za 1400zł, nie potrzebuje boosta ani nie przeszkadza mu wizualnie brak czarnej anody, czemu miałby go nie kupić? 800zł vs 1400 to jednak jest róznica. Żeby bylo też jasne, wydawanie na niego przy zakupie więcej niż 600zł (sprzedaja je w roznych cenach, widziałem nawet za 900) to już nie jest biznes i wolałbym szukać dobrej używki z demontażu niż bawić się w to. Mnie on kosztował 525+350=875zł. Najtańsze używki zaczynały sie wtedy od 1100zł na obelixach.
jakp Opublikowano 5 Czerwca 2020 Autor Opublikowano 5 Czerwca 2020 @PiotrekGT Zgadzam się z Tobą. Wiadomo jest że nikt nikomu nie mówi że lepiej kupić tego Aiona od jakiegoś amora za 2k. Po prostu można stwierdzić że budżetowo, całkiem spoko wychodzi ten amor nawet z naprawą. Tak, można znaleźć co jakiś czas na promocjach ciekawsze okazje, ale to nie zmienia faktu że ten też jest spoko, szczególnie jak ktoś miał bez boosta, koła 27.5 i nie chce inwestować w zmiane piasty i kupowanie drogiego amora. Ja wciąż czekam @ACTIVIA na odpowiedz jak naprawiasz takie Aiony z zepsutym tłumikiem. Widzę że trochę ich masz więc pewnie wymieniasz na nowy? Taki sam czy coś lepszego montujesz z tych droższych/nowszym wersji aiona?
PiotrekGT Opublikowano 5 Czerwca 2020 Opublikowano 5 Czerwca 2020 (edytowane) W moim przypadku naprawa polegała na wymianie na nowy w tej samej wersji LO-R ale nowszy rocznik + wymiana oryginalnych uszczelek w nim na jakieś lepsze. Koszt 300zł bez przesyłki. Można wymienić też tłumik na wersje z Aurona RC2 Która ma regulacje wolnej i szybkiej kompresji "ale komu to potrzebne". Na pewno nie ludzią co kupują amor za 525zł A sama usterka polega na tym, że tłumik wypluwa ci cały olej do dolnej goleni. Edytowane 5 Czerwca 2020 przez PiotrekGT
negativeone Opublikowano 12 Czerwca 2020 Opublikowano 12 Czerwca 2020 Czołem. Czytam i czytam Waszą dyskusję i zadam pytanie takie: czy dla nooba enduro ten Aion jest ok? Kupiłem miesiąc temu Primala Intro 29" i chcę go upgradować zaczynając od amora. Teraz mam sprężynę XCR34 i im więcej czytam tym więcej nie wiem (czyli standard). Czy Primala wezmę w góre? Chciałbym. Tylko pytanie czy Aion jest dla mnie ok. 80kg, śmigam po mieście, troche schodów, gdzie mogę to się pakuję tym rowerem, MTB obok WATu jeśli ktoś kojarzy, nie ukrywam, że dropy czy hopy też chcę zacząć robić. Widziałem, że nowe AIONy https://activia.sgl.pl/czesci/amortyzatory-suntour/aion/29-cali/94 aż tak tanie nie są. No i w tej cenie można dorwać pewnie Manitou Markhor albo RST1, ale oba maja inną charakterystykę. I kompletnie się na tym nie znam, a ozanczenia LO, LR czy inne skróty jeszcze bardziej mnie gubią. Bóg zapłać dobrym MTB człekom.
ACTIVIA Opublikowano 12 Czerwca 2020 Opublikowano 12 Czerwca 2020 LO-R jest to amorek z blokadą skoku przy koronie oraz regulacja tłumienia. Te wersje LO-R mają bardzo felerne uszczelnienia w tłumikach.
akir19 Opublikowano 14 Czerwca 2020 Opublikowano 14 Czerwca 2020 Mały update: Używam amorka miesiąc. Jak pisałem wcześniej zrobiłem mu serwis zerowy, wszystko ładnie przesmarowałem/naoliwiłem Skok ustawiłem 140mm. Wczoraj go męczyłem na Złotych Ścieżkach w Głuchołazach w jednym wielkim błocie, nic nie stuka, działa bardzo dobrze, powietrze trzyma, przede wszystkim o wiele bardziej czuły niż RS Recon Silver którego miałem wcześniej więc dłonie i przedramiona w ogóle nie odczuły jeżdzenia. Oby tak działał cały sezon, pierwsze wrażenie jest na duży plus. PozdrowieniaCzy to stukanie ma dźwięk przypominający jakby przewód stukał o rurę podczas pracy amortyzatora?
jakp Opublikowano 14 Czerwca 2020 Autor Opublikowano 14 Czerwca 2020 25 minut temu, akir19 napisał: W dniu 25.05.2020 o 12:11, jakp napisał: Mały update: Używam amorka miesiąc. Jak pisałem wcześniej zrobiłem mu serwis zerowy, wszystko ładnie przesmarowałem/naoliwiłem Skok ustawiłem 140mm. Wczoraj go męczyłem na Złotych Ścieżkach w Głuchołazach w jednym wielkim błocie, nic nie stuka, działa bardzo dobrze, powietrze trzyma, przede wszystkim o wiele bardziej czuły niż RS Recon Silver którego miałem wcześniej więc dłonie i przedramiona w ogóle nie odczuły jeżdzenia. Oby tak działał cały sezon, pierwsze wrażenie jest na duży plus. Pozdrowienia Pokaż więcej Czy to stukanie ma dźwięk przypominający jakby przewód stukał o rurę podczas pracy amortyzatora? Ale ja nie pisałem żeby coś stukało
akir19 Opublikowano 14 Czerwca 2020 Opublikowano 14 Czerwca 2020 [mention=14213]jakp[/mention] mam nadzieję że ci długo będzie służył bo do mnie na warsztat coraz więcej tych Aionow się pojawia że względu felernych tłumików czyli stukanie a szczególnie słabe uszczelnienie w tym kartridżu Activia wyżej post sprawdź proszę
ACTIVIA Opublikowano 14 Czerwca 2020 Opublikowano 14 Czerwca 2020 @akir19 czy występują u ciebie jakieś problemy z tym amorkiem??
akir19 Opublikowano 14 Czerwca 2020 Opublikowano 14 Czerwca 2020 Jak jadę coś puka jakby plastik o metal. Słychać to na korzeniach i nierównościach z duża amplitudą.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się