Skocz do zawartości

RST First Air 29'' - serwis amortyzatora.


Menor

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam rower z amortyzatorem powietrznym rst first air 29, który stał przez dłuższy czas i zebrało się dużo brudu, dlatego postanowiłem, żeby go rozkręcić i zrobić podstawowy serwis: wymiana oleju, wyczyszczenie uszczelek kurzowych oraz nasączenie i nasmarowanie gabeczek. Nigdy nie bawiłem się w serwisowanie amortyzatora, dlatego chciałem się zapytać jaki olej tam powinien iść? Słyszałem o połączeniu 5w , który idzie do amora i 15w który idzie na gąbki, ale nie jestem pewiem, jaki powinien iść do amortyzatora. Na stronie producenta nie ma żadnych informacji, tylko jest podana ilość. 

Odnośnik do odpowiedzi
Accent_Szaj

Na gąbki lej co chcesz,trzeba je nasączyć(lepiej 15w,jest gęstszy) 

9 godzin temu, Menor napisał:

5w , który idzie do amora i 15w który idzie na gąbki,

Sam napisałeś. :/ 5w do tłumika ,15w na gąbki i po 5-7ml do goleni

Edytowane przez Accent_Szaj
Odnośnik do odpowiedzi
15 godzin temu, Accent_Szaj napisał:

Na gąbki lej co chcesz,trzeba je nasączyć(lepiej 15w,jest gęstszy) 

Sam napisałeś. :/ 5w do tłumika ,15w na gąbki i po 5-7ml do goleni

Po co mam lać olej do goleni? 

Odnośnik do odpowiedzi
Accent_Szaj

Nie leje się,sprawdziłem na filmiku,tu ja się rypnąłem.

19 minut temu, Kruk napisał:

Mea culpa, ale do RST też się chyba nie leje oleju do dolnych lag.

"Kto jest bez winy,niechaj pierwszy żuci kamień" ;)

@Menor zlej olej ze swojego amora dokładnie jak robił to Szaj,będziesz wiedział ile go jest

Odnośnik do odpowiedzi
2 godziny temu, piter614 napisał:

W rst nie leje się oleju do dolnych lag oraz z tego co pamiętam nie posiada też gąbeczek kurzowych tylko same uszczelnienia

A ilość oleju nie jest podana przypadkiem do tłumika?

 

2 godziny temu, Accent_Szaj napisał:

@piter614 no właśnie nie podają. Szaj na filmie wlewa do pojemniczka z miarką,ale nie pokazuje do kamery ile go jest :/

Na stronie rst podana jest ilość ml, którą idzie do tłumika. Do tego modelu powinno iść 90ml

Odnośnik do odpowiedzi
45 minut temu, piter614 napisał:

Wsumie jak robiłem tłumik to oleju zalałem pod korek emoji16.png

Ale Ty Piter chyba robiłeś tłumik Charger która ma całkiem inny sposób zalania i odpowietrzania oczywiście jak dobrze pamiętam :) 

Odnośnik do odpowiedzi

@piter614 - właśnie mam efekt niedziałającej blokady. Mam F1RST Platinum 26". Niestety nie zmierzyłem ilości wylanego oleju. 

Zgodnie z https://youtu.be/kT8weWMu34A?t=387 zalałem około 75 ml.

Po złożeniu blokada działa chwilę (kilka testowych ugięć), potem przestaje. Wiesz może ile dolać?

Do amortyzatora zajrzałem, bo pokrętło regulacji odbicia było mokre od oleju. Wymieniłem o-ringi uszczelniające pręty tłumika do dolnej części goleni amortyzatora, ale na wiele to nie pomogło. Zastosowałem olej 10w, z tego co czytam to za gruby?

Dodatkowo ostatnio amortyzator zaczął dobijać (blokować się) po ugięciu rzędu 5-6 cm. Rozebrałem go ponownie i okazało się, że w prawej goleni zebrał się olej na dole. Jaka może być tego przyczyna?

Załączam fragment rysunku tłumika. Pręt oznaczony nr 5 jest uszczelniony w plastikowej nakrętce (w czerwonej obwódce) x-ringiem. Wygląda na to, że tamtędy olej przeleciał na dół goleni. Velo sprzedaje zestawy uszczelek, widzę na zdjęciu także x-ringi, ale są wersje dla lag o średnicy 32 i 34 mm, a ja mam 30 mm.

Zastanawiam się, czy można zastąpić x-ring o-ringiem? Czym jeszcze mogło być spowodowane przemieszczenie się oleju z wnętrza tłumika? Za duża lepkość oleju i co za tym idzie za wysokie ciśnienie?

 

Dzięki z góry za rady co z tym zrobić!

 

 

 

 

Clipboard 1.jpg
Odnośnik do odpowiedzi
3 godziny temu, Tomaszk napisał:

Po złożeniu blokada działa chwilę (kilka testowych ugięć), potem przestaje. Wiesz może ile dolać?

Nie wiem ale jak nie działa to na pewno jest za mało 

 

3 godziny temu, Tomaszk napisał:

Zastosowałem olej 10w, z tego co czytam to za gruby?

7W lub nawet 5W byłby dobry 

 

3 godziny temu, Tomaszk napisał:

Zastanawiam się, czy można zastąpić x-ring o-ringiem?

Możesz go z wymiarować i poszukać https://oringownia.pl

Ja u nich zamawiam 

Odnośnik do odpowiedzi

@piter614, niestety znów "włączyła się blokada" po ugięciu 5-6 cm. Przyczyną jest zebranie się większości oleju znów na dole goleni pod tłumikiem. Złapałem do buteleczki około 65 ml, trochę się wychlapało, ale to oznacza, że większość oleju przedostała się na dół. Po dobiciu 5-6 cm górna laga opiera się po prostu o zebrany olej. Trochę puszcza oring na dole i pokrętło regulacji odbicia jest wilgotne od oleju.

Czy myślisz, że to oring/xring w miejscu obwiedzionym czerwonym kółkiem na rys. powyżej puszcza? Czy uszczelnienie całego tłumika - element 5 na rys. Nie bardzo wiem jak ten tłumik jest zamontowany w prawej ladze. 

Czy podjąłby się serwisu takiego amortyzatora?

Odnośnik do odpowiedzi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...