Skocz do zawartości

Napęd centralny - sposób działania.


larry920

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 
jestem nowicjuszem w temacie rowerów elektrycznych, niedawno moi rodzice kupili 2 rowery powystawowe w doskonałym stanie, są to rowery trekingowe 2-letnie i 
oba mają napędy centralne AEG (silnik Bafanga) jeden z mocniejszym momentem AEG-comfortdrive a drugi słabszy AEG-ecodrive, oba mają te same wyświetlacze.
I tu mam zagwostkę bo jeżdzi się nimi bardzo różnie. Ten z mocniejszym silnikiem jeździ bardzo płynnie na każdym poziomie wspomagania - przyspiesza i zwalnia błyskawicznie.
Ten ze słabszym silnikiem jeździ trochę dziwnie, brakuje mu płynności tzn. wspomaganie działa z ale pewnym opóźnieniem, silnik jakby "wkręcał się na obroty przez 6-8 sekund po czym dostaje 'kopa'
i ciągnie jak szalony (nawet mocniej niż ten mocniejszy silnik), a po zaprzestaniu pedałowania na kilka sekund i ponownym pedałowaniu jest lekki opór bo trzeba czekać ok. 10-12 sekund aż silnik złapie 'moc'.
Przy ruszaniu z miejsca moc jest od razu ale w czasie jazdy silnik jak się wyłączy np. po przekroczeniu 25km/h lub zaprzestaniu pedałowania to ponowne załączenie następuje z tym opóźnieniem, czyli jak zjeżdżam z górki i silnik się wyłączy po czym zaraz wjeźdżam po górę to trzeba niestety czekam na załączenie wspomagania.
Na drugim rowerze reakcja jest natychmiastowa.
Moje pytanie czy jest to normalne zachowanie silnika i poprostu ten typ tak ma i będzie się trzeba przyzwyczaić czy coś może niedomagać w tym rowerze?

Odnośnik do komentarza

Najprościej mówiąc ten typ tak ma, możesz wcześniej zmienić biegi żeby było łatwiej... albo jeśli jest tam stopniowanie wspomagania to sprawdź czy na wszystkich poziomach masz takie samo opóźnienie. U mnie w trybie eko i tour tez wydaje się jak by działał z lekkim opóźnieniem ale to chyba tylko wrażenie.  

Odnośnik do komentarza

Witam. Od wczoraj jeżdźę chyba właśnie na takim lub podobnym  napędzie. Dokładnie jest to e-novation premium. I podobnie jest to rower powystawowy.  Jak go złożyłem miał przebieg nieco ponad 100km. I też mam wrażenie, że jeździ się nim dziwnie. Nawet pozwoliłem sobie założyć mój pierwszy post z pytaniemt o opcje serwisowe licznika tego roweru.. A na czym polega dziwność jazdy. Podobnie jak przedmówcy obserwuję pewne opóźnienia ale najdziwniejsze jest to, że wspomaganie ma działać do 25 km/h a wyglada, że działa także przy wyższej prędkości ale nie stale tylko raz na czas . I najdziwniejsze jest to, ze nie ma jakiejś reguły przy jakiej prędkości silnik doda nam mocy. Jest na pewno zależność od biegu i prędkości obrotowej peałów. TZN na niskim biegu nawet jak szybko pedałuję to wspomaganie wyłącza sie już przy prędkości około 20km/h . Jak wtedy zwiększę bieg potrafi działac nawet przy 30km/h. I włącza się jakby.pulsacyjnie. na razie przejechałem na tym rowerze niecałe 50km ale wczoraj jadąc pod wiatr na 4 tym i 5-m "biegu " wspomagania ( czyli Speed i Boost) potrafiłem jechac nawet 38km/h. Przy czym napęd działał na tej zasadzie, że uzupełniał jakby moc mojego pedałowania do tej prędkości. Mogłem kręcić pedałami jałowo ( tzn nie używając dużej siły) i jechałem tak samo szybko jak wtedy kiedy naciskałem pedały z całej siły. I to było w drodze powrotnej. .Dzisiaj jadąc do pracy już tak nie było. Przeważnie jechałem 32km/h i napęd pulsacyjnie właczał sie co chwilę. I podobnie było wczoraj jak jechałem tą sama trasa. Zobaczę co będzie w drodze powrotnej.

Odnośnik do komentarza
19 godzin temu, Yossarian napisał:

Opóźnienie w działaniu o 10 sekund to wada. Jeździłem Bafangiem z 2015 roku, takim montowanym w mufie suportu i nie było żadnych opóźnień.

Czy jest opcja zmiany ustawień parametrów softwarowych, żeby poprawić te opóźnienia? 

Znalazłem już odpowiedni kabel  https://avectonvelo.com/accueil/3309-ecran-lcd-c961.html  na forum niemieckim piszą że można się połączyć programem do Bafanga:  https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?threads/prophete-entdecker-e8-8.55626/

Czy jest to wada, której nie da się usunąć? A może któryś z czujników szwankuje? 

Odnośnik do komentarza
W dniu 26.06.2019 o 11:07, larry920 napisał:

oba mają napędy centralne AEG oba mają te same wyświetlacze.
 

Możesz zapodać fotkę wyświetlacza. Mam już rozczajone trzy opcje w tym limit prędkości i to chyba działa. Poprzednio po przekroczeniu limitu od czasu do czasu wspomaganie działało co było odczuwalne jako szarpanie. A był ustawiony chyba na 26. Nie wiem jakim cudem mogło działać wspomaganie nawet przy predkościach 38 km/h ale teraz ustawiłem 45 i bez problemu rozpędziłem się do 40 km/h. Zobaczę podczas drogi powrotnej na dłuższej trasie.

Odnośnik do komentarza

Czytałem i dziękuję ale większość rzeczy powinna być oczywista. Ebajka kupiłem by te same trasy pokonać szybciej ale męczę się prawie tak samo jak na tradycyjnym rowerze. Bo staram się pedałować i to mocno. Od wczoraj zrobiłem ponad 50km a zostało mi jeszcze 3/5 baterii. Choć ostatnie 15km przejechałem w trybie boost lub speed. W specyfikacji roweru jest podane, że zasięg przy optymalnych warunkach może dojść do 120km a ja myślę, ze przy odrobinie większym wysiłku z naszej strony i trzymaniu się tych zasad to może być i 200. Czas pokaże. Przygodę z ebajkiem rozpocząłem dopiero przedwczoraj. A i stary Y11 też trzeba będzie od czasu do czasu przejechać...

Odnośnik do komentarza
47 minut temu, darek.s napisał:

Czytałem i dziękuję ale większość rzeczy powinna być oczywista. Ebajka kupiłem by te same trasy pokonać szybciej ale męczę się prawie tak samo jak na tradycyjnym rowerze

Po swoich doświadczeniach z eBikiem muszę przyznać że tego typu rower jest bardziej trendem jak postępem. Dlatego się go już pozbyłem (a za tą kasę kupiłem szose i zrobiłem remont). Napewno ten rynek się rozwinie ale w obecnej postaci nie ma wiele od zaoferowania. To tyle z offtopu. 

Odnośnik do komentarza
7 godzin temu, darek.s napisał:

Zobaczę podczas drogi powrotnej na dłuższej trasie.

Niestety nie zobaczyłem bo zostały dwie kreski baterii i maksymalnie rozpędziłem się do 32 km/h. Pod koniec trasy napęd w ogóle się wyłączył. Jutro będzie świeżo naładowana i coś może sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
20 godzin temu, darek.s napisał:

Możesz zapodać fotkę wyświetlacza. Mam już rozczajone trzy opcje w tym limit prędkości i to chyba działa. Poprzednio po przekroczeniu limitu od czasu do czasu wspomaganie działało co było odczuwalne jako szarpanie. A był ustawiony chyba na 26. Nie wiem jakim cudem mogło działać wspomaganie nawet przy predkościach 38 km/h ale teraz ustawiłem 45 i bez problemu rozpędziłem się do 40 km/h. Zobaczę podczas drogi powrotnej na dłuższej trasie.

Wyświetlacz mam taki jak poniżej w obu rowerach. Po przeczytaniu paru forów zagranicznych wiem, że mój szybszy rower, który reaguje błyskawicznie na zmiany szybkości jazdy ma czujnik siły nacisku na pedał (dokładniejszy) a ten wolniejszy ma czujnik ruchu pedałów (mniej dokładny) - co w połączeniu ze znacznie mniejszym momentem obrotowym daje momentami uczucie słabego wspomagania. Sam rower jednak nie wyłącza całkiem wspomagania jak pisałem wcześniej ale po zaprzestaniu pedałowania na kilka sekund i po wznowieniu daje wspomaganie ale jest one wyczuwalnie mniejsze i trzeba chwile poczekać aż wróci do wcześniejszego poziomu - i jest to podobno prawidłowe zachowanie. Dodatkowo zmiany biegów w górę (większe zębatki) także zmniejszają siłę wspomagania a w górę (mniejsze zębatki) ją zwiększają. Rozwiązaniem wydaje się być zakup kabla usb do programowania silnika bafang, który daje możliwość zmiany kilku ważnych parametrów, tutaj jest opis jakby ktoś chciał spróbować: https://electricbike-blog.com/2015/06/26/a-hackers-guide-to-programming-the-bbs02/

AEG-LCD-Display.thumb.jpg.c4fd8e820800164384bfc41617c70f96.jpg

Odnośnik do komentarza

Mój wyświetlacz jest prostszy. Nie ma loga "pro key"  choć taki pikon jest na samym wyświetlaczu LCD tyle, że normalnie nieaktywny. Widać to zaraz po włączeniu kiedy zapalają się wszystkie symbole..  Potrafie wejść w tryb serwisowy i na pewno można zmienić limit prędkości. Wczoraj tego nie sprawdziłem bo do osiagnięcia maksymalnej prędkości 45 km/h musi być tryb boost i full bateria. dzisiaj przejechałem w tym trybie 13 km i "zjadło" 1/5 baterii na wskaźniku. Jest opcja SUP normalnie ustawiona na 00 ale regulowalna w zakresie -15 do 15. I nie wiem do czego służy ale kojarzy mi sie z "Support" czyli wspomaganiem. Do tej pory jeszcze nie ogarnąłem logiki tego napędu. Ale mam go od 80-ciu kilometrów. Wspomaganie zaczyna się po ruszeniu pedałami i wygląda na to, ze daje odpowiedni procent mocy w zależności od trybu pytanie tylko czy sterownik jeszcze jakoś ta moc reguluje. Wygląda na to, ze po osiągnięciu pewnej prędkości kręcenia pedałami wspomaganie słabnie. Nie czuję by był czujnik nacisku na pedały. Można prawie wcale nie naciskać na pedały byle tylko kręcić a i tak się jedzie. Podczas powrotu zrobię eksperyment i będę kręcił wolniej niż to wynika z prędkości jazdy. Zmniejszę także limit na 20 i zobaczę do jakiej prędkości uda się rozpędzić i do kiedy działa wspomaganie.  Na pewno sterownik na podstawie prędkości obrotowej pedałów i roweru orientuje się jaki bieg jest włączony i na tej podstawie też chyba jakoś reguluje wspomaganie. Jedno jest pewne jak wrzucę wyższy bieg momentalnie dostaję kopa zatem musi to wiedzieć. jA jeśli chodzi o opcje to jest ich więcej. VOL to napięcie baterii ale  oznaczone DAT 01 do DAT12 plus pewne wartości nie mówią już nic. Z poziomu menu serwisowego są zresztą nie przestawialne ( lub nie wiem jak ). Być może tym kabelkiem coś można by wskórać ale najpierw poczytam opis z linka.

wyświetlacz.jpg
Odnośnik do komentarza

No to kolego mamy te same wyświetlacze - ja też zwiększyłem limit prędkości przez ukryte menu ale poza rozmiarem koła nic tam się nie przestawi bez użycia kabla. - sterownik główny jest zabudowany w silniku. Mój silnik to z tego co znalazłem to AEG ecodrive 250W 55Nm - a w środku to jak piszą na forum niemieckim silnik Bafanga 8fun, mój tak wygląda z zewnątrz: 

!cid_569649948340650787897907.thumb.jpg.2ecba0a6c5f2432c5a6b18e6731f14da.jpg

Można go przeprogramować kablem bafang usb, wtyczka w moim rowerze znajduje się z przodu w ramie - wystarczy wyjąć zaślepkę i pociągnąć kabelek który idzie do licznika.

Generalnie można przeprogramować wiele parametrów jak np. % mocy na poszczególnych trybach - liczę że to poprawi płynność jazdy tym rowerem bo ogólnie jest to bardzo fajny sprzęcik. Tu podaję po angielsku linka co można zmienić: https://electricbike-blog.com/2015/06/26/a-hackers-guide-to-programming-the-bbs02/

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, larry920 napisał:

No to kolego mamy te same wyświetlacze - ja też zwiększyłem limit prędkości przez ukryte menu ale poza rozmiarem koła nic tam się nie przestawi bez użycia kabla.

 

Z tym się nie do końca zgodzę. Owszem podobne ale mój prostszy. Mój z mniejszą ilością funkcji. Dzisiaj zauważyłem, że nie pokazuje prędkości średniej ani maksymalnej po skończonej jeździe ( po dłuższym czasie  ). Być może, że zaraz po lub w trakcie owszem ale potem pamięta tylko Trip. A w ukrytym menu zmieniłem nie tylko średnicę koła ale bez problemu prędkość maksymalną ze wspomaganiem. Można jeszcze zmieniać opcję SUP i zapewne będzie to stopień wspomagania napędu choćby właśnie liczba obrotów korby przy której jeszcze jest wspomaganie. Jak napisałem można zmieniać w zakresie +/- 15 a domyślnie jest na zero. I nawet ma to sens. Wspomaganie kończy się przy iluś tam obrotach na minutę ( co postaram się zmierzyć).  Rower kupiłem z nastawą koła 28 cali i zawyżał wskazania . Po ustawieniu 27,5 jest prawie idealnie ale też minimalnie zawyża ( trip 13,1 nawigacja 12,88) . Na opcji 26 cali będzie z kolei zaniżał ale podniesie mi to trochę prędkość maksymalną. Zresztą jeszcze to sprawdzę.

Co do licznika to u mnie jest złączka licznika z resztą roweru. Rozumiem, że chcąc przeprogramować sterownik wpinamy kompa do silnika nie licznika. I potrzebny jest specjalny program serwisowy ( linka nie znalazłem). Przedstawiam fotki tej złączki i silnika.

 

licznik_kabelek.jpg silnik.jpg

Edytowane przez darek.s
mała poprawka
Odnośnik do komentarza

Kabelek wpinasz oczywiście do silnika ale w miejscu gdzie jest wtyczka łącząca silnik z licznikiem. Program do zmiany parametrów to oprogramowanie bafanga - nie wiem jaki u ciebie siedzi silnik w obudowie z napisem e-novation, ale sprawdź czujnik prędkości koła jeśli jest bafang albo pisze 8fun to jesteś w domu. Ja czekam na kabel i w przyszłym tygodniu zacznę zabawę w zmianę parametrów, narazie czytam forum - dam znać czy da się rzeczywiście wyregulować lepiej wspomaganie.

Odnośnik do komentarza

W takim razie czekam jak Ci to wyjdzie. Ja wczoraj przetestowałem opcję "SUP". Ustawiłem na -15 i rower w ogóle nie miał kopa. Jak wyjeźdzałem pod górkę wyłączył napęd a po wejściu w serwis w opcji SUP i chyba jeszcze jednej miałem "error"  Ale po przestawieniu opcji wróciło do normy a już myślałem, że coś skopałem. Z kolei na +15 przy starcie jest niesamowity kop. Niebezpiecznie nawet ruszać. Wynika zatem z tego, ze opcja ta reguluje moc przy starcie i najlepsza jest taka jak była czyli ustawiona na zero. Tak w ogóle to do jazdy trzeba się przyzwyczaić. tzn umięjetnie używać przerzutek i stopni wspomagania. Najlepiej jeździ się na Eco2 i Tour. Rower nie szarpie jazda jest płynna a i tak spokojnie można osiągnąć 30km/h. A to ważne dla łańcucha bo przy tym rodzaju napędu jest najbardziej obciążony. Może uda mi się jutro małżowinkę wyciągnąć na dłuższą wycieczkę i nie będzie narzekała, że ja zostawiam z tyłu. Oczywiście ona pojedzie na Rex-ie a ja na Treku

Odnośnik do komentarza

I co nikt nie pomoże jak wejsc w te ustawienia serwisowe? Mam taki sam wyswietlacz jak na zdjeciach powyżej. Próbowałem różnych kombinacji, ale udalo mi sie tylko wejsc w jakies menu gdzie moge wpisac jakis 4 cyfrowy kod i jakies id z numerem 4 cyfrowym. 

Edytowane przez Adamos165
Odnośnik do komentarza

Sorki za opóźnienie ale dopiero teraz dostałem powiadomienie.

Naciskasz jednocześnie górny i dolny i wchodzisz w tryb kasowania licznika dziennego. Potem naciskasz środkowy i dolny i wprowadzasz kod 0512. Zmienić można Lit-S czyli predkość wspomagania , średnice koła, napięcie baterii ( prawdopodobnie zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem) i SUP którą opisywałem. Reszta to jest tylko odczyt innych opcji zapewne do ustawienia interfejsem i kabelkiem o którym myśle ale na razie tylko myślę. Prędkość wspomagania można ustawić do 45 i ciekawy jestem czy kabelkiem można to zmienić. Na rowerze zrobiłem już 600km i zmieniłbym to i owo w logice wspomagania. np nie widzę istotnej różnicy pomiedzy trybami 2 i 3. Tryb 4 też niewiele różni się od 3. natomiast w trybie boost ciągnie z pełna mocą. Kolejna wada to wspomniane opóźnienia i brak elastyczności. Przy ruszaniu owszem pomaga potem jest martwy punkt który trzeba dopedałować a potem znowu wspomaga. Można to porównać do dziury w momencie obrotowym przy pewnych obrotach silnika spalinowego zmuszającej nas do redukcji biegu. Innymi słowy napęd jest mało elastyczny. Przyzwyczaiłem się do tego i jak używam przerzutki efekt jest mało dokuczliwy ale mogłoby być lepiej. Swoją drogą w instrukcji ( niestety po niemiecku) informacji o logice wspomagania się nie doszukałem. może jest jakas bardziej szczegółowa instrukcja najlepiej po angielsku.

Odnośnik do komentarza

Darek dzieki za odpowiedz. Udalo sie wejsc 🙂 tylko z tego co widzialem u mnie jest opcja tylko zmiana srednicy kola i limit prędkości. Innych opcji tam nie ma, ale to co chcialem to zmienilem tak wiec dzieki za pomoc. 

Odnośnik do komentarza

jeśli masz ten sam licznik to powinno być jeszcze kilka opcji, które opisywałem i to kilkukrotnie. Rozumiem, że max speed to 45 km/h. Może to trochę bez sensu ale 50km/h byłoby lepsze ale tutaj to już tylko kabelek. o ile w ogóle osiągalne . Kolejna sprawa a właściwie kontynuacja przy 43/45 napęd działa pulsacyjnie ( naturalnie przy tej predkości to tylko boost bo trochę więcej mocy potrzeba). Zdaje sobie sprawę, że znacznie bardziej wydrenuje to baterię, ale na krótkich dystansach czemu nie. Co prawda i przy 50km/h napęd nadal będzie działał pulsacyjnie ( wszak stabilizuje prędkość) o ile czegoś nie poprzestawiam ale zawsze to szybciej. Kolejna sprawa to właśnie ta pulsacyjność albo inaczej opóźnienie..Tak się składa , że z racji wykształcenia liznąłem trochę automatyk i wydaje mi się, ze problem jest we wzmocnieniu błędu i właśnie opóźnieniu a za to odpowiadają pewne algorytmy i kto wie czy nie da się ich kabelkiem przestawić. Bo błąd stabilizacji jest nieunikniony ba nawet konieczny bo to właśnie on jest sygnałem by rozpocząć satbilizację ( czyli zmienić parametr wyjściowy). im większe wzmocnienie błędu tym lepsza stabilizacja. Jeśli chodzi o opóźnienie to sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana ale działa to podobnie. Tyle, że w grę wchodzą mechanizmy całkujące czy różniczkujące bądź oba naraz ( regulatory PID). I w naszych rowerkach dzałaja włśsnie takie mechanizmy oczywiście plus minus bo de facto nie chodzi tu a stabilizacje prędkości (choć pewne modele mają opcje tempomaty

Odnośnik do komentarza

Czyli jest opcja, że za pomoca kabelka da siue to

14 godzin temu, Adamos165 napisał:

Wyglada tak samo tylko ze mam napis trio zamiast aeg i max predkosc moge ustawic 40km/h. 

Czyli niewykluczone, że za pomocą kabelka da się to przestawić. U mnie pomiędzy opcjami przechodzi się środkowym przyciskiem , żeby wejść w tryb edycji wciska się dłużej. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...