Yaxapl

Podkładka pomiędzy koroną widelca a główką ramy dla utrzymania geometrii

Rekomendowane odpowiedzi

Yaxapl
Napisano (edytowane)

Cześć.

Mam pytanie. Wymieniłem amortyzator na sztywniaka, który jest krótszy o 35 milimetrów, co zmieniło geometrię roweru i daje się to odczuć. Czy spotkał się ktoś z adapterem/podkładką montowaną pomiędzy widelcem a główką ramy, która przywróci nominalną geometrię ? Od razu zaznaczam, że jestem świadom tego że istnieją sztywniaki o długości 475 mm ale mówiąc szczerze kompletnie nie podoba mi się wizualnie taka konfiguracja - wielka jak łuk tryumfalny dziura pomiędzy oponą a górą widelca, szczególnie w przypadku crosa i opon 38c.
To mój drugi rower - przede wszystkim jeżdżę na szosie, ale chciałbym tego Speca przysposobić najlepiej jak się da pod swoje preferencje stąd moje pytanie.

Mam nadzieję, że ilustracja wyjaśnia dokładnie o co mi chodzi.

Może ktoś spotkał się kiedyś z tym tematem wyjaśnionym w jakiejś literaturze czy dyskusji ?

spec%202.PNG

Edytowane przez Yaxapl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wozo13

Już ktoś gdzieś pisał o wkładaniu czegoś pomiędzy widelec, a główkę ramy...dobre dla samobójców

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
remigiusz
Napisano (edytowane)

Nigdy się z czymś takim nie spotkałem, nie odważył bym się sprawdzać tego na swoim sprzęcie.

Może pomyśl o widelcu który ma sprężynę w rurze sterowej.

Edytowane przez remigiusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl
Napisano (edytowane)
4 minuty temu, wozo13 napisał:

Już ktoś gdzieś pisał o wkładaniu czegoś pomiędzy widelec, a główkę ramy...dobre dla samobójców emoji16.png

Właśnie się nad tym zastanawiam. Skoro stosuje się podkładki pomiędzy główką a mostkiem, to w czym problem z użyciem tego w odwrotnej konfiguracji. Oczywiście mam na myśli adapter dopasowany do średnicy rury i powierzchni bieżni, bez luzów itp.

Edytowane przez Yaxapl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wozo13
Właśnie się nad tym zastanawiam. Skoro stosuje się podkładki pomiędzy główką a mostkiem, to w czym problem z użyciem tego w odwrotnej konfiguracji. Oczywiście mam na myśli adapter dopasowany do średnicy rury i powierzchni bieżni, bez luzów itp.

Są inne obciążenia na dole, a inne na górze... górne podkładki jedynie dociskają stery by nie było luzu...bo całe obciążenie kolarza idzie na mostek... na dole jest jeszcze gorzej ... do tego po włożeniu tego czegoś dojdzie do obciążenia rury sterowej w innym miejscu niż przewidział to producent...

 

 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
seraph

Musiałbyś dotoczyć tuleję z bardzo dobrej stali i najlepiej zahartować po obróbce. Na dole musi mieć gniazdo takie samo jak ma bieżnia sterów (nie znalazłem średnicy na szybko), wewnątrz 28,6 mm (powinna ciasno wchodzić na rurę), a na górze kołnierz na który nabijesz bieżnię sterów i to jest największy problem, bo będzie trochę cienki. Jeśli będzie za twardy to pęknie przy nabijaniu, a jeśli zbyt plastyczny to bieżnia będzie luźna (może nie od razu, ale z czasem).

No i jak już koledzy wspomnieli przeniesiesz obciążenia z korony widelca na rurę sterową i ten układ z dystansem. Jakikolwiek luz będzie powodował wyginanie rury sterowej, a to już nawet brzmi groźnie...

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl
15 minut temu, seraph napisał:

Musiałbyś dotoczyć tuleję z bardzo dobrej stali i najlepiej zahartować po obróbce. Na dole musi mieć gniazdo takie samo jak ma bieżnia sterów (nie znalazłem średnicy na szybko), wewnątrz 28,6 mm (powinna ciasno wchodzić na rurę), a na górze kołnierz na który nabijesz bieżnię sterów i to jest największy problem, bo będzie trochę cienki. Jeśli będzie za twardy to pęknie przy nabijaniu, a jeśli zbyt plastyczny to bieżnia będzie luźna (może nie od razu, ale z czasem).

No i jak już koledzy wspomnieli przeniesiesz obciążenia z korony widelca na rurę sterową i ten układ z dystansem. Jakikolwiek luz będzie powodował wyginanie rury sterowej, a to już nawet brzmi groźnie...

Własnie o taką odpowiedź mi chodziło. Dokładnie miałem na myśli taki "wynalazek". Co więcej, spasowanie na wcisk aby wykluczyć siły ścinające w okolicach korony. Skąd wniosek by zastosować stal ? Znów nawiążę do podkładek pod mostek. Te są z aluminium, rzadko trzymają idealne wymiary, co sprawia, że mamy na nich drobne luzy poprzeczne. A ramię sił działające na nie jest równie duże jak w przypadku układu koło/główka ramy, bo mamy typową dźwignię złożoną z układu kierownica/mostek.
Sugerujesz stal z racji większej odporności na pękanie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wozo13

Z całym szacunkiem...ale dla mnie to jest rzeźba w Kupie

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl
Teraz, wozo13 napisał:

Z całym szacunkiem...ale dla mnie to jest rzeźba w Goownie emoji3.png

Ale na jakiej podstawie tak uważasz ? Jakieś merytoryczne uzasadnienie, źródło informacji, czy tak Ci się wydaje ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Temat trzeci raz poruszany na forum. Nie ma takich podkładek, bo nikt ich nie stosuje. 

Masz dwa wyjścia. Przywyknąć do zepsutej geometrii lub wymienić widelec na właściwy i przywyknąć do "łuku tryumfalnego".

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

Odkopuję temat który został przed chwilą zamknięty przez szanownego Moderatora PrzeLuka. Jako że moderatorzy na tym forum zachowują się jak wyrocznie wszystko wiedzące, tymi zdjęciami poniżej udowadniam że są w wielkim błędzie.

IMG_20190619_141702.jpg IMG_20190619_141640.jpg
  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

No ok pośpieszylem sie... Wskaz mi teraz miejsce gdzie można to kupić.

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

Następnym rozwiązaniem tego problemu jest zakup dolnej miski łożyska steru tego typu jak poniżej na zdjęciu, dzięki temu można podnieść główkę ramy o około 1cm.

IMG_20190619_145802.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl
27 minut temu, leejoonidas napisał:

Odkopuję temat który został przed chwilą zamknięty przez szanownego Moderatora PrzeLuka. Jako że moderatorzy na tym forum zachowują się jak wyrocznie wszystko wiedzące, tymi zdjęciami poniżej udowadniam że są w wielkim błędzie.

IMG_20190619_141702.jpg IMG_20190619_141640.jpg

Wielkie dzięki za ten komentarz. Właśnie liczyłem na takie informacje. Masz jakieś praktyczne doświadczenie z wykorzystaniem tego adaptara ?

Co o tym sądzicie ?

https://www.peterverdone.com/super-dset-suicide/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

Raz w życiu widziałem na własne oczy takie rozwiązanie i było to dość dawno temu, na ten moment będzie problem dostać taką tulejkę redukcyjną, jedynym sensownym i szybkim rozwiązaniem jest dokupienie dolnej miski łożyska z zewnętrznym kołnierzem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl

Uściślając temat, bo niektórzy mają problem z czytaniem ze zrozumieniem, dorzucam do wątku fotografię, która rozjaśni o co mi chodzi. A na 100% nie chodzi o podkładki pod mostek... :)

headset spacer.jpg
1 minutę temu, leejoonidas napisał:

Raz w życiu widziałem na własne oczy takie rozwiązanie i było to dość dawno temu, na ten moment będzie problem dostać taką tulejkę redukcyjną, jedynym sensownym i szybkim rozwiązaniem jest dokupienie dolnej miski łożyska z zewnętrznym kołnierzem.

Zdjęcie dystansów, które zamieściłeś pochodzi z wątku o rowerach DH, w których mamy do czynienia z ogromnymi obciążeniami. Wnioskuję, że skoro stosowano takie wynalazki, to zostały one dogłębnie przemyślane. 

https://www.peterverdone.com/super-dset-suicide/

A oto rozwiązanie stosowane w Cannodale, tutaj konkretnie Scalpel-Si Carbon SE. Skoro taka firma wykorzystuje tego typu adaptery, to chyba są bezpieczne ?

2019-06-19 15_26_54-Window.jpg

I jeszcze Specialized 650B Evo StumpJumper, w którym zastosowano 10 milimetrowy dystans. Samo rozwiązanie wzbudziło na tyle duże zainteresowanie testerów, że poświęcili mu osobny akapit w artykule, z którego pożyczyłem zdjęcia.

https://bikerumor.com/2014/04/03/specialized-650-evo-stumpjumper-photographed-weighed-geometry-chart-plus-qa/

Specialized-Stumpjumper-650B-Headset-CrownRace-Spacer.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

No tak! Ale Ty potrzebujesz 35mm dystansu, a to co oferuje Cannondale i Specialized to jest ledwie 1cm, taką grubość uzyskasz również przez zmianę dolnej miski łożyska sterów o której już wspominałem.

Ostatecznym rozwiązaniem jest znaleźć dobrego tokarza który wytoczy dystans 35mm w który jeszcze trzeba wpasować łożysko, najlepiej maszynowe.

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

@leejoonidas tylko to są miski do zmiany wymiaru dolnego łożyska sterów a nie dystans. No dobrze uniesiesz głowkę ramy ale jest to skutkiem ubocznym nie celem zamierzonym. Ponad to słusznie zauważyleś, że 10 mm to nie 35.

 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
remigiusz

W tytule u jegomościa Peter Verdone jest słowo "samobójstwo". W zasadzie to ciężko było mi wyłuskać jaki kontekst ma tekst.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wozo13

Równie dobrze ramę z hamulcami V-break można przebić na tarczowe kupując adapter tylko jaki to ma sens i przede wszystkim jak to wygląda !?

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
elmapeto
7 godzin temu, Yaxapl napisał:

Cześć.

Mam pytanie. Wymieniłem amortyzator na sztywniaka, który jest krótszy o 35 milimetrów, co zmieniło geometrię roweru i daje się to odczuć. Czy spotkał się ktoś z adapterem/podkładką montowaną pomiędzy widelcem a główką ramy, która przywróci nominalną geometrię ? Od razu zaznaczam, że jestem świadom tego że istnieją sztywniaki o długości 475 mm ale mówiąc szczerze kompletnie nie podoba mi się wizualnie taka konfiguracja - wielka jak łuk tryumfalny dziura pomiędzy oponą a górą widelca, szczególnie w przypadku crosa i opon 38c.
To mój drugi rower - przede wszystkim jeżdżę na szosie, ale chciałbym tego Speca przysposobić najlepiej jak się da pod swoje preferencje stąd moje pytanie.

Mam nadzieję, że ilustracja wyjaśnia dokładnie o co mi chodzi.

Może ktoś spotkał się kiedyś z tym tematem wyjaśnionym w jakiejś literaturze czy dyskusji ?

 

Jaki wideł zamontowany masz teraz? Pytam,bo ja mam Mosso.

Najpierw założyłem m3pro,a teraz jeżdżę na niższym m5e. Uwzględniając jaki sag miał mój suntour xcr pode mną nie straciłem za wiele. Teraz jestem zadowolony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yaxapl
Napisano (edytowane)
9 godzin temu, leejoonidas napisał:

No tak! Ale Ty potrzebujesz 35mm dystansu, a to co oferuje Cannondale i Specialized to jest ledwie 1cm, taką grubość uzyskasz również przez zmianę dolnej miski łożyska sterów o której już wspominałem.

Ostatecznym rozwiązaniem jest znaleźć dobrego tokarza który wytoczy dystans 35mm w który jeszcze trzeba wpasować łożysko, najlepiej maszynowe.

Z tokarzem nie ma problemu. Właśnie powoli dojrzewam do tej decyzji. Pozostaje pytanie co do materiału. Osobiście uważam, że aluminium doskonale się sprawdzi w tej roli, ale jestem otwarty na sugestie.

5 godzin temu, elmapeto napisał:

Jaki wideł zamontowany masz teraz? Pytam,bo ja mam Mosso.

Najpierw założyłem m3pro,a teraz jeżdżę na niższym m5e. Uwzględniając jaki sag miał mój suntour xcr pode mną nie straciłem za wiele. Teraz jestem zadowolony.

To Force. Mosso miałem w CX i był tak diabelnie sztywny, że mi zęby dzwoniły po każdej jeździe. Ten Force jest jakby bardziej miękki, ale to tylko moje subiektywne odczucie. Co do sag-u, własnie dlatego zdecydowałem się na 440 mm, bo nominalnie mierzyłem go w seryjnym ubijaku i wychodził w granicach 25 mm. 

8 godzin temu, remigiusz napisał:

W tytule u jegomościa Peter Verdone jest słowo "samobójstwo". W zasadzie to ciężko było mi wyłuskać jaki kontekst ma tekst.

Tu raczej chodzi o przenośnię w rozumieniu zbijania wagi na ubijaku, bo mowa o montażu lżejszego amora z mniejszym skokiem, co w przypadku DH nie bardzo ma sens. No chyba, że ktoś się uprze :)

Edytowane przez Yaxapl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas
Napisano (edytowane)
10 godzin temu, Yaxapl napisał:

Z tokarzem nie ma problemu. Właśnie powoli dojrzewam do tej decyzji. Pozostaje pytanie co do materiału. Osobiście uważam, że aluminium doskonale się sprawdzi w tej roli, ale jestem otwarty na sugestie.

Ja bym wybrał stal nierdzewną, jako że tuleja nie będzie zbyt duża to i waga samej tulei nie będzie wielka a wytrzymałość tego elementu względem tego samego ale wykonanego z aluminium będzie większa, w miejscu osadzenia takiej tuleji działają bardzo duże siły.

Edytowane przez leejoonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
25 minut temu, leejoonidas napisał:

tuleja nie będzie zbyt duża

Fakt 35milimetrowy kawałek metalu to prawdziwa drobina w porównaniu z resztą roweru.

Nawiąże jeszcze do tego...

20 godzin temu, leejoonidas napisał:

IMG_20190619_141702.jpg IMG_20190619_141640.jpg

Zauważcie jedna rzecz a dokładniej to element łączący główkę ramy z tymi dystansami w sposób niejako trwały poprzez wprasowanie. 

"Luźno" osadzona tuleja dystansowa na rurze sterowej nie daje żadnego solidnego oparcia a tym bardziej połączenia. 

Brak sztywnego połączenia przy rozmiarze tego elementu nieuchronnie doprowadzi do złamania sterówki. Może nie od razu ale jak bym nie chciał na sobie samym testować wytrzymałości takiego rozwiązania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
elmapeto
Napisano (edytowane)

Coś takiego jak na tym zdjęciu 

bylbym w stanie u siebie montować bez obaw. Bieżnia dolna w formie takiej tulejki . Myślę ,że nie powinno być kłopotu. Natomiast rozwiązania różnego typu,ponad 1cm budzą niepokój. Trzeba brać pod uwagę,że siły działające na przód roweru są ogromne. Za mocny przedni hamulec bez kłopotu złamie widełki. Tak samo jak montaż widla o zbyt dużym skoku ,który gryzie się z konstrukcją ramy spowoduje pęknięcie jej główki. W sumie może spowodować,a nie musi,zależy od szczęścia. Nie można mieć wszystkiego. Skoro zapada decyzja o takiej zmianie na sztywniaka ,a wizualny aspekt wysokiego widelca dla Ciebie odpada przez za duży prześwit to masz nielada problem. Ja z niskiego widelca jestem zadowolony. Sztywność mi pasuje tak jak i geometria ,która odbiega nieco od oryginału. 

Edytowane przez elmapeto

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.