Skocz do zawartości

Ocena i 6 pytań dot. części nowego roweru przed ostatecznym kupnem


avertos

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Stoję przed decyzją kupna roweru Giant Trance 2 29 z 2019 roku, rama L
Do tej pory jeździłem na rowerze XC na kołach 27.5, też rama L. (tutaj mój rower: http://sklep.k2rowery.pl/rower-unibike-flite-275-2015-p-1700.html)

Dzisiaj mierzyłem tego Gianta, ustaliłem fajną cenę gdzie zrabatowano ten rower z ceny katalogowej o 13%, muszę się zdecydowac jednak do jutra.

Jeżeli znasz odpowiedź na chociaz jedno z 6 pytań - śmiało, każda odpowiedź jest na wagę złota. Chciałbym się dowiedziec o tym rowerze jak najwięcej a mam sporo pytań i tez mętlik w głowie.

Oto 6 pytań dot części roweru Trance 2 na kołach 29:
tutaj pełna specyfikacja roweru który chce kupić: https://www.giant-bicycles.com/pl/trance-29-2-2019
1) Hamulce tego Gianta to SRAM Guide T, i podczas jazdy i hamowania zauważyłem że nie hamują one od razu, tak jak na moim rowerze - czy to normalne czy może to kwestia przeglądu tego roweru i ustawienia ich do końca?
W moim rowerze (dużo tańszym) mam hamulce SHIMANO DEORE M615 (HYDRAULICZNE) - proces hamowania jest dużo lepszy i natychmiastowy jak od razu zacisne manetkę.
Dźwignie hamulca tego Gianta to również SRAM GUIDE T. Czy je można jakoś ustawić (skracając drogę do pełnego hamowania?) <-- w moim tak mogłem zrobić

2) Blokada amortyzatora Gianta (FOX 34 Float Rhythm, skok 130mm, tłumik Grip, Boost 15x110 QR, tapered) ma jakiś obrotowy mechanizm i nie wiem czy jak zatrzymam ten chwyt w połowie to blokuje on połowe skoku czy co? Tzn chce wiedzieć czemu nie ma prostego przełącznika o kącie 45 stopni, że jak dam w jedną strone to jest zablokowany a w drugą to odblokowany, tutaj tym chwytem mogę zrobić 180 stopni (jak nie wiecej - juz nie pamietam)

3) Blokada dampera - takie same pytanie, wiem tylko że damper ma 3 możliwości blokady: Max zablokowanie, średnie zablokowanie, normalne.
- czemu pomimo moich prób po max blokadzie dampera, rower i tak się uginal? Rozumiem ze nie ma mozliwosci pełnego zablokowania dampera tak jak przedniego amora?
-Rozumiem ze srednie zablokowanie idealnie sprawdzi sie do jazdy po miescie? A na podjazdy/asfalt pelna blokada?

3) Kolejna sprawa to system Tubeless w oponach tego roweru (MAXXIS Minion DHF 29x2.3, 60TPI, EXO, TR/ MAXXIS DHR II 29x2.3, 60TPI, EXO, TR, Tubeless)
-opony te sprzedawca powiedział mi że są tubeless czyli bez dętkowe, czy to oznacza że jak się coś przebije to od razu nie ma opcji napompowania spowrotem? Nie moge sobie wyobrazic w jaki sposób opony działają bez dętek, rozumiem ze dzieki temu są lekkie - co mi potwierdzil sprzedawca, ale zapomnialem dopytac czy tam jest zrobione tzw mleko? (Jest?)

4) Czy to normalne że piasty (GIANT Tracker Performance by FORMULA, łożyska maszynowe, Boost 15x110/12x148) są takie głośne? Boje się że dano mi inny osprzęt

5) O co chodzi z obręczami 25mm, słyszałem że niektórzy wolą 35mm, o co z tym chodzi o co to za roznica jakie? (GIANT XCT 29”, wew. szer. 25mm, Tubeless, alu.)

6) SZTYCA REGULOWANA
-byłem w szoku gdy sprzedawca powiedział mi że sztycę regulowaną mogę ustawić na każdym momencie, czy ktoś może potwierdzić że faktycznie tak jest. Ja myslałem że sztyca regulowana tzn = naciskam guzik to siodło opada lub podwyża się. A regulację wysokości muszę sam ustawić imbusem. Tutaj się okazuje ze sztyce mogę zablokowac na każdej odległości i bawić się w tym w nieskońcozność (nie zepsuje to sztycy?). Moje dodatkowe pytanie tez brzmi, po co więac jest imbus do ustawiania siodełka lub szybkozamykacz? Skoro wszystko można ustawić poprzez sztyce. 😮 fajne to 😄


 

Odnośnik do komentarza

Ad1. W nowych hamulcach musza się dotrzeć klocki, do tego hamulce SRAM maja trochę inna charakterystykę działania (Shimano działają 0-1) , i tak możesz zmniejszyć odległość klamki od gripa, powinno buc pokrętło lub imbusem, nie pamietam)

 

Ad3. W systemie tubeless przy przebiciu mleko pełni funkcje uszczelniacza, pod ciśnieniem wciska się w dziurę i zakleja ją a ciśnienie utrzymuje sie poprzez specjalna budowę obręczy i opony oraz taśmę która jest oklejona obręcz ( układ jest mega szczelny) Dopytaj się czy napewno jest zrobiony tubeless czy tylko koła są gotowe na taki system

 

 

Ad5. Co do szerokości obręczy, im szersze opony tym szersze obręcze bo po prostu opona lepiej się układa na szerokiej obręczy, nie ma tzw efektu żarówki.

 

Ad6. Sztycą możesz się bawić ile chcesz nie zepsuje się, musisz jednak pamiętać ze to kolejny element do cyklicznego serwisowania podobnie jak amortyzacja.

 

 

A imbus czy szybkozamykacz jest po to by zatrzymać sztyce regulowaną czy to zwykła w danym położeniu (w sztycy regulowanej wysokość reguluje ruchomy element, aby zmienić wysokość normalnej sztycy musisz używać zacisku z szybkozamykaczem lub minusem)

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
6 minut temu, dredi91 napisał:

Ad1. W nowych hamulcach musza się dotrzeć klocki, do tego hamulce SRAM maja trochę inna charakterystykę działania (Shimano działają 0-1)

Czyli te SRAM są gorsze? Jade gdzies i chce szybko zahamować to zamiast już od razu blokowac koło jak to bym miał na shimano to tutaj czas hamowania się wydłuża? 
Buuuu, słabo!🤬

7 minut temu, dredi91 napisał:

Ad3. W systemie tubeless przy przebiciu mleko pełni funkcje uszczelniacza, pod ciśnieniem wciska się w dziurę i zakleja ją. Dopytaj się czy napewno jest zrobiony tubeless czy tylko koła są gotowe na taki system

Raczej nie było tam mleka bo rower przyszedł od producenta, i to tez mnie ciekawi, w jaki sposób te opony zostały napomowane bez mleka? i czy moge tak jezdzic? czy koniecznie trzeba doliczyc koszt za mleko🙄

Odnośnik do komentarza

Hamulce mogą tez być zapowietrzone, ale ja bym je dotarł i wtedy wydał werdykt, no i hamulce inne niż Shimano posiadają coś takiego jak modulacje smile.png

Ponadto hamowanie tak że blokuje się koło jest nieefektywne, przy dużych prędkościach na sypkim podłożu szybko się o tym przekonasz.

 

W kołach prawie na 100% masz dętki, mogą być ewentualnie oklejone obręcze taśma. Gdybys chciał zalać mlekiem, to potrzebujesz specjalne wentyle, i mleko

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza

Wentyle tam były typu presto, sprzedawca mówił że to są opony bez dętki, dopytam dokładnie jutro...

Do jutra mam się zastanowić, kurde zakup za dużą kasę, ale też po fajnym rabacie... brałbyś? :P 
Potrzbeuje kogos kto mi pomoze dokonac decyzji, haha

Odnośnik do komentarza
6 minut temu, dredi91 napisał:

Hamulce mogą tez być zapowietrzone, ale ja bym je dotarł i wtedy wydał werdykt, no i hamulce inne niż Shimano posiadają coś takiego jak modulacje :)

Ja przesiadłem się z hamulcy formuli na Sramy i mam wrażenie, że właśnie nie mają modulacji i są słabe. Dotarły się i jest lepiej, ale dalej nie jest to to co pamiętam ze starego roweru. Wiele osób ma zastrzeżenia co do hamowania Sramów. Nie będę już wymieniał ich. Zdecydowałem, że niebawem wrzucę po prostu maksymalnie dobre klocki ceramiczne. Może będzie coś lepiej.

Odnośnik do komentarza
takie były, bo przejściówka była potrzebna by napompować pompką z końcowką samochodową

Czyli juz mam mleko?

Raczej nie, są tam wentyle typu presta, czyli takie jak na zdj tyle że w dętkach, mogę się mylić, dopytaj sprzedawcę.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
2 minuty temu, GrochowaMTB napisał:

Ja przesiadłem się z hamulcy formuli na Sramy i mam wrażenie, że właśnie nie mają modulacji i są słabe.

Ale no chwila, czyli jak dociskasz na maxa hamulec to koło nie hamuje jak na ABS w samochodzie?

Odnośnik do komentarza
Ja przesiadłem się z hamulcy formuli na Sramy i mam wrażenie, że właśnie nie mają modulacji i są słabe. Dotarły się i jest lepiej, ale dalej nie jest to to co pamiętam ze starego roweru. Wiele osób ma zastrzeżenia co do hamowania Sramów. Nie będę już wymieniał ich. Zdecydowałem, że niebawem wrzucę po prostu maksymalnie dobre klocki ceramiczne. Może będzie coś lepiej.

Hamulce Formuły zwłaszcza wysoki modele są bardzo dobre a SRAMy rzekomo są dobre przy modelach CODE


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ale no chwila, czyli jak dociskasz na maxa hamulec to koło nie hamuje jak na ABS w samochodzie?

Przy maksymalnym wciśnięciu klamki powinno się zablokować koło, tam nie ma żadnych dziwnych systemów. Modulacja polega na tym ze im mocniej wciskasz klamkę tym mocniej hamuje na całej długości jej skoku


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Teraz, avertos napisał:

Ale no chwila, czyli jak dociskasz na maxa hamulec to koło nie hamuje jak na ABS w samochodzie?

Wiesz co, jak nacisnę na maksa klamkę to hamują. Ale nie tak skutecznie jak formula RX. W formuli jak docisnąłem klamki to rower chciał mnie zrzucać z siodła. Tu nie ma tego uczucia. A po drugie... modulacja jest słabsza - czyli w formuli lepiej mogłem operować siłą hamowania. W Sramach nie mam uczucia pełnej kontroli. A po trzecie mam luz na klace - w sensie spory odcinek od położenia neutralnego do położenia gdy zaczyna hamować, ale to akurat pewnie da się wyregulować co niebawem uczynię. Nie no, spokojnie - hamulce dają radę jakoś. To nie jest dramat. Ale wg mnie są firmy robiące lepsze heble i tyle.

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, dredi91 napisał:

Przy maksymalnym wciśnięciu klamki powinno się zablokować koło, tam nie ma żadnych dziwnych systemów. Modulacja polega na tym ze im mocniej wciskasz klamkę tym mocniej hamuje na całej długości jej skoku

😁🤯🤯

Ale skoro tak działa modulacja to ma to jakiś sens, w koncu bede mogl czasem troche słabiej zahamowac niz jak od razu ździerać opone poprzez natychmiastowe zahamowanie (co nie ukrywam w sumie mi sie podobalo) 😁

Edytowane przez avertos
Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, avertos napisał:

to mnie uspokoiłeś, myślalem ze to są tak badziewne hamulce ze na trasie gdzie musze natychmiastowo zahamowac to hamulce nie dzialaja tak jak powinny i koło dalej sie toczy 🤯🤯

Ale skoro tak działa modulacja to ma to jakiś sens, w koncu bede mogl czasem troche słabiej zahamowac niz jak od razu ździerać opone poprzez natychmiastowe zahamowanie (co nie ukrywam w sumie mi sie podobalo)

Dużo zależy od klocków. W formuli były bardzo dobre klocki oryginalne. Potem trafiłem też na fajne klocki ceramiczne UNEX. Potem z braku UNEXÓW na rynku próbowałem innych i na tych klockach bywało źle. Spodziewam się więc poprawy w Sramach przy wymianie klocków. Chyba zamówię te ze trony szajbajka - Ceramiczne. Na YT są testy klocków, które Szajbajk ma w ofercie. Naprawdę ciekawy materiał - Szajbajk przyłożył się do tego testu. Z tym, że Szaj testował klocki na heblach Shimano. Ale efekty powinny być podobne i tutaj.

Nie martw się więc hamulcami. Turbo skutecznie nie będzie, ale nie zabijesz się a coś zawsze można poprawić. Po prostu po zakupie trzeba im poświęcić trochę no i dorzucić do nowych fajnych klocków i tyle.

Odnośnik do komentarza


Ale skoro tak działa modulacja to ma to jakiś sens, w koncu bede mogl czasem troche słabiej zahamowac niz jak od razu ździerać opone poprzez natychmiastowe zahamowanie (co nie ukrywam w sumie mi sie podobalo) 

Przyda Ci się to słabsze hamowanie na ściankach tam blokada koła to nic dobrego


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza

Ile więc kosztują te nowe klocki? Bo jak to kwestia kwoty np 50zł to bez problemu, moge nawet 100zl zaplacic za takie klocki bądź hamulce które już będą działały 1-0 (ile takie kosztują?)

PS. Czemu giant zrobil modulowe hamulce na takim hardkorowym rowerze 😮

Odnośnik do komentarza
Ile więc kosztują te nowe klocki? Bo jak to kwestia kwoty np 50zł to bez problemu, moge nawet 100zl zaplacic za takie klocki bądź hamulce które już będą działały 1-0 (ile takie kosztują?)

PS. Czemu giant zrobil modulowe hamulce na takim hardkorowym rowerze

Klocki bez problemu kupisz do 100 PLN, ja radzę Ci jednak dotrzeć te co są fabrycznie, hamulce to koszt około 700-800 zł (SLX, XT) a modulacja jest potrzebna przy hardkorowej jeździe, rzadko hamuje się tak by blokować koło, zwłaszcza że w rowerze używa się głównie przedniego hamulca


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
3 minuty temu, dredi91 napisał:

zwłaszcza że w rowerze używa się głównie przedniego hamulca

na pewno na zjezdzie uzyje przedniego hamulca by przeleciec nad kierownicą :D
Jak juz uzywam przedniego to wraz z tylnim hamulcem i przechylam sie do tylu

Przedni hamulec uzywam tylko jak chce stanac na przednim kole... dla zabawy -> 
znaczy no.. robilem tak na swoich shimano ktore dzialaly zero jedynkowo

 

długie zajmie nauka nowego roweru? i hamowania?

Edytowane przez avertos
Odnośnik do komentarza
na pewno na zjezdzie uzyje przedniego hamulca by przeleciec nad kierownicą

Cóż nie obraź się ale pora nauczyć się hamować

Zazwyczaj tak jak mówisz używamy dwóch hamulców, z tym że przedni ma większy wpływ na wytracanie prędkości.

 

Dlatego musisz nauczyć sie dozować moc hamowania, czyli nie na blok, tylko modulowac sile hamowania

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza

długo zajmie przestawianie się z 1-0 hamulców na te modulowane?

A i co z pedałami? TO prawda ze tylko platformówki najlepsze? (SPD omijam) ale na XC jezdzilem na takich trekingowych

na miejscu mam mozliwosc doplaty 100zl do 350g (czyli o prawie 100g lżejsze niż te standardowe 440g za 110zł)
https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/pedały-rowerowe/bontrager-line-elite-mtb-pedal-set/p/23423/?colorCode=black

Edytowane przez avertos
Odnośnik do komentarza
długo zajmie przestawianie się z 1-0 hamulców na te modulowane? 

A i co z pedałami? TO prawda ze tylko platformówki najlepsze?

 

 

Jak chcesz odrywać się często od ziemi to platformy lepsze, ale kliki mają więcej zwolenników, ja tam wole platformy, można się w razie czego szybko ewakuować z roweru no i do ogarnięcia techniki (bunny hop, wheelie, manual) platformy są lepsze

 

A dobre platformy z dobrymi butami bardzo dobrze kleją się do siebie

 

 

 

Weź pod uwagę że na tym forum większość użytkowników to amatorzy jazdy XC bądź szosy, tam pedały wpinane są wręcz wskazane, wiec będą Ci polecać SPD

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

Odnośnik do komentarza

Do tej pory ufałem tylko tym, z uwagi na ostre kąty, but się z nich prawie wgl nie ślizgał, chcesz mi więc powiedzieć że platformówki i ich wystające małe kółka lepiej będą dbały o przyczepność niz te poniższe?
trekkingowe-turystyczne-mocne-aluminiowe


 

Odnośnik do komentarza

Przy zakupie roweru kup sobie od razu pompkę do amortyzatorów, przyda Ci się przy ustawianiu zawieszenia pod siebie

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

Do tej pory ufałem tylko tym, z uwagi na ostre kąty, but się z nich prawie wgl nie ślizgał, chcesz mi więc powiedzieć że platformówki i ich wystające małe kółka lepiej będą dbały o przyczepność niz te poniższe?trekkingowe-turystyczne-mocne-aluminiowe-pedaly-rowerowe.jpg&key=9a703efcda8cda01433d99098d67523f53583bbde5182e72f9bdc34fd6a88eea

 

 

 

 

f702ed648a207ecae817b84d7b602700.jpg&key=0760d2a09bc1d89893d8e865704cba1dda1ed5a3f5bb46cd6e414af5be19a1e0 ja mam takie i uwierz że ciężko przestawić nogę jak się piny wgryzą w buta

 

 

 

Na tych co pokazałeś to przy pierwszym korzenistym lub kamienistym zjeździe stopy ześlizgną Ci się z pedałów

 

 

A te małe wystające kółka (piny) są bardzo ostre, zwłaszcza piszczele szybko się o tym przekonują

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

Odnośnik do komentarza

ciekawe ciekawe, no dobra to kupie te z treka bo sa na miejscu a nie chce czekac 2 dni bez mozliwosci korzystania z roweru :P
https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/pedały-rowerowe/bontrager-line-elite-mtb-pedal-set/p/23423/?colorCode=black

są ok?

A co do pompki do amora to mam mam ;) 110zl dalem, kwestia czy bedzie pasowala :P
Choc nie pamietam jak się SAG ustawialo, a waga mi teraz spadła bo ważę 71kg przy wzroscie 186cm, ale to w sklepie juz mam nadzieje ze mi ustawia na miejscu!

Edytowane przez avertos
Odnośnik do komentarza
ciekawe ciekawe, no dobra to kupie te z treka bo sa na miejscu a nie chce czekac 2 dni bez mozliwosci korzystania z roweru

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/pedały-rowerowe/bontrager-line-elite-mtb-pedal-set/p/23423/?colorCode=black

 

są ok?

 

A co do pompki do amora to mam mam  110zl dalem, kwestia czy bedzie pasowala

Choc nie pamietam jak się SAG ustawialo, a waga mi teraz spadła bo ważę 71kg przy wzroscie 186cm, ale to w sklepie juz mam nadzieje ze mi ustawia na miejscu!

Będą ok

Co do ustawień roweru, techniki jazdy i wgl wielu rzeczy polecam blog: https://www.1enduro.pl

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...