Skocz do zawartości

Rama full (XC) - dobór dampera i mocowań


ahaja

Rekomendowane odpowiedzi

Wheeler Falcon 42

Nakita Passion 7.5 29

Takie dwie ramy, które mnie zainteresowały ... byłem już zdecydowany na HT ... ale człowiek 'niepotrzebnie' za dużo czyta i mu potem przychodzą różne pomysły ...

Pytanie z mojej strony do obeznanych w temacie:

1. Na jakiej zasadzie dobiera się damper z tyłu? Czy to kwestia dowolna (podejrzewam, że nie) czy jakiś klucz.

2. Podobnie w kwestii mocowań takich damperów: czy śruby czy co tam jeszcze potrzebne są w zestawie dampera czy nie?

3. Czy średnice tych mocowań są znormalizowane? Na co zwracać uwagę?

 

O osprzęt nie pytam bo z tym bym sobie poradził prawdopodobnie.

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Dziękuję z góry.

Odnośnik do komentarza

Ten Wheeler ma na stronie szczegółową specyfikację łącznie z parametrami dampera dlatego odpada próba jego poprawnego doboru. Nakita jest bardziej egzotyczna i szukając tak na szybko jest tego mało. Mocowania to dampery mają różne. Temat rzeka. Można poszukać na forum. Jest dużo tematów. Lepiej samemu obadać niż iść na wygodę. Chyba że się utknie w martwym punkcie. A ile chcesz wydać na ramę ? Większy skok z reguły zawieszenie droższe. Za 1460 pln kupisz w de nowe ramy cube. Popularne rowery, bardzo standardowe rozwiązania, części sporo.

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza

Dziękuję.

Ano tak. Cub'y oglądam regularnie ale jakoś nie mam przekonania. Jak do tego dojdzie damper to się robi kwota, a tu jeszcze kółka do nabycia.

120 Stereo HPA na mnie aktualnie pasuje ale to już +-1800zł za ramkę.

W przypadku tego Wheelera podali RS Monarch 190x51 - czy te liczby to coś czym należy się kierować?

Pytam, bo wiadomo, że Monarch (jak z nazwy 😉 ) się ceni. Czy jakiś Suntour może się nadawać?  Co wtedy ze śrubami (?) mocującymi bo jakoś to musi być zamontowane ...

Odnośnik do komentarza

Śruby powinny być z ramą. Potrzebne są tulejki montażowe dampera. Każda rama ma swój rozstaw do jego mocowania. Jak nie ma info w necie to zmierzyć suwmiarką. Czasami ludzie sprzedają damper z tulejami i czasami można trafić z wymiarem. Monarchy i większość foxów mają tuleje 12.7. Santoury i vividy 12 mm. Czasami potrzebne są też tuleje ślizgowe wciskane w oczko. Polecam proshox. Możesz kupić komplet pod wymiar z slizgami z tworzywa. Praktycznie zużywa się slizg a nie oś ze stali. Wymiana grosze. Oryginalne są z alu i jak teflon się zetrze to ośka do kosza. Wprawdzie fox ma tulejki tworzywowe dzielone ale też potrafią zetrzeć anodę. Zwłaszcza jak piach dostaną. Ja co jakiś czas sobie wyciągam i czyszczę. 190x51 to mocowanie x skok tłoka. Są tematy odnośnie doboru dampera. Wpisać w google zaworowanie dampera.

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza

Krótko:

- full ma zawieszenie co jest jasne co daje większy komfort zwłaszcza na zjazdach, za to rama waży czasami 2 razy tyle co HT, trzeba serwisować zarówno zawieszenie jak damper, no i cena , taka rama to 2-3 razy tyle co dobra rama Sztywniaka

-HT na zjazdach tyłek i kręgosłup może już odmawiać posłuszeństwa, efektywniejszy na podjazdach, rama jest lekka koło 1 kg z hakiem dobre modele mają, mniej zabawy w serwisie, Cena mniejsza od Fulla znacznie.

To tak pobieżnie co do tematu. 

Odnośnik do komentarza

Różnica jest tak podam przykład
Mam swoją ulubioną trasę w lesie odcinek krety technicznie że spadkiem poziomu co nadaje tempa, jest bardzo wyboisty
Jak śmigam na fulku lecę pełnym piecem i jest zabawa gdy śmigam ht muszę zwalniać bo chce mnie z siodła wywalić
Co do serwisowania nie serwisie się zawieszania co chwilę wystarczy dobry przegląd zrobić raz na rok i jest z bani
Damper i amortyzator jest do ogarnięcia samemu jak kupisz Rockshox to jest dodatkowo masa filmików oraz poradników jak je serwisować
Nie ma się co bać tutaj serwisu

Odnośnik do komentarza

Ja mam jednozawias i w razie serwisu tylko cztery łożyska do wymiany. Polecam dartmoora blubirda. A gadanie że buja, kopie łańcuch to chyba między bajki włożyć. Nie jestem zawodowcem i nie mam wyczulonych nóg. Miałem moona z platformą, gianta z maestro i na moje jazdy rekreacyjne po lasach to jednozawias najfajniej " buja".

P.S. Maestro ma nawet damper na łożyskach i w razie serwisu to chyba dwanaście łożysk do wymiany. 😂

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza

Ja mam opłakany kręgosłup i full to jedyna droga. Nigdy nie myślałem w ten sposób czy wykorzystam w pełni jego możliwości. Moja kasa mój rower. Można sobie zjazdówką o skoku 200 po bułki jeździć. Za przeproszeniem kogo to....

Odnośnik do komentarza
Łza Włóczynutka
W dniu 1.04.2019 o 21:00, ahaja napisał:

Na jakiej zasadzie dobiera się damper z tyłu? Czy to kwestia dowolna (podejrzewam, że nie) czy jakiś klucz.

parametry (Skok, długość, średnicę) dampera podaje producent ramy i z tego co mi wiadomo nie ma tu żadnego pola manewru, damper musi mieć parametry takie, jak określił producent ramy.

W dniu 1.04.2019 o 21:00, ahaja napisał:

czy śruby czy co tam jeszcze potrzebne są w zestawie dampera czy nie?

nie ma z damperem ani śrub, ani zestawu montażowego (tulejek). Śruby powinny być razem z ramą. Ewentualnie można zmierzyć i dokupić. Zestaw montażowy kupuje się osobno. Zestawy montażowe mają podany zakres rozmiarów i dobiera się je w zależności od ramy i dampera (każdy producent damperów ma inne patenty i rozmiary).

 

W dniu 1.04.2019 o 21:00, ahaja napisał:

Czy średnice tych mocowań są znormalizowane? Na co zwracać uwagę?

Nie są:  każdy producent ma inne. Zestawy montażowe najlepiej kupić tego samego producenta co damper, wtedy będziesz miał gwarancje że wszystko do siebie pasuje.  Trzeba wsiąść pod uwagę, że zestawy montażowe to spory wydatek. Ja płaciłem 91zł za zestaw + wysyłka (do dampera dt swiss). potrzebujesz dwa zestawy - po jednym na każdy koniec dampera.

Edytowane przez Łza Włóczynutka
Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, Kruk napisał:

fulle są drogie nawet 3 razy

Mówimy o nowych ? Bo chyba przesada że taka różnica. Sam składam sobie rowery i orientuję się w cenach. Czasami ludzie chcą za rower kosmiczne pieniądze. Wszystko zależy od tego czy chcemy nowy kompletny, czy nowy składany który w sumie się nie opłaca bo wychodzi drożej mimo że mamy co chcemy. Inna sprawa to okazje na olx i allegro. Tylko to trwa czasowo.

Jak chcemy iść w xt i dtswiss to popłyniemy z ceną. Jak amortyzatory koniecznie foxy na kashimie to się zdziwimy.

Dużo zależy od skoku zawieszenia. Im mniejsze tym z reguły tańsze.

I jeszcze problem zgrania aby pasowało. Naprawdę popełniłem tyle błędów przy pierwszych próbach że masakra. Mnogość rozwiązań, kompatybilność itp.

Kolega ahaja powienien podać jakieś wytyczne. Jakie koła, skok, napęd. Rama z nową geometrią, starą tańszą niekoniecznie gorszą. Do czego rower ?

Do skakania, szutru, enduro nie wiem co tam jeszcze.

I jeszcze wzrost.

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza
W dniu 1.04.2019 o 23:29, ahaja napisał:

Stereo HPA na mnie aktualnie pasuje ale to już +-1800zł

Za 1460 w de kupisz z wysyłką.

 

No w sumie tak.  72.30 eur ht cube a full 309 eur. Nawet 4x 😄

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza

Ano.

Łza:

dzięki za cenne info.

Krzycholas:

nie mam parcia na ilość XX w napędzie ;-). Jak się trafi okazja, to czemu nie, ale bez przesady. Wolałbym dołożyć do kółek. Mam w swoim aktualnie pełną Deorę 590 (3x9) i jest OK.

Jak pisałem wcześniej byłem nastawiony na ramkę HT w okolicach 700-1000zł alu. Tu nie ma problemu z nową, trafiają się też kilkulatki z uznanych stajni.

Przy wgłębianiu się w temat delikatnie rozszerzyłem zainteresowanie o ramy full z małym skokiem 100-120mm - dlatego wcześniej wyszperałem (również 'oczami') tą od Wheelera czy Nakitę. Wheeler zaginął w akcji, Nakita jest + jeszcze model Stinger.

Śmiganie po lasach WLKP. .  Zainteresowanie moje fullami wynikało z przeczytania o szybszej jeździe w terenie. Wyjazdów w góry nie planuję. Skoków nie uskuteczniam.

Wzrost - kawał krasnoluda czyli 172cm. Sote jakieś 65kg a z 'towarem rozmaitym' do 80kg.

Jest 'pęd' na fulle to i ceny wysokie ... dlatego jeśli chodzi o ramę FS to oglądam sobie używki, lub modele starsze ale nowe. Stereo HPA w germańskim składzie stoi za 412EU=1768,35zł wedle kalkulatora + damper ...

W przypadku starszej ramy zapewne jestem w stanie przełożyć większość gratów, w przypadku nowej 'wydumki' dochodzą koszta pressfitów, side swingów  i innych bzdetów.

 

Odnośnik do komentarza
Łza Włóczynutka

nie każda nowa rama ma press fit, ja w zeszłym roku kupiłem z gwintem BSA, więc powinno się dać wybrać co się chce.
To potwierdzam,  że na fulu w terenie się jeździ znacznie, znacznie szybciej i przyjemniej. ;) Ale jest cięższy niż HT. Mimo to do sztywniaka już nie wrócę ;)

BTW, jak już nowa rama to pewnie koła 29 a do takich pakowanie 3x9 nie za bardzo ma sens; przydało by się też napęd od razu zmienić na 1x cośtam. Zresztą ramy do fulli nie rzadko nie mają możliwości zamocowania przedniej przerzutki. 

Odnośnik do komentarza

Na 29 potrzebna łyda mocniejsza. Mam aktualnie koła 27 plusowe tak duże na średnicy jak 29 i przy tym samym przełożeniu nie podjeżdżam pod te same górki co kiedyś. Ale zmienię napęd i będzie ok. Plusów nie zamienię na żadne inne mimo że ciężej. 

Będę zmieniał aktualną ramkę dartmoor blubird na coś innego. Jeszcze rok gwarancji producenta. Mam dowód zakupu i podbitą kartę z numerem seryjnym. Jestem drugim właścicielem. Kupiłem ją nową w kartonie. Może chcesz kupić ? Skok 130, koło 27.5+ / 29, suport bsa. Stery, wkład suportu, sztyce i zacisk dorzucam bo i tak nie pasują do nowej. Damper fox float rp. Tylko jedna wada - brak przedniej przerzutki. Zmieniam bo nie mogę długo jeździć na tej samej. Takie hobby. Miałem już scotta, krossa, gianta, cannondale, kellysa a teraz właśnie cube na +. Mam 177 wzrostu a ramka to M i muszę na offsecie siodełko do tyłu przesuwać także chyba ciut za mała.

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza
Łza Włóczynutka
3 godziny temu, Kszycholas napisał:

29 i przy tym samym przełożeniu nie podjeżdżam pod te same górki co kiedyś.

Źle dobrałeś przełożenia: Koło, też jest elementem przeniesienia napędu, też jest rodzajem przekładni. Trzeba starannie przekalkulować przełożenia, uwzględniając wielkość koła. Jeśli bierzermy większe koła, to trzeba też kupić mniejszą/mniejsze zębatki z przodu albo kasetę z większą/większymi zębatkami z tyłu. Dlatego wyżej napisałem, że stary system 3*9 nie ma sensu przy kołach 29".

Ja przy doborze przełożeń korzystałem z tego kalkulatora: http://gear-calculator.com/. Wybrałem taką zębatkę przednią i kasetę, które miały najbardziej zbliżone ratio przy kołach 29 jak w poprzednim rowerze w systemie 3*9 przy kołach 26. I jest idealnie. Przy okazji odpadła przednia przerzutka. (i ileś tam set gram niepotrzebnego metalu). Przekładanie napędu z roweru 26 do roweru 29 bez zmiany rozmiaru zębatek, będzie się wiązało właśnie z tym co piszesz, że w rezultacie uzyskujesz słabsze przełożenia, ale za to szybsze - czyli twój rower staje się bardziej na płaski asfalt niż w górzysty teren

Edytowane przez Łza Włóczynutka
Odnośnik do komentarza

Ale kto mówi o przekładaniu napędu. Miałem zawsze koło 27.5. Koła plusowe 3.0 dają średnicę prawie jak 29 na normalnej oponie. Nie jestem zawodowcem aby zmierzyć moją "parę" w łydkach. Dochodzi też waga roweru. Nie da się wyliczyć. Podjazd pod piasek przy tym samym kącie to inny wydatek mocy niż na twardym betonie. A zębatkę z przodu mam za dużą bo była najtańsza :). Na zróżnicowany teren wiem że do mojej słabej formy to 2x10 to 24/36 i 11-42 czyli w sumie max na jaki pozwalają pojemności przerzutek a w napędzie 1x to przód 30T i tył minimum 46 na najlepiej 50T. 

Czyli ogólnie potrzebuję najbardziej miękko jak się da. Nie jestem fanem prędkości.

Edytowane przez Kszycholas
Odnośnik do komentarza
Łza Włóczynutka
2 godziny temu, Kszycholas napisał:

kto mówi o przekładaniu napędu.

ahaja

2 godziny temu, Kszycholas napisał:

Nie da się wyliczyć

Wszystkie zmienne są znane, więc MSZ da się

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...