Dariuszcz12 Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Czesc Czy zywotnosc lancucha do napedu 105r7000 bedzie mniejsza niz do claris r2000? Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Nie wydaje mi się, różnica w łańcuchu jaki by nie był to przede wszystkim obróbka, gładzenie rantów, jakieś powłoki dodatkowe jak Sil-tec, ewentualnie lekko inny materiał. To jak długo żyje łańcuch na napędzie zależy od: -warunków w jakich jeździsz -jak często go czyścisz i smarujesz -jak mocno jeździsz czyt. jak mocną masz nogę i jakie mocne robisz interwały Reszta to co wyżej napisałem ma na pewno wpływ ale widziałem ludzi na Acerowym łańcuchu z 5000-6000 km z wyciągnięciem 0,5 a widziałem z XTkowym łańcuchem z wyciągnięciem 0,75 po 2000-3000 km także jedno powiedzonko na koniec: "jak dbasz, tak masz" Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Teoretycznie w napędzie Claris żywotnośc łańcucha powinna być taka sama jak w 105,bo w obu przypadkach mamy do czynienia z napędem 2x. Jedyna różnica wynika z łańcucha jaki zastosowany jest w obu napędach. W Claris jest nieco grubszy,bo mamy kasetę 8rz , a w 105 cieńszy bo mamy kasete 11rz. I tu dochodzimy do twierdzenia , że dla żywotności łańcucha duże znaczenie ma właściwy serwis i umiejętność przerzucania biegów 1 Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Ooo to też zapomniałem wspomnieć, Franz ma racje, prawidłowe zmienianie biegów ma też wpływ, w odpowiednich momentach i nie robiąc skosów za dużych. Odnośnik do komentarza
kaido2 Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 (edytowane) 3 godziny temu, Dariuszcz12 napisał: Czesc Czy zywotnosc lancucha do napedu 105r7000 bedzie mniejsza niz do claris r2000? Zależy co tam założysz. Gdybyś podał modele które założysz to bym Ci napisał który lepiej wybrać. Napiszę natomiast ,że jeżeli chcesz założyć typowy 8s to odpuść. Generalnie wszystkie obecnie produkowane to badziew, który nadaje się co najwyżej do roweru do lekkiej jazdy po mieście i tu tak 11-kowy będzie zdecydowanie wytrzymalszy, jednak do Clarisa wystarczy założyć klasyczny 9-kowy CN-HG53. 2 godziny temu, Franz Mauer napisał: W Claris jest nieco grubszy,bo mamy kasetę 8rz , a w 105 cieńszy bo mamy kasete 11rz. I tu dochodzimy do twierdzenia , że dla żywotności łańcucha duże znaczenie ma właściwy serwis i umiejętność przerzucania biegów Przede wszystkim to co zabija łańcuch jeżeli chodzi o jego zużycie to to co mamy pod noga, twarde przełozenie w połaczeniu z rytmem i powiedzmy z 8-kowych. KMC Z72, Z8, X8 , Shimano CN-HG40, Sram 830, 850 straczają mi na tydzień, czyli jakieś 600 km CN-HG53 w takich samych warunkach ( przełożenia, dbanie o czystość....) no już 3 tysie Jeździłem na przekosach , bo przecież wiele rowerów w singlu, a i przerzucało się biegi jak "z jajem" I pęknięcie ogniwa to był po prostu pech. Wszystkie ogniwa pękły w łańcucha min 9-kowych, gdzie te były wykonane z twardzego stopu stali. 8-kowy nie pęknie, po prostu się wygnie. Edytowane 6 Marzec 2019 przez kaido2 Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 (edytowane) @kaido2 w życiu tylko raz strzelił mi łańcuch w napedzie 3x9. Na wyprawie. Tylko dlatego, że nie byłem w stanie dbać o niego tak jak się powinno, a warynki były krytyczne. Dotychczas nigdy nie zdarzyło mi się w jakimkolwiek napedzie nawet 1x urwać łańcuch. Nogę ma cieżką i często zdarza mi się jeździć na cieżkich przełozeniach. Poza tym kolega wspomina o napedzie 2x11 i 2x8 Edytowane 6 Marzec 2019 przez Franz Mauer Odnośnik do komentarza
kaido2 Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Tak jak napisałem , pech. Godzinę temu, Franz Mauer napisał: w życiu tylko raz strzelił mi łańcuch w napedzie 3x9. Na wyprawie. Tylko dlatego, że nie byłem w stanie dbać o niego tak jak się powinno Pękł by tak czy siak, dbanie nie ma na to wpływu. Godzinę temu, Franz Mauer napisał: Poza tym kolega wspomina o napedzie 2x11 i 2x8 A jakie ma to znaczenie? Na singlach przekos jest większy bo jedziesz powiedzmy z "blatu" po całym zakresie i łańcuch nie pęka. Wiesz kiedy ogniwa pękają? Pekają gdy już materiał ma przerobione i zazwyczaj jest to już spora ilość pokonanych km. 9-kowe pękały i nawet było głośne w temacie strzelających HG53 i dalej Sram 951(psy wieszano jakie to ch..we łąńcuchy), a pękały bo ogniwa robione z twardszej co oznacza kruchszej stali i tu przy niefortunnie przekroczonej sile bocznej podczas przerzucania, lub po przepracowaniu (kilometraż) i wrzuceniu na spokojnie ogniwo trafiał szlag. Obecnie w seri 9-kowej shimano się już to nie trafia, ale w 10-kowych jak najbardziej tak, druga sprawa, że ogniwa są cieniowane i do uszkodzenia dochodzi łatwiej. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 @kaido2 Rozwodzisz się na napędzie 9rz,a mało kogo on interesuje w tym poście 😁 Poza tym z łańcuchami mam zgoła inne doświadczenia niż Ty. Może powinieneś poćwiczyć prawidłową obsługę zmieniarki? Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 6 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Hej wszystkim😎 Podalem przyklad lancucha , bo slyszalem ze im wyzsza grupa np. 105r7000 albo ultegra r8000 tym np. lancuch ale tez i np. zebatki kasety sa ciensze, a tym samym szybciej sie zuzyja niz w/w komponenty w clarisie r2000, nawet jezeli dbamy wlasciwie itp itd. Czyli lzejszy naped, lepsza kultura pracy ale szybsze zuzycie niz grubszy? Claris lancuch cnhg70, 105- cnhg 601. Jak do tego sie odniesiecie? 10 godzin temu, Kruk napisał: Nie wydaje mi się, różnica w łańcuchu jaki by nie był to przede wszystkim obróbka, gładzenie rantów, jakieś powłoki dodatkowe jak Sil-tec, ewentualnie lekko inny materiał. To jak długo żyje łańcuch na napędzie zależy od: -warunków w jakich jeździsz -jak często go czyścisz i smarujesz -jak mocno jeździsz czyt. jak mocną masz nogę i jakie mocne robisz interwały Reszta to co wyżej napisałem ma na pewno wpływ ale widziałem ludzi na Acerowym łańcuchu z 5000-6000 km z wyciągnięciem 0,5 a widziałem z XTkowym łańcuchem z wyciągnięciem 0,75 po 2000-3000 km także jedno powiedzonko na koniec: "jak dbasz, tak masz" Xtkowski padl bo lekki i cienszy? A acerowski grubszy ale wytrzymalszy? 9 godzin temu, Franz Mauer napisał: Teoretycznie w napędzie Claris żywotnośc łańcucha powinna być taka sama jak w 105,bo w obu przypadkach mamy do czynienia z napędem 2x. Jedyna różnica wynika z łańcucha jaki zastosowany jest w obu napędach. W Claris jest nieco grubszy,bo mamy kasetę 8rz , a w 105 cieńszy bo mamy kasete 11rz. I tu dochodzimy do twierdzenia , że dla żywotności łańcucha duże znaczenie ma właściwy serwis i umiejętność przerzucania biegów Teoretycznie w napędzie Claris żywotnośc łańcucha powinna być taka sama jak w 105 A praktycznie 105 padnie szybciej bo cienszy od clarisa? nawet jezeli o te lancuchy dba sie zgodnie ze sztuka rowerowa.. Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Lepsze łańcuchy są lżejsze bo są jakoś inaczej nafrezowane, z innego metali ale jak łańcuch jest pod 10 rzędów to czy Deore czy XTR to wielkość mają te same. Tak samo się to tyczy kaset, są z innego materiały (tak jak XTR Stal, Tytan, Aluminium i karbonowe pająki ) i nawiercone-nafrezowane tak aby były jak najlżejsze nie tracąc na swoich właściwościach. Claris jest do innego napędy a 105 jak się nie mylę jest 11 rzędowa to nie ma co się dziwić że łańcuch jest węższy niż w clarisie. Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 6 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 (edytowane) 7 minut temu, Kruk napisał: Lepsze łańcuchy są lżejsze bo są jakoś inaczej nafrezowane, z innego metali ale jak łańcuch jest pod 10 rzędów to czy Deore czy XTR to wielkość mają te same. Tak samo się to tyczy kaset, są z innego materiały (tak jak XTR Stal, Tytan, Aluminium i karbonowe pająki ) i nawiercone-nafrezowane tak aby były jak najlżejsze nie tracąc na swoich właściwościach. Claris jest do innego napędy a 105 jak się nie mylę jest 11 rzędowa to nie ma co się dziwić że łańcuch jest węższy niż w clarisie. Tak. 105r7000 jest 11 rzedowa. Wiem ze jest lancuch wezsxy niz w clarisie r2000. Ale to ze wezszy=mniej trwaly(czyli szybciej sie go zuzyje)? Jezeli mam cala grupe napedowa claris r2000 (naped 2x8) to czy moge wymienic kasete ma 10 rzedowa tiagry 4700 (naped 2x10)? Edytowane 6 Marzec 2019 przez Dariuszcz12 Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Nie powiedziałbym bo zmniejszane są tuleje w środku łańcucha nie grubość ścianek ogniw łańcucha. Nie nie możesz tak zrobić bo musiałbyś zmienić i przerzutkę i klamkomanetkę pod 10 rzędów. Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 6 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 18 minut temu, Kruk napisał: Nie powiedziałbym bo zmniejszane są tuleje w środku łańcucha nie grubość ścianek ogniw łańcucha. Nie nie możesz tak zrobić bo musiałbyś zmienić i przerzutkę i klamkomanetkę pod 10 rzędów. No wlasnie. Zmiana jakich komponentow pociagnie za soba zmiana kasety z 8s na 10s? Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 Tak. 10 rzędowe napędy nie są kompatybilne z 7,8 i 9 Shimano. Jak chcesz mieć kasetę 10 rzędową to musisz zmienić tak jak pisałem kasetę, manetkę, przerzutkę i łańcuch. Korba by możliwe przyjęła 10 rzędowy łańcuch. także trochę zakupów Cię czeka jak chcesz mieć 10 rzędów . 1 Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 6 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 24 minuty temu, Kruk napisał: Tak. 10 rzędowe napędy nie są kompatybilne z 7,8 i 9 Shimano. Jak chcesz mieć kasetę 10 rzędową to musisz zmienić tak jak pisałem kasetę, manetkę, przerzutkę i łańcuch. Korba by możliwe przyjęła 10 rzędowy łańcuch. także trochę zakupów Cię czeka jak chcesz mieć 10 rzędów . A piasty( bebenek) w kole tez? Czy na bebenek 8s zmiesci sie kaseta 10s? 1 minutę temu, Dariuszcz12 napisał: A piasty( bebenek) w kole tez? Czy na bebenek 8s zmiesci sie kaseta 10s? A jezeli bym chcial przejsc z tiagry 4700 na 105r7000 , to czy zmiana kasety z 10s na 11s tez wymaga zmiany tych samych komponentow co z 8s na 10s? Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 6 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 6 Marzec 2019 (edytowane) Jeśli byś miał 10 rzędowy napęd to byś i tak musiał zmienić: -łańcuch na węższy 11 stkowy -klamkomanetkę ( z powietrza nie dorobisz biegu) -kasetę na 11 ( tak samo co wyżej) Z przerzutką hmyyy chyba dałoby się coś zdziałać bo to te same ciągi linki tak jest przynajmniej w 10 mtb że da się coś połączyć ale jak to działać będzie to nie wiem. Dobrym zabiegiem jest dawanie 11 rzędowego łańcucha do 10 rzędowego napędu z racji na lepsze wyfrezowanie ogniw w 11 i napęd ciut ciszej pracuje i szybciej się na zębach zapina. Krótko jeśli masz 8 to na 10 nic nie połączysz, jeśli masz 10 to coś się tam połączy ale raczej i tak zmiana komponentów. Korby to inna parafia bo niby "taaaak trzeba zmieniać itp." a ja miałem korbę 9 SLX z 11 rzędowym łańcuchem i jakoś dziwnie działało P.S. aby nie było ( Moja dostaje przez to czasami schizmy Wschodniej...), jestem pedantem, dla mnie jak coś źle działa to tak długo siedzę aż zrobię, ile razy ja bym przez to z roboty nie wyleciał Także ten... Jak piszę że np. łańcuch 11 lepiej działa na 10 napędzie to siedziałem i nasłuchiwałem...parę godzin, nagrywałem w programie do edycji dźwięku porównywałem... taaa dziwak ze mnie Edytowane 6 Marzec 2019 przez Kruk 1 Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 7 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 (edytowane) 6 godzin temu, Kruk napisał: Jeśli byś miał 10 rzędowy napęd to byś i tak musiał zmienić: -łańcuch na węższy 11 stkowy -klamkomanetkę ( z powietrza nie dorobisz biegu) -kasetę na 11 ( tak samo co wyżej) Z przerzutką hmyyy chyba dałoby się coś zdziałać bo to te same ciągi linki tak jest przynajmniej w 10 mtb że da się coś połączyć ale jak to działać będzie to nie wiem. Dobrym zabiegiem jest dawanie 11 rzędowego łańcucha do 10 rzędowego napędu z racji na lepsze wyfrezowanie ogniw w 11 i napęd ciut ciszej pracuje i szybciej się na zębach zapina. Krótko jeśli masz 8 to na 10 nic nie połączysz, jeśli masz 10 to coś się tam połączy ale raczej i tak zmiana komponentów. Korby to inna parafia bo niby "taaaak trzeba zmieniać itp." a ja miałem korbę 9 SLX z 11 rzędowym łańcuchem i jakoś dziwnie działało P.S. aby nie było ( Moja dostaje przez to czasami schizmy Wschodniej...), jestem pedantem, dla mnie jak coś źle działa to tak długo siedzę aż zrobię, ile razy ja bym przez to z roboty nie wyleciał Także ten... Jak piszę że np. łańcuch 11 lepiej działa na 10 napędzie to siedziałem i nasłuchiwałem...parę godzin, nagrywałem w programie do edycji dźwięku porównywałem... taaa dziwak ze mnie A do napedy 8s czy bedzie pasowal lancuch 9 i/lub 10 rzedowy? Czy do napedu 8s tez jest dobrym sposobem dawanie lancucha 9 i/lub 10 rzedowego? Czy zmieniajac naped z 8s na 10s oraz z 10s na 11s wymiany wymaga tez przednia klamkomanetka? ( korba w obu przypadkach jest dwublatowa 50x34). Edytowane 7 Marzec 2019 przez Dariuszcz12 Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 9 godzin temu, Dariuszcz12 napisał: A praktycznie 105 padnie szybciej bo cienszy od clarisa? nawet jezeli o te lancuchy dba sie zgodnie ze sztuka rowerowa.. Wskazałem, i to nie tylko ja, wszelkie aspekty wpływające na żywotność łańcucha. Wystarczy te fakty złożyć do kupy w głowie. Jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Jako przykładem posłużę się napędem kolegi 1x12 eagle. On się systematycznie ściga w MTB. W 2018r. na łańcuchu KMC zrobił około 1500 km. Po wymianie w 2018 na SRAM X01 zrobił już ponad 3000 tys km i nadal łańcuch nie wykazuje zużycia do wymiany. Wcześniej koledze pękał 9 rzedowy, mi nie. Sam widzisz... Teoria teoria, a życie życiem. 1 Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 7 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 Dokładnie. czasami się trafi mega łańcuch z niższej półki a czasami newet Eaglowe czy XTRowy łańcuch zajedziesz. Do napędu 8 rzędowego możesz dać 9 rzędowy łąńcuch, polecam cn Hg93 1 Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 7 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 (edytowane) Wraz ze wzrostem grupy napedowej komponenty staja sie coraz lzejsze. Czy w zwiazku z tym ich wytrzymalosc (zywotnosc) jest mniejsza od komponentow z nizszych grup napedowych? Edytowane 7 Marzec 2019 przez Dariuszcz12 Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 7 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 Nie nie jest tak, to że ktoś z wyciągniętym łańcuchem z acery zrobił 15 000 km to nie znaczy że on dobrze działa. Przeciętna żywotność każdego łańcucha to od około 3000-5000km, nie jest to reguła tylko uogólnienie aby nie było. Było już pisane że nawet najbardziej hardcorowy łańcuch z XTR czy Eagla zajedziesz jak nie dbasz, zakładając że dbasz zgodnie ze sztuką, zmieniasz prawidłowo biegi i nie pod obciążeniem itp to wytrzyma więcej dany łańcuch. To że łańcuch węższy jest lżejszy nie znaczy że słabszy bo jest wykonany przeważnie z lepszych materiałów niż te z niższych półek. Te podstawowe łańcuchy nadrabiają swoją grubością, że nie są cienkie. Reasumując, jeśli łańcuch 11 byłby z tego materiału co podstawowy 8 rzędowy to byłby słabszy niż lepszy 11 aaale to że jest grubiej zrobiony wytrzyma podobnie do lepszych grup. Minusem dobrych napędów nie ważne jakiej grupy to to że są czulsze na brud jak chodzi o ich wytrzymałość. W obłoconym pernamentnie XTku moim zdaniem szybciej się zajedzie niż taki Acera na takim zabłoceniu. Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 7 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 Godzinę temu, Kruk napisał: Nie nie jest tak, to że ktoś z wyciągniętym łańcuchem z acery zrobił 15 000 km to nie znaczy że on dobrze działa. Przeciętna żywotność każdego łańcucha to od około 3000-5000km, nie jest to reguła tylko uogólnienie aby nie było. Było już pisane że nawet najbardziej hardcorowy łańcuch z XTR czy Eagla zajedziesz jak nie dbasz, zakładając że dbasz zgodnie ze sztuką, zmieniasz prawidłowo biegi i nie pod obciążeniem itp to wytrzyma więcej dany łańcuch. To że łańcuch węższy jest lżejszy nie znaczy że słabszy bo jest wykonany przeważnie z lepszych materiałów niż te z niższych półek. Te podstawowe łańcuchy nadrabiają swoją grubością, że nie są cienkie. Reasumując, jeśli łańcuch 11 byłby z tego materiału co podstawowy 8 rzędowy to byłby słabszy niż lepszy 11 aaale to że jest grubiej zrobiony wytrzyma podobnie do lepszych grup. Minusem dobrych napędów nie ważne jakiej grupy to to że są czulsze na brud jak chodzi o ich wytrzymałość. W obłoconym pernamentnie XTku moim zdaniem szybciej się zajedzie niż taki Acera na takim zabłoceniu. Po zakupie nowego lancucha: 1. Nalezy wytrzec go do sucha? ale caly lancuch wraz z rolkami czy tylko ogniwa (czyli te blaszki)? 2.czy nalezy go ponownie naoliwic? Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 7 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 Tutaj możemy kolejną burze wywołać bo jedno tak robią drudzy inaczej. Ja nowy łańcuch "szejkuje" w benzynie ekstrakcyjnej a potem smaruje oliwką i wycieram nadmiar do sucha. Innym sposobem jest wytarcie łańcucha szmatką z jakimś odtłuszczaczem np. benzyna ekstrakcyjna, i trzymając szmatkę na łańcuchu kręci się do tyłu. Potem albo lekko przesmarować łańcuch oliwką i znów wytrzeć lub nie. Ja na smarze oryginalnym Shimano nie jeżdżę bo dla mnie on jest tylko do magazynowania nie do pracy łańcucha ale to moje zdanie. 1 Odnośnik do komentarza
Dariuszcz12 Napisano 7 Marzec 2019 Autor Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 19 minut temu, Kruk napisał: Tutaj możemy kolejną burze wywołać bo jedno tak robią drudzy inaczej. Ja nowy łańcuch "szejkuje" w benzynie ekstrakcyjnej a potem smaruje oliwką i wycieram nadmiar do sucha. Innym sposobem jest wytarcie łańcucha szmatką z jakimś odtłuszczaczem np. benzyna ekstrakcyjna, i trzymając szmatkę na łańcuchu kręci się do tyłu. Potem albo lekko przesmarować łańcuch oliwką i znów wytrzeć lub nie. Ja na smarze oryginalnym Shimano nie jeżdżę bo dla mnie on jest tylko do magazynowania nie do pracy łańcucha ale to moje zdanie. Dobra ok. Ale wycieramy ten fabryczny smar tylko z zewnatrz ogniw, czy caly czyli rowniez wewnatrz? Odnośnik do komentarza
Kruk Napisano 7 Marzec 2019 Udostępnij Napisano 7 Marzec 2019 Można i wewnątrz między ogniwami ale to już więcej roboty. Ja wole szejki robić. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się