Skocz do zawartości

Chcę kupić rower z napędem 1x12, ale ...


JaRsky

Rekomendowane odpowiedzi

... wiem, że będzie za mało. Będę potrzebował 2x12. 

Specyfikacja napędu to:

Przerzutka (Tył):

SRAM NX / Eagle 12 Speed

Korbowód:

SRAM NX Eagle DUB Boost 32T

Czy jest możliwość dołożenia przerzutki 2x nie zmieniając tyłu?

Dziękuję za odpowiedź. 

Odnośnik do komentarza

oczywiście, że tak. Tył nie ma nic do przodu.

jak wiesz, że nie będziesz chciał 1x12 to kup od razu 2x10.

Jak zastanawiałem się nad przejściem na 1x to sprawdzałem przełożenia i jeździłem na anogicznych na starym napędzie.

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
57 minut temu, JaRsky napisał:

Czy jest możliwość dołożenia przerzutki 2x nie zmieniając tyłu?

Bedzie problem. Raz - korba nie obsłuży dwóch blatów, więc do wymiany. Dwa - jaki to konkretnie rower, bo niektóre nie mają możliwości montażu przedniej przerzutki. Trzy - tylna przerzutka może mieć za małą pojemność.

18 minut temu, Bujak napisał:

oczywiście, że tak. Tył nie ma nic do przodu.

Ma i to dużo. Choćby pojemność tylnej przerzutki. Ogólnie napędy SRAM nie są projektowane do 2xX, nie wiem czy to zadziała.

18 minut temu, Bujak napisał:

jak wiesz, że nie będziesz chciał 1x12 to kup od razu 2x12.

2x12 w tej chwili tylko nowy XTR - bardzo droga sprawa. Jak już to 2x11 ma znacznie więcej sensu chyba że  @JaRsky ma kasy jak lodu.

Odnośnik do komentarza

tak, tak. Nie 2x12 tylko 2x10

Ma i to dużo. Choćby pojemność tylnej przerzutki.

Tak, pojemność tylnej przerzutki ma oczywiście znaczenie, ale co jeszcze?
Chyba nic innego.
Zresztą pojemność przerzutki dobiera się do pracy napędu od A do Z, a takich przełożeń nie powinno się używać.
W codziennej pracy napęd 1xX musi obsłużyć większy zakres pracy niż 2xX.
W praktyce "myślący" rowerzysta w napędzie 2xX może zastosować przerzutkę o mniejszym zakresie niż w napędzie 1xX i napęd będzie działać nadal poprawnie, ale tylko w użytecznym zakresie. Nie wrzucisz kombinacji 1x12, ale i tak nie powinieneś jej użyć. Napędu przy tym nie zniszczysz, tylko nie wejdzie taki bieg, bo łańcuch będzie za krótki.


Ogólnie napędy SRAM nie są projektowane do 2xX, nie wiem czy to zadziała.

A w jaki sposób miałoby nie działać?
Zadziała.
Odnośnik do komentarza
14 godzin temu, Bujak napisał:

oczywiście, że tak. Tył nie ma nic do przodu.

jak wiesz, że nie będziesz chciał 1x12 to kup od razu 2x10.

Jak zastanawiałem się nad przejściem na 1x to sprawdzałem przełożenia i jeździłem na anogicznych na starym napędzie.

 

 

 

 

 

 

1x12 SRAM Eagle nie jest zgodne z żadną przednia przerzutką!

Odnośnik do komentarza

to, że nie jest zgodne wg producenta, nie znaczy, że nie będzie działać...
Łańcuch jest zgodny, aniczym innym się nie łączy.
Tylko trzeba by sobie zadać pytanie po co mam kasetę 11-50 (z dużymi dziurami między przełożeniami) i jednocześnie dwie zębatki z przodu?
To trochę bez sensu.
Po to wymyślili takie kasety, żeby zrezygnować z przedniej przerzutki.

Odnośnik do komentarza

Przerzutki dedykowane do napędów 1x poruszają się po innym łuku niż przerzutki do 2x i 3x. Oznacza to, że można potencjalnie złamać taką przerzutkę, zmuszając ją do pracy w układzie 2x. SRAM nie produkuje wersji 2x Eagle. Isnieje natomiast Shimano XTR9100 -- wersja specjalnie do układu 2x.

Odnośnik do komentarza

A ja zapytam się dlaczego taki pomysł?

2x12 istnieje, np campagnollo ale to grupa szosowa.

W MTB zakres 11-50 lub 10-50 jest wystarczający. Jak jeździsz mocno w górach zakładasz zębatkę 30t, jak masz mocną łydę to 34-36t, a jak jesteś amatorem jak ja, zakładasz uniwersalne 32t. Nie widzę sensu komplikowania napędu. Fakt w kasecie Sram są irytujące przeskoki i albo musisz depnąc, albo dokręcić jak chomik przed zmianą, ale po 100 km jesteś w stanie to wyczuć i dostosować się. 

 

No chyba, że masz kasę na nowego XTR gdzie jest 2x12 MTB, ale tutaj jest problem dostępności zarówno cenowej jak i fizycznej - shimano ma problem z mocami produkcyjnymi.

 

Odnośnik do komentarza
Przerzutki dedykowane do napędów 1x poruszają się po innym łuku niż przerzutki do 2x i 3x. Oznacza to, że można potencjalnie złamać taką przerzutkę, zmuszając ją do pracy w układzie 2x. SRAM nie produkuje wersji 2x Eagle. Isnieje natomiast Shimano XTR9100 -- wersja specjalnie do układu 2x.
Nie, no z tym zgodzić się nie może moja mózgownica . Jak ukos łańcucha jest mniejszy (w napedzie2xX) to chyba lepiej dla przerzutki?
Przerzutki nie działają "jakoś magicznie" , tylko mają za zadanie prowadzić łańcuch.
Odnośnik do komentarza

Zakładając 2x12 za taką rozpiętością jak piszesz, to nie ma możliwości, żeby wózek przerzutki zapewnił odpowiednie napięcie łańcucha.

Popatrz na pracę i ustawienie przerzutki na blacie 50 i na 10. I teraz pomyśl o długości łańcucha i ustawieniu przerzutki gdy masz skrajne przełożenia (bezsensownie skrajne dodam)

np. 26 przód i 10 tył oraz 36 przód i 50 tył. Albo zabraknie łańcucha, albo będzie się ciągnął po ziemi. Do tego musiałbyś mieć niesamowicie mocną sprężynę, aby utrzymała łańcuch na blatach. 

Odnośnik do komentarza

Dla przerzutki 1x w skrajnych położeniach łańcuch będzie za prosto (!) przy napędzie 2x. Części są elastyczne w konkretnych kierunkach, a w innych nie. Może nadrobi to łańcuch, a może złamie przerzutkę. Powodzenia w testowaniu.

Odnośnik do komentarza

Jeden z bardziej bezsensownych pomysłów. Będzie mało? Niby gdzie ma być mało? Co będziesz zdobywał na tych podjazdach bo chyba tylko tam mogło by być mało? Czy tak ciężko pojąć, że napędy 1x... służą pod konkretne cele i styl jazdy. Jak ktoś chce bić rekordy prędkości po szosie to niech zmieni rower względnie korzysta z 1x11 Shimano lub wyłoży kasę na najnowszego XTR'a. Aaa no tak zapomniałem przecież jest "magiczny" dodatkowy blacik w kasetach Srama. Muszę go mieć! Wybaczcie styl wpisu ale jak czytam takie pomysły to już nawet nie jest zabawne... Tak na koniec napęd Srama jest tak precyzyjny i tak trudno go ustawić pod 1x12, że życzę powodzenia. Ale mamy eksperta co twierdzi, że no problem wiec temat chyba wyczerpany. 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Dziękuję za tak liczne zaangażowanie się w temat :)

Rower, który chcę kupić to Scott Rower Scale 950. Ogólnie to jest teraz problem z napędem 2x Jak przeglądam oferty Soctta, czy Gianta to w tym przedziale cenowym vs. wyposażenie trudno jest znaleźć coś co ma 2x

Chodzi mi o to, czy kupując taki rower muszę zmienić cały napęd, aby mieć 2x?

 

Odnośnik do komentarza

Rowery w tym przedziale cenowym są dedykowane do sportu a nie turystyki a w sporcie z uwagi na lekkość i prostotę stosuje sie praktycznie wyłącznie napędy 1x. O ile przerzutka tylna ogarnie będziesz musiał wymienić korbę, dokupić zmieniarkę i manetkę. Upewnij się że będziesz miał jak poprowadzić linkę do przerzutki.

Odnośnik do komentarza
14 godzin temu, Nurek_ napisał:

Dwa - jaki to konkretnie rower, bo niektóre nie mają możliwości montażu przedniej przerzutki.

Są takie? Moim zdaniem zawsze jest możliwość montażu przedniej przerzutki :) 

Edytowane przez Franz Mauer
Odnośnik do komentarza

@Franz Mauer akurat pierwsza wersja szosówki 3T Strada miała tak skonstruowany węzeł suportu i rurę podsiodłową, że nie było możliwości instalacji przedniej przerzutki - no chyba że chciałeś na własną rękę modyfikować karbon ;)

Podejrzewam że w niektórych fullach będzie też problem.

Odnośnik do komentarza
37 minut temu, Franz Mauer napisał:

Są takie? Moim zdaniem zawsze jest możliwość montarzu przedniej przerzutki :) 

Dużo fuli nie ma takiej opcji, ze sztywniaków np. Dartmoore Hornet i Primal, Bikes Eccentric, Trek Stache - co mi na szybko przyszło do głowy. Ogólnie częściej tak jest w rowerach zorientowanych na trial/enduro niż XC, ale w XC-kach tez się zdarza.

Odnośnik do komentarza

To prawda,że karbon nie lubi ściskania, ale już przy aluminiakach wymyślono system montażu e-type przerzutek przednich. Montuje się je do adaptera na wkładzie suportu lub stosuje się przerzutki typu top swing i obejmę zakłada się blisko węzła suportu. Poza tym do śrub obejmy stosuje się 5-7 Nm, wiec chyba stosunkowo niewiele, ale na pewno trzeba zadbać o ostre krawędzie obejmy, aby one nie zniszczyły ramy.

Co do tej Strady od 3T to być może rzeczywiście trudno byłoby zamontować przednią przerzutkę, choć nie wiem czy czasem teraz właśnie system e-type nie sprawdziłby się. WYdaje mi się,że wymagałoby to posiadania wkręcanych misek suportu, bo press-fit by się nie sprawdził. 

 

4 minuty temu, Nurek_ napisał:

Dużo fuli nie ma takiej opcji, ze sztywniaków np. Dartmoore Hornet i Primal, Bikes Eccentric, Trek Stache - co mi na szybko przyszło do głowy. Ogólnie częściej tak jest w rowerach zorientowanych na trial/enduro niż XC, ale w XC-kach tez się zdarza.

A system montażu przerzutek e-type? Chyba wystarczy, że rama ma wkręcaną miskę suportu i montaż jest możliwy?

Scott w podginanych rurach podsiodłowych, gdzie montaż na obejmę jest niemożliwy przewidział montaż przedniej przerzutki za pośrednictwem fabrycznie montowanego adaptera. Może on być wykorzystywany do prowadnicy łańcucha lub do przedniej przerzutki.

Fakt, w Stache z uwagi na przekombinowaną dolną rurę łąńcuchową może wogóle nie być możliwości mnontażu przedniej przerzutki. 

PRZEPRASZAM, ZA BŁĄD ORT ma byc montażu (oczywiście) ;) 

Edytowane przez Franz Mauer
Odnośnik do komentarza
7 minut temu, Franz Mauer napisał:

A system montażu przerzutek e-type? Chyba wystarczy, że rama ma wkręcaną miskę suportu i montaż jest możliwy?

Do e-type rama tez musi być przystosowana - musi mieć otwory, żeby tą blaszkę przytrzymywać.

 

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, JaRsky napisał:

Rower, który chcę kupić to Scott Rower Scale 950. Ogólnie to jest teraz problem z napędem 2x Jak przeglądam oferty Soctta, czy Gianta to w tym przedziale cenowym vs. wyposażenie trudno jest znaleźć coś co ma 2x

Chodzi mi o to, czy kupując taki rower muszę zmienić cały napęd, aby mieć 2x?

Odpowiadając na pytanie tak. Dobry sklep sam nawet mógłby takie coś zaproponować. Nie jesteś sam z problemem debilnego wciskania na siłę napędów 1x. Możesz sprzedać to co masz bo to dzisiaj nie kłopot. Pójdzie na pniu a co mądrzejszy sklep nawet mógłby wymienić Ci na Shimano 2x11/10 w rozliczeniu. Możliwości jest kilka ale nie kombinacje z tym NX'em 12rz. A tak w ogóle jak już koniecznie 2 blaty na korbie to idz w stronę tego co zaproponował @Bujak czyli 2x10. Ten napęd, praca manetek jest nieporównywalnie lepsza od odpowiednika 11sp Shimano czy czegokolwiek od Srama. 

Odnośnik do komentarza
9 minut temu, Ares napisał:

 Możliwości jest kilka ale nie kombinacje z tym NX'em 12rz... Ten napęd, praca manetek jest nieporównywalnie lepsza od odpowiednika 11sp Shimano czy czegokolwiek od Srama. 

Zacytowałem Cię wybiórczo, bo mam pytanie do części Twojej wypowiedzi.

Ile testowałeś NX -ów Eagle i ile razy mogłeś porównać to z deore 2x10?

Ja mam odwrotne doświadczenia niż Twoje i cieszę się ze zmiany na 1x12 i nie uważam tego za durny trend, a wręcz przeciwnie, w warunkach częstej zmiany biegów w MTB brak jednej manetki jest dla mnie rewelacyjny.

Odnośnik do komentarza

ja też przeszedłem w obu moich rowerach na 1xX.
W jednym mam Sram NX 1x11,
W drugim 1x10: z tyłu Deore M6000, ale z przodu tylko jeden blat.
Z obu jestem bardzo zadowolony, choć muszę przyznać, że Deore 10 rzędowej u mnie działa płynniej od Sram 11 rzędowego. Kilka razy musiałem już poprawiać przerzutkę śrubą baryłkową, a mam ten rower od niedawna. W Deore raz ustawione działało jak karabin maszynowy.

Nie miałem jeszcze czasu sprawdzić czy hak przerzutki jest prosty przy Sram NX. Rower jest nowy, więc niby powinien być ok, ale nigdy nie wiadomo, więc dopóki nie sprawdzę to moja wypowiedź nie może być brana za pewnik.

p. s. nie chodzi mi o to, żeby polecać napęd 1x10, bo ma on bardzo duże dziury między przełożeniami. Chciałem tylko porównać kulturę pracy przerzutki 10 rzędowej do 11. Nie wiem też czy jest różnica w pracy między 11 rzędami Sram i Shimano.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...