PrzeLuka

PRZEGLĄD - Suntour RAIDON LO-R 2016

Rekomendowane odpowiedzi

PrzeLuka

Dziś na tapecie  tytułowy RAIDON LO-R z roku 2016.

 

Przyszedł czas na przegląd okresowy, wymianę uszczelek kurzowych, gąbek olejowych i ogólną ocenę stanu amortyzatora. Dodatkowo wzbogacimy amortyzator o oring do ustawiania SAGu, którego w standardzie nie ma. 

20181009_121619.jpg

1. Uszczelki kurzowe 32 mm (uszczelki Rock Shox'a nie pasują) - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/uszczelki-i-podzespoy/uszczelki-przeciwkurzowe_uszczelka-przeciwkurzowa-do-suntour-raidon-32mm/652

2. Gąbki olejowe - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/gabki/gabki-olejowe_gabka-olejowa-raidon-axon-epicon-epixon-32mm/1201

3. Oring SAGu - http://activia.sgl.pl/cena/czaci-zamienne/oringi/ustawienia-sagu_oring-do-ustawienia-sagu-pod-golenie-32mm/269

 

Zanim przystąpimy do dłubania przy amortyzatorze warto zaopatrzyć się w zestaw niezbędnych narzędzi.

20181009_165430.jpg

1. Pompka do amortyzatora

2. Grzechotka

3. Imbus 8 mm 

4. Imbus 5 mm

5. Nasadka 27 mm (nasadka kupiona w sklepie narzędziowym wymagać będzie podfrezowania co widać na zamieszczonym zdjęciu)

6. Gumowy młotek

7. Szczypce

8. Klucz nastawny

9. Śrubokręt płaski

10. Strzykawka

 

Przygotowujemy również smar, olej, czyściwo i odtłuszczacz.

20181009_165650.jpg

1. Motorex BIKE GREASE 2000 (można użyć dowolnego smaru jednak pamiętać trzeba aby smar był obojętny dla gumy)

2. Olej do komory powietrznej - używam tego http://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/oleje/do-komory-powietrznej_olej-uszczelniajacy-do-komory-powietrznej-fuchs-85w-90/1882

3. Czyściwo (pamiętajmy o czystości zwłaszcza w trakcie składania amortyzatora)

4. Zdjęcia brak ale jako odtłuszczacza użyłem alkoholu izopropylowego.

 

Gdy wszystko mamy przygotowane możemy przystępować do rozbiórki amortyzatora.

Zaczynamy od wyzerowania wszelkich regulacji i spuszczenia powietrza.

20181013_125021.jpg 20181013_125436.jpg

 

Można ale nie trzeba wykręcać wentyla. Ja wykręcam.

20181013_125553.jpg

 

Wyciągamy pokrętło REBOUND. Ciasno siedzi, więc wymaga to odrobinę wysiłku niemniej nie warto robić tego na siłę. 

sssss.jpg

 

Odkręcamy śruby łączące dolne lagi z popychaczami tłumika i komory powietrznej.

20181013_125215.jpg

 

Następnie używając gumowego młotka uderzamy w niecałkowicie wykręcone śruby. Pomaga to "zerwać" łączenie popychaczy z dolnymi lagami.

20181013_125307.jpg

 

Zdejmujemy pokrętło blokady skoku. Bez pośpiechu podważamy delikatnie płaskim śrubokrętem.

20181013_130208.jpg

 

Następnie wyjmujemy resztę podzespołów blokady i tu przydają się szczypce.

20181013_130301.jpg

20181013_133230.jpg

 

Rozbieramy komorę powietrzną. Odkręcamy dolną nakrętkę i wyjmujemy popychacz.

20181013_125844.jpg 20181013_125956.jpg

 

Odkręcamy tłumik i korek komory powietrznej używając (uważamy na znajdujący się w komorze olej) nasadki.

20181013_130420.jpg

 

Po odkręceniu korka komory powietrznej możemy wypchnąć tłok. Od góry w dół.

20181013_131220hhh.jpg

Oceniamy przy okazji stan wnętrza górnych lagów. W moim egzemplarzu tuż pod gwintem w prawym lagu pojawia się rdza. Nie jest to powód do zmartwień niemniej smaru w tym miejscu nie żałuje.

 

Wyjmujemy uszczelki kurzowe i znajdując się pod nimi gąbki olejowe.

20181013_131403.jpg

 

Po ich wyjęciu oczywiście czyścimy i odtłuszczamy wszystko. Warto przy okazji sprawdzić stan ślizgów teflonowych znajdujących się poniżej gąbek olejowych.

20181013_131708.jpg

 

Po demontażu wszystkich podzespołów przystępujemy do ich czyszczenia. Ostrożne zdejmujemy wszystkie oringi. Odtłuszczamy i dokładnie wszystko wycieramy. Gąbki i uszczelki kurzowe wymieniamy, więc nimi się nie zajmujemy*. 

20181013_131953ghjghu.thumb.jpg.85bafdf286d42cfc826733efbde0913c.jpg

* W sytuacji gdy je wymieniamy. W innym przypadku uszczelki czyścimy nie demontując ich a gąbki po wyjęciu "pierzemy" w płynie do naczyń, jeśli nie są mocno zużyte. Osuszamy i czekamy do całkowitego wyschnięcia.

 

W tym momencie warto przyjrzeć się ustawieniom skoku. Dla mojego amortyzatora pod koło 26" wygląda to tak...

wqsesetwe.jpg

Zmiany skoku dokonujemy poprzez wybicie pinu, przesunięcie "opory" i wbicie pinu.

 

Gdy już wszystko wyczyściliśmy i nasmarowaliśmy przystępujemy do ponownego montażu. W odwrotnej kolejności rzecz jasna.

Problematyczne jest wciskanie nowych uszczelek kurzowych. Ręcznie jest to dość trudne ale wykonalne. Nie mniej wymaga stalowych nerwów i cierpliwości 😉

Przy następnej wymianie uszczelek wspomogę się odpowiednim narzędziem... http://activia.sgl.pl/cena/narzadzia/do-amortyzatorlw/_nabijak-uszczelek-kurzowych-unior-32mm/1684 

Gąbki olejowe nasączamy w oleju. Ten do komory powietrznej jak najbardziej się nada. Smarujemy smarem ślizgi i uszczelki kurzowe. 

Składamy komorę powietrzną uprzednio smarując tłok smarem. Wkładamy popychacz. Dokręcamy nakrętkę. Na gwint dajemy smar. Z jaką siłą ktoś zapyta... Przykręcam z wyczuciem do oporu tu nie potrzeba wielkiej siły i podobnie postępuje ze wszystkimi innymi połączeniami gwintowanymi w amortyzatorze. Wkręcamy korek oczywiście wcześniej smarujemy gwint.  Komorę zalewamy 5 - 7 ml oleju przed przykręceniem korka lub po przez otwór montażowy wentyla używając w tym celu strzykawki i wkręcamy wentyl. 

Pompujemy lekko amortyzator co ułatwi połączenie górnych lagów z dolnymi.

Zewnętrzne sprężynki uszczelek kurzowych warto zdjąć i nałożyć na górne lagi. Ponownie naciągnąć na uszczelki już po osadzeniu górnych lagów.

20181024_111858.jpg

 

Oczywiście przed połączeniem lagów zakładamy oring do ustawiania SAGu. Strona nie ma znaczenia.

20181013_170924.jpg

 

Po upewnieniu się, że niczego nie pominęliśmy montujemy amortyzator w rowerze (przy okazji warto obsłużyć stery) i ustawiamy regulacje zgodnie z własnymi upodobaniami. 

Regulacja tłumika po jego wykręceniu i wkręceniu może być nieunikniona.  Nic skomplikowanego niemniej pozwolę sobie nie opisywać szczegółowo tego procesu.

Wszelkie materiały pomocnicze znajdują się na stronie http://activia.sgl.pl/filmy/

W razie pytań oczywiście służę pomocą.

Jeśli nic nie skopaliśmy amortyzator będzie gotów do gładkiej jazdy i takiej nam wszystkim życzę 😁

 

P.S.

Gdyby ktoś dopatrzył się błędów w moim opisie będę wdzięczny za uwagi. Wszak ma on służyć nam wszystkim.

  • Lubię to! 5
  • Pomógł 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1
2 godziny temu, PrzeLuka napisał:

Składamy komorę powietrzną uprzednio smarując tłok.

olejem czy smarem ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

@zibi_j1 Smarem. Jeszcze edytuje 😉

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1

Świetna robota! W przyszłym miesiącu będę z tym walczył u siebie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TomekS

Bardzo, ale to bardzo fajna relacja. Zmotywowałeś mnie do własnoręcznego serwisu epicona ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
3 godziny temu, TomekS napisał:

własnoręcznego serwisu epicona

Różnica w budowie niewielka.

3 godziny temu, zibi_j1 napisał:

Świetna robota! W przyszłym miesiącu będę z tym walczył u siebie

Przypominam sobie jak rok temu na forum potrzebowałem pomocy przy serwisie swojego i nie uzyskałem żadnych informacji. Bazowałem jedynie na filmach serwisowych Suntour'a. W necie nie było "opisu" do dziś 😉 Następni będą mieć łatwiej.

Edytowane przez PrzeLuka
  • Lubię to! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1

Czytam Twoją instrukcje jeszcze raz. Czy dobrze rozumiem, ze smar stały daję TYLKO na ślizgi i wnętrze uszczelek kurzowych ? czy coś jeszcze powinienem posmarować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Olej tylko w komorę i na gąbki.

14 minut temu, zibi_j1 napisał:

czy coś jeszcze powinienem posmarować?

Wszystkie oringi, uszczelki, ślizgi i gwinty. Wszystkie powierzchnie narażone na tarcie.

Edytowane przez PrzeLuka
  • Lubię to! 1
  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tomek.G

@PrzeLuka a czy oring 32mm z sklepu hydraulicznego sprawdzi się jako oring od SAGu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
48 minut temu, Tomek.G napisał:

a czy oring 32mm z sklepu hydraulicznego sprawdzi się jako oring od SAGu?

Oczywiście, że tak.

  • Lubię to! 2
  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1

Serwis za mną :)

3b5d04f8a4b9cad4f1ac2c60f9d339a0.jpg

Z tym świetnym poradnikiem obyło się bez niespodzianek. Wszystko poszło sprawnie. Dziś jazda testowa. Na górnych latach zauważyłem lekkie odbarwienia. Czy to niebezpieczne?

055e31ba6c7b3af6b9992ea6289acabe.jpg

Activia wspominał, że gąbki od RS są wyższe i nie pasują. U mnie jest na nie cała masa miejsca.

63e7e46fe1d771a2a25a7fb36681bf62.jpg

Po całym zabiegu rower dostał nową linię i pancerz blokady, oraz oringu sagu.

1d78d7e1dabf64b133543115f748410a.jpg

PrzeLuka dzięki jeszcze raz!

  • Dziękuję! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

 

20 minut temu, zibi_j1 napisał:

Z tym świetnym poradnikiem obyło się bez niespodzianek.

Pisałem, że to nic trudnego 😉 Długo Ci się zeszło?

W którym miejscu dokładnie są te "odbarwienia"? Na wysokości uszczelki czy ślizgu? Na zdjęciu mi to wygląda na wycierającą się anodę. Ślizgi w dobrym stanie? Jeśli to tylko przebarwienie to nie ma powodu do zmartwień ale jeśli anoda się wyciera to kiepskawo. 

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter614

Takie tematy powinny być przyklejone 😁

Szkoda by się gdzieś ukrywały

  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

To jest Ślad przy ślizgach. Powodem jest to że Suntour nie magazynuje części lub amortyzatorów lecz realizuje zamówienia na bieżąco przez co rury goleniowe po anodowaniu za szybko są montowane do amorków przez to po poskładaniu robią się ślady odcieni na rurach goleniowych w miejscu ułożonych ślizgów. 

 

  • Pomógł 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1
To jest Ślad przy ślizgach. Powodem jest to że Suntour nie magazynuje części lub amortyzatorów lecz realizuje zamówienia na bieżąco przez co rury goleniowe po anodowaniu za szybko są montowane do amorków przez to po poskładaniu robią się ślady odcieni na rurach goleniowych w miejscu ułożonych ślizgów. 
 
Czyli to nic niebezpiecznego? Przymierzę chyba gąbki od RS przy następnej okazji bo wydaje mi się że wejdą... Amorek pracuje gładko po serwisie. Zablokowało mi się pokrętło od tłumienia na dole goleni. Poluzowanie i ponowne dokręcenie nakrętki załatwiło sprawę.
Zeszło mi ok 3 godzinki razem z przygotowaniem roweru czyszczeniem wszystkiego i serwisem sterów. Prałem, suszyłem gąbki itd... prawda taka że bardzo celebrowałem tą pracę i nigdzie się nie spieszyłem.
  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Pamiętaj żeby regularnie go serwisować żeby nie powstał osad na rurach goleniowych 

  • Lubię to! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1
17 minut temu, ACTIVIA napisał:

Pamiętaj żeby regularnie go serwisować żeby nie powstał osad na rurach goleniowych 

Jakie interwały serwisu zalecasz ? Czy za każdym razem rozbierać komorę powietrzną, czy tylko przetrzeć golenie i wyczyścić/nasączyć gąbki?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Ja może przesadnie ale gąbki robię co +/- 50 h a ogólny co 100 h. Średnio mój wypad rowerowy trwa 2,5 godz., więc nie wychodzi tak często. Sam już wiesz, że gąbki to chwila a żeby nie czekać aż wyschną po praniu warto zakupić drugi komplet 😉

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Osad lubi sie robic w miejscach tulei ślizgowych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tymek

Witam, mam parę pytań co do tuleji, czy mógłbym prosić o pomoc? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Pisz do Kolegi Activia, On tutaj jest specem od Suntourów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
W dniu 12.05.2019 o 13:38, Tymek napisał:

Witam, mam parę pytań co do tuleji, czy mógłbym prosić o pomoc? 

Co tam z nimi nie tak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.