Skocz do zawartości

Szosa czy gravel?


Pawian

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem początkującym kolarzem. Na wiosnę kupiłem pierwszą szosę - marketową z go sport. Zrobiłem z 1000 km i mam głód na lepszy rower. 

Bardzo polubiłem jazdę szosą, ale brakuje mi trochę jazdy poza asfaltem. Naturalnie nie mam problemu żeby przejechać kilometr po piachu, ale na szosie to raczej męka niż przyjemność. Poza tym w mojej najbliższej okolicy króluje naprawdę kiepski asfalt, na którym gubi się rytm i prędkość.

I tu moja wątpliwość: czy kupić gravela, czy szosę i kombinować z szerszą oponą? Pytanie do doświadczonych kolegów:

- czy na gravelu na asfalcie bardzo poczuję spadek prędkości w stosunku do szosy? Zakładając ten sam wysiłek, o ile spadnie średnia na płaskim?
- czy gravel to tylko szersza opona  z bieżnikiem, czy też inna geometria (mam na myśli różnicę, którą poczuje taki amator jak ja)?
- pamiętając o ograniczeniach jakie daje widelec, czy do szosy da radę wstawić opony, na których w miarę komfortowo pojadę na żwirze, polnej ścieżce?

Będę wdzięczny za porady :) 

Odnośnik do komentarza
26 minut temu, Pawian napisał:

- czy na gravelu na asfalcie bardzo poczuję spadek prędkości w stosunku do szosy? Zakładając ten sam wysiłek, o ile spadnie średnia na płaskim?

Zależy od gravela. Biorąc pod uwagę ceny, średnia pewnie wzrośnie w porównaniu do Scrappera (zgaduję że o tym mowa)

27 minut temu, Pawian napisał:

- czy gravel to tylko szersza opona  z bieżnikiem, czy też inna geometria (mam na myśli różnicę, którą poczuje taki amator jak ja)?

Zależy od gravela. Są bardziej sportowe, ale i też bardziej nastawione na wygodę, wyprawy i rekreację. Są też gravele, które są właśnie szosą z trochę szerszą oponą i hamulcami tarczowymi.

28 minut temu, Pawian napisał:

- pamiętając o ograniczeniach jakie daje widelec, czy do szosy da radę wstawić opony, na których w miarę komfortowo pojadę na żwirze, polnej ścieżce?

Nie. Komfort zaczyna się gdzieś od opony o szerokości 40mm. To do żadnej szosy nie wejdzie. Do twojej najprawdopodobniej nie wejdzie nic szerszego niż 28mm.

Odnośnik do komentarza

Nie lubie graveli. Przez to ze sie tak pchaja na rynek ze sa modne ze jakie to one wszechstronne. Jak jest cos do wszystkiego to jest do niczego 

Ale jak mowisz masz slabe asfalty ( u mnie tez ) troche szuterkow polnych drozek i lasow i cie tam tez ciagnie to taki gravel bedzie dobrym rozwiazaniem 

Gravel z napedem szosowym. Nie typowe 1x...

Ja mam mtb chcialem kupic szose ale ze wzgledu na asfalty nie kupie bo kola bym musial prostowac co wyjazd takie sa mazurskie drogi 

A gravela nie lupie bo nie :D

Odnośnik do komentarza

Dziękuję Wam za odpowiedzi, trochę mi się przejaśnia. Ciągnąc dalej temat:

1. Czy taką oponę założę na standardową szosę?

http://www.bikecenter.pl/p35326,continental-tour-ride-700x28c-opona-czarna-reflex-drut.html

2. Czy istnieją szosy posiadające miejsce na szersze opony, typu 35-40 mm? W sumie jedyna cecha gravela, jakiej bym potrzebował, to właśnie możliwość założeni trochę szerszej opony.  

 

Odnośnik do komentarza

Do niektórych mniej "sportowych" może wejść jakieś 32mm, ale w większości przypadków max to 28mm. W zależności od rodzaju opony i szerokości felgi po napompowaniu taka opona może być i tak 1-2mm szersza niż zakładany rozmiar.

Odnośnik do komentarza
44 minuty temu, Pawian napisał:

1. Czy taką oponę założę na standardową szosę?

Bardzo indywidualna sprawa. Zaryzykuję stwierdzenie, że do większości "typowych szos" nie wejdzie lub będzie baaaaardzo na styk (u mnie np nie ma szans)

45 minut temu, Pawian napisał:

2. Czy istnieją szosy posiadające miejsce na szersze opony, typu 35-40 mm?

np triban 520 przyjmuje bez problemu gładkie 35, ile zmieści się więcej nie wiem

Na 40 bym się nie nastawiał bo po prostu nie zmieści się w szosowe hamulce (i tak już przy 28c będzie trzeba spuszczać powietrze/odkręcać linkę przy zdejmowaniu koła). Jakimś wyjściem jest szukanie roweru na tarczach lub przełaja na vbrake

Odnośnik do komentarza

Gravel oprócz szerszej opony zwykle jest jednak nieco bardziej masywny i cięższy. Koła ma też wytrzymalsze i cięższe. Więc nie tylko opona Cię spowalnia - ale także waga.

A co do opon - oczywiście są szybsze i wolniejsze opony gravelowe. Np Panaracer GravelKing i GravelKing SK.

Wersja bez SK jest gładka, lekka i szybka na asfalcie, ale daje mniejszy komfort i niestety CZĘSTO kapciuje się poza asfaltem. Wersja Sk jest super wytrzymała, odporna na kapciowanie, ale jest odczuwalnie wolniejsza. Niestety, zawsze będzie jakiś kompromis. Zależy jakie trasy przeważają.

Osobiście wolał bym dołożyć (niestety, producenci dokładają tu niezłą marżę) do gravela i mieć rower bardziej uniwersalny i gotowy na każdy kaprys. Z gravela zrobisz rower nieco szybszy (można wymienić koła na lekkie z wąską oponą) ale z typowej szosy gravela już nie zrobisz. I za tą uniwersalność trzeba ekstra zapłacić.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...