Skocz do zawartości

Skrzypienie i pukanie, w rowerze z pełnym zawieszeniem.


Antaro

Rekomendowane odpowiedzi

Siema

Wiem, wiem, temat rzeka, był wałkowany miliard razy w internecie, z tym że nigdy nikt chyba nie podchodził do problemu od strony roweru z pełnym zawieszeniem, a tam może być więcej składowych wpływających na wydobywanie się niepożądanych dźwięków.

Sprawa wygląda tak. Posiadam rower GT Helion Expert z 2016r. Jestem jego drugim właścicielem. Jestem w z grupy ludzi, których trafia szlak jak im coś "pyka" w rowerze. Ostatnio poświęciłem chyba z 10h na przestrzeni 2 dni na rozkminkę o co może chodzić. Widziałem filmik Szajbajka o tym co należy sprawdzić, co może powodować niechciane dźwięki. Po kolei...

1. Myślałem, że może niektóre śruby/łączenia są za mocno dokręcone, zapieczone, nienasmarowane i powodują problemy. Jednak to nie to. Dodam, że nie jestem w stanie powiedzieć na 100% skąd dochodzą te odgłosy, jednak na pewno sporo rzeczy mogę wyeliminować.

2. Sztyca - wszystko czysto śruby nasmarowane, zacisk, czysty, łączenie prętów w siodełku czyste, maźnięte oliwką. Sztyca/siodełko nie są winowajcą.

3. Przód roweru. Tam też coś trzaskało, ale ten problem rozwiązałem. Pomogło przeserwisowanie sterów, rozkręcenie, wyczyszczenie, nasmarowanie i skręcenie wszystkiego na nowo + łączenie mostka z kierownicą.

4. Śruby łączące blaty na korbie. Temat ogarnięty - to nie to.

5. Napięcie szprych OK

6. Zaciski kół ("fru aksyl") zdjęte, wyczyszczone, nasmarowane, założone - OK....dalej coś pyka

7. Linki i pancerze też nie są problemem

8. Hak przerzutki, sama przerzutka, kaseta, łańuch, generalnie cały napęd - na 100% to nie on powoduje te niemiłe doznania dźwiękowe.

9. Zdjąłem lewe i prawe ramię korby, wyczyściłem, nasmarowałem wszystko i skręciłem (sam support zostawiam na koniec)

 

Na sam koniec zostawiłem sobie 2 najbardziej oczywiste, na tym etapie kwestie - support i ogólnie to ujmując łączenia dampera z ramą, czyli tuleje ślizgowe i montażowe oraz łożyska. Damper przeszedl pełny serwis kilka tygodni temu. Myślę więc, że na 99% to któraś z tych 2 rzeczy jest winowajcą.

10. Mam support Accenta Pro Series, oczywiście na Hollowtechu 2. Zero luzów, kręci się jak bajka.
Pytanie, czy support się wymienia tylko wtedy jak pojawiają się na nim luzy? Czy jeśli ich nie ma, to mimo wszystko mogą pojawiać się jakieś trzaski/pykanie podczas jazdy? Samego supportu nie wykręcałem póki co. Zastanawiam się, czy robić to, a może od razu kupić nowy?

11. No tak, teraz najgorsze, czyli łożyska/tuleje w damperze. Bardziej skłaniałbym się ku tej opcji, niż support. Luzów nie ma, sprawdzałem. Śruby, które dało się wykręcić nasmarowałem itd. jak przy wcześniejszych krokach. Ale, i tu się pewnie zdziwicie, najbardziej odczuwalne bujanie dampera , niemal nie do wytrzymania, bo takie rytmiczne jakbym na koniu jechał, powstaje w sytuacji kiedy damper jest całkowicie zablokowany. To chyba nie jest normalne? Co to może powodować? Wyrobione łożyska/tuleje? Tak jak pisałem, po wyjęciu dampera, żadnych luzów na łączeniu tylnego trójkąta i "GT Pathlink" z ramą nie wyczułem. Zrobiłem wczoraj test. Jeździłem 20 minut na zablokowanym damperze po górkach/lekki teren - cisza, żadnego pykania przy poruszaniu się na siodle. Wyłączyłem blokadę, przejechałem podobną trasą i prawie za każdym razem przy wstawaniu, siadaniu na siodełku słychać te wkurzające dźwięki. Jak się człowiek porusza na siodełku, stając na pedały, poprawiając pozycję to wszystkie łożyska i tuleje pracują, natomiast przy włączonej blokadzie już nie, no może w minimalnym stopniu.

Co o tym wszystkim myślicie? Serwis łożysk/tuleji mnie czeka czy wymiana supportu? I jedno, i drugie 2 lata nie było serwisowane w żaden sposób.Przejechane na rowerze około 3500km

Odnośnik do komentarza

No ale trzeba myśleć logicznie i eliminować po kolei wszystko. Skoro na zablokowanym damperze nic nie slychać, aczkolwiek buja okrutnie, a na odblokowanym dopiero pojawia sie ten wkurzający dźwięk to raczej definitywnie wskazywałoby na łożyska/tuleje.....i byc może support, chociaz jakos tego nie widze.

Odnośnik do komentarza

Jeśli to pressfit, suport może skrzypieć nie od zużycia, ale sam z siebie. Czasem tolerancja dopasowania jest taka (słaba), że po prostu wydaje dźwięki. Może pomóc wyjęcie, wyczyszczenie, nasmarowanie i zapakowanie od nowa -- jeśli to problem z montażem, a nie sprzętem.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza

Wszystko musisz rozebrać a nie tylko śruby. Trzeba wyjąć łożyska z ramy i sprawdzić ja się obracają. W razie czego wymienić i złożyć do kupy. 

Tam siedzi wkład wkręcany co znacząco eliminuje go z kandydatury na skrzypienie. A nawet jak to trzeba wykręcić przesmarować gwinty i wkręcić z powrotem. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...