Skocz do zawartości

Zaplatanie koła+tensometr+bitul


KubaJeziorski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jako że po moim ostatnim centrowaniu Sun Rims Venus nadaje się już tylko do wyrzucenia postanowiłem podejść do sprawy inaczej.

Z zaplotem koła już sobie poradzę jednak mam inne problemy:

DSC_0319.thumb.JPG.b4d3f2ff7337e1701be43a64faaa68ea.JPG

W instrukcji obsługi tensometru SuperB jest napisane że odpowiednia wartość naciągu szprych w większości kół rowerowych wynosi od 80 do 130[kgf] czyli kilogramów-siła.

Jeśli dobrze rozumiem tabelę to wartości, jakie będzie mi pokazywał tensometr będą wahać się od 29-32 prawda? ponieważ szprychy mają 2mm grubości na całej linii.

Proszę o poprawkę jeśli piszę głupoty...

Teraz kluczowe pytanie: skierowane raczej do osób zaplatających koła:

Jakiej wartości wyrażonej w [kgf] "trzymać się" w miarę możliwości zaplatając koło szosowe oparte o obręcz: REMERX RCX Road 15x622 32H.

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

Kuba Jeziorski

Odnośnik do komentarza

tak, będziesz chciał widzieć 29-32 na tensometrze. Dokładna wartość powinna być dobrana do wagi użytkownika, zaplotu i zastosowania, jednak za mało wiem, by podać Ci optymalną wartość.

Wydaje mi się, że jak uda Ci się znaleźć/wyznaczyć przelicznik ze skali Twojego tensometru na parktoolowy, będziesz mógł się również wspomóc parktoolową aplikacją.

 

Odnośnik do komentarza

Rozumiem. Zapomniałem dodać:

-Waga użytkownika: 80kg

-Zaplot: 3 krzyże na tyle

-Przeznaczenie: amatorskie kolarstwo szosowe.

Obręcz napisałem więc każdy mógłby zobaczyć w google i ocenić. Ja ciągle będę szukał jeszcze konkretnych wartości.
Przyznam że nie chcę by obręcz znowu zaczęła pękać przy kapslach.

Odnośnik do komentarza

Ogółem aluminium słabo znosi powtarzające się obciążenia, więc prędzej zacznie pękać gdy szprychy masz za luźno (większa amplituda obciążeń wzdłuż szprychy)
dodatkowo Twoja obręcz posiada kapsle, co znacznie lepiej rozkłada nacisk nypla na obręcz, dzięki czemu wyższe wartości napięcia szprychy są bezpieczniejsze.
Przebijając się przez tą stronę, rozdział 6, dochodzę do wniosku, że osobiście zdecydowałbym się na wartość 130 kgF

Odnośnik do komentarza

Zaplotłem koło i zdecydowałem się na wartość 140 kgF. Gdy po stronie napędu tą wartość udało mi się uzyskać na wszystkich szprychach to znowu po stronie nienapędowej mam straszny rozpiździel.
Tam różnice mam dosyć spore bo nawet jedna ze szprych ma ledwo naciąg 80 kgF. Nie wiem za bardzo co teraz robić bo gdy zacznę dociągać to koło pewnie przestanie być centryczne.

Czy to że użyłem starych szprych mogło by mieć aż takie znaczenie?

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 lata później...

Te tensometry to takie wskaźniki (nie mierniki) dla ubogich (i to nie bardzo bo dokładając 100zł można mieć narzędzie parktoola). W każdym razie - tabela do przeliczania wskazań na kgf jest identyczna dla każdej sztuki a samo urządzenie nie posiada możliwości kalibracji - w efekcie dziełem przypadku jest, że akurat zakupiona sztuka jest zgodna z tą tabelą - trzeba zbudować sobie jakiś prosty kalibrator i wyznaczyć swoją tabelę przeliczeń. Bez tego to tylko wskaźnik do porównań że ta ma więcej naciągu a ta mniej ale nie będziesz znał wartości. Nie skorzystasz tym samym z żadnych aplikacji wspomagających.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...