Skocz do zawartości

[napęd] MTB 1 x 9


bartolomeo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam gianta Trance 4 2017. Ostatnio z ciekawości sprowadziłem sobie zębatke N/W z chin z ciekawości spróbowania napędu 1x. Jeździ mi się całkiem spoko, ale boję się, że jak pojadę w ostre góry to zabraknie mi przełożeń. Myślałem o wymianie napędu na 10rz ale to koszt ponad 400zł dla 1 biegu więcej to trochę dużo. 11rz są jeszcze droższe. W szukaniu rozwiązania znalazłem w internecie taką oto kasetę o zakresie 11-50 https://pl.aliexpress.com/store/product/ZTTO-Mountain-Bike-9-Speed-Cassette-11-50T-Wide-Ratio-MTB-Bicycle-9S-Freewheel-Compatible-with/2386003_32858735220.html?spm=a2g17.12010612.0.0.23b0187d3Sg6Wf

Dodatkowo, aby przerzutka obsłużyła taki zakres potrzebna jest przedłużka haka https://pl.aliexpress.com/item/NEW-ZTTO-Road-Bike-Bicycle-Rear-Derailleur-Hanger-Extension-Extender-MTB-Mountain-Bicycle-Cycling-Frame-Gear/32850327264.html?spm=a2g17.12010108.1000013.4.71dd1cdf1dCTpB&scm=1007.13339.90158.0&scm_id=1007.13339.90158.0&scm-url=1007.13339.90158.0&pvid=bc119071-8487-45b1-95a1-c7e2d9f0cd57&_t=pvid%3Abc119071-8487-45b1-95a1-c7e2d9f0cd57%2Cscm-url%3A1007.13339.90158.0

Pomijając dziury w przełożeniach kasety może to jakoś sensownie przerzucać biegi? Tego się obawiam, czy większa odległość przerzutki od osi nie pogorszy bardzo zmiany przełożeń.

Odnośnik do komentarza

Policz to jeszcze raz...

Zakres będzie za wąski... Ale na to już sobie odpowiedziałeś.

1x9 z taką rozpiętością jest totalnie bez sensu.

Co do działania, to na jakąś mega dobrą pracę bym nie liczył. To będzie nadal tylko kompromis...

Lepiej moim zdaniem wpakować się w 1x10 z kasetą 10s 11-46T od SunRace z przerztką M7000 lub M8000.

Dojdzie Ci jeszcze koszt manetki około 80zł za Deore M615.

Odnośnik do komentarza

Wiem że jest trochę wielki ale mnie ciekawi jakby się na czymś takim jeździło. Też jest opcja już trochę bardziej sensowna 11/42 https://pl.aliexpress.com/item/ZTTO-MTB-9-s-27s-9Speed-11-42T-Freewheel-Mountain-Bike-Bicycle-Parts-Cassette-WIDE-RATIO/32839032467.html?spm=a2g17.10010108.1000016.1.41ca660dlNhIit&isOrigTitle=true

myślałem też aby wymieniać zębatke n/w na mniejszą, ale ciężko mi znaleźć mniejszą niż 32t z bcd 96

Edytowane przez bartolomeo
Odnośnik do komentarza

Himalaje bezsensu tyle można by napisać. Są kłopoty z 10 przerzutkami bez wózka oneup na kasecie 42T a ty chcesz wsadzić 50T. By w górach napęd NW działał i nie wariował na zjazdach trzeba też mieć odpowiednio naprężony łańcuch. Czym chcesz to zrobić bo na pewno nie zwykłą Deorką pod 9rz? 

Odnośnik do komentarza
9 godzin temu, bartolomeo napisał:

no właśnie nie mogę znaleźć zębatki n/w ani jakiejkolwiek innej mniejszej niż 32t z bcd 96 i to jest największy problem

Na pewno BCD96? Taki rozstaw mają nowe korby Shimano z serii 7000 (SLX) i 8000 (XT). Wątpię, żebyś miał taką w 9-rzędowym napędzie. Wydaje mi się, ze masz standardowe 104 mm i takiej tarczy szukaj

 

 

Odnośnik do komentarza

ja teraz będę przechodził z 2x10 na 1x10 i to chyba jest optimum...najlepiej byłoby dać 1x11, ale ja zostanę przy 1x10 przód 34T a tył 11-42...Przede wszystkim ważne jest w jakim terenie będziesz się poruszał?...jak płasko i asfalt to pewnie i 1x9 ogarnie ja pakuje 10s bo chcę mieć 42z w zapasie choć pewnie i tak rzadko będę z niej korzystał, bo na Mazowszu górek jak na lekarstwo...

Odnośnik do komentarza
2 minuty temu, Ares napisał:

Moim zdaniem nie. To słaba przerzutka pod względem napięcia łańcucha przy jednoblacie. 1x10 jest sporo lepsze ale też więcej trzeba wymienić. 

posiadam napinacz z korka od butelki i 3 trytytek :) i działa wiec chyba nie bedzie problemu z luźnym lancuchem.

Odnośnik do komentarza

Witam jaki polecicie napęd 1x9? Chciałbym mieć w nim korbę z zintegrowaną osią i kasete 11-42. Upatrzyłem napęd od firmy sunrace. Jakieś opinie i tej firmie? Korba nie musi być z zintegrowaną osią rozpatrze też propozycję z korbą na kwadrat lecz chciałbym aby to było 1x9. Jak cos mogę podrzucić zdjęcia tego napędu sunrace.

Odnośnik do komentarza

Jeśli potrzebujesz kasetę 11-42 to wg mnie trzeba przejść na 1x11. Chińskie Sensah czy Ltwoo majątku nie kosztują. Do tego korba zintegrowana Racework GXP i masz super zestaw. 1x9 to kaseta max 11-32. Inaczej będą dziury nie do zaakceptowania.

 

 

Odnośnik do komentarza

Hej,
Pierwszy raz składam swój rower, ma to być budżetowy cross na sztywnym widelcu, który będzie tani w eksploatacji.
Mam dużo swoich części:

Rama: Chińczyk 27.5 nieużywany, kiedyś kupiłem właśnie z myślą o złożeniu roweru "quark 27.5"
Koła: 27.5 jakieś tanie, na łożyskach kulkowych, ale się kręcą
Mostek: 80mm od kellysa
Kierownica: 700mm z innego roweru
Korby: fc-m4050(używana) i nowa fc-m4050-b2 (nowa, kupiona przez pomyłkę)
Przerzutka: rd-m4000 sgs
Manetka: alivio 9rz
Widelec: (czekam na dostawę z aliexpress) mosso m5 aluminiowy, 800g
Hamulce: Shimano MT400 + tarcze 180, ale zamienie je na 160 z racji na sztywny widelec i przeznaczenie roweru
Kaseta: do wymiany, bo już jest dosyć zużyta cs-hg 400 11-32 (bardzo bym chciał zmienić na 11-28, ale przerzutka tego nie ogarnie więc niestety muszę zrezygnować i dać taką samą)
Suport: sm-bb52 68mm (dosyć trzeszczy więc nie wiem czy nie będzie wskazana wymiana)
Stery: accent hsi-exe 44/44 półzintegrowane, maszynowe łożyska
Łańcuch: nowy, kmc x9
Sztyca, zacisk sztycy, siodełko, linki, pancerze, końcówki itp..

Chyba wszystko mam oprócz właśnie przedniego blatu i czekam na widelec, który ma przyjść do 2 tygodni.

Więc chciałem z tego co mam+  z niewielkim nakładem finansowym złożyć coś swojego.
Będzie on służył głównie do dojazdu do pracy więc tylko asfalt i utwardzone bezdroża, ale tylko prosta droga więc nie potrzebuję dużego zakresu przełożeń + prostota w serwisowaniu, nie ma amora, nie ma przedniej przerzutki, a na tym mi bardzo zależy. (W każdych warunkach, deszcz, śnieg, grad, tornado)

Myślę o wrzuceniu z przodu tarczy 38t narrow wide (allegro okolice 50zł) a z tyłu, kasetę 32, dałbym mniejszą, ale mam przerzutkę alivio m4000 sgs więc nie wrzucę tu 28 czy 25

Tylko teraz tak, posiadam 2 korby od alivio fc-m4050 (którą używam aktualnie) oraz nieużywaną, którą kupiłem kiedyś przez przypadek fc-m4050-b2 pod boost.
Pytanie czy przy 1x9 ta korba boost ma jakieś znaczenie? Bo tu nic nie będzie kompatybilnego z boostem, jeśli wrzuciłbym tam 1 blat? bo łatwiej jest dostać i taniej narrow wide pod 104.

Z resztą sobie poradzę, ale nie wiem co odnośnie korby, czy będę potrzebował jakiś podkładek? czy po prostu zdejmuje tarcze z korby, zakładam narrow wide i montuję korbę w suporcie i sprawdzam czy wszystko działa? jakby ktoś pytał jaki jest sens tego 1x9, to już tłumaczę. Używam tylko i wyłącznie przełożeń 7-8-9 a z przodu zazwyczaj średniej, czasami jak wiatr w plecy to największej tarczy czyli 40t, a tak to jeżdżę 30t przód, 11-12-14 tył, ale bardziej do mnie przemawia po prostu prostota, pozbycie się przerzutki. Tak jak pisałem, to rower do jazdy do pracy tylko po prostej drodze, ale w każdych warunkach więc wiem co potrzebuję. No i prostota w obsłudze, im mniej rzeczy ma się popsuć tym lepiej>

Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję, że ktoś mi pomoże ogarnąć sprawę z korbą.

Odnośnik do komentarza

Witajcie :) Przychodzę na forum z takim oto zapytaniem. Przychodzi czas na wymianę napędu w rowerze mojej narzeczonej i od jakiegoś czasu myślę nad przerobieniem go na 1x9. Aktualnie jeździ 3x9 na manetkach Alivio, przerzutka przód Alivio, tył DEORE RD-M592 SGS. Z dużego blatu nie korzysta praktycznie w ogóle, z młynka sporadycznie i przyszedł mi do głowy pomysł żeby przerobić go na 1x9. Dodatkowym atutem byłoby zmniejszenie wagi roweru o prawie 700 gram. Chciałem zamontować jej kasetę 9 rzędową sunrace 11-40 tylko czy w/w Deorka obsłuży tak wielką zębatkę? Macie może z tym jakieś doświadczenia? Wiem, że 10 rzędowe przerzutki dedykowane na kasety max 36 zębów spokojnie obsługują 40 zębów - sam tak jeżdżę już od kilku lat i nie ma z tym problemu, tylko czy w 9 rzędach nie będzie jakiś komplikacji. Jest opcja zamiast tej deorki zamontować u niej XT RD-M771 sgs, ale nie wiem czy będzie to dawało jakąś różnicę. Aktualnie przejście na 1x10 nie wchodzi w grę ze względów finansowych - troszkę inne priorytety (budowa i remont domu). 

Narzeczona jeździ na Stevensie rozmiar 15 cali na kołach 26 cali. Niska i lekka więc nie chcemy nawet w przyszłości przechodzić na rower 27.5 lub 29 cali. Po takiej wymianie napędu rower ważyłby poniżej 10 kg, więc też macie podgląd na to, że nie chce większych kół. Poza tym jeździła i testowała 27,5 i jeździło jej się źle - rower ważył 14 kg - więc [pewnie dlatego :P Sporadycznie ściga się xc bywa na podium :) 

Z góry wielkie dzięki za pomoc :) Pozdrówki

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...