Skocz do zawartości

Tarcze hamulcowe Ultegra SM-RT800 i Dura Ace SM-RT900


Pio'76

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

Mam zamiar kupić drugi komplet kół do gravela, żeby na jednym trzymać opony szosowe, a na drugim gravelowe. W związku z tym będę też kupował kasetę (tu nie mam wątpliwości) i tarcze hamulcowe. Rower jest na Ultegrze. 

Stanąłem teraz przed dylematem. Mamy tarcze Ultegra (RT800) i Dura Ace (RT900), niemal identyczne. Dura Ace jest po około 10 gramów lżejsze na sztuce, ale nie fascynują mnie te gramy tylko wydajność chłodzenia. No i tutaj spotkałem się ze sprzecznymi informacjami w sieci:

W sklepie rowertour.com mamy taką informację: "Ice Technologies Freeza – to obniżenie temperatury tarczy o 50°C w stosunku do standardowych tarcz (30°C w przypadku RT900), o 20% większa siła hamowania, okres eksploatacji okładzin dłuższy o 20%."

Na bikeworld.pl z kolei: "Tarcza hamulcowa - konstrukcyjnie podobna do Dury, natomiast spotkamy tu pewną istotną różnicę. Owszem zastosowanu tu technologię Ice Freeza, czyli metalowe wypełnienie wnętrza tarczy, które z jednej strony posiada specjalnie wyprofilowane wloty, aby zoptymalizować przepływ powietrza i przez to poprawić chłodzenie, a z drugiej przez samą swoją obecność ma odprowadzać ciepło z powierzchni hamującej. Względem Dura-Ace zabrakło jednak tu charakterystycznej, czarnej powłoki wnętrza tarczy, która wg Shimano maksymalizuje proces chłodzenia. Mechaniczną wersję Ultegry testowaliśmy w Polsce w okresie zimowym - był to idealny sprawdzian dla pracy hamulców w ciężkich warunkach pogodowych (ojoj co żeśmy wymarzli!), natomiast nie było mowy o możliwości przegrzania tarcz. Podczas obozu prasowego w Austrii z kolei mieliśmy okazję zaliczyć kilkunastokilometrowy zjazd z Furkajoch w upalny dzień - hamulce cały czas działały bez zarzutu, natomiast pod koniec zjazdu zaczynaliśmy słyszeć hałas tarczówek, związany właśnie z podwyższoną temperaturą. Wnioski? Ultegra nieźle radzi sobie z problemem chłodzenia (bo Furkajoch to był naprawdę ekstremalny test), natomiast tarcza Dura-Ace jest w tym temacie bardziej efektywna i kropka."

W innych sklepach znalazłem opisy do obu modeli identyczne w treści, tylko w z poprzestawianymi słowami :/

Na stronie shimano nie znalazłem żadnych informacji, które by mi coś rozjaśniły. Więc co jest prawdą?

Edytowane przez Pio'76
Odnośnik do komentarza

Szukałem wzmianki o gorszym chłodzeniu tarcz RT900 na innych stronach niż Rowertour, ale nigdzie indziej na nią nie trafiłem. Wydaje się to mało prawdopodobne tym bardziej, że Dura-Ace ma być z założenia grupą wyścigową i jest konstruowana tak, by zapewnić najwyższy "preformance" - nawet kosztem znacznie wyższej ceny produkcji - więc nie wydaje się, by Dura-Ace miał działać gorzej niż Ultegra. Szczerze mówiąc, mnie jakoś ten cytat z Bikeworld nie przekonuje. Zauważ, że testy były w różnych warunkach. Nie wiadomo nawet, jakim modelem zacisku się posłużono (czy takim samym) i choćby czy rodzaj mieszanki użytej w klockach hamulcowych był taki sami. Dlatego nie przywiązywałbym do tego zbyt dużej wagi i nie traktował jako wyznacznik.

Fakt, że tarcze Dura-Ace są pokryte tą czarną powłoką, która - teoretycznie - ma jeszcze dodatkowo wspomagać chłodzenie. No właśnie - teoretycznie. Jak jest w praktyce, ciężko powiedzieć, choć Shimano jakoś bardzo się tą czarną powłoką nie chwali. Co więcej, nawet wprost mówi, że aktualne wersje Ultegry i Dura-Ace są do siebie zbliżone najbardziej ze wszystkich dotychczasowych. Tak naprawdę te dwie grupy różnią się ceną, wagą, wykończeniem (w Dura-Ace znajdziesz więcej tytanu czy karbonu) i przeznaczeniem. Dura-Ace jest przeznaczona typowo do wyścigów szosowych na najwyższym poziomie, za to Ultegra jest konstruowana tak, by sprostać szerszej gamie zastosowań i by osiągnąć niższą cenę. Jeśli chodzi o użyte technologie, to różnic nie ma żadnych. Patrząc z tej perspektywy, Ultegra wydaje się nawet bardziej dopasowana do Twoich potrzeb niż Dura-Ace, skoro szukasz tarcz do gravela, a nie na równy asfalt.

Twoje pytanie tak naprawdę brzmi: grupa Dura-Ace jest gorsza czy lepsza od Ultegry? I krótko odpowiadając, nieco paradoksalnie: to to samo, pomijając wagę i użyte materiały. Bardzo polecam Ci film, który miesiąc temu został opublikowany na GCN'ie właśnie na ten temat. Wypowiada się tam product manager z Shimano i tłumaczy, na czym polegają różnice, a ponadto omówione są różne komponenty, w tym tarcze. Myślę, że to powinno rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dzięki Jakbog za wyczerpującą i wyważoną odpowiedź. Materiał Z GCN przydatny. Jakoś na niego nie trafiłem, a wystarszy w wyszukiwarce YT wpisać "Dura ace vs Ultegra"... ;-)

Co do zastosowania, to właśnie chcę zrobić drugie koła, żeby nie zmieniać opon, tylko kompletne koła w zależności od "zachcianki" - asfalt lub ścieżki, las, gorszy asfalt. Obecne koła są na Ultegrze poprzedniej generacji z radiatorem w kształcie falbanki. Niby do tej pory nie brakło mi hamulców w tym rowerze, ale też nie jeździłem po ambitniejszym terenie, na którym miałbym długie, strome zjazdy. Przejmuję się tym hamowaniem, bo ważę ponad 90 kg i kiedyś doświadczyłem przegrzania fabrycznych hamulców na zjeżdzie w góralu... Szybko to naprawiłem zmienaijąc tarcze i klocki, ale fobia została ;-)

W każdym razie dzięki za rzeczową odpowiedź i fajny materiał z GCN. Rozsądny wybór to Ulegra. Dura Ace to kwestia zachcianki. Byle nie wysło z tego "tona sprzętu i zero talentu" :-D

Odnośnik do komentarza
W dniu 14.05.2018 o 22:49, Pio'76 napisał:

Dzięki Jakbog za wyczerpującą i wyważoną odpowiedź. Materiał Z GCN przydatny. Jakoś na niego nie trafiłem, a wystarszy w wyszukiwarce YT wpisać "Dura ace vs Ultegra"... 😉

Co do zastosowania, to właśnie chcę zrobić drugie koła, żeby nie zmieniać opon, tylko kompletne koła w zależności od "zachcianki" - asfalt lub ścieżki, las, gorszy asfalt. Obecne koła są na Ultegrze poprzedniej generacji z radiatorem w kształcie falbanki. Niby do tej pory nie brakło mi hamulców w tym rowerze, ale też nie jeździłem po ambitniejszym terenie, na którym miałbym długie, strome zjazdy. Przejmuję się tym hamowaniem, bo ważę ponad 90 kg i kiedyś doświadczyłem przegrzania fabrycznych hamulców na zjeżdzie w góralu... Szybko to naprawiłem zmienaijąc tarcze i klocki, ale fobia została 😉

W każdym razie dzięki za rzeczową odpowiedź i fajny materiał z GCN. Rozsądny wybór to Ulegra. Dura Ace to kwestia zachcianki. Byle nie wysło z tego "tona sprzętu i zero talentu" 😄

@Pio'76, jak się sprawują te RT800? Jest to dość popularny wybór, ale spotkałem się w internecie z opiniami, że ulegają odkształceniu pod wpływem ciepła na długich zjazdach (a potem szybko wracają do właściwego kształtu). Zdarzyło Ci się coś takiego? Również szukam tarcz do drugiego kompletu kół w gravelu :)

Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, RadS napisał:

@Pio'76, jak się sprawują te RT800? Jest to dość popularny wybór, ale spotkałem się w internecie z opiniami, że ulegają odkształceniu pod wpływem ciepła na długich zjazdach (a potem szybko wracają do właściwego kształtu). Zdarzyło Ci się coś takiego? Również szukam tarcz do drugiego kompletu kół w gravelu :)

Jest to możliwe, nawet HOPE tarcze tak robią.

Odnośnik do komentarza

Witaj

Osobiście nie doświadczyłem takiego problemu. Nie jeżdżę dużo po górach, ale mam na koncie Przełęcz Przegibek z wjazdem od strony Bielska i zjazdem do Międzybrodzia. Mnie jest koło 90 kg (śmiało o 10 za dużo :( ). 

Jeśli chodzi o technikę hamowania na zjazdach to mam taki sposób, że raczej hamuję krótkimi, mocnymi dohamowaniami, a kiedy już muszę hamować ciągle to staram się na przemian przodem i tyłem. Oczywiście z wyczuciem.

Nie jeżdżę nawet amatorsko, tylko rekreacyjnie więc moje pomysły o technice jazdy są moimi pomysłami na ten temat i nie traktujcie tego jako zaleceń 😜 

Odnośnik do komentarza

Wiesz mi raczej chodziło o to że dzisiaj nawet topowy osprzęt potrafi robić ku ku :P

Jak idzie o technikę hamowania to są do tego tutoriale, nie mniej dobrze że przednim też hamujesz.bo to wązniejszy hebel :)

Odnośnik do komentarza

Ok, dzięki. Jednak odkształcanie się tarcz Ice Tech jest dość powszechnie opisane w opiniach użytkowników, podobnie jak trudności z wyprostowaniem ich.

Jak nie te, to które? Najwyższe modele Shimano bez Ice Tech? SRAM Centerline? Hope Floating?  

Odnośnik do komentarza

W górskim mam tarcze pływające Ice Stop BD - nie mylić z Ice techem od shimano. Te dostały w tyłek i po dotarciu nie mogę powiedzieć nic krytycznego poza strasznym hałasem na mokro przy klockach metalicznych. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...