Skocz do zawartości

Cykanie w okolicach główki ramy?


kbn

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

od jakiś dwóch jazd zasłyszałem, że w momencie kiedy staję na pedały na podjazdach i robię taki mocny zryw cisnąc na maxa (wtedy trzymając bardzo mocno kierownicę lekko się ją szarpie do góry, podejrzewam że wiecie o co chodzi) to cyka coś w okolicach sterów, główki ramy? (ciężko mi to dokładnie opisać ponieważ jestem laikiem w tych sprawach).

Podrzucam film gdzie można usłyszeć ten dźwięk. Dociskam na nim rower trzymając za kierownicę i podnoszę lekko do góry żeby wywołać ten efekt. 

Co to może być? Mieliście może takie przypadki? Czy to coś poważnego?

 

Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

Edytowane przez kbn
Odnośnik do komentarza
30 minut temu, SpiderMAN napisał:

Skasuj luzy na sterach.

Moim zdaniem nie ma żadnych luzów, ale mogę się mylić. Grzybek jak i mostek są odpowiednio przykręcone, więc wydaje mi się, że tutaj jest w porządku.

Odnośnik do komentarza

Jak masz chwilę czasu to zdejmij mostek i całkiem możliwe, że dostał się gdzieś piasek. Więc wszystko dokładnie wyczyść i złóż do kupy. A jak masz trochę więcej czasu, cierpliwości to rozbierz całe stery i je wyczyść ;-)

 

U mnie były bardzo podobne dźwięki, ale przy siodełku, więc wszystko rozkręciłem, wyczyściłem i aktualnie cichutko ;-)

 

 

Odnośnik do komentarza
17 minut temu, Puncu napisał:

Najprostrze rozwiązania są zazwyczaj najskuteczniejsze. Nasmaruj mostek po stronie kierownicy i sterówki :)

Posmarować same śruby czy dać też smar od wewnętrznej strony mostka (czyli w sumie na ster, gdzie nałożę mostek)?

Odnośnik do komentarza

U mnie podobne dźwięki wywołane były poluzowanymi śrubami trzymającymi kierownicę w mostku. Dokręciłem i po sprawie :) ostatnio borykałem się z różnorakimi cykaniami z różnych miejsc i w każdym przypadku pomagało rozwiązanie polegające na rozebraniu danego kawałka roweru, przeczyszczenie części i nasmarowanie połączeń tam występujących :) Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
53 minuty temu, kbn napisał:

Posmarować same śruby czy dać też smar od wewnętrznej strony mostka (czyli w sumie na ster, gdzie nałożę mostek)?

Każdy kontakt metal o metal, czyli powierzchnie styku mostka z kierownicą i sterówki też.

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, kbn napisał:

Moim zdaniem nie ma żadnych luzów, ale mogę się mylić. Grzybek jak i mostek są odpowiednio przykręcone, więc wydaje mi się, że tutaj jest w porządku.

Nie zaszkodzi sprawdzić...

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Vrzechu napisał:

U mnie podobne dźwięki wywołane były poluzowanymi śrubami trzymającymi kierownicę w mostku. Dokręciłem i po sprawie :) ostatnio borykałem się z różnorakimi cykaniami z różnych miejsc i w każdym przypadku pomagało rozwiązanie polegające na rozebraniu danego kawałka roweru, przeczyszczenie części i nasmarowanie połączeń tam występujących :) Pozdrawiam

Łooo matko !

Samoluzujące śruby = kamikadze. Jak bym miał taką przygodę to albo Loctite albo bym zaklepał z drugiej strony ; )

Odnośnik do komentarza
15 godzin temu, kbn napisał:

czy dać też smar od wewnętrznej strony mostka (czyli w sumie na ster, gdzie nałożę mostek)?

Na końcu był uśmieszek więc chyba żartował z tym smarowaniem.

Odnośnik do komentarza
8 godzin temu, Puncu napisał:

Nie żartowałem.

Gościu ma już luzy na styku mostek-kierownica a Ty mu każesz to jeszcze smarować smarem. To mu będzie trzeszczało przy każdym nacisku na kierownicę, nie tylko przy silnym. Jeśli komuś po tyłkiem trzeszczy sztyca to nikt tego nie smaruje smarem tylko jakimś mazidłem zwiększającym TARCIE.

Odnośnik do komentarza
12 godzin temu, Motke napisał:

Gościu ma już luzy na styku mostek-kierownica a Ty mu każesz to jeszcze smarować smarem. To mu będzie trzeszczało przy każdym nacisku na kierownicę, nie tylko przy silnym. Jeśli komuś po tyłkiem trzeszczy sztyca to nikt tego nie smaruje smarem tylko jakimś mazidłem zwiększającym TARCIE.

Wiesz z doświadczenia czy gdybasz? Jest to stara metoda i zawsze działa, chyba że przyczyna leży gdzie indziej. Na pewno nie zaszkodzi. 

Chyba że ma wszystko z włókna węglowego, ale o tym nie wspominał.

Odnośnik do komentarza

Podobne efekty można zaobserwować przy nieròwnym dokreceniu śrub mostka. Czyli przy okazji sprawdzania sterów i czyszczenia postaraj się o klucz dynanometryczny i z równą siła dokręć wszystkie śruby. To nie zaszkodzi, a może pomoże. 😉

Odnośnik do komentarza

Wszystko rozkręciłem i poczyściłem, chociaż w zasadzie nie było takiej potrzeby, ponieważ na końcu doszedłem do tego, że dźwięk ten dochodził ze śrub, które trzymają mostek wokół rury sterowej. Musiały być za mocno przykręcone (no bo zawsze je przykręcałem ile tylko pary w łapie), a jak troszeczkę je poluzowałem, chociaż wciąż jest to mocno przykręcone to dźwięk się stracił.

Także na przyszłość zainwestuję w klucz dynamometryczny, żeby przykręcać tak jak się powinno

Dzięki za pomoc ;)

Odnośnik do komentarza
  • Administrator
12 godzin temu, Franz Mauer napisał:

nieròwnym dokreceniu śrub mostka

Dokładnie - śruby mocujące mostek do sterówki oraz kierownicę do mostka potrafią dawać takie dźwięki. Należy zwrócić uwagę na 3 rzeczy podczas dokręcania:

  1. właściwa wartość momentu,
  2. JEDNAKOWA dla obu (lub czterech w przypadku kiery) wartość momentu,
  3. dokręcanie po trochę, a nie po jednej od początku do końca.

Poza tym jednorazowe przesadzenie z momentem może dać efekt nieodwracalny, to znaczy cykanie będzie wracało po każdym większym sprincie lub przejechaniu przez nierówność.

Odnośnik do komentarza

Wiadomo, że w szosach, gdzie za amortyzację robią najwyżej opony i karbon widelca, drgania przenoszą się na połączenia. Także śrubowe. To musi je z czasem poluzować i trzeszczeć.

Klucz dynamometryczny - świetna pewnie sprawa... Ale kozaki robią to łapą. Taki Sagan, to nawet podczas wyścigu - tegoroczny Paris Rubaix:

 

Odnośnik do komentarza
W dniu 29.04.2018 o 10:41, SzajBajk napisał:

Poza tym jednorazowe przesadzenie z momentem może dać efekt nieodwracalny, to znaczy cykanie będzie wracało po każdym większym sprincie lub przejechaniu przez nierówność.

No niestety rzeczywiście się tak dzieje :/ Co w takim wypadku jest do wymiany? Same śruby z podkładkami ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...