Gość Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Ostatnio zastanawiam się nad wymianą kół w moim rowerze. Jednym z głównych kandydatów są Fulcrum Racing 4 DB, choć to tylko rekonesans i nie jest pewne, czy to na nich się skończy. Moja rama jest dostosowana do zacisków typu QR. Wymieniając koła, chciałbym jednak uzyskać maksymalnie sztywną oś. Wygląda na to, że rozwiązaniem w mojej sytuacji są zaciski DT Swiss RWS. Natomiast z tego, co udało mi się zorientować, tego typu zaciski nie są kompatybilne z każdą piastą dedykowaną pod QR i wydaje się, że ten konkretny model Fulcrumów nie jest "fabrycznie dostosowany" do takiego rozwiązania. I tu pojawia się moje pytanie: czy mimo braku dostarczonych adapterów (zakładam, że dane w zestawie przejściówki "na 9x100 i na 10x135" są przeznaczone do zacisku QR o średnicy 5 mm) mogę jakoś przerobić te koła, by uzyskać sztywniejszą oś? Udało mi się znaleźć adapter umożliwiający przejście z systemu 15x100 na 9x100, więc możliwe, że przednie koło udałoby mi się "ogarnąć", choć nie jestem pewien, czy taki adapter pasuje do każdej piasty. Nie wiem natomiast, jak rozwiązać sprawę z tyłu. W tym wypadku jest możliwość przejścia na 10x135? Krótko mówiąc, chciałbym się dowiedzieć, jak (o ile to w ogóle możliwe) dostosować te koła do szybkozamykaczy o grubszej osi. Jeśli nie jest to możliwe, to jak mógłbym uzyskać większą sztywność niż w przypadku standardowego zacisku QR? Jedyne rozwiązanie to inne koła (ewentualnie składane na zamówienie)? Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi.
adios_1984 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Słabo to wygląda. Fulcrum nie chce pochwalić się jakie piasty stosuje w tych kołach, ale wygląda mi to na niespecjalnie przerabialne. Nie udało mi się wyszukać kapsli na necie. Kapsle muszą być dedykowane do konkretnej piasty. Przy moich piastach w przedniej wymienia się tylko kapsle, w tylnej kapsle i oś. Sam ostatnio przerabiałem ten temat, tyle, że ja mam koła na piastach Novateca, które są przezbrajalne na absolutnie każdy możliwy standard.
Fenthin Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 (edytowane) Najpierw kilka słów o samym pomyśle. Posiadam podobnie przerobione koła. Różnica względem zacisków na imbus jest, o ile w ogóle jakaś, marginalna. Lepsze samopoczucie i tyle. Jedyny plus, który zresztą był motywacją dla takiej przeróbki, to że tarcza ma mniejszą tendencję do zmiany swojej pozycji po zdjęciu i ponownym założeniu koła. Jeśli jednak bardzo chcesz w to iść, potrzebujesz kilku elementów: piasty przedniej 15x100 lub 12x100 i tylnej 12x135. Ewentualnie takich fabrycznie przystosowanych pod osie tego typu. Żadne inne się nie nadadzą. Te koła od Fulcrum odpadają z uwagi na tylną piastę. Na przód trzeba zastosować redukcję - przy osi 15mm może być taka, jak podałeś, do osi 12mm nie spotkałem się, trzebaby wytoczyć. U siebie mam wykonane w stylu oryginalnych end capów: https://i.ytimg.com/vi/JS2Clw9DYwU/maxresdefault.jpg Na tył jest albo taka redukcja: http://allegro.pl/os-piasty-reverse-redukcja-z-12mm-na-10m-alu-os125-i6914798450.html albo też toczenie. Edytowane 23 Kwietnia 2018 przez Fenthin
Gość Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 @Fenthin, jeśli chodzi o tylną piastę, to prawdopodobnie jest ona dostosowana do 12x135. Niektóre strony podają, że w komplecie jest zestaw umożliwiający przerobienie tylnego koła na standard 12x135. W takiej sytuacji - jak rozumiem - jest jakaś szansa, że i z przodu, i z tyłu mógłbym użyć szerszych osi. Jedyne, o co musiałbym zadbać, to o odpowiednie redukcje. Dobrze to rozumiem? A jeśli chodzi o redukcje. Sytuacja wygląda więc tak, że z przodu domyślnie jest 12x100, ale można przerobić to na 15x100. Z tyłu domyślnie jest 12x142, ale można przerobić na 12x135. W takim układzie powinienem się martwić tym, że redukcje (choćby podlinkowana przeze mnie na przód i podlinkowana przez Ciebie na tył) mogą jakoś nie pasować? Czy jednak wszystko powinno być okej i jest mała szansa, że coś nie zagra?
Fenthin Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Jeśli tył da się przerobić na 12x135, jesteś w domu. Z przodu nie ma problemu.
GrochowaMTB Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 18 godzin temu, Fenthin napisał: Najpierw kilka słów o samym pomyśle. Posiadam podobnie przerobione koła. Różnica względem zacisków na imbus jest, o ile w ogóle jakaś, marginalna. Lepsze samopoczucie i tyle. Jedyny plus, który zresztą był motywacją dla takiej przeróbki, to że tarcza ma mniejszą tendencję do zmiany swojej pozycji po zdjęciu i ponownym założeniu koła. Jeśli jednak bardzo chcesz w to iść, potrzebujesz kilku elementów: piasty przedniej 15x100 lub 12x100 i tylnej 12x135. Ewentualnie takich fabrycznie przystosowanych pod osie tego typu. Żadne inne się nie nadadzą. Te koła od Fulcrum odpadają z uwagi na tylną piastę. Na przód trzeba zastosować redukcję - przy osi 15mm może być taka, jak podałeś, do osi 12mm nie spotkałem się, trzebaby wytoczyć. U siebie mam wykonane w stylu oryginalnych end capów: https://i.ytimg.com/vi/JS2Clw9DYwU/maxresdefault.jpg Na tył jest albo taka redukcja: http://allegro.pl/os-piasty-reverse-redukcja-z-12mm-na-10m-alu-os125-i6914798450.html albo też toczenie. Jeśli mówisz, że tarcza ma mniejszą tendencję do ocierania po ponownym montażu koła to już jest to dowód na spora jednak poprawę. Wiele osób mówi, że zauważa na plus taki zabieg i że absolutnie warto.
Fenthin Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Nie. Jest to jedynie dowód na to, że oś przelotowa lepiej leży w hakach. Co nie jest dziwne.
adios_1984 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Na swoim przykładzie powiem, że efekt zmiany z QR 5mm na oś 10mm dał niepodważalny efekt w postaci braku ocierania tarczy o klocki przy wchodzeniu w zakręty, oraz brak odkształceń tarczy po mocnym hamowaniu. Dla mnie jest to wystarczający powód, na zrobienie takiej samej operacji przy przednim kole. Odczucia mogą być subiektywne, ale dźwięk albo jest, albo go nie ma.
eathan Opublikowano 4 Lipca 2018 Opublikowano 4 Lipca 2018 Podłączę się do tematu i nieśmiało zapytam czy patent DT RWS wsadzę do piast Shimano Deore HB-M615? Jeżeli tak to czy ktoś z forumowiczów doradzi co dokładnie powinienem dokupić...
stanislaw.kozuchowicz Opublikowano 4 Lipca 2018 Opublikowano 4 Lipca 2018 (edytowane) @eathan Jeżeli się nie mylę to piasty Shimano Deore HB-M615 są dostępne tylko w wersji pod szybozamykacz (9x100/9x135). Zgodnie z tym co napisał @Fenthin musisz mieć oś 15 mm lub 12 mm, więc wygląda na to, że nie da rady W dniu 23.04.2018 o 21:41, Fenthin napisał: Jeśli jednak bardzo chcesz w to iść, potrzebujesz kilku elementów: piasty przedniej 15x100 lub 12x100 i tylnej 12x135. Ewentualnie takich fabrycznie przystosowanych pod osie tego typu. Żadne inne się nie nadadzą. Edytowane 4 Lipca 2018 przez stanislaw.kozuchowicz
badz3r Opublikowano 24 Maja 2020 Opublikowano 24 Maja 2020 Hej , odkopie trochę temat. Znalazłem na necie takie adaptery na tył https://www.olx.pl/oferta/adapter-piasty-12mm-x-142mm-na-szybkozmykacz-qr5mm-tyl-CID767-IDqa6wl.html#a0e8475575 ciekaw jestem czy będą ok.
Motke Opublikowano 25 Maja 2020 Opublikowano 25 Maja 2020 6 godzin temu, badz3r napisał: Znalazłem na necie takie adaptery na tył https://www.olx.pl/oferta/adapter-piasty-12mm-x-142mm-na-szybkozmykacz-qr5mm-tyl-CID767-IDqa6wl.html#a0e8475575 ciekaw jestem czy będą ok. OK, ale do czego? Jeśli ma faktycznie 142 mm to jest to bez sensu. Taki adapter ma sens dla długości 135 lub 141 mm.
Kruk Opublikowano 25 Maja 2020 Opublikowano 25 Maja 2020 Taki adapter niż nie zrobi prócz tego że otrzymasz piastę 142x9QR Aby zrobić 135x9QR z piasty 142x12mm potrzebna jest wymiana: endcapów (np. DT) os (np. Novatec) lub jednego i drugiego.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się