Skocz do zawartości

Predkosc a szerokosc opony


Dariuszcz12

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

1. Czy odczuje znaczacą roznice w sredniej predkosci ( o ile km/h?) pomiedzy opona szosowa slick o szerokosci 30c a 35c?

2. O ile km/h wzrosnie srednia predkosc zamieniajac opone mtb schwalbe rapid rob o wymiarach 29calix2,25 cali (622×57) na szosowa slick 700x30c lub 35c?

Edytowane przez Dariuszcz12
Odnośnik do komentarza

1. Różnica będzie niewielka. To co zyskasz w przypadku cieńszej opony stracisz w zakrętach na przyczepności
2. Sporo. Obwód jest tylko parę cm mniejszy ale węższa opona z minimalnym biernikiem w napompowana do wyższych ciśnień może dać nawet +7-8km/h.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

1. Info jaka szerokość opony będzie współgrała z daną obręczą można znaleźć na stronie producenta (zarówno opony jak i obręczy). Dla 19mm jest to przynajmniej 28mm. U siebie stosuję opony 28x1.25" (jak by nie patrzeć 32mm)

2. Przyczepność. Jest to odczuwalne w szczególności przy mokrej nawierzchni. Miękka mieszanka jest mniej odporna na ścieranie więc stosuje się ją na bokach bieżnika (więc używana jest tylko w zakrętach - tam  gdzie zwiększona  przyczepność jest wymagana). Na środku stosowana jest twardsza mieszanka, która z kolei jest bardziej odporna na ścieranie.

Odnośnik do komentarza

Wiem ze na obrecz 19mm mozna zalozyc opone 28mm. Tak wynika tez z tabel. Tylko ze uzylem celowo slowa ze nie tylko najwezsza a i BEZPIECZNA. dlatego pytam o taka szerokosc co mowiac po chlopsku bedzie miala rece i nogi i nie bedzie skrajnie za waska.

 

Odnosnie bieznika: z miekim czy z twardym bieznikiem po bokach bedzie lepsza przyczepnosc w zakretach?

Odnośnik do komentarza

Shwalbe One Tubless 25c : 12,5 wat

Shwalbe One V guard 25c: 12,8 wat

Opory toczenia przy ciśnieniu 6,9 bara.  Także raczej różnica minimalna. Więcej niż to czy jest to opona z dętką czy nie na opory toczenia będzie miała mieszanka gumy i samo wykonanie opony.

Należy też zapamiętać, że grubsza opona=cięższa opona. Ciężar zaś znajduje się w najgorszym miejscu, na samym skraju koła znacznie zwiększając masę rotującą. Powoduje to gorsze przyspieszenie i trudniejsze podjazdy.

Odnośnik do komentarza

To czy z dętką czy bez też będzie miało znaczenie. Opona bez dętki przybiera swój własny kształt a nie dętki. Może przy slick'ach tego nie widać ale w przypadku terenowych opon, które mogą mieć nieco kwadratowy profil jest to odczuwalne.

Odnośnik do komentarza

No raczej to dętka przybiera kształt opony a nie odwrotnie...chociaż faktycznie może bardziej zaokranglać oponę.Pozostaje jednak nadal tarcie dętka-opona wynikające z różnicy materiałowej a co za tym idzie innych odkształceń. Jak widać przy szosowych schwalbiakach zysk jest 0,3 wata na oponę. Przy oponach xc będzie pewnie nieco więcej.

Na Racing Ralphach wychodzi prawie 2 waty różnicy, czyli sporo więcej.

Edytowane przez Nemrod
Odnośnik do komentarza
Dnia 23.03.2018 o 11:14, Nemrod napisał:

Shwalbe One Tubless 25c : 12,5 wat

Shwalbe One V guard 25c: 12,8 wat

Opory toczenia przy ciśnieniu 6,9 bara.  Także raczej różnica minimalna. Więcej niż to czy jest to opona z dętką czy nie na opory toczenia będzie miała mieszanka gumy i samo wykonanie opony.

Należy też zapamiętać, że grubsza opona=cięższa opona. Ciężar zaś znajduje się w najgorszym miejscu, na samym skraju koła znacznie zwiększając masę rotującą. Powoduje to gorsze przyspieszenie i trudniejsze podjazdy.

Przecież masa rotująca to jest ogromny mit powtarzany na forach: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mit_masy_rotowanej.html

Odnośnik do komentarza

Jaka bedzie (czy bedzie znaczaca) roznica w predkosci pomiedzy opona zwijana a jej drucianym odpowiednikiem? Czy ta roznica w predkosci jest warta doplaty do opony zwijanej?

Dnia 23.03.2018 o 11:12, zibi_j1 napisał:

@Dariuszcz12 Pooglądaj opony Schwalbe Kojak ;) Sam jestem ciekawy ile szybciej na takich slickach by mi się jeździło...

Bardzo ciekawe opony.😉

Jakie polecacie opony ktore beda szybkie na asfalcie oraz dobrze radzace sobie w terenie? Wymiary mojej obreczy to 622×19c, rower mtb.

Edytowane przez Dariuszcz12
Odnośnik do komentarza
Dnia 22.03.2018 o 22:24, Dariuszcz12 napisał:

Witam

1. Czy odczuje znaczacą roznice w sredniej predkosci ( o ile km/h?) pomiedzy opona szosowa slick o szerokosci 30c a 35c?

2. O ile km/h wzrosnie srednia predkosc zamieniajac opone mtb schwalbe rapid rob o wymiarach 29calix2,25 cali (622×57) na szosowa slick 700x30c lub 35c?

1. Zależy o co pytasz, ale różnicy w samej prędkości sam z siebie bez odczujesz. Opona szersza jest też wyższa, więc za jednym obrotem pokonuje trochę większy dystans, ale relacja wysokość/szerokość zależy od producenta. Na bikecalc.com różnica 5mm da 0,44km/h różnicy (kadencja 90, prędkość 30,1 i 30,5 km/h). Natomiast nie jest to "darmowa" prędkość, jej osiągnięcie będzie kosztować więcej wysiłku. Po za tym szersza opona (przy takim samym ciśnieniu) będzie generalnie generować mniejszy opór toczenia, ale większy aerodynamiczny - co przeważy, nie wiem.

2. Patrząc na wygląd i cenę Rapid Roba nie spodziewałbym się szczególnie małego oporu, nawet jak na oponę MTB. Nie ma jej na bicyclerollingresistance.com, opony z dołu tabeli (najwolniejsze) mają od 33 do 38 Watów przy 35 PSI. Opony stricte szosowych 35 C chyba nie istnieją bo i tak nie weszłyby do szosówek, ale np. popularna Schwalbe Marathon ma 21.3W przy 60 PSI (w obu przypadkach ciśnienie powiedzmy zdroworozsądkowe, ale ty możesz chcieć jeździć na mniej lub bardziej nabitych). Powiedzmy, że daje to 15 watów różnicy na oponę, czyli 30 na rower, plus nieznany bonus aerodynamiczny. Ile to jest 30 watów przy 30km/h możesz mniej więcej obczaić tu:


https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html


(ciekawostka: wspominany Kojak wcale nie jest super lekko toczącą się opona, nawet w swojej kategorii)

Odnośnik do komentarza

Szersza opona wcale nie ma mniejszych oporów toczenia, gdyby tak było to w peletonie wszyscy jeździliby na 2 calowych kapciach. Generalnie im węższa opona opona tym mniejsze opory na asfalcie ale w terenie już nie. Tutaj potrzebny jest kompromis, żeby opona nie zapadała się w luźnej nawierzchni. Nie wiem kto powtarza takie bzdury,że szersza opona to mniejsze opory toczenia...

Odnośnik do komentarza

Przeczytajcie, co linkowałem, bo powtarzacie mity. Zbadano i wiadomo, że bardzo cienkie opony nie są efektywne poza gładką nawierzchnią np. torową. Wszędzie indziej generują straty sił przez brak amortyzacji, a ich powierzchnia styku z podłożem wcale nie jest mniejsza niż nieco grubszych. Nawet świeży asfalt nie jest wystarczająco płaski, aby miało sens zakładanie takiego sprzętu. To nie przypadek, że najnowsze szosy mają miejsce na opony nawet 32 mm, a bywa, że przychodzą z takimi z fabryki.

Jedyny powód, dla którego w zawodowym kolarstwie wciąż króluje 25 mm, to niskie opory powietrza. Peleton zasuwa grubo powyżej 30 km/h, gdzie to ma prawdziwe znaczenie.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza
17 minut temu, firefoks napisał:

Szersza opona wcale nie ma mniejszych oporów toczenia, gdyby tak było to w peletonie wszyscy jeździliby na 2 calowych kapciach. Generalnie im węższa opona opona tym mniejsze opory na asfalcie ale w terenie już nie. Tutaj potrzebny jest kompromis, żeby opona nie zapadała się w luźnej nawierzchni. Nie wiem kto powtarza takie bzdury,że szersza opona to mniejsze opory toczenia...

To jakie polecasz opony typu "kompromis" do roweru mtb 29 cali?

Odnośnik do komentarza

Gdybym musiał iść na taki kompromis to byłyby to Race King zwykły zwijany. Jest to opona na łatwy suchy teren i na asfalcie też niezłe się toczy. Nie wiem jak wygląda jej ścieralność na asfalcie bo osobiście uważam,że 29-er na asfalt to kiepski pomysł.

Odnośnik do komentarza
2 minuty temu, firefoks napisał:

Gdybym musiał iść na taki kompromis to byłyby to Race King zwykły zwijany. Jest to opona na łatwy suchy teren i na asfalcie też niezłe się toczy. Nie wiem jak wygląda jej ścieralność na asfalcie bo osobiście uważam,że 29-er na asfalt to kiepski pomysł.

Ok.dlaczego zwijane a nie drut? 

Oraz

2,0 czy 2,2?

Edytowane przez Dariuszcz12
Odnośnik do komentarza

Bo szersza opona ma mniejsze opory toczenia...przy takim samym ciśnieniu. W praktyce wygląda to tak, że przy nominalnych ciśnieniach nadal węższe opony mają niższe opory zarówno toczenia (ale różnica nie jest duża) jak i aerodynamiczne. Szersze zakłada się dla poprawy komfortu. 

Odnośnik do komentarza

Dużo zyskam na asfalcie, zmieniając SBE8Pro 29x1.9 (48-622) na slicki, np. Contact 28x1.36 (37-622)?

SBE można napompować do 60 psi (4.2 bar) i całkiem dobrze się toczą po asfalcie, ale niegładki bieżnik jakieś opory pewnie i tak generuje.

Trasa 50% płaska, kawałek pod górę i szybki zjazd.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...