Dariuszcz12 Opublikowano 22 Marca 2018 Opublikowano 22 Marca 2018 (edytowane) Witam 1. Czy odczuje znaczacą roznice w sredniej predkosci ( o ile km/h?) pomiedzy opona szosowa slick o szerokosci 30c a 35c? 2. O ile km/h wzrosnie srednia predkosc zamieniajac opone mtb schwalbe rapid rob o wymiarach 29calix2,25 cali (622×57) na szosowa slick 700x30c lub 35c? Edytowane 22 Marca 2018 przez Dariuszcz12
Red Opublikowano 22 Marca 2018 Opublikowano 22 Marca 2018 1. Różnica będzie niewielka. To co zyskasz w przypadku cieńszej opony stracisz w zakrętach na przyczepności 2. Sporo. Obwód jest tylko parę cm mniejszy ale węższa opona z minimalnym biernikiem w napompowana do wyższych ciśnień może dać nawet +7-8km/h. 1
Dariuszcz12 Opublikowano 23 Marca 2018 Autor Opublikowano 23 Marca 2018 1.Jaką mozna by zalozyc najwezsza i zarazem bezpieczna szerokosc opony szosowej typu slick na obrecz 19mm? 2. Co daje miekki a co twardy bieznik po bokach opony?
Red Opublikowano 23 Marca 2018 Opublikowano 23 Marca 2018 1. Info jaka szerokość opony będzie współgrała z daną obręczą można znaleźć na stronie producenta (zarówno opony jak i obręczy). Dla 19mm jest to przynajmniej 28mm. U siebie stosuję opony 28x1.25" (jak by nie patrzeć 32mm) 2. Przyczepność. Jest to odczuwalne w szczególności przy mokrej nawierzchni. Miękka mieszanka jest mniej odporna na ścieranie więc stosuje się ją na bokach bieżnika (więc używana jest tylko w zakrętach - tam gdzie zwiększona przyczepność jest wymagana). Na środku stosowana jest twardsza mieszanka, która z kolei jest bardziej odporna na ścieranie.
Dariuszcz12 Opublikowano 23 Marca 2018 Autor Opublikowano 23 Marca 2018 Wiem ze na obrecz 19mm mozna zalozyc opone 28mm. Tak wynika tez z tabel. Tylko ze uzylem celowo slowa ze nie tylko najwezsza a i BEZPIECZNA. dlatego pytam o taka szerokosc co mowiac po chlopsku bedzie miala rece i nogi i nie bedzie skrajnie za waska. Odnosnie bieznika: z miekim czy z twardym bieznikiem po bokach bedzie lepsza przyczepnosc w zakretach?
Andrzej Sawicki Opublikowano 23 Marca 2018 Opublikowano 23 Marca 2018 Cienka opona nie da komfortu na nierównym asfalcie czy chodniku. Im dalej jedziesz, tym bardziej to czuć. Szczególnie poniżej 30 km/h (czytaj: jeśli się nie ścigasz) cienka opona nie będzie istotnie szybsza nawet na równej nawierzchni. Niezależnie od reszty system bezdętkowy obniża opory toczenia o kilka watów.
Gość Opublikowano 23 Marca 2018 Opublikowano 23 Marca 2018 @Dariuszcz12 Pooglądaj opony Schwalbe Kojak Sam jestem ciekawy ile szybciej na takich slickach by mi się jeździło...
Nemrod Opublikowano 23 Marca 2018 Opublikowano 23 Marca 2018 Shwalbe One Tubless 25c : 12,5 wat Shwalbe One V guard 25c: 12,8 wat Opory toczenia przy ciśnieniu 6,9 bara. Także raczej różnica minimalna. Więcej niż to czy jest to opona z dętką czy nie na opory toczenia będzie miała mieszanka gumy i samo wykonanie opony. Należy też zapamiętać, że grubsza opona=cięższa opona. Ciężar zaś znajduje się w najgorszym miejscu, na samym skraju koła znacznie zwiększając masę rotującą. Powoduje to gorsze przyspieszenie i trudniejsze podjazdy.
Red Opublikowano 24 Marca 2018 Opublikowano 24 Marca 2018 To czy z dętką czy bez też będzie miało znaczenie. Opona bez dętki przybiera swój własny kształt a nie dętki. Może przy slick'ach tego nie widać ale w przypadku terenowych opon, które mogą mieć nieco kwadratowy profil jest to odczuwalne.
Nemrod Opublikowano 24 Marca 2018 Opublikowano 24 Marca 2018 (edytowane) No raczej to dętka przybiera kształt opony a nie odwrotnie...chociaż faktycznie może bardziej zaokranglać oponę.Pozostaje jednak nadal tarcie dętka-opona wynikające z różnicy materiałowej a co za tym idzie innych odkształceń. Jak widać przy szosowych schwalbiakach zysk jest 0,3 wata na oponę. Przy oponach xc będzie pewnie nieco więcej. Na Racing Ralphach wychodzi prawie 2 waty różnicy, czyli sporo więcej. Edytowane 24 Marca 2018 przez Nemrod
Atlantis Opublikowano 24 Marca 2018 Opublikowano 24 Marca 2018 Dnia 23.03.2018 o 11:14, Nemrod napisał: Shwalbe One Tubless 25c : 12,5 wat Shwalbe One V guard 25c: 12,8 wat Opory toczenia przy ciśnieniu 6,9 bara. Także raczej różnica minimalna. Więcej niż to czy jest to opona z dętką czy nie na opory toczenia będzie miała mieszanka gumy i samo wykonanie opony. Należy też zapamiętać, że grubsza opona=cięższa opona. Ciężar zaś znajduje się w najgorszym miejscu, na samym skraju koła znacznie zwiększając masę rotującą. Powoduje to gorsze przyspieszenie i trudniejsze podjazdy. Przecież masa rotująca to jest ogromny mit powtarzany na forach: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Mit_masy_rotowanej.html
Dariuszcz12 Opublikowano 27 Marca 2018 Autor Opublikowano 27 Marca 2018 (edytowane) Jaka bedzie (czy bedzie znaczaca) roznica w predkosci pomiedzy opona zwijana a jej drucianym odpowiednikiem? Czy ta roznica w predkosci jest warta doplaty do opony zwijanej? Dnia 23.03.2018 o 11:12, zibi_j1 napisał: @Dariuszcz12 Pooglądaj opony Schwalbe Kojak Sam jestem ciekawy ile szybciej na takich slickach by mi się jeździło... Bardzo ciekawe opony.😉 Jakie polecacie opony ktore beda szybkie na asfalcie oraz dobrze radzace sobie w terenie? Wymiary mojej obreczy to 622×19c, rower mtb. Edytowane 27 Marca 2018 przez Dariuszcz12
em c Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Dnia 22.03.2018 o 22:24, Dariuszcz12 napisał: Witam 1. Czy odczuje znaczacą roznice w sredniej predkosci ( o ile km/h?) pomiedzy opona szosowa slick o szerokosci 30c a 35c? 2. O ile km/h wzrosnie srednia predkosc zamieniajac opone mtb schwalbe rapid rob o wymiarach 29calix2,25 cali (622×57) na szosowa slick 700x30c lub 35c? 1. Zależy o co pytasz, ale różnicy w samej prędkości sam z siebie bez odczujesz. Opona szersza jest też wyższa, więc za jednym obrotem pokonuje trochę większy dystans, ale relacja wysokość/szerokość zależy od producenta. Na bikecalc.com różnica 5mm da 0,44km/h różnicy (kadencja 90, prędkość 30,1 i 30,5 km/h). Natomiast nie jest to "darmowa" prędkość, jej osiągnięcie będzie kosztować więcej wysiłku. Po za tym szersza opona (przy takim samym ciśnieniu) będzie generalnie generować mniejszy opór toczenia, ale większy aerodynamiczny - co przeważy, nie wiem. 2. Patrząc na wygląd i cenę Rapid Roba nie spodziewałbym się szczególnie małego oporu, nawet jak na oponę MTB. Nie ma jej na bicyclerollingresistance.com, opony z dołu tabeli (najwolniejsze) mają od 33 do 38 Watów przy 35 PSI. Opony stricte szosowych 35 C chyba nie istnieją bo i tak nie weszłyby do szosówek, ale np. popularna Schwalbe Marathon ma 21.3W przy 60 PSI (w obu przypadkach ciśnienie powiedzmy zdroworozsądkowe, ale ty możesz chcieć jeździć na mniej lub bardziej nabitych). Powiedzmy, że daje to 15 watów różnicy na oponę, czyli 30 na rower, plus nieznany bonus aerodynamiczny. Ile to jest 30 watów przy 30km/h możesz mniej więcej obczaić tu:https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html (ciekawostka: wspominany Kojak wcale nie jest super lekko toczącą się opona, nawet w swojej kategorii)
firefoks Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Szersza opona wcale nie ma mniejszych oporów toczenia, gdyby tak było to w peletonie wszyscy jeździliby na 2 calowych kapciach. Generalnie im węższa opona opona tym mniejsze opory na asfalcie ale w terenie już nie. Tutaj potrzebny jest kompromis, żeby opona nie zapadała się w luźnej nawierzchni. Nie wiem kto powtarza takie bzdury,że szersza opona to mniejsze opory toczenia...
Andrzej Sawicki Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 (edytowane) Przeczytajcie, co linkowałem, bo powtarzacie mity. Zbadano i wiadomo, że bardzo cienkie opony nie są efektywne poza gładką nawierzchnią np. torową. Wszędzie indziej generują straty sił przez brak amortyzacji, a ich powierzchnia styku z podłożem wcale nie jest mniejsza niż nieco grubszych. Nawet świeży asfalt nie jest wystarczająco płaski, aby miało sens zakładanie takiego sprzętu. To nie przypadek, że najnowsze szosy mają miejsce na opony nawet 32 mm, a bywa, że przychodzą z takimi z fabryki. Jedyny powód, dla którego w zawodowym kolarstwie wciąż króluje 25 mm, to niskie opory powietrza. Peleton zasuwa grubo powyżej 30 km/h, gdzie to ma prawdziwe znaczenie. Edytowane 1 Kwietnia 2018 przez Andrzej Sawicki 2
Dariuszcz12 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Autor Opublikowano 1 Kwietnia 2018 17 minut temu, firefoks napisał: Szersza opona wcale nie ma mniejszych oporów toczenia, gdyby tak było to w peletonie wszyscy jeździliby na 2 calowych kapciach. Generalnie im węższa opona opona tym mniejsze opory na asfalcie ale w terenie już nie. Tutaj potrzebny jest kompromis, żeby opona nie zapadała się w luźnej nawierzchni. Nie wiem kto powtarza takie bzdury,że szersza opona to mniejsze opory toczenia... To jakie polecasz opony typu "kompromis" do roweru mtb 29 cali?
firefoks Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Gdybym musiał iść na taki kompromis to byłyby to Race King zwykły zwijany. Jest to opona na łatwy suchy teren i na asfalcie też niezłe się toczy. Nie wiem jak wygląda jej ścieralność na asfalcie bo osobiście uważam,że 29-er na asfalt to kiepski pomysł.
em c Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 (edytowane) 42 minuty temu, firefoks napisał: Nie wiem kto powtarza takie bzdury,że szersza opona to mniejsze opory toczenia... Fizyka Edytowane 1 Kwietnia 2018 przez em c
Dariuszcz12 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Autor Opublikowano 1 Kwietnia 2018 (edytowane) 2 minuty temu, firefoks napisał: Gdybym musiał iść na taki kompromis to byłyby to Race King zwykły zwijany. Jest to opona na łatwy suchy teren i na asfalcie też niezłe się toczy. Nie wiem jak wygląda jej ścieralność na asfalcie bo osobiście uważam,że 29-er na asfalt to kiepski pomysł. Ok.dlaczego zwijane a nie drut? Oraz 2,0 czy 2,2? Edytowane 1 Kwietnia 2018 przez Dariuszcz12
Nemrod Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Opublikowano 1 Kwietnia 2018 Bo szersza opona ma mniejsze opory toczenia...przy takim samym ciśnieniu. W praktyce wygląda to tak, że przy nominalnych ciśnieniach nadal węższe opony mają niższe opory zarówno toczenia (ale różnica nie jest duża) jak i aerodynamiczne. Szersze zakłada się dla poprawy komfortu.
firefoks Opublikowano 2 Kwietnia 2018 Opublikowano 2 Kwietnia 2018 Mam 2 calowe Kojaki i opony 23 mm w szosówce. Jakoś na tych 23 mm jeździ mi się tak jakby lżej i chyba nie chodzi tylko o opór powietrza...
Dariuszcz12 Opublikowano 3 Kwietnia 2018 Autor Opublikowano 3 Kwietnia 2018 Dziekuje wszystkim za pomoc w tym poscie i w tym zamknietym.pozdrawiam.
manfrednt Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Pany dętka 700x23c jako zapas na dojechanie do opony 700x30 nada się czy za mała.
Korposzczur Opublikowano 7 Września 2020 Opublikowano 7 Września 2020 Dużo zyskam na asfalcie, zmieniając SBE8Pro 29x1.9 (48-622) na slicki, np. Contact 28x1.36 (37-622)? SBE można napompować do 60 psi (4.2 bar) i całkiem dobrze się toczą po asfalcie, ale niegładki bieżnik jakieś opory pewnie i tak generuje. Trasa 50% płaska, kawałek pod górę i szybki zjazd.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się