Puncu Napisano 17 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 17 Marzec 2018 Cześć Przy okazji serwisu swojego amortyzatora postanowiłem robić zdjęcia i opisać pokrótce serwis Opisywany prze mnie amortyzator to Marzocchi 888 RC produkowany w latach 2004-2005. Do serwisu będziemy potrzebować: Klucz nasadowy 26mm Klucz nasadowy 15mm Klucz płaski 10mm Smar bez-litowy np. Bike Grease 2000 400ml oleju np. Castrol Fork Oil 5w W pierwszej kolejności pozbywamy się górnej półki, żeby nam nie przeszkadzała. Następnie zdejmujemy odbojniki. Po prostu je zsuwamy. Gdy już nic nam nie przeszkadza możemy zabrać się za odkręcanie korków/pokręteł regulacji. Do tej czynności używamy klucza nasadowego 26mm. Istotne jest by chociaż jedna półka trzymała górną goleń, tak by nie obracała nam się w rękach. By wydobyć tłumiki z górnych lag należy ścisnąć amortyzator. Delikatnie i z wyczuciem, mogą tam znajdować się śladowe ilości oleju, a nie chcemy malować sufitu Można im troche pomóc ciągnąc za regulacje. Gdy już tłumiki mamy na wierzchu możemy przystąpić do wstępnego rozkręcania tłumików. Do tej czynności przyda nam się klucz nasadowy 26mm oraz klucz płaski 10mm. Nasadkę zakładamy na korek, a płaską 10ke wsuwamy w nakrętkę pod spodem. Służy ona do kontrowania. Chwytamy kluczem i nasadką w ręku odkręcamy. Możemy teraz pozbyć się starego przepracowanego oleju. Najlepiej użyć do tego jakiejś miedniczki. Możemy teraz pozbyć się dolnej półki, będzie nam tylko przeszkadzać. Odwracamy amortyzator osią do góry i kluczem nasadowym 15mm odkręcamy nakrętki trzymające tłumiki (UWAGA! Jeżeli nie będziemy ich trzymać wypadną dołem). Teraz zajmiemy się rozbieraniem tłumików na części pierwsze. Na zdjęciach pokaże tylko jeden, ale ich konstrukcja jest bliźniacza także każdy powinien sobie poradzić. Tłumik kompresji to ten z czarną nakładką nad sprężyną Tłumik chwytamy w dłonie, kładziemy na czymś twardym i ściskamy sprężynę do momentu gdy pojawią się nam trzy nacięcia. Jest to regulacja naprężenia wstępnego sprężyny. Na jednym z tych nacięć znajduje się seger, a raczej malutki drucik. Należy go zdjąć. Następnie zdejmujemy górną podporę sprężyny. Może schodzić ciężko bo ma uszczelkę w środku a cały tłumik jest tłusty od oleju. Gdy już się z tym uporaliśmy, dalej pójdzie łatwo Zdejmujemy sprężynę oraz tzw. wiaderko, dziurawe wiaderko jest to dolna podpora sprężyny. Na koniec istotne jest by wyjąć iglicę. Jeżeli nie chce wyjść bez oporów to trzeba ją wykręcić. Ma bardzo drobny gwint na samej górze przy korku. Jest to istotne bo zbiera się tam mnóstwo przepracowanego oleju. No to mamy z głowy Składa się je identycznie w odwrotnej kolejności: Iglica Wiaderko Sprężyna Podpora sprężyny Seger Teraz bez oporów możemy wyjąć górne golenie, umyć je i zabrać się za dół. Należy wyczyścić środek goleni oraz uszczelki, jest to bardzo istotne. Jeżeli przyłożymy się do tego, nasz amortyzator będzie pracował bez problemu rok bez zaglądania do niego Czyścimy w środku dla płynnej pracy i z zewnątrz dla wyglądu Gdy już wszystko mamy czyste, do akcji wchodzi "paluch grzebaluch" Smarujemy wszystko dokładnie grubą warstwą. Uszczelkę kurzową, olejową i pomiędzy. Nadmiar który wpadnie do oleju i tak zostanie przemielony przez dziurawe jak durszlak tłumiki Smar nie może być na bazie litu, wchodzi w reakcję z magnezem z którego są zrobione golenie dolne. Możemy zacząć składać. Składamy górne golenie tak by nie podwinąć uszczelki. Nie zapomnijmy też o o-ringu, który określa nam SAG Montujemy tłumiki. W tym modelu tłumik kompresji jest po lewej, a powrotu/odbicia po prawej, a same korki są opisane. Ale głupio by było zmontować to na odwrót mimo że nie ma z tym najmniejszych problemów Po prostu wsuwamy je w golenie tak by trzpień z gwintem wyszedł dołem. Nakrętki którymi przykręcamy tłumiki od spodu należy posmarować gdyż znajduje się tam uszczelka. Zapewni nam to szczelność. Na tym etapie możemy zamontować dolną półkę. Przykręćmy teraz korki. Z literką "C" po lewej stronie a "R" po prawej Bardzo ważna uwaga! Kontrując korek z nakrętką robimy to bardzo delikatnie, to ma się tylko nie obrócić od wibracji. Bardzo łatwo uszkodzić gwint i tłumik! Przygotujmy sobie dwa razy po +/- 200ml oleju. Te tłumiki prawidłowo pracują w zakresie 190-220ml (testowane). Polecam miarkę kuchenną, przydaje się w domowym warsztacie. Gotową porcje 200ml wlewamy powoli do goleni amortyzatora, po ściance, po sprężynie. Tak aby olej dostał się do środka a nie na zewnątrz Drugie 200ml wlewamy dokładnie tak samo do drugiej goleni. Olej wlany, teraz wyprostujmy amortyzator i skręćmy go. Pamiętajmy o odbojnikach Zakładamy górną półkę i cieszymy się prawidłowo wykonanym serwisem Na koniec dodam, że tłumiki na samym początku mogą nie reagować, to przez brak oleju. Po kilku, kilkunastu ugięciach zassą olej i będą pracowały tak jak powinny I to już koniec. Zasłużyłem na herbatkę 2 Odnośnik do komentarza
Zalas Napisano 18 Marzec 2018 Udostępnij Napisano 18 Marzec 2018 3 godziny temu, Puncu napisał: Na tym etapie możemy zamontować dolną półkę. Przykręćmy teraz korki. Z literką "C" po lewej stronie a "R" po prawej Bardzo ważna uwaga! Kontrując korek z nakrętką robimy to bardzo delikatnie, to ma się tylko nie obrócić od wibracji. Bardzo łatwo uszkodzić gwint i tłumik! Potwierdzam!. Ja ten gwint urypałem a ledwo co kluczem dotknąłem... Na szczęście @Puncu złota rączka pomógł go naprawić 3 godziny temu, Puncu napisał: I to już koniec. Zasłużyłem na herbatkę Zasłużyłeś Ja od siebie jeszcze dodam: Oś koła zostawić wkręconą/wsadzoną w amortyzator. Jest to usztywnienie dolnych lag i zabezpiecza przed pęknięciem boostera Odnośnik do komentarza
nowy... Napisano 23 Maj 2018 Udostępnij Napisano 23 Maj 2018 witam mam prawie ten sam amortyzator tylko w wersji R , czy jest możliwość ustawienia lub wymiany sprężyny gdy amortyzator pracuje za miękko i nie działa regulacja ?? Odnośnik do komentarza
Zalas Napisano 24 Maj 2018 Udostępnij Napisano 24 Maj 2018 W dniu 23.05.2018 o 19:46, nowy... napisał: witam mam prawie ten sam amortyzator tylko w wersji R , czy jest możliwość ustawienia lub wymiany sprężyny gdy amortyzator pracuje za miękko i nie działa regulacja ?? możliwość wymiany sprężyny na twardsze masz zawsze, tylko trzeba je znaleźć Jak tłumik padł to trzeba było by zajrzeć do środka czy w ogóle nadaje się do jakiejkolwiek regeneracji. Odnośnik do komentarza
nowy... Napisano 26 Maj 2018 Udostępnij Napisano 26 Maj 2018 W dniu 24.05.2018 o 20:44, Zalas napisał: możliwość wymiany sprężyny na twardsze masz zawsze, tylko trzeba je znaleźć Jak tłumik padł to trzeba było by zajrzeć do środka czy w ogóle nadaje się do jakiejkolwiek regeneracji. a gdzie mogę kupić takie sprężyny bo widziałem w sklepie ale powyżej 2010 roku pasuje ja mam model z 2004 roku tylko taki znajduje https://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/serwis-amortyzatorow/spezyny/prod/marzocchi-spring888 Odnośnik do komentarza
Puncu Napisano 26 Maj 2018 Autor Udostępnij Napisano 26 Maj 2018 Niestety tylko rynek wtórny i szukanie używek. Odnośnik do komentarza
Karolek30 Napisano 19 Sierpień 2019 Udostępnij Napisano 19 Sierpień 2019 Cześć a co w przypadku zerwane to gwintu na tłumiku ? Jest jakiś zestaw naprawczy czy inny patent by to naprawić? Czy rynek wtórny? Odnośnik do komentarza
LoveDH Napisano 27 Luty 2020 Udostępnij Napisano 27 Luty 2020 Co jeśli po złożeniu amortyzator przy wciskaniu tak jakby strzela? Odnośnik do komentarza
Czecho79 Napisano 15 Kwiecień 2020 Udostępnij Napisano 15 Kwiecień 2020 Witam czy ktos wie moze dlaczego cieknie olej z dolnego korka tam gdzie wystaje koncowka tlumika w marzocchi 888rc3evo ? Odnośnik do komentarza
Vvojtas Napisano 19 Kwiecień 2020 Udostępnij Napisano 19 Kwiecień 2020 nie wie ktoś może ile oleju wlać do amortyzatora marzocchi bomber 66 rc3? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się