Skocz do zawartości

Marzocchi 888 RC - Serwis - Poradnik/Tutorial


Puncu

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć :)

Przy okazji serwisu swojego amortyzatora postanowiłem robić zdjęcia i opisać pokrótce serwis :)

Opisywany prze mnie amortyzator to Marzocchi 888 RC produkowany w latach 2004-2005.

20180314_102832.thumb.jpg.ae8a0836e936ba61e89f90ea741ea459.jpg

 

Do serwisu będziemy potrzebować:

  • Klucz nasadowy 26mm
  • Klucz nasadowy 15mm
  • Klucz płaski 10mm
  • Smar bez-litowy np. Bike Grease 2000
  • 400ml oleju np. Castrol Fork Oil 5w

 

W pierwszej kolejności pozbywamy się górnej półki, żeby nam nie przeszkadzała.
IMG_1397.thumb.JPG.adb04c24b2f3d6c89e33ae5b2fd3dc9a.JPG

 

Następnie zdejmujemy odbojniki. Po prostu je zsuwamy.
IMG_1398.thumb.JPG.de0758a6a4733f0e060494be8c3fc8cb.JPGIMG_1399.thumb.JPG.bf7d7116f678b2a484dcc7fa606fc60a.JPG

 

Gdy już nic nam nie przeszkadza możemy zabrać się za odkręcanie korków/pokręteł regulacji. Do tej czynności używamy klucza nasadowego 26mm. Istotne jest by chociaż jedna półka trzymała górną goleń, tak by nie obracała nam się w rękach. 
IMG_1400.thumb.JPG.3470c0ac2f7e3da6515456c16fe29265.JPG

 

By wydobyć tłumiki z górnych lag należy ścisnąć amortyzator. Delikatnie i z wyczuciem, mogą tam znajdować się śladowe ilości oleju, a nie chcemy malować sufitu :) Można im troche pomóc ciągnąc za regulacje.
IMG_1401.thumb.JPG.0fd03531556edac8b512317e12796f8f.JPGIMG_1402.thumb.JPG.b4ad0387fe0263208338f1bdf3426eeb.JPGIMG_1403.thumb.JPG.bc69457373dd74475469c1f82331590f.JPG

 

Gdy już tłumiki mamy na wierzchu możemy przystąpić do wstępnego rozkręcania tłumików. Do tej czynności przyda nam się klucz nasadowy 26mm oraz klucz płaski 10mm.
IMG_1404.thumb.JPG.b0474d1c80a7fab0fa5d364064088ecf.JPG

 

Nasadkę zakładamy na korek, a płaską 10ke wsuwamy w nakrętkę pod spodem. Służy ona do kontrowania. Chwytamy kluczem i nasadką w ręku odkręcamy.
IMG_1405.thumb.JPG.bf084a614158adc9b9e7442fd3def8b9.JPGIMG_1406.thumb.JPG.a5fe19c15911a5d13fb7af9f9ac7f75f.JPGIMG_1407.thumb.JPG.eb16a43f48469d7b0ccfa499996d42bd.JPG

 

Możemy teraz pozbyć się starego przepracowanego oleju. Najlepiej użyć do tego jakiejś miedniczki. 
IMG_1410.thumb.JPG.2b863497063adac4b399ee090c701e17.JPG

 

Możemy teraz pozbyć się dolnej półki, będzie nam tylko przeszkadzać.
IMG_1413.thumb.JPG.0671d4ce57767d62224085108f2131e9.JPGIMG_1416.thumb.JPG.4041b2ba643381bd1b4e4a4cfd28a641.JPG

 

Odwracamy amortyzator osią do góry i kluczem nasadowym 15mm odkręcamy nakrętki trzymające tłumiki (UWAGA! Jeżeli nie będziemy ich trzymać wypadną dołem).
IMG_1417.thumb.JPG.789b37d0e72885030c072c11370b8fe8.JPGIMG_1418.thumb.JPG.c60d86139600bf59d97019d331b9c681.JPG

 

 

Teraz zajmiemy się rozbieraniem tłumików na części pierwsze. Na zdjęciach pokaże tylko jeden, ale ich konstrukcja jest bliźniacza także każdy powinien sobie poradzić. Tłumik kompresji to ten z czarną nakładką nad sprężyną ;)
 

 

Tłumik chwytamy w dłonie, kładziemy na czymś twardym i ściskamy sprężynę do momentu gdy pojawią się nam trzy nacięcia. Jest to regulacja naprężenia wstępnego sprężyny. Na jednym z tych nacięć znajduje się seger, a raczej malutki drucik. Należy go zdjąć.
IMG_1419.thumb.JPG.38472262980f7421a62428d4d6a4cecd.JPGIMG_1420.thumb.JPG.4289ab42fcdfc0c46d042fd0f8c95905.JPG

 

Następnie zdejmujemy górną podporę sprężyny. Może schodzić ciężko bo ma uszczelkę w środku a cały tłumik jest tłusty od oleju.
IMG_1421.thumb.JPG.8e1adfeb57072755149c82b3c4fca7f9.JPGIMG_1422.thumb.JPG.ee0e92a7248c276fd03402cde026772f.JPG

 

Gdy już się z tym uporaliśmy, dalej pójdzie łatwo :) Zdejmujemy sprężynę oraz tzw. wiaderko, dziurawe wiaderko :D jest to dolna podpora sprężyny.
IMG_1423.thumb.JPG.b6639de64261c9ea13cb09d2533c6da0.JPGIMG_1424.thumb.JPG.610e98ae504ad08e3e50be3a1f661d13.JPG

 

Na koniec istotne jest by wyjąć iglicę. Jeżeli nie chce wyjść bez oporów to trzeba ją wykręcić. Ma bardzo drobny gwint na samej górze przy korku. Jest to istotne bo zbiera się tam mnóstwo przepracowanego oleju.
IMG_1425.thumb.JPG.2804cf7bd8e7a5e1c3e6baee9ceb4cf8.JPGIMG_1426.thumb.JPG.a4f0b5b5d2a798b23d432a30afce6516.JPG

 

No to mamy z głowy :D Składa się je identycznie w odwrotnej kolejności:

  • Iglica
  • Wiaderko
  • Sprężyna
  • Podpora sprężyny
  • Seger

 

Teraz bez oporów możemy wyjąć górne golenie, umyć je i zabrać się za dół.
IMG_1427.thumb.JPG.1b84363486ae56715c3d4ba2acce9fe1.JPGIMG_1428.thumb.JPG.269984e5231655a61c37370639367829.JPG

 

Należy wyczyścić środek goleni oraz uszczelki,  jest to bardzo istotne. Jeżeli przyłożymy się do tego, nasz amortyzator będzie pracował bez problemu rok bez zaglądania do niego :)  Czyścimy w środku dla płynnej pracy i z zewnątrz dla wyglądu :D 
IMG_1430.thumb.JPG.89a7f0f3fb368a963dc000584c18f8df.JPGIMG_1431.thumb.JPG.4f77af2c018ae26b33b55c2f30dd1069.JPG

 

Gdy już wszystko mamy czyste, do akcji wchodzi "paluch grzebaluch" :D Smarujemy wszystko dokładnie grubą warstwą. Uszczelkę kurzową, olejową i pomiędzy. Nadmiar który wpadnie do oleju i tak zostanie przemielony przez dziurawe jak durszlak tłumiki :D Smar nie może być na bazie litu, wchodzi w reakcję z magnezem z którego są zrobione golenie dolne.
IMG_1432.thumb.JPG.a865bde6115ace9d5b55333005953089.JPGIMG_1433.thumb.JPG.d9ae34dfcb570df8dc72ff2905051e77.JPGIMG_1434.thumb.JPG.3f57037a03213473243b0d8fef088bf8.JPG

 

Możemy zacząć składać. Składamy górne golenie tak by nie podwinąć uszczelki. Nie zapomnijmy też o o-ringu, który określa nam SAG :) 
IMG_1435.thumb.JPG.6733b203c8c635769f252aa6ea6fcbc1.JPGIMG_1436.thumb.JPG.f0b3e941fdf091ff9ebdf6b4fc8a62e0.JPGIMG_1437.thumb.JPG.7e532176d46e91e9abb384bd13a75927.JPG

 

Montujemy tłumiki. W tym modelu tłumik kompresji jest po lewej, a powrotu/odbicia po prawej, a same korki są opisane. Ale głupio by było zmontować to na odwrót mimo że nie ma z tym najmniejszych problemów ;) 
Po prostu wsuwamy je w golenie tak by trzpień z gwintem wyszedł dołem.
IMG_1441.thumb.JPG.726a049d8feb5fcd4fecbba3ffd6ec99.JPG

 

Nakrętki którymi przykręcamy tłumiki od spodu należy posmarować gdyż znajduje się tam uszczelka. Zapewni nam to szczelność.
IMG_1442.thumb.JPG.6dc83d8cdf4124da6922b633caf74901.JPGIMG_1445.thumb.JPG.b0ba0bf839c4530e7343c8ecc1b867ff.JPG

 

Na tym etapie możemy zamontować dolną półkę. Przykręćmy teraz korki. Z literką "C" po lewej stronie a "R" po prawej :) 
Bardzo ważna uwaga! Kontrując korek z nakrętką robimy to bardzo delikatnie, to ma się tylko nie obrócić od wibracji. Bardzo łatwo uszkodzić gwint i tłumik!
IMG_1446.thumb.JPG.5a30c5588afd950fb2d97e74ddc03caf.JPG

 

Przygotujmy sobie dwa razy po +/- 200ml oleju. Te tłumiki prawidłowo pracują w zakresie 190-220ml :) (testowane). Polecam miarkę kuchenną, przydaje się w domowym warsztacie.
IMG_1448.thumb.JPG.871ec8ca6a096606cbf009a921c3afe5.JPG

 

Gotową porcje 200ml wlewamy powoli do goleni amortyzatora, po ściance, po sprężynie. Tak aby olej dostał się do środka a nie na zewnątrz :D Drugie 200ml wlewamy dokładnie tak samo do drugiej goleni.
IMG_1450.thumb.JPG.72ea7a01135b7106751981cd2e2efcdc.JPG

 

Olej wlany, teraz wyprostujmy amortyzator i skręćmy go. Pamiętajmy o odbojnikach ;) 
IMG_1454.thumb.JPG.d97fac16b94759df4a32637e9d79b2f5.JPGIMG_1455.thumb.JPG.89f34a0aec98eb6aa304272680174e72.JPG

 

Zakładamy górną półkę i cieszymy się prawidłowo wykonanym serwisem :D 
IMG_1458.thumb.JPG.de3b65f4b18dde1561a1a52d36ae3a59.JPG

 

 

Na koniec dodam, że tłumiki na samym początku mogą nie reagować, to przez brak oleju. Po kilku, kilkunastu ugięciach zassą olej i będą pracowały tak jak powinny :)

I to już koniec. Zasłużyłem na herbatkę B|

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, Puncu napisał:

Na tym etapie możemy zamontować dolną półkę. Przykręćmy teraz korki. Z literką "C" po lewej stronie a "R" po prawej :) 
Bardzo ważna uwaga! Kontrując korek z nakrętką robimy to bardzo delikatnie, to ma się tylko nie obrócić od wibracji. Bardzo łatwo uszkodzić gwint i tłumik!

Potwierdzam!. Ja ten gwint urypałem a ledwo co kluczem dotknąłem... Na szczęście @Puncu złota rączka pomógł go naprawić ;) 

 

 

3 godziny temu, Puncu napisał:

I to już koniec. Zasłużyłem na herbatkę B|

Zasłużyłeś :P 


Ja od siebie jeszcze dodam: Oś koła zostawić wkręconą/wsadzoną w amortyzator. Jest to usztywnienie dolnych lag i zabezpiecza przed pęknięciem boostera :) 

Odnośnik do komentarza

witam mam prawie ten sam amortyzator tylko w wersji R , czy jest możliwość ustawienia lub wymiany sprężyny gdy amortyzator pracuje za miękko i nie działa regulacja ??

Odnośnik do komentarza
W dniu 23.05.2018 o 19:46, nowy... napisał:

witam mam prawie ten sam amortyzator tylko w wersji R , czy jest możliwość ustawienia lub wymiany sprężyny gdy amortyzator pracuje za miękko i nie działa regulacja ??

możliwość wymiany sprężyny na twardsze masz zawsze, tylko trzeba je znaleźć ;) Jak tłumik padł to trzeba było by zajrzeć do środka czy w ogóle nadaje się do jakiejkolwiek regeneracji. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 24.05.2018 o 20:44, Zalas napisał:

możliwość wymiany sprężyny na twardsze masz zawsze, tylko trzeba je znaleźć ;) Jak tłumik padł to trzeba było by zajrzeć do środka czy w ogóle nadaje się do jakiejkolwiek regeneracji. 

a gdzie mogę kupić takie sprężyny bo widziałem w sklepie ale powyżej 2010 roku pasuje ja mam model z 2004 roku 

tylko taki znajduje https://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/serwis-amortyzatorow/spezyny/prod/marzocchi-spring888

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...