KaRaD Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Cześć! Staram się obecnie doprowadzić do używalności mój stary rower, który wygrałem jakieś 10 lat temu na jakichś zawodach, a nie używałem go od mniej więcej 4 lat. Rower wygląda tak: click Każdy mówi mi, że to "szajs", dlatego chcę zrobić to w miarę niskim kosztem, ale żeby nie rozpadł mi się po przejechaniu 100km, bo na wakacje jadę z Dolnego Śląska na Mazury. Planuję też zakup, albo złożenie czegoś lepszego za ok. 2000zł, lecz nie wiem czy uda mi się zrealizować ten pomysł przed planowaną wyprawą. Z tego powodu chcę zrobić ten rower tak, jakbym to na nim miał przejechać te kilkaset kilometrów. Jako że kompletnie nie znam się na rowerach, liczę na Waszą pomoc. Nie dysponuję też żadnymi narzędziami, będę je sukcesywnie kompletował, wraz z postępem w remoncie. Proszę o sugestie w doborze podzespołów. Naprawdę nie mam zielonego pojęcia co do nich, dlatego to co będziecie proponować, to kupię i zainstaluję. Co zostaje: rama, hamulce (kostki wymieniam), manetki obrotowe, dźwignie od hamulców na kierownicy (tak to się nazywa?), przednie koło Co chcę wymienić: linki, pancerze, cały mechanizm korbowy, tylne zębatki, łańcuch, przerzutki przód+tył*, tylne koło* Wyjaśnienia: linki i pancerze - stare są brudne i pordzewiałe mechanizm korbowy - strzela przy pedałowaniu i przednie tarcze są wytarte tylne zębatki - są wytarte i to z tego co słyszałem, to wolnobieg (mogę pedałować do tyłu "na luzie"), a jest jakiś inny leszy mechanizm, o którym więcej nie wiem, może warto rozważyć? *przerzutki - tylko wtedy, gdy po wymianie całe reszty będą źle działały *tylne koło - tylko wtedy, gdy eliminacja wolnobiegu będzie tego wymagała Całość chcę wykonać samodzielnie, żeby czegoś się nauczyć i zacząć samemu dbać o swoje rowery w przyszłości. Bardzo proszę o propozycje części, uwzględniając wszystko co muszę wymienić (jakieś suporty czy kwestia związana z wolnobiegiem, albo np. długość łańcucha). Rower ma koła 26". Muszę podać ilość zębów na zębatkach z przodu i z tyłu, czy to się dopasuje biorąc pod uwagę nowe części? Pozdrawiam i mam nadzieję, że się nie przerazicie tematem, bo się rozpisałem. 1 Odnośnik do komentarza
Wiktor00863 Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Witaj w rodzince! Oczywiście najłatwiej było by po prostu kupić nowy rower za te 2000 no ale jeśli nie możesz na razie to ok. Więc na początek będziesz musiał dać tu trochę dokładniejszych zdjęć tego osprzętu oraz jeśli posiadasz to jakieś informację o tym rowerze bo bez tego to "trochę" trudno będzie cokolwiek zrobić. A i manetki najprawdopodobniej i tak będziesz musiał wymienić bo mogą nie pasować do przerzutek. Odnośnik do komentarza
Kamil B. Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 (edytowane) Nie wiem czy nie lepiej go sprzedać jako do remontu i kasę ze sprzedaży przeznaczyć na nowy rower Zobacz że żeby go uzdrowić musisz wymienić znaczną część roweru, chyba że uda ci się tanio kupić komponenty pancerze i linki około 10 zł klocki przyzwoite 20 zł - 2 pary. Dalej to że mechanizm korbowy strzela to zapewne wina wkładu suportu ale jak korba zmęczona to też można by było ją wymienić - ok 50 zł Lepszy mechanizm - kaseta ale wtedy koła tylnego musisz szukać z piastą pod kasetę Przerzutkę - Zalecam Shimano Tourney, nie ma sensu pakować niczego lepszego, bo to wystarczy i będzie fajnie działać. Tylne koło tak jak pisałem z bębenkiem pod kasetę (patrz też na ile rzędów bębenek), oraz rozmiar koła (26") Od siebie powiem że dętki pewnie wymagają wymiany, jeśli rower długo nie był jeżdżony. Mam nadzieje że pomogłem Edytowane 11 Kwietnia 2017 przez Kamil B. Odnośnik do komentarza
artfal Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Jaki masz budżet na tą renowacje? Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 (edytowane) Myślałem wydać 300-400zł. Chyba, że można taniej, wtedy lecę po kosztach ile się da. Zaoszczędzona kasa pójdzie na kolejny projekt. Sprzedawać nie chcę, bo jak zrobię, to zostawię dla kogoś w domu, albo zabiorę na studia, żeby jeździć po mieście. Edytowane 11 Kwietnia 2017 przez KaRaD Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2017 Nie widzę sensu wymiany wolnobiegu na kasetę. Pomimo że lepsza jest kaseta trzymał bym się niskich kosztów wyremontowania. Jakiej firmy masz przerzutki z przodu i z tyłu? Ile biegów? Rączki od hamulców masz plastikowe czy metalowe? Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Przerzutki jakieś DNP Epoch 7 (tył), DNP (przód) - 3x7. Manetki, o ile dobrze odczytałem, bo są wytarte, to Vend Shift VS-007. Dla mnie brzmi to jak tandeta z bliżej nieokreślonych regionów Chin. Chyba byłbym skłonny je zmienić. Rączki od hamulców są plastikowe, ale mogą zostać na razie. Najwyżej kiedyś wymienię jak się połamią. Tutaj zdjęcia bardziej szczegółowe: Odnośnik do komentarza
ludojad Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 (edytowane) Ja bym zrobił taki myk: Wrzucił jednorzędową korbę (40z?) (support zostaw jak kręci się luźno i ma gwinty niepozrywane)- Około 60 PLN Wywalił przerzutkę przód i manetkę do jej obsługi - 0 PLN łańcuch - 25 PLN przerzutka tył Turney/Altus - 30 PLN wolnobieg 7 rzędowy.... tak, tak wolnobieg. Mimo, że kasety lepsze to spójrzcie na budżet i na ten rower raz jeszcze - 30 PLN opony o miejskim bieżniku np Kenda Khan, stare są już pewno sparciałe - 70 PLN gripy - 30 PLN Linki i pancerze - 30 PLN Suma: 275 PLN Jeśli nie masz narzędzi to kwestię wymianę wolnobiegu i zmiany łańcucha dałbym do jakiegoś serwisu. Przy okazji mogą Ci luźne szprychy obczaić. Te trzy stówy to maks jaki bym inwestował. No chyba, że masz do niego jakiś sentyment Pozdrower! Edytowane 12 Kwietnia 2017 przez ludojad Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Pasuje mi to, co napisałeś i mniej więcej coś podobnego jutro kupię. Chcę to zrobić przez święta. Tylko co to są te gripy? Co do narzędzi to chcę je kupić, żeby większość napraw i przeglądów dokonywać w przyszłości samemu. Wychodzi na to, że będę potrzebował: specjalny klucz do odkręcania korby, narzędzie do łańcucha, narzędzie do odkręcania wolnobiegu, coś do cięcia pancerzy i linek. Teraz pytania odnośnie narzędzi: Czy jest jedno narzędzie do rozpinania i spinania łańcucha? Czy narzędzie do odkręcania wolnobiegu i kasety jest takie samo? Czy potrzebuję specjalnych narzędzi do wyjęcia suportu? Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 35 minut temu, ludojad napisał: Wrzucił jednorzędową korbę Jednorzędowa korba bez dodatkowego zabezpieczenia przed spadaniem łańcucha albo odpowiedniej zębatki to zły pomysł. Testowałem tego typu rozwiązanie i co wyjazd miałem przerwę na zakładanie łańcucha. Ja jeżdżę na zębatce narrow-wide z Chin za ~80 PLN i ani razy nie spadł mi z przodu łańcuch nawet na dużych przekosach. Ważne w napędzie 1 na X że taki rower ma ograniczone możliwości jeżeli chodzi o podjeżdżanie i prędkość maksymalną. Bardzo ważne jest poprawne dobranie przedniej zębatki jak i tylnego wolnobiegu. 35 minut temu, ludojad napisał: przerzutka tył Turney/Altus - 30 PLN Nie ma pewności że manetka będzie działać prawidłowo z nową tylną przerzutką. Możliwe że będzie trzeba wymienić na nowszy model. Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 8 minut temu, Yan napisał: Jednorzędowa korba bez dodatkowego zabezpieczenia przed spadaniem łańcucha albo odpowiedniej zębatki to zły pomysł. Testowałem tego typu rozwiązanie i co wyjazd miałem przerwę na zakładanie łańcucha. Ja jeżdżę na zębatce narrow-wide z Chin za ~80 PLN i ani razy nie spadł mi z przodu łańcuch nawet na dużych przekosach. Ta zębatka narrow-wide to jakiś typ zębatek czy konkretny model? Jak wybrać w takim razie taką pojedynczą korbę, żeby była kompatybilna z wolnobiegiem i żeby nie spadał mi z przodu łańcuch? Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Oczka łańcucha na przemian są mniejsze i większe. Zębatka narrow-wide ma zęby mniejsze i większe na przemian tak aby bardzo dobrze wpasowały się w łańcuch. W moim przypadku czyli głównie płaski teren i czasem jakiś las z korzeniami nie mam problemu ze spadającym łańcuchem. Zapomniałem wspomnieć że do tego przydała by się korba z wymiennymi zębatkami. http://allegro.pl/korby-acera-ramiona-single-speed-175mm-fc-m391-cz-i6779054254.html Zębatki narrow-wide lubią węższe łańcuchy np 9-rz albo 10-rz bo lepiej się wtedy trzymają. Wolnobieg powinien bez większych problemów działać z węższym łańcuchem. Trzeba by chyba przeliczyć koszta bo mam wrażenie że mocno urosły Odnośnik do komentarza
ludojad Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 (edytowane) 39 minut temu, KaRaD napisał: Tylko co to są te gripy? "Rączki", to za co trzymasz kierownicę, jej zakończenia. 39 minut temu, KaRaD napisał: Czy jest jedno narzędzie do rozpinania i spinania łańcucha? Tak, spinacz ogarnia jedno i drugie. Warto zaznaczyć, że nie powinno się zapinać łańcucha kilka razy na tym samym sworzniu. 39 minut temu, KaRaD napisał: Czy narzędzie do odkręcania wolnobiegu i kasety jest takie samo? Różne. Klucz do kaset (taki z wielowpustem) oraz bacik to przytrzymania kasety. W przypadku wolnobiegu chyba można sobie poradzić nasadowym, ale nie jestem tego pewien. 39 minut temu, KaRaD napisał: Czy potrzebuję specjalnych narzędzi do wyjęcia suportu? Tak, potrzebujesz specjalnego klucza. 36 minut temu, Yan napisał: Jednorzędowa korba bez dodatkowego zabezpieczenia przed spadaniem łańcucha albo odpowiedniej zębatki to zły pomysł. Testowałem tego typu rozwiązanie i co wyjazd miałem przerwę na zakładanie łańcucha. Ja jeżdżę na zębatce narrow-wide z Chin za ~80 PLN i ani razy nie spadł mi z przodu łańcuch nawet na dużych przekosach. Prawda, ale jest sporo sposobów aby sobie z tym poradzić. Od korby z osłoną, do samej osłony na łańcuch, po prosty napinacz. Problem często występuje jak się użyje korby ze roweru typu fixed gear. Tam są napinacze w tylnych widełkach i inaczej się to odbywa. 23 minuty temu, KaRaD napisał: Ta zębatka narrow-wide to jakiś typ zębatek czy konkretny model? Jak wybrać w takim razie taką pojedynczą korbę, żeby była kompatybilna z wolnobiegiem i żeby nie spadał mi z przodu łańcuch? Narrow wide jest tu nieopłacalny. Taka korba jak poniżej powinna Ci wystarczająco zabezpieczyć łańcuch przed spadaniem: http://allegro.pl/korba-shimano-capreo-alfine-nexus-45-46-t-okazja-i6780303242.html Pozdrower! Edytowane 12 Kwietnia 2017 przez ludojad Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 A czy w takiej korbie z osłoną łańcuch nie ociera o tą osłonę podczas zmiany przełożeń z tyłu? Odnośnik do komentarza
ludojad Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Nie powinien bo przecież łańcuch już jest wtedy na zębatce, a nawet jeśli to osłony są przeważnie z tworzywa sztucznego. Pozdrower! Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Jutro dam znać na co się zdecydowałem i na jakim etapie stoję. A może by tak wyczyścić przerzutki i zobaczyć jak chodzą na nowych zębatkach? Co o tym myślicie? Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2017 Po wymianie linki powinna działać tak jak na początku. Ja w swoim rowerze jeszcze nawet nie rozbierałem tylnej przerzutki bo działa bardzo dobrze. Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Zatem.. tak się sprawy mają.. Zamawiam większy zestaw z centrumrowerowe.pl Części: wolnobieg, łańcuch, wkład suportu, korba z tarczami, linki hamulcowe (x2), linki przerzutki (x2), panerz hamulce, pancerz przerzutki (x2), końcówki do linek (x8), końcówki do pancerzy, klocki hamulcowe (x2), fajka do hamulca (x2), chwyty, dętka (x2), pedały - ok.300zł Narzędzia: bacik, klucz do wolnobiegu, skuwacz do łańcucha, ściągacz do korb, klucz do suportu, klucz do pedałów, nożyce, łyżki do opon (x2) - ok. 150zł Smary i oleje: olej do łańcucha, smar - ok. 50zł Jak widzicie remont wyniesie ok.300zł. Narzędzi i smarów w zasadzie nie liczę do kosztów remontu, gdyż narzędzia to inwestycja na przyszłość, a smary to konieczność. Kiedy przyjdą mi części i złożę wszystko do kupy, to napiszę czy dobrze się jeździ. Wstawię też jakieś foty. Jeszcze dwa dni temu nie wiedziałem kompletnie nic, a teraz dzięki rozmowie z Wami, i nie ukrywam, sporej lektury z mojej strony, mam pojęcie z czego składa się taki rower, jak i czym go rozkręcić i skręcić ponownie 1 Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Powodzenia. Jak będziesz miał problem z odkręceniem korby, pedałów albo czegokolwiek to pisze, będziemy radzić 1 Odnośnik do komentarza
Kamil B. Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2017 Ja również kibicuje Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 9 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2017 Cześć po dłuższej przerwie! Części przyszły wczoraj, ale nie miałem jeszcze czasu złożyć roweru w całości. Wymieniłem jedynie wolnobieg, do odkręcenia którego użyłem imadła, bo z pomocą zwykłego klucza nie było szans. Ściągnąłem też ramię korby - tej bez zębatek. Do drugiego nie mogę wkręcić klucza. Jest zardzewiały i zjechny gwint. Musiała wylecieć kiedyś zaślepka i całość zapchana była mieszanką kamieni oraz błota. Jak się z tym uporam, to już nie powinno być problemów. Do odkręcenia zostanie tylko wkład suportu i będę miał już gołą ramę gotową do skręcania. Niestety wyjeżdżam teraz zagranicę na półtora miesiąca, więc "projekt" będzie musiał poczekać. Odnośnik do komentarza
Yan Opublikowano 9 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2017 Polej wd40 lekko odkręć i idź pojeździć. Z psikaniem ostrożnie żeby płyn z wd40 nie dostał się do supportu bo wypłucze smar. Metode zastosuj w kontrolowanych warunkach żebym korba nie odpadła przy 50km/h. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Ze zdjęcia wynika, że ani zęby korbowodu, ani wolnobiegu nie wykazują jakiegoś tragicznego zużycia, aby nie można było pośmigać na tym rowerze jeszcze z sezon. Na początek wyczyściłbym wszystko dokładnie i sprawdził czy na osi korbowodu nie masz luzu. Jeśli nie ma to po rozkręceniu wkład suportu czyścisz i smarujesz też. Koniecznie wymień łańcuch,bo i tak trzeba, a przeskakiwanie może ustać. Przeskakiwanie może być również skutkiem złego ustawienia przerzutek. Osobiście zrezygnowałbym z Grip Shiftów i tylnej przerzutki, a w to miejsce wsadziłbym nowe manetki naciągowe oraz tylną przerzutkę. Koszt stosunkowo niewielki. Pewnie piasty kół wymagają smarowania, a same koła sprawdź czy nie mają bicia. Wymień klocki w hamulcach na nowe, bo po tak długim czasie leżakowania mogą nie mieć właściwości hamujących i tylko będą denerwowały po naciśnięciu klamki hamulca Wymień wszystkie linki. Pancerze możesz, ale nie musisz tylko należy sprawdzić czy rzeczywiście linka trze w nich. Jeśli nie to wystarczy wpuścić w nie troszkę smaru na wszelki wypadek (osobiście nie smaruję pancerzy, ale w twoim przypadku odzyskiwania może się to sprawdzić ). Na koniec ustaw napęd i przejedź się. Wtedy zobaczysz czy coś jeszcze nie gra. Wymiana od razu wszystkiego z perspektywą kupna w niedługim czasie nowego roweru się nie opłaca. Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 10 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Już kupiłem części. Kilka postów wyżej jest ich lista. Wymieniam praktycznie wszystko, bo na przełomie lipca i sierpnia prawdopodobnie tym rowerem pojadę z Dolnego Śląska na Mazury. Chcę mieć spokojną głowę i nie martwić się, że połowa roweru działa, a połowa w każdej chwili może odmówić posłuszeństwa Odnośnik do komentarza
KaRaD Opublikowano 8 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2017 Odkopuję temat. Rower już dawno złożony. Trasa wakacyjna na nim zrobiona i... Po kilkuset kilometrowej jeździe stwierdzam, co w sumie i tak wcześniej już wiedziałem, że rama jest dla mnie za mała. Tak czy inaczej, warto było poświęcić trochę pracy i zdobyć jakąś wiedzę. Teraz oddam rower siostrze, jeżeli będzie chciała, a jak nie, to sprzedam. Aha, rower oczywiście działa jak należy... i to lepiej niż dopiero co kupiony rower kolegi Poniżej kilka zdjęć: 1 Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się