Skocz do zawartości

O co chodzi?


Filipeu

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wiem, że jest dużo poradników w internecie na ten temat, aczkolwiek nie mogłem znaleźć tam odpowiedzi na moje pytanie, jeżeli ktoś nie chce pomóc, niech poprostu nie odpowiada. Moje pytania brzmi jak to działa w kwestii wattów, gdy jeden zawodnik waży np. 60 kg o generuje 5W na kg, łącznie 300W a drugi wazy 80, kg i generuje również 5W na kg, czyli łącznie 400W, moje pytanie brzmi, czy Ci kolarze będą jechać z ta sama prędkością pod każdy podjazd, na płaskim terenie, i na zjeździe? 

Opublikowano

Wygląda to jak zdanie z fizyki.
Jeżeli przyjmiemy, że masę podałeś jako cały zestaw (kolarz + rower) i pominiemy opór powietrza i inne opory jakie mogą wystąpić w rzeczywistości to tak, będą jechać tak samo.

W rzeczywistości jest już trochę inaczej. Wpływ na wynik ma opór powietrza i inne opory, np. toczenia. Dodatkowo jeżeli maja oni nawet takie same rowery, np. o masie 10 kg to moc na kilogram zmieni się dla lżejszego na ~4,29 kg/W (300W/70kg), a dla cięższego na ~4,44 kg/W (400W/90kg). 

Tak więc z tymi watami to też może być trochę mylące :) Jednak nadal miernik mocy pozostaje jednym z najbardziej pomocnych narzędzi przy treningu i kiedy twoja liczba watów na kilogram wzrośnie to będziesz jeździł szybciej.

Mam nadzieję, że pomogłem i nigdzie się nie pomyliłem.

 

Opublikowano (edytowane)

Jeszcze ważnym czynnikiem jest czas w którym dokonane były pomiary średniej mocy. Bo jeśli podczas 20 min testu wygenerowali po 5W na kg, to nie znaczy że generują tyle samo mocy maksymalnej w czasie 5 min.

 Wiec jeśli test trwał 20 min to podjazd, odcinek płaski i zjazd tez musi zajmować 20min. 

To takie laboratoryjne porównanie, też mam nadzieje że sie nie pomyliłem ;p

 

 

Edytowane przez MadOnion
  • Pomógł 1
Opublikowano
5 minut temu, MadOnion napisał:

Jeszcze ważnym czynnikiem jest czas w którym dokonane były pomiary średniej mocy. Bo jeśli podczas 20 min testu wygenerowali po 5W na kg, to nie znaczy że generują tyle samo mocy maksymalnej w czasie 5 min.

 Wiec jeśli test trwał 20 min to podjazd, odcinek płaski i zjazd tez musi zajmować 20min. 

To takie laboratoryjne porównanie, też mam nadzieje że sie nie pomyliłem ;p

 

 

I własnie tu jest problem z postawionym pytaniem. Teoretycznie odpowiedź jest prosta, tylko w konfrontacji z rzeczywistością pojawiają się liczne "ALE" :)

Między innymi dla tego nie każdy kto ma "milion" watów na kg może wygrać Tour.

 

  • Pomógł 1
Opublikowano

Czyli gdyby obaj generowali 500W to nie wjeżdżają z ta sama prędkością, musza generować ta sama liczbę wattow na kg.

Opublikowano

Clipboard01-1.jpg  

Ale czekajcie, z tego zdjęcia wynika coś innego, że jednak watty decydują a nie w/kg? O co chodzi? 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Najlepiej oddaje tą różnice jak napiszę iż: zawodnik z większą mocą(cięższy kolaż) na płaskim jest szybszy od zawodnika z mniejszą mocą watami(lżejszy) jednak w górach zawodnik który ma lepszy stosunek w/kg jest lżejszy i ma mniejszą moc  jest dużo szybszy pod górkę.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

czyli na płaskim terenie nie liczy się waga?

wtedy załóżmy, że jedzie kolarz 50 kg, i 100 kg, i obydwaj mają silniki 300W, i obydwaj jadą tak samo? 

oraz mam pytanie, czy jeżeli mam osprzęt tiagry, to pomiar mocy 105, będzie kompatybilny? 

Dlaczego kiedy jedzie np. zawodnik o bardzo małej ilości tkanki tłuszczowej (góral) o wadze 70 kg wzrost np 170cm.  i zawodnik o dużej ilości tkanki tłuszczowej (sprinter) i waży 70 kg, i ma 160 cm wzrostu, to dlaczego ten sprinter nie może utrzymać mu koła? 

oczywiście, pod góre. 

Opublikowano
4 godziny temu, Filipeu napisał:

czyli na płaskim terenie nie liczy się waga?

wtedy załóżmy, że jedzie kolarz 50 kg, i 100 kg, i obydwaj mają silniki 300W, i obydwaj jadą tak samo?

Jeśli by mieli te same "wymiary" to faktycznie na płaskim waga się nie liczy. Cięższy kolarz będzie gorzej przyśpieszał, ale w kwestii utrzymania prędkości - będzie tak samo. Trzeba jednak jeszcze wziąć pod uwagę, że cięższy kolarz jest też prawdopodobnie wyższy i "szerszy", więc będzie stawiał większy opór powietrza - a to ma duże znacznie przy większych prędkościach.

5 godzin temu, Filipeu napisał:

Dlaczego kiedy jedzie np. zawodnik o bardzo małej ilości tkanki tłuszczowej (góral) o wadze 70 kg wzrost np 170cm.  i zawodnik o dużej ilości tkanki tłuszczowej (sprinter) i waży 70 kg, i ma 160 cm wzrostu, to dlaczego ten sprinter nie może utrzymać mu koła? 

oczywiście, pod góre. 

Bo są zupełnie inaczej wytrenowani. Góral jest wytrenowany do średniego wysiłku przez długi czas, sprinter do maksymalnego przez krótki. Podobnie jak w bieganiu - długodystansowiec nie ma szans ze sprinterem na krótkim dystansie i vice versa.
A i sprinterzy nie mają dużo tkanki tłuszczowej. Mają za to bardzo dużo mięśni.

Opublikowano

Czyli na płaskim liczą się waty, a nie w/kg? a pod góre liczy się w/kg a nie waty? 

A jak wygląda ftp górali w stosunku do ftp sprinterów? 

Z tego co zrozumiałem, to wynika że kolarz (sprinter) o wadze 70kg, wytnie szybciej sprintera o wadze 50kg, na płaskim terenie, po mimo że generują tyle samo w/kg? 

I czy pomiar mocy stages 105 będzie pasować do gianta tcr advanced 3 2017

Opublikowano

Top 3 z 2017r.

3. Andre Greipel (Lotto-Soudal) – Giro d’Italia, etap 12

czas: 19 sekund

średnia prędkość: 68.2km/h

maksymalna prędkość: 69.1km/h

średnia moc: 1212W

maksymalna moc: 1736W

pięciosekundowy szczyt mocy: 1619W

 

2. Fernando Gaviria (Quick-Step Floors) – Giro d’Italia, etap 13

czas: 21 sekund

średnia prędkość: 64.8km/h

maksymalna prędkość: 72.8km/h

średnia moc: 1098W

maksymalna moc: 1478W

 

1. Peter Sagan (BORA-hansgrohe) – Tour de Suisse, etap 5

czas: 18 sekund

średnia prędkość: 70.5km/h

maksymalna prędkość: 76.2km/h

średnia moc: 1220W

pięciosekundowy szczyt mocy: 1417W

 

Dane z: naszosie.pl

 

Opublikowano

No tak ale nadal nie otrzymałem odpowiedzi co liczy sie w płaskim terenie, w/kg czy watt, oraz jak wyglada ftp sprintera w stosunku do górala w tej samej wadze. Im kolarz im mniej wazy tym mniej wattow ma na ftp? 

Opublikowano

W sumie, to rozumiem że na podjeździe sprinter nie wytrzymuje ponieważ ma duże bmi. Większe niż góral, ale od jakiego nachylenia zaczyna się ta różnica?

Czy różnica, oraz problemy sprintera zwiększają się procentowo z zwiększaniem nachylenia? 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...