Skocz do zawartości

Zmiana przełożenia z opóźnieniem - Deore XT 2x11


eathan

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Użytkuję napę 2x11 Shimano Deore XT (kompletny). Całość działa doskonale ale zauważyłem jeden problem. Zmiana przełożenia w środkowym zakresie tylnej kasety (z większego na mniejsze) działa z lekkim opóźnieniem. Efekt można porównać do tego  jakby łańcuch się przyklejał do zębatek i nie chciał zeskoczyć. Po kliku manetki dobrą chwilę trwa zanim zmieni się przełożenie. 

Czy ktoś z forumowiczów spotkał się z takim problemem? Co może być przyczyną? Dodam, że:

- napęd jest regularnie czyszczony - problem występuje niezależnie od tego czy napęd jest świeżo po myciu czy np. po przejechaniu dłuższej trasy, 
- nic nie jest krzywe,
- problem występuje od czasu do czasu - jak się pojawi to potem jakiś czas jest ok, 
- napęd nie jest zużyty, przymiar łańcucha nie wpada, 
 

Dokładna konfiguracja:

  • Przerzutka tył => Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
  • Przerzutka przód => Shimano XT FD-M8020-D, Direct Mount, Side Swing
  • Manetki => Shimano XT SL-M8000-I,
  • KORBA => Shimano XT FC-M8000, 36x26T
  • KASETA => Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
  • ŁAŃCUCH => Shimano CN-HG600-11
Opublikowano

Brudne albo zużyte linki i pancerze. Ewentualnie zła regulacja ale to rozumiem robiłeś.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
5 minut temu, lukaszko napisał:

Brudne albo zużyte linki i pancerze. Ewentualnie zła regulacja ale to rozumiem robiłeś.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
 

Linki nowe - rower ma ok 1300 km przebiegu. Kupiony w sierpniu. 
Regulacje były robione. Nie ma problemu z zakresami krańcowymi. Jednak zastanawiam się nad naciągiem linki. Czy powodem nie może być np. zbyt mały naciąg linki?

Opublikowano

1300 km to już nie nowe. A linkę raczej trzeba poluzować jak nie chce zeskoczyć.

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
37 minut temu, eathan napisał:

Regulacje były robione. Nie ma problemu z zakresami krańcowymi. Jednak zastanawiam się nad naciągiem linki. Czy powodem nie może być np. zbyt mały naciąg linki?

Bardziej obstawiałbym "śrubkę B", czyli odległość górnego kółka przerzutki od kasety. To ona ma największy wpływ na opóźnienia przy zmianie biegów, nie licząc brudnej/zużytej linki i pancerza.

Moje sugestie:

  1. Wyciągnij linkę, wytrzyj ją i przepłucz pancerz (psikając do środka np. brake-cleanerem w sprayu lub WD-40). Sprawdź, czy końcówki są w dobrym stanie i ogólnie czy linka rusza się bez żadnych oporów.
  2. Upewnij się, że masz prawidłową długość łańcucha. Ona też decyduje o pozycji wózka na poszczególnych biegach.
  3. Jeszcze raz wyreguluj przerzutkę, zwracając szczególną uwagę na śrubkę B (patrz: instrukcja Shimano lub milion filmików na YouTube).

No chyba, że problem dotyczy tylko zmiany w dół (z większej zębatki na mniejszą), to wtedy po prostu zmniejsz trochę naciąg linki wkręcając baryłkę przy manetce zgodnie z ruchem wskazówek zegara (niczym Chuck Norris, zacznij od pół obrotu).

 

  • Lubię to! 1
Opublikowano (edytowane)

tylu ilu użytkowników tyle opinii, ale może któraś porada tobie podpasuje, skróć łańcuch o 2 oczka i to pomoże, u mnie na tym samym osprzęcie poprawiło to mocno działanie

 

 

 

 

Edytowane przez pitmax
Opublikowano (edytowane)
10 minut temu, pitmax napisał:

skróć łańcuch o 2 oczka i to pomoże, u mnie na tym samym osprzęcie poprawiło to mocno działanie

"Trochę" nieodpowiedzialna porada - albo pomoże (jeśli jakimś cudem faktycznie ma za długi łańcuch akurat o 2 ogniwa), albo kolega urwie łańcuch i/lub zmieli przerzutkę przy pierwszym wrzuceniu 36x42 (jeśli teraz długość jest odpowiednia, co jednak wydaje się bardziej prawdopodobne)... ;)

Edytowane przez Wooyek
Opublikowano

Przecież nie ma słowa o przeskakiwaniu. Wg mnie tak jak napisał Wooyek, wyczyścić i wyregulować jeszcze raz. Różni ludzie różnie traktują słowo "regulacja", a stopień "wyregulowania" nie jest czymś co da się zmierzyć

  • Lubię to! 1
Opublikowano

OK dzięki za porady. Będę testować to o czym napisał @Wooyek i sprawdzę długość łańcucha. Jednak wydaje mi się, że to nie to bo problem pojawia się co jakiś czas nie zawsze. Zauważyłem, że dzieje się to zwłaszcza jak długo jadę bez zmiany przełożenia. Jeżeli często mieszam to wtedy jest ok. 

Opublikowano

Jaką masz szerokośc mufy suportu i ile podkładek pod wkładem suportu?

Opóźnienia dotyczą pracy łańcucha na każdej z zębatek korby czy tylko na konkretnej?

Opublikowano
Cytuj

Jaką masz szerokośc mufy suportu i ile podkładek pod wkładem suportu?

Nie mam podkładem. Suport to press fit. 

Cytuj

Opóźnienia dotyczą pracy łańcucha na każdej z zębatek korby czy tylko na konkretnej?

Tylko środkowego zakresu. Dokładnie zawsze dzieje się to na jednej tarczy. Teraz głowy nie dam, ale to chyba 3 albo 4 licząc od największej. Dodatkowo zawsze dzieje się to przy zrzucaniu na niższą. Pozostałe działają idealnie. 

To co się dzieje można porównać do przyklejenia się łańcucha do zębatki. Po chwili się odkleja i działa Ok. Jednak ta chwila jest zauważalnie dłuższa jak w przypadku innych zębatek. Problem pojawia się po dłuższej jeździe na tej tarczy. Natomiast nie ma go jak często zmieniam przełożenia. 

Opublikowano

Parę dni już minęło - sprawdziłeś nasze sugestie, czy dalej czekasz aż się samo naprawi od postów na forum? :P

Opublikowano
4 minuty temu, Wooyek napisał:

Parę dni już minęło - sprawdziłeś nasze sugestie, czy dalej czekasz aż się samo naprawi od postów na forum? :P

Zacząłem od tych najmniej wymagających - pokręciłem jak Chuck. Zrobiłem kilka kółek i niby się nie przycinało. Jednak jak wyskoczę na coś dłuższego to wtedy będę mieć jasność. Weeekedn mi uciekł z uwagi na inne obowiązki a później pogodę. Może dzisiaj się uda.

Opublikowano (edytowane)

Skoro to XT czyli grupa MTB to obstawiam brudny pancerz linkę. Od lat używam ciągłego pancerza przerzutki a mimo to syf łapie przy samej przerzutce i po czasie zaczyna przycinac się przy zarzucaniu...

Wystarczy raz po większym błocie przejechać. :) i może złapać syfu

Edytowane przez Jimmy
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Ok poczyściłem co się dało, pokręciłem co się dało. Jednak to zacinanie występuje nadal. Sprawdziłem i ma to miejsce między 4 i 5 kółkiem (licząc od góry). Właściwie zostało jeszcze tylko wyczyszczenie linek i pancerzy. Jednak tutaj mam pytanie. Mam wewnętrzne prowadzenie linek. I teraz zastanawiam się nad tym czy po wyjęciu linki wsadzę ją ponownie :D 

Mój rower to https://cube.pl/rowery_2017/hardtail/ltd/cube-ltd-sl-2x-blackline-2017/ 

I teraz mam kilka lamerskich pytań:

1. Czy w ramie jest pancerz na całej długości? Jeżeli tak to wyjęcie i włożenie linki nie jest problemem. 

2. Jeżeli w ramie nie ma pancerza i biegnie goła linka to czy jest jakiś kabał który pozwala na proste przeprowadzenie linki przy jej wkładaniu? 

 

 

Opublikowano (edytowane)
Dnia 23.10.2017 o 11:16, Wooyek napisał:

No chyba, że problem dotyczy tylko zmiany w dół (z większej zębatki na mniejszą), to wtedy po prostu zmniejsz trochę naciąg linki wkręcając baryłkę przy manetce zgodnie z ruchem wskazówek zegara (niczym Chuck Norris, zacznij od pół obrotu).

Problem się rozwiązał. Baryłka i kręcenie do siebie (patrząc z pozycji siedzącej na rowerze) lub patrząc z boku w lewo. 2 obroty i po problemu nie ma. Wcześniej kręciłem jak polecił Wooyek.

Edytowane przez eathan
Opublikowano (edytowane)
15 godzin temu, eathan napisał:

Problem się rozwiązał. Baryłka i kręcenie do siebie (patrząc z pozycji siedzącej na rowerze) lub patrząc z boku w lewo. 2 obroty i po problemu nie ma. Wcześniej kręciłem jak polecił Wooyek.

"Do siebie" to można wajchę pociągnąć, a "z boku" jest informacją całkowicie niejednoznaczną, bo rower ma dwa boki :P Dlatego napisałem Ci "zgodnie z ruchem wskazówek zegara" i o ile dobrze się domyślam, co masz na myśli, to tak właśnie kręciłeś.

2017-11-14_08-08-58.thumb.jpg.4b4a6e92bc5668bcdfa292cb6eda527e.jpg

Edytowane przez Wooyek
Opublikowano

@Wooyek dokładnie to i dokładnie tak kręciłem. Jednak za pierwszym razem kręciłem w drugą stronę. Stałem z boku (po stronie te manetki) i kręciłem zgodnie z ruchem wskazówek zegara ;) W każdym razie teraz jest idealnie. Wystarczyła drobna regulacja (dwa przeskoki baryłki). 

Ślicznie dziękuję! 

Opublikowano

Aż się boję, jak u Ciebie wygląda przykręcanie pedałów, albo suportu ;)

Opublikowano
12 minut temu, Wooyek napisał:

Aż się boję, jak u Ciebie wygląda przykręcanie pedałów, albo suportu ;)

Z tym nie ma problemu... :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...