Skocz do zawartości

Zmiana napędu w rowerze focus whistler


GRdeR20002

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. 

Doszedłem do wniosku, że chciałbym zmienić napę w tym rowerze http://katalog.bikeboard.pl/produkt,2013,rowery,8217 (Focus whistler 2013) na coś nowszego. Myślałem aby zamontować z tyłu przerzutkę Shimano SLX bądź shimano deore. Jako, iż jestem osobą dosyć początkującą w temacie, chciałbym poprosić was o porady, co dodatkowo trzeba będzie wymienić, jakie są różnice, co jest bardziej opłacalne. Z góry dziękuje za wszelką pomoc! 

Odnośnik do komentarza

Napęd 3x to wg mnie zbyt duże skomplikowanie. Przykładowo ja najczęściej jeżdżę na 2x6 tak naprawdę zamiast 2x7 (kiedy chcę przyspieszyć) powinienem przejść na 3x4 a to zdecydowani za dużo pstrykania. W napędzie 2x10 to samo przełożenie mam na 2x5 czyli jestem na samym środku kasety i mogę swobodnie wrzucać cięższe przełożenia.
Wadą takiego rozwiązania jest strata kilku najcięższych przełożeń ale i tak przy zachowaniu zdrowej kadencji nie ma szans z nich korzystać.

Odnośnik do komentarza

Też mam rower z tej serii Whistler tylko nowszy model, chyba z tamtego roku. Zmieniłam korbę na deore 2 blaty 36 / 22 zmiana zdecydowanie na plus, na górkach daję rade i po asfalcie też pocisnę. Przerzutki ani manetki narazie nie wymieniam bo i tak praktycznie jej nie używam, wyregulowałam tylko, żeby łańcuch nie spadał i jest ok. Z tyłu niestety jest jeszcze wolnobieg, ale 9 biegowy więc przełożeń póki co nie brakuje. Nie jeżdżę jeszcze po terenie ,który by tego wymagał, dopiero się wkręcam w mtb :P Zdecydowanie jednak wybiorę w przyszłości kasetę 10. Kolejną wadą tego napędu jest słaba tylna przerzutka, strasznie rzuca łańcuchem po ramie. Niby deore ale zapewne jakiś podstawowy model, który ma słabą sprężynę. Chętnie zmienię na jakiś slx, ale do tego dojdzie jeszcze manetka i zapewne łańcuch , więc trochę większy wydatek.

Edytowane przez izabela_ky
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Jasne rozumiem, raczej zdecyduje się na 3x10 na początek, z czasem ewentualnie przejdę na 2x10. Czy mógłby ktoś pomóc podobierać już odpowiednie rzeczy. I jeszcze mam pytanie, jak w praktyce jest z systemem shadow i shadow+, słyszałem, że aby dobrze pracował wymaga częstszego serwisowania niż przerzutka bez takiego systemu. Jakie są jego plusy?

Odnośnik do komentarza

SpiderMAN ma korbę 3s którą da się przerobić na 2s. Dopytał go o model bo to ciekawa opcja dla Ciebie, jeśli z jakiegoś powodu jesteś niezdecydowany. Ale wg mnie 3 tarcze z przodu są ci zupełnie zbędne.
Co do serwisu przerzutek shadow i shadow+ to jakaś herezja. Tutaj masz wyjaśnione co to jest i czym się różni:

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, GRdeR20002 napisał:

Jasne rozumiem, raczej zdecyduje się na 3x10 na początek, z czasem ewentualnie przejdę na 2x10. Czy mógłby ktoś pomóc podobierać już odpowiednie rzeczy. I jeszcze mam pytanie, jak w praktyce jest z systemem shadow i shadow+, słyszałem, że aby dobrze pracował wymaga częstszego serwisowania niż przerzutka bez takiego systemu. Jakie są jego plusy?

Według mnie, nie warto zawracać sobie ponownie głowy trzema blatami z przodu. jeśli już decydujesz się na zmianę napędu, to inwestuj w dwa blaty. Gdy miałem trzy blaty, to mocno obserwowałem jak korzystam z tego napędu i nigdy nie używałem najmniejszego blatu, a największy blat był używany sporadycznie, bo przecież trzeba mieć dynamit w nogach, aby jeździć powyżej 40km/h ciągle. Ostatecznie poszedłem w napęd 1x11 dobierając pośredni blat, czyli 34T (w starym napędzie było 32 średni i 44 duży) i teraz jestem zadowolony. Decyduj się od razu na dwa blaty lub pomyśl nad napędem 1na X. Zastanów się jak jeździsz i na jakim przeważnie blacie zasuwasz. Przemyśl to dobrze, abyś nie żałował. 

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Póki co jestem raczej mało doświadczonym kolarzem, dopiero 3 sezony przejeżdżone dlatego nadal się uczę. W tym sezonie już raczej nie będę miał okazji żeby zbyt dużo pojeździć, a chciałbym faktycznie trochę bardziej świadomie używać biegów. Dotychczas wykorzystywałem najmniejszy blat w sporadyczne wypady w góry. Największy blat jest dosyć regularnie wykorzystywany, ze względu na pagórkowaty teren po którym jeżdżę. Chciałem konkretnie zastanowić się nad wymianą przez zimę stąd ten post. Problemem przejścia na 2x10 może jednak się ukazać kasa, przyznam, że jestem ostatni rok w liceum (matura), nie mam zbyt wiele czasu a jedyny zarobek to dorabianie na korkach. Nie chcę wydawać kasy na tańsze komponenty byle żeby było 2x10. Myślę, że udało by się jeszcze coś do tej sumy dozbierać. Czekam na jakieś sugestie i porady ;)

Odnośnik do komentarza
Póki co jestem raczej mało doświadczonym kolarzem, dopiero 3 sezony przejeżdżone dlatego nadal się uczę. W tym sezonie już raczej nie będę miał okazji żeby zbyt dużo pojeździć, a chciałbym faktycznie trochę bardziej świadomie używać biegów. Dotychczas wykorzystywałem najmniejszy blat w sporadyczne wypady w góry. Największy blat jest dosyć regularnie wykorzystywany, ze względu na pagórkowaty teren po którym jeżdżę. Chciałem konkretnie zastanowić się nad wymianą przez zimę stąd ten post. Problemem przejścia na 2x10 może jednak się ukazać kasa, przyznam, że jestem ostatni rok w liceum (matura), nie mam zbyt wiele czasu a jedyny zarobek to dorabianie na korkach. Nie chcę wydawać kasy na tańsze komponenty byle żeby było 2x10. Myślę, że udało by się jeszcze coś do tej sumy dozbierać. Czekam na jakieś sugestie i porady
Ceny są porównywalne. 3lata to już całkiem spore doświadczenia jeśli jeździłeś świadomie. Ja po 3 miesiącach umiałem odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania. Cokolwiek będziesz montował poniżej Deore nie schodź. Ceny 2x10 i 3x10 są porównywalne. Mi udało się skompletować taki zestaw za ok 600zł
Odnośnik do komentarza

Temat odkopuję ponownie, bardzo prawdopodobne że wymienię także całą korbę. Mam jednak parę pytań, mianowicie rozważam manetki XT, czy będzie to dobry pomysł? Mógłby się ktoś wypowiedzieć czy technologia instant release jest warta dołożenia kast. Czy korba przeznaczona dla napędów 11 rzędowych będzie tak samo dobrze współpracować co korba do napędów 10 rzędowych? Zastanawia mnie też czy w mojej ramie będzie możliwość zamontowania korby z systemem Hollowtech II? 

Odnośnik do komentarza
Temat odkopuję ponownie, bardzo prawdopodobne że wymienię także całą korbę. Mam jednak parę pytań, mianowicie rozważam manetki XT, czy będzie to dobry pomysł? Mógłby się ktoś wypowiedzieć czy technologia instant release jest warta dołożenia kast. Czy korba przeznaczona dla napędów 11 rzędowych będzie tak samo dobrze współpracować co korba do napędów 10 rzędowych? Zastanawia mnie też czy w mojej ramie będzie możliwość zamontowania korby z systemem Hollowtech II? 
W większości ram bez problemu zamontujesz HT2 I to jest świetna zmiana. W temacie manetek za mało wiem. Korba będzie ok. Jeśli idziesz w tak wysoką grupę to może 1x11?
Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, GRdeR20002 napisał:

Temat odkopuję ponownie, bardzo prawdopodobne że wymienię także całą korbę. Mam jednak parę pytań, mianowicie rozważam manetki XT, czy będzie to dobry pomysł? Mógłby się ktoś wypowiedzieć czy technologia instant release jest warta dołożenia kast.

Manetka do tylnej przerzutki XT M8000 świetnie się sprawuje, reakcja jest niemal natychmiastowa, masz możliwość jednym pchnięciem palca wrzucić trzy biegi do góry, albo jednym pchnięciem zrzucić o dwa biegi na raz. Należy pamiętać jednak, że manetka XT stawia większy opór przy użytkowaniu, ale dzięki temu jest jakby lepsze wyczucie w przerzucaniu biegów, ten większy opór wynika pewnie z tego, że  z tyłu mam też przerzutkę XT M8000 na jedenaście rzędów, a ona jest naprawdę sztywna i mocno naciąga łańcuch.

Edytowane przez Jacenty
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Co do przerzutki tylnej polecam SLX M7000 w wersji 10 lub 11 rzędowej (bedzie działać z 10, podobnie jak M8000), cena jest rozsądna, a przerzutka ma spore mozliwości, bo będzie poprawnie pracowac z kasetą 10 rzędową od 11-32 do 11-42 i 11 rzędową 11-40 i prawdopodobnie 11-42, jeżeli masz 3 blaty z przodu - długi wózek SGS, jeżeli planujesz 2 blat z przodu i nie będziesz wracał do 3 blatu warto rozważyć wózek GS. Jeżeli chcesz zmienić tylko kasetę, manetkę i przerzutkę - SGS.

Osobiście kupił bym teraz planując napęd 2x10 wersję 11 rzędową SLX M7000. 10 rzędowe XT w stylu 786 nie będzie dobrze pracowac z kasetą większą niż 11-36 bez kombinacji. Przerzutka ta jest bardzo uniwersalna, nie musisz jej zmieniać jeżeli chciał byś w przyszłości zrobic napęd 1x10 lub 1x11 z kasetą 11-42, będzie działać i w 3x10 z kasetą 11-36, tak samo w 2x10.

Ja lubię manetki XT, z nowych grup niektórzy nie widza różnicy dużej między XT i SLX, tak czy inaczej jeżeli nawet masz manetki Acera oryginalne, to spokojnie poniżej 100zł można kupić zdemontowane z nowego roweru manetki Deore z przełącznikiem 2/3 rzędy z przodu i 10 z tyłu, różnica będzie bardzo duża wstosunku tych co masz w tej chwili, a są wystarczające. Chyba że zdecydujesz się na przerzutkę M7000 to może manetkę M7000 w wersji 10 rzędowej ?

Korba 10s i 11s będzie współpracowac tak samo, przerzutka przednia 2 rzędowa 10s powinna pracowac i dać sie wyregulować bez problemu, gorzej było by z korbą 10s i przerzutką 11s ponieważ przerzutki 2 rzędowe 11s są pod maksymalnie 10 zębów różnicy między blatami w korbie, natomiast korby 10s mają zwykle 12 różnicy i tutaj nie zawsze uda się optymalnie to ustawić, sam robiłem takie eksperymenty i jeszcze z blatami 38/26 było ok, ale z 40/28 już nie przy korbie dedytkowanej do 10 rzędów i przerzutce pod 11.

Korba hollowtech jak najbardziej tak z odpowiednim supportem.

Co do sklepów to:

http://www.bikestacja.pl/pl/

https://www.rowertour.com/

https://www.centrumrowerowe.pl/

To moje 3 główne sklepy.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dobra zdecydowałem się na coś takiego, chce się jeszcze upewnić czy wszystko na pewno będzie ze sobą dobrze współgrało

kaseta + łańcuch https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/zestawy-kaseta-lancuch/p,kaseta-slx-cs-hg81-11-34z-lancuch-cn-hg95-116-ogniw-10-rz-shimano,411434.html#75900631 11-36T

przerzutka tylna https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/tylne-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-tylna-slx-rd-m7000-shadow-10rz-sgs-shimano,622147.html Czy SLX na 11 biegów GS także będzie odpowiednio działał? Jeśli tak to jaka jest rzeczywista różnica pomiędzy wózkami SGS i GS

manetki https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/manetki-klamkomanetki-rowerowe/manetki-mtb-trekking/p,manetka-deore-xt-sl-m780-prawa-10rz-czarna-shimano,46055.html#75544235

mechanizm korbowy https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/rowerowe-mechanizmy-korbowe/mtb-dh-fr/p,mechanizm-korbowy-slx-fc-m7000-2-38x28t-175mm-bez-lozysk-czarny-shimano,634568.html#76140083 Najprawdopodobniej będzie to 36-26T 175mm bądź 38-28T

przerzutka przednia https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb/p,przerzutka-przednia-slx-fd-m677-2x10-side-swing-high-clamp-shimano,555883.html

wkład supportu https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/lozyska-zewnetrzne/p,wklad-suportu-slx-xt-bb-mt800-pres-fit-shimano,582334.html

Raczej wątpię żebym przeszedł kiedykolwiek na jednoblat, mało prawdopodobne jest też 2x11, tutaj jednak musiałbym zobaczyć jak to wyjdzie cenowo w porównaniu do 2x10. 

Odnośnik do komentarza

Kaseta i łańcuch ok, jeżeli masz koła i opony jak w standardzie i nie będziesz zbijał wagi na nich to kaseta wystarczy HG500 11-36, nie zauważysz za bardzo różnicy.

GS i SGS różni się długością, co za tym idzie pojemnością całkowitą napędu, dla M7000-10 SGS masz 47T czyli suma różnicy koronek w kasecie 36-11 = 25 + różnica blatów w korbie 38-28 = 10, daje to 35T i taka pojemność powinna wystarczyć do tego napędu, w fabrycznej korbie masz 44-22 = 22 czyli w sumie 47T i ta przerzutka pociągnie Ci taki zestaw z 3 blatową korbą. Dla 11 rzędowej GS jest błąd w opisie, ona pewnie 39T pociągnie. Im krótszy wózek tym mniej rzuca łańcuchem, chociaż sprzęgła w tych przerzutkach to eliminują, to nie wisi tak blisko ziemi, ciężej nim o coś zaczepić.

Manetki jak najbardziej ok, sam takich używam, ale na upartego w stosunku do SLX670 różnicy jakiejś mega nie widzę w codziennym użytkowaniu, a i Deore 610 są spoko, kupiłem za 80 zł komplet do starego roweru dla ojca.

Korba ok, z tym że do kół 29 wybrał bym 36-26, ale do 26 calowych i kasety 11-36 zdecydowanie 38-28. Opcja do rozważenia to jeszcze nowa deorka, jak dla mnie wielkich różnic nie ma, trzeba by popatrzeć wagowo jak to wygląda, ale przepaści się nie spodziewam: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/rowerowe-mechanizmy-korbowe/mtb-dh-fr/p,mechanizm-korbowy-deore-fc-m6000-2x10-shimano,660778.html

Co do przedniej przerzutki - ona ma bezpośrednio prowadzoną linkę, czyli pancerz od manetki wchodzi w przerzutkę, ta rama nie ma prowadzenia wewnątrz żeby to jakoś schować, więc do tej przerzutki musiał byś przymocować pancerz do ramy na trytytki. Z tego co widzę na zdjęciu masz przerzutkę TopSwing z górnym ciągiem linki i mocowaniem na obejmę. Jeżeli nie masz nad przerzutką mocowania bidonu blisko i rura jest prosta ja bym pomyślał raczej nad DownSwing (zdecydowanie lepiej mi się sprawdza, jakoś łatwiej wyregulować, przy manetkach XT nie czuć że ciężej zmienia się biegi i nie łapie tak luzów na wózku jak TopSwing), raczej wszystkie będą DualPull czyli uniwersalny ciąg linki.

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb/p,przerzutka-przednia-deore-fd-m618-2x10-top-swing-down-pull-shimano,555870.html

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/przednie-przerzutki-rowerowe/mtb/p,przerzutka-przednia-xt-fd-m785-2rz-obejma-shimano,34220.html

 

Supprot zdecydowanie nie taki ! Musi być wkręcany. Gwint BSA pod mufę 68, czy tam 68/73 pewnie będzie na suporcie.

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/lozyska-zewnetrzne/p,wklad-suportu-slx-xt-bb-mt800-bsa-shimano,521414.html

Chociaż ja jak będę zmieniał w najbliższym czasie planuje przesiąść się z Shimano na przykład na Accenta:

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/lozyska-zewnetrzne/p,wklad-suportu-bb-ex-pro-shimano-accent,351721.html

Ze względu na standardowe łożyska maszynowe, które można wymienić tanim kosztem bez zmiany całego suportu.

 

Do tego kupił bym ze 2 metry dobrego pancerza, końcówki i nowe linki.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dzięki za pomoc, co do przerzutki przedniej wybiorę tego xt, trochę szukałem wagi nowej korby deore, niestety takowej nie znalazłem na natomiast różnica w cenie jest znaczna. Pancerze i linki miałem już w planach do zakupienia, podstawowy zostaw od Shimano - 65zł  

Odnośnik do komentarza

Ja przechodziłem z 3/10 na 2/10 zmieniając tylko zębatkę środkową i wywalając dużą. Taki układ to najlepsze i najtańsze rozwiązanie, Na wielu maratonach młynka nawet nie używam więc jest prawie 1/10 ale jak 36 z tyłu za mało to zostaje młynek i wjedziesz wszędzie. Tak jak ktoś pisał 3 z przodu to tylko kombinowanie no chyba, ze jeździsz dużo na asfaltach to można przy takim układzie pozostać. Ale jak chcesz zmienić i kasetę i przerzutkę i manetkę to zastanów się nad 1/11, jak dobierzesz odpowiedniej wielkości tarczę to będziesz zadowolony no i lżejsze będzie. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...