Skocz do zawartości

Zaplatanie kółek - kompletowanie układanki.


jedras

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio robiłem przegląd rupieci i serwis piast w starych kołach. Mam zimowe, fabryczne z cube tonopah na piastach 525, znalazła się tez piasta 785 i tylne koło z taką samą piastą, ale walniętą bocznie obręczą, nie do wyprostowania ani nie do wycentrowania, myślałem żeby sobie piasty ewentualnie przepleść, ale jest to sztuka dla sztuki i w sumie nic to nie zmieni, w związku z tym wpadłem na pomysł skompletownaia sobie kółek, powiedzmy ze do crossowego roweru i od czasu do czasu lekkiego MTB. Mają być budżetowe i wytrzymałe.

  • Piasty M785 32 szprychy
  • Obręcze, najprawdopodobniej 533D, coś innego brać pod uwagę ?
  • Szprychy i nyple - tutaj jak zwykle mam kłopot, wybrał bym najtańsze DT, macie jakiś sprawdzony kalkulator długości szprych ?

Przy okazji kupiłem jakiś czas temu koła 26 na piastach 240s z walniętą tylną obręczą, miały być dla znajomego, który nie mógł akurat ich kliknąć, a że cena była dobra to kupiłem dla niego, są pod szybkozamykacze, mam też komplet end-cap na sztywne osie 15/12, w innych kołach mam też 9/10, zastanawiam się czy może ich nie zatrzymać i skompletować sobie fajnych kół do 29-er w rozsądnej cenie. Nie będą to koła do ścigania, raczej wytrzymałe które będą nadawać się do lekkiego trailu.

  • Piasty 240S classic - 32 szprychy na 6 śrub
  • Obręcze, tutaj mam spory dylemat... Na razie wydaje mi się optymalna M442, EX to chyba przesada, ale czy warto dopłacić do XM421 ? Jest mniej więcej o połowe droższa za 30g
  • Szprychy Competition ? Nyple pojęcia nie mam. Na szczęście kalkulator DT jakoś w miarę wydaje mi się sensownie liczy długość szprych i nawet wagę całości podaje.
Odnośnik do komentarza

Jeśli nie jeździsz w trudnym terenie i nie ważysz 100kg to XM421 są mocno na wyrost. Nawet M442 to obręcze All Mountain. Zatem duża wytrzymałość i za tym idzie również większa waga.

Poszedłbym w następujące obręcze: d533,X412,X392. Wystarczająco mocne i za razem lekkie. Przy tym dość przystępne cenowo.

Nie wiem ile chcesz wydać, ale kolega ma fajny zestaw używanych kół ściągniętych z GT Zaskar 9R Sport. Są na gotowo za 400 zł + kw.

Obręcze: JALCO XCD22 z podwójną ścianką

Piasty: All Terra na szybkozamykacz QR9mm

Szprychy: 32H, stalowe 14G

Dętki: Conti (chyba obie, zalane mlekiem,co zwiększa ich nieprzebijalność :)

Opony: Continental X-KING 29x2.2

Opcjonalnie kaseta (+30 zł): Sunrise CS-MSO-T 11-36 (pod napęd 10s)

 

Komplet kół z kasetą waży: 5100g.

Odnośnik do komentarza

Była by to zamiana siekierki na kijek :)

X412 - nie mogę znaleźć tam gdzie ewentualnie bym zamawiał.

W terenie cięższym tym rowerem jeszcze nie jeżdzę, mam do tego 2 stare rupiecie, 29-er słuzy mojej dziewczynie, dla mnie z ta ramą będzie to rower też i do ambitniejszej turystyki górskiej (bagażnik z mojej zimówki i sakwy) a docelowo chciał bym mieć już fajne koła pod ścieżkowca.

Między X392 a XR331 różnica w wadze jest spora, między M442 a XM401 nieco mniejsza, raczej skłaniał bym się ku M442, z opcją jak mi strzeli coś do głowy to wstawię XM. Znalazłem kilka tematów na różnych forach z podobnymi dylematami, o pancerności i sztywności XM401 już się trochę naczytałem też.

Co do szprych co byście polecili ? Coś optymalnego, nie za ciężkie, ale też nie delikatne, rozważam na razie 3:

  • DT Competition
  • DT Competition Race
  • DT Revolution

Ewentualnie cos z Sapima ?

Polecicie jakiś sklep gdzie można by to zamówić ? Policzę na pewno w kalkulatorze, ale poprosze też o potwierdzenie w sklepie czy taki zestaw będzie odpowiedni. Do tego dochodzi kwestia wyboru, w dt4you mają je dośc drogo w paczkach po 72 sztuki, brałem jeszcze pod uwagę bikestacja.

Odnośnik do komentarza

Nie do końca rozumiem,bo najpierw piszesz że potrzbeujesz koła do crossowego zastosowania lub lekkiego MTB, więc tutaj pasują obręcze do XC (X392, XR331 o których piszesz) , a potem piszesz że chcesz obciążać je sakwami lub wykorzystać do ścieżkowca, gdzie bardziej pasuja obręcze All Mountain (X442 oraz XM401)

Różnica miedzy X392 i XR331 wynka przede wszystkim z zastosowania,bo XR to obręcze do budowy kół na wyścigi XC, a X do ogólnie przyjętego XC. Ma to również odzwierciedlenie w cenie. 

Akurat XM401 znam bardzo dobrze,bo jeszcze do ubiegłego tygodnia uzytkowałem XM401 na Sapim D-Light (2.0-1.65-2.0) i piastach Novatec d11SB (prżód) oraz DT SWISS 350 Classic (tył). 32 szprychy w każdym. Ważę ponad 100 kg i nigdy nie miałem z nimi problemów, a do centrowania oddawałem raz w roku przy okazji wymiany mleka w systemie bezdętkowym. W zasadzie optymalnym rozwiązaniem są X442, bo do Twoich zastosowań różnica 70g na komplecie nie bedzie tak odczuwalna jak różnica 200 zł w cenie :)

Szprychy możesz kupić tu jako komplet na dwa koła: https://velo.pl/czesci/szprychy-i-nyple/sapim/d-light-black

Mając w perspektywie pracę z sakwami oraz zastosowanie do ścieżkowca razej nie szedłbym w szprychy cieniowane lub co najwyżej w 2.0-1.80-2.0. Inaczej będziesz często je centrował. 

Nota bene: powyższe proste w swojej konstrukcji koła Jalco przejechały Saharę i Annapurna Circut w Nepalu i pod sakwami i cieżkim jeźdźcem, a podczas serwisu nawet nie trzeba było ich centrować, a piasty na siłę zaopatrzono w nowy smar, choć spokojnie mogły jeździć na starym. Niestety coś za coś - waga jest spora, ale niezawodność ogromna :) 

 

Edytowane przez Franz Mauer
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...