Skocz do zawartości

Ukręcona śruba w tylniej przerzutce.


Szymon

Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie chciałbym przywitać wszystkich użytkowników forum. Wczoraj trochę sknociłem tylnią przerzutkę podczas wymiany dętki - zaczęła wskakiwać maksymalnie na 6 bieg z 10. Po zapoznaniu się z filmikami na kabale SzajBajk postanowiłem samemu to wyregulować. Początek poszedł bardzo dobrze, łańcuch zaczął wskakiwać na najmniejszą zębatkę bez problemu. Żeby przypadkiem łańcuch nie przeskakiwał przez największą zębatkę, postanowiłem dokręcić za to odpowiedzialną śrubę na maksimum - było to błędem, gdyż w konsekwencji ukręciłem gwint i chyba wygiąłem śrubę(bo chyba nie powinna być krzywa?). Teraz nie wskakują dwa najlżejsze biegi...

Teraz czas na pytania. Czy jest jakiś prosty sposób na uporanie sobie z tym czy lepiej oddać rower do serwisu? Nie używam tych biegów więc czy nie uszkodziłaby się przerzutka gdybym nic z tym nie zrobił do wiosny? Jeżeli ma to jakieś znaczenie - rower to Giant Roam 0(2017). Poza dętkami nic nigdy nie było wymieniane.

Odnośnik do komentarza

Hmmmm,  sporo pary w rękach jak ją wkrętakiem załatwiłeś :D Tak serio to postaraj się ją wykręcić i najlepiej kupić nowe i zamontować ponownie https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares/shimano-deore-xt-rdm772-stroke-adjust-screws-plate-y5w798020/

Nie wiem w jaki stanie będzie gwint w aluminiowym bloku. Nie zaszkodzi poprawić gwint  gwintownikiem M4.

Odnośnik do komentarza

Z tego co widzę śruba ni jest ukręcona tylko obrobiona. A to bardzo dobra wiadomość bo prawdopodobnie przerzutce nic nie jest. Teraz próbuj kombinować.
1.wbić w nią klucz typu torx (gwiazdka) i odkręcić
2. Jeśli cokolwiek wystaj ponad brzeg złapać kluczem typu "morse" i wykręcić
3. Jakimś mocnym klejem wkleić w nią nasadkę i odkręcić
4. Delikatnie ją rozwiercić, nagwintować "lewy" gwint i odkręcić drugą śrubą.
Jeśli nie masz w/w narzędzi i/lub wiedzy zdemontuj i zanieś przerzutkę do specjalisty. Ewentualnie kup drugą a tą sprzedaj mi jako uszkodzoną ;)

Odnośnik do komentarza

Dzięki za wskazówki. W poniedziałek próbowałem 1 sposób i nie udało mi się. Jak patrzy się na przerzutkę od dołu to widać, że ta śruba jest krzywa. Próbowałem ją trochę wyprostować ale nie wygląda na prostą, tylko taką prostowaną. ? Wystaje też trochę ponad brzeg więc w sobotę przy świetle dziennym wypróbuję pozostałe metody. Jak się nie uda to zgłoszę się do specjalisty.

Ale mam też kilka pytań. Czy mogę jeździć na rowerze bez obawy, że przerzuta się uszkodzi zanim rozwiążę problem? Czy jakby rozmontować przerzutkę lub jej fragment w którym jest zamocowana śruba, łatwiej byłoby mi ją wykręcić czy nie ma znaczenia? Czy taka śruba dostępna jest w każdym sklepie mechanicznym czy trzeba iść do specjalistycznego sklepu rowerowego?

 

Odnośnik do komentarza

ja bym dla pewności zdemontował i rozkręcił przerzutkę. Mniejsze prawdopodobieństwo że coś skrzywisz/uszkodzisz. Jak masz dostęp do śruby od tyłu to jesteś w domu. Zdemontuj złap ją szczypcami takimi do wyciągania gwoździ od drugiej strony i wykręcaj delikatnie. Z krzywym kawałkiem jest problem. Przechodząc przez aluminiowy korpus w trakcie wykręcania może go uszkodzić. Jeśli jest podejście najbezpieczniej byłoby obciąć tą śrubę nad skrzywieniem. Co do samej śrubki nie do końca wiem jak ma wyglądać u Ciebie ale znalazłem coś podobnego na ulicy jakiś czas temu. pomierzę ją i jak by miała takie wymiary jak trzeba to się dogadamy ;)

Odnośnik do komentarza

o ile wszystko jest wyregulowane tak, że przerzutka jest prosto, łańcuch nie przeskakuje po zębatkach i nie ma niebezpieczeństwa zaciągnięcia przerzutki przez szprychy to możesz jeździć. BTW regulacja tych zakresów to dosłownie pół obrotu tej śrubki. Zdecydowanie zbyt ambitnie ją wkręciłeś ;)

Odnośnik do komentarza

Hmmm ja bym się jeszcze zastanowił chwilę w jaki sposób podczas wymiany dętki mogło dojść do sytuacji w której przerzutka nie chce zmieniać przełożeń.

Nie wyskoczył Ci gdzieś po prostu pancerz z mocowania w ramie, ewentualnie z końcówki ? Sprawdź dokładnie pancerz między manetką a przerzutką, bo może tylko tutaj tkwił problem i nie trzeba było nic kręcić.

W serwisie rowerowym myślę że wykręcą Ci to bez problemu i nawet z jakieś poniewierającej się gdzieś starej przerzutki dopasują.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...