Jimmy Opublikowano 2 Października 2017 Opublikowano 2 Października 2017 (edytowane) Może ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem i go rozwiązał... Rower Giant Trance X1 29er. Hamulec tył Shimano BR447 z klamką M505. Rama PM, zacisk PM Tarcza 160mm model RT56 - wszystko OK, działa jak należy. Zachciało mi się większej tarczy z tyłu... Nie piszcie że bez sensu większa tarcza z tyłu - wiem ale chce mieć 1. Przy okazji wymiany tarczy z przodu ze 180 na 203mm założyłem dawną przednią tarczę 180mm do tyłu wraz z adapterem Promax PM/PM pod 180mm Podczas hamowania tyłem przy mocniejszym wciśnięciu klamki pojawiły się mikrodrgania praktycznie na calym rowerze, szczególnie odczuwalne na siodełku Nie był to tylko pisk itp ale również mikrodrgania - wkurzające... 2. Zmieniłem adapter na oryginalny Shimano PM/PM pod 180mm. - efekt drgań pozostał 3. Zmieniłem klocki na nowe - efekt drgań pozostał. 4. Założyłem do tyłu tarcze SM-RT66 180mm - efekt drgań pozostał 5. Założyłem do tyłu tarczę SM-RT66 203mm + adapter Shimano PM/PM pod 203mm - efekt drgań pozostał.. 6. Założyłem spowrotem tarczę 160mm (RT56) bez adpterów (rama PM, zacisk PM) - efekt drgań zniknał ???!!! O co tu chodzi dlaczego pojawiają się drgania przy większej tarczy niż 160mm? Wymieniałem wszystko poza zaciskiem! i do tego 3 kombinacje tarczy, trzy wersje adaptera, nowe klocki... Śruby dokręcane kluczem dynamometrycznym, oryginalne z zestawów. Tarcze proste - zresztą 3szt więc wykluczam. Edytowane 2 Października 2017 przez Jimmy
Puncu Opublikowano 2 Października 2017 Opublikowano 2 Października 2017 Prawdopodobnie nowe tarcze muszą się dotrzeć do klocków, a klocki do tarczy.
Jimmy Opublikowano 2 Października 2017 Autor Opublikowano 2 Października 2017 No nie wiem... używana tarcza 160mm z nowymi klockami od razu była cicho. Nowa 203mm z przodu i stare klocki też bez żadnych dziwnych zachowań. Na jednym zestawie zrobiłem jakiś 40-to kilometrowy wypad ale z hamowaniem ale nie było czuć żadnej poprawy. Jak drgalo przed tak i po trasie.
Franz Mauer Opublikowano 3 Października 2017 Opublikowano 3 Października 2017 Kupiłeś oryginalne klocki czy zamienniki? SPrawdź w którym miejscu klocki biorą tarczę. No i banalne pytanie - czy dobrze założyłeś adapter
jedras Opublikowano 3 Października 2017 Opublikowano 3 Października 2017 Dokręć to trochę mocniej, bez dynamometryka. Tarcze do koła, adaptery do ramy i zacisk do adaptera. W sumie ja tam nie uzywam nie wiadomo jakiej siły nie ma potrzeby, ewentualnie z momentem większym o 10-20%. Tak na próbę przynajmniej. Rozumiem ze większe tarcze dokręcasz takim samym momentem jak mniejsze ?
Jimmy Opublikowano 3 Października 2017 Autor Opublikowano 3 Października 2017 Adapter dobrze założony bo inaczej się nie da... Klocki oryginał, mają napis Shimano. Model b01s żywiczne. Śruby dokręcania tym samym momentem. Tarcze ok 4Nm a zaciski ok 7Nm...
jedras Opublikowano 3 Października 2017 Opublikowano 3 Października 2017 Po mojemu dokręcenie im się przyda, a na pewno nie zaszkodzi, przy dokręcaniu tarcz jak dokręcasz co 2 śrubę stopniowo będzie ok, 4 Nm to jak dla mnie bardzo mało w tym przypadku i nic im nie będzie jak dokręcisz nawet z 10, analogicznie adapter do ramy i zacisk do adaptera, ja nigdy tego nie dokręcam dynamometrycznym, tylko jakoś tak rozsądnie nie na siłę, podejrzewam że nieco mocniej niż 10 nawet. Jakiekolwiek tego typu zachowania miałem przy niedokręconej tarczy, z tym że u mnie problem polegał na tym że miałem tarcze na adapterze KCNC na centerlocka i nakrętka okazało się że ma zdecydowanie za długi gwint i nie da się jej dokręcić do piast 240, wiec stopniowo piłowałem gwint aż wreszcie tarcza się dokręciła jak trzeba.
Jimmy Opublikowano 10 Listopada 2017 Autor Opublikowano 10 Listopada 2017 Nie pisałem nic, bo nie było okazji (i nerwów) na kolejną próbę zmiany tarczy na większą... ale przed chwilą wróciłem z pwnicy. Zamontowałem tarczę 180mm i dokręciłem 8Nm, przy okazji jedna śrubka trochę się uszkodziła w gnieździe Torx więc mocniej nie próbowałem. I efekt drgań bez zmian Zostaję przy 160mm z tyłu. Nie chce mi się już kombinować. Na rowerze trzeba jeździć a nie rozkręcać coś co chwila
Motke Opublikowano 11 Listopada 2017 Opublikowano 11 Listopada 2017 Nie pisałeś nic o śrubach. Dając tarczę 180 lub 200 używasz tych samych śrub? Jeśli te same to jak głęboko one wchodzą? Może te śruby stare lub nowe są za krótkie, wchodzą płycej i cały układ jest mniej sztywny i bardziej podatny na drgania?
Jimmy Opublikowano 11 Listopada 2017 Autor Opublikowano 11 Listopada 2017 śruby są te same ale - wystają z kołnierza piasty z drugiej strony więc ich długość nie ma znaczenia. Poza tym są to dłuższe śruby, które były z tarczą Shimano RT66 203mm w komplecie. - śrubki mają ząbki od spodu i dałem też podkładki blokujące odkręcanie - piasta to Novatec.
Jimmy Opublikowano 11 Listopada 2017 Autor Opublikowano 11 Listopada 2017 Stosujecie te podkładki "półokrągle" w ten sposób jak na foto? Pod zaciskiem hamulca? Tylko jak wtedy dobrać adapter? Wszystkie które mam wymagają przykręcenia zacisku bez podkładek między adapterem a zaciskiem...
Zbysio Opublikowano 12 Listopada 2017 Opublikowano 12 Listopada 2017 Dnia 10.11.2017 o 21:57, Jimmy napisał: Nie pisałem nic, bo nie było okazji (i nerwów) na kolejną próbę zmiany tarczy na większą... ale przed chwilą wróciłem z pwnicy. Zamontowałem tarczę 180mm i dokręciłem 8Nm, przy okazji jedna śrubka trochę się uszkodziła w gnieździe Torx więc mocniej nie próbowałem. I efekt drgań bez zmian Zostaję przy 160mm z tyłu. Nie chce mi się już kombinować. Na rowerze trzeba jeździć a nie rozkręcać coś co chwila Z moich informacji wynika, że za mocno tarcze dokręcasz.Stąd też uszkodzone gniazdo. Shimano podaje 2-4 Nm przy mocowaniu na 6 śrub, spróbuj poluzować i przykręcić z siłą 4 Nm.
Jimmy Opublikowano 12 Listopada 2017 Autor Opublikowano 12 Listopada 2017 Zbysio czytałeś temat od początku? Akurat dokrecalem 4Nm i poradzono mi dokręcić mocniej co nie przyniosło zmian...
Zbysio Opublikowano 12 Listopada 2017 Opublikowano 12 Listopada 2017 54 minuty temu, Jimmy napisał: Zbysio czytałeś temat od początku? Akurat dokrecalem 4Nm i poradzono mi dokręcić mocniej co nie przyniosło zmian... Czytałem. Poprawy nie. Ale gniazdo w piaście rozdupcone.
Jimmy Opublikowano 12 Listopada 2017 Autor Opublikowano 12 Listopada 2017 Hehe... Czytamy ze zrozumieniem. Napisałem że śrubka się uszkodziła w gnieździe torx czyli nie gwint piasty tylko śrubka...
Zbysio Opublikowano 12 Listopada 2017 Opublikowano 12 Listopada 2017 Jeżeli dobrze się domyślam to to co nazywasz gniazdem śrubki torx to jest łeb śruby...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się