Skocz do zawartości

Mikrodrgania hamulca tył podczas hamowania


Jimmy

Rekomendowane odpowiedzi

Może ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem i go rozwiązał...

 

Rower Giant Trance X1 29er.

Hamulec tył Shimano BR447 z klamką M505. Rama PM, zacisk PM

Tarcza 160mm model RT56 - wszystko OK, działa jak należy.

Zachciało mi się większej tarczy z tyłu... Nie piszcie że bez sensu większa tarcza z tyłu - wiem ale chce mieć ;)

1. Przy okazji wymiany tarczy z przodu ze 180 na 203mm założyłem dawną przednią tarczę 180mm do tyłu wraz z adapterem Promax PM/PM pod 180mm

Podczas hamowania tyłem przy mocniejszym wciśnięciu klamki pojawiły się mikrodrgania praktycznie na calym rowerze, szczególnie odczuwalne na siodełku ;)

Nie był to tylko pisk itp ale również mikrodrgania - wkurzające...

2. Zmieniłem adapter na oryginalny Shimano PM/PM pod 180mm. - efekt drgań pozostał

3. Zmieniłem klocki na nowe -  efekt drgań pozostał.

4. Założyłem do tyłu tarcze SM-RT66 180mm - efekt drgań pozostał

5. Założyłem do tyłu tarczę SM-RT66 203mm + adapter Shimano PM/PM pod 203mm - efekt drgań pozostał..

6. Założyłem spowrotem tarczę 160mm (RT56) bez adpterów (rama PM, zacisk PM) - efekt drgań zniknał ???!!!

 

O co tu chodzi dlaczego pojawiają się drgania przy większej tarczy niż 160mm? Wymieniałem wszystko poza zaciskiem! i do tego 3 kombinacje tarczy, trzy wersje adaptera, nowe klocki...

Śruby dokręcane kluczem dynamometrycznym, oryginalne z zestawów. Tarcze proste - zresztą 3szt więc wykluczam.

 

 

Edytowane przez Jimmy
Odnośnik do komentarza

No nie wiem... używana tarcza 160mm z nowymi klockami od razu była cicho.

Nowa 203mm z przodu i stare klocki też bez żadnych dziwnych zachowań.

Na jednym zestawie zrobiłem jakiś 40-to kilometrowy wypad ale z hamowaniem ale nie było czuć żadnej poprawy. Jak drgalo przed tak i po trasie.

Odnośnik do komentarza

Dokręć to trochę mocniej, bez dynamometryka. Tarcze do koła, adaptery do ramy i zacisk do adaptera. W sumie ja tam nie uzywam nie wiadomo jakiej siły nie ma potrzeby, ewentualnie z momentem większym o 10-20%. Tak na próbę przynajmniej.

Rozumiem ze większe tarcze dokręcasz takim samym momentem jak mniejsze ?

Odnośnik do komentarza

Po mojemu dokręcenie im się przyda, a na pewno nie zaszkodzi, przy dokręcaniu tarcz jak dokręcasz co 2 śrubę stopniowo będzie ok, 4 Nm to jak dla mnie bardzo mało w tym przypadku i nic im nie będzie jak dokręcisz nawet z 10, analogicznie adapter do ramy i zacisk do adaptera, ja nigdy tego nie dokręcam dynamometrycznym, tylko jakoś tak rozsądnie nie na siłę, podejrzewam że nieco mocniej niż 10 nawet.

Jakiekolwiek tego typu zachowania miałem przy niedokręconej tarczy, z tym że u mnie problem polegał na tym że miałem tarcze na adapterze KCNC na centerlocka i nakrętka okazało się że ma zdecydowanie za długi gwint i nie da się jej dokręcić do piast 240, wiec stopniowo piłowałem gwint aż wreszcie tarcza się dokręciła jak trzeba.

Odnośnik do komentarza

Nie pisałem nic, bo nie było okazji (i nerwów) na kolejną próbę zmiany tarczy na większą... ale przed chwilą wróciłem z pwnicy. Zamontowałem tarczę 180mm i dokręciłem 8Nm, przy okazji jedna śrubka trochę się uszkodziła w gnieździe Torx więc mocniej nie próbowałem. I efekt drgań bez zmian :(

Zostaję przy 160mm z tyłu. Nie chce mi się już kombinować. Na rowerze trzeba jeździć a nie rozkręcać coś co chwila :)

 

Odnośnik do komentarza

Nie pisałeś nic o śrubach.

Dając tarczę 180 lub 200 używasz tych samych śrub?

Jeśli te same to jak głęboko one wchodzą?

Może te śruby stare lub nowe są za krótkie, wchodzą płycej i cały układ jest mniej sztywny i bardziej podatny na drgania?

Odnośnik do komentarza

śruby są te same ale

- wystają z kołnierza piasty z drugiej strony więc ich długość nie ma znaczenia. Poza tym są to dłuższe śruby, które były z tarczą Shimano RT66 203mm w komplecie.

- śrubki mają ząbki od spodu i dałem też podkładki blokujące odkręcanie

- piasta to Novatec.

Odnośnik do komentarza

5a0764b2416c0_Rear20brake.thumb.jpg.717df7201dd8f382e51f25708fe86c49.jpg

Stosujecie te podkładki "półokrągle" w ten sposób jak na foto? Pod zaciskiem hamulca? Tylko jak wtedy dobrać adapter? Wszystkie które mam wymagają przykręcenia zacisku bez podkładek między adapterem a zaciskiem...

Odnośnik do komentarza
Dnia 10.11.2017 o 21:57, Jimmy napisał:

Nie pisałem nic, bo nie było okazji (i nerwów) na kolejną próbę zmiany tarczy na większą... ale przed chwilą wróciłem z pwnicy. Zamontowałem tarczę 180mm i dokręciłem 8Nm, przy okazji jedna śrubka trochę się uszkodziła w gnieździe Torx więc mocniej nie próbowałem. I efekt drgań bez zmian :(

Zostaję przy 160mm z tyłu. Nie chce mi się już kombinować. Na rowerze trzeba jeździć a nie rozkręcać coś co chwila :)

 

Z moich informacji wynika, że za mocno tarcze dokręcasz.Stąd też uszkodzone gniazdo. Shimano podaje 2-4 Nm przy mocowaniu na 6 śrub, spróbuj poluzować i przykręcić z siłą 4 Nm. 

Odnośnik do komentarza
54 minuty temu, Jimmy napisał:

Zbysio czytałeś temat od początku? Akurat dokrecalem 4Nm i poradzono mi dokręcić mocniej co nie przyniosło zmian...

Czytałem. Poprawy nie. Ale gniazdo w piaście rozdupcone.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...