Skocz do zawartości

Przejście z 3x10 na 2x10 - problemy


uve

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jakiś czas temu w swoim Cube LTD Race zmieniłem napęd z 3x10 na 2x10.

Oryginalną korbę  3 rzędową Shimano FC-M552  42x32x24 wymieniłem na 2 rzędową SLX  38x24. 

Kasetę została wymieniona na XT 11-36, łańcuch również na XT CN-HG95.

Przy zakładaniu korby w systemie Hollowtech II, dałem dwie podkładki od strony napędowej oraz 1 od nienapędowej. Rozmiar mufy to 68 mm.

Problem jest taki, że odległość dużej zębatki (blatu) od tylnych widełek to jakiś 1 mm. Dosłownie ledwo tam wchodzi kartka papieru, nic nie ociera ale odległości jest minimalna.

Brud, który tamtędy przechodzi potrafi rysować ramę.

Pytanie jest następujące czy tak powinno być, czy coś zrobiłem źle, a może konstrukcja ramy nie jest przewidziana do korby 2 rzędowej?

 

Druga sprawa to zaciąganie łańcucha, ostatnio zdarzyła mi się ta przypadłość, mino, że cały napęd ma przejechane dopiero 900 km. Nie wiem jak to możliwe, ale łańcuch został wciągnięty między korbę w taki sposób, że musiał przejść przez tą milimetrową szparkę. Dopiero po rozpięciu spinki udało mi się go wyciągnąć. Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy to, że duża zębatka musiała się po prostu odgiąć i wtedy łańcuch przeszedł. Gdzie szukać przyczyny problemu?

Tak to wygląda na zdjęciach.

1.jpg2.jpg3.jpg

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, uve napisał:

Oryginalną korbę  3 rzędową Shimano FC-M552  42x32x24 wymieniłem na 2 rzędową SLX  38x24. 

Niepotrzebnie...

Wystarczyło wymienić zębatki...

Wiele osób w wielu rożnych testach i tekstach w sieci pisało, że linia łancucha jest lepsza na korbie 3 rzędowej przerobionej na 2 rzędy... ;)

8 godzin temu, Rezus napisał:

Niestety ale ten blat jest za duży do tej ramy. Nie wiem czy blat 36 załatwi sprawę czy nie... zaciągnięcia sporadycznie zdarzają się nawet w całkiem nowych napedach. 

Podkładkę trzeba dać na miskę suportu od strony korby i korba się nieco oddali od ramy...

10 godzin temu, uve napisał:

Pytanie jest następujące czy tak powinno być, czy coś zrobiłem źle, a może konstrukcja ramy nie jest przewidziana do korby 2 rzędowej?

O czymś takim jeszcze nie czytałem i nie słyszałem...

@uve wrzuć fotki misek suportu z obu stron... Myślę, że musisz przerzucić podkładkę z lewej miski na prawą...

Odnośnik do komentarza

Jakiej grubości masz wsadzone podkładki? One nie sa takie same. Może uda się od strony napędowej wsadzić grubsze i wtedy odległość dużego blatu od tylnych widełek będzie wieksza. Potem sprawdź linie łańcucha.

Odnośnik do komentarza

Z tego co udało mi się zmierzyć to od strony napędowej mam dwie podkładki, każda około 2,5 mm.

Od strony nienapędowej jedną.

Czy można dać 3 podkładki od strony napędowej, a może są jakieś grubsze niż 2,5 mm?

Tak to wygląda:

s.jpg

Edytowane przez uve
Odnośnik do komentarza

Sorki ale nie widzę dokładnie, czy ta zębatka na pewno oryginalna od tej korby? Wygląda jakoś na tym pająku odsunięta bliżej osi suportu.  Chociaż wtedy nie działałaby dobrze z młynkiem bo byłaby zbyt blisko. A w tej Twojej trzyrzędowej korbie środkowa tarcza też była tak blisko ramy? Może podmień zębatkę 32 w starej korbie na 38 z tej slx i zobacz czy w ogóle to możliwe. A jak nie to próbuj z 36 wtedy będzie ciasno ale luźniej niż teraz i pewnie da się jeździć. Ramę zabezpieczyć jakąś taśmą i tyle. Dokładanie podkładek po prawej stronie sprawi, że nie będziesz miał centralnie pedałów i całość będzie w prawo przesunięta niby tylko trochę ale nie wiem czy to doby pomysł.

Odnośnik do komentarza

@uve z trzema podkładkami od strony napędowej to bym nie kombinował,bo może okazać się,że drugie ramie korby będzie ocierać o ramę. Można byłoby zastosować korbę z offsetem, ale widziałem tylko w wersji jednoblatowej przy shimano xtr. Daje to przesuniecie lini łańcucha o 3 mm na zewnątrz. Pozostają jeszcze dwie możliwości:

1. Zmienić stopniowanie korby i zrezygnować z zębatki 38T na rzecz 36 lub 34T

2. Pokombinować z podkładkami miedzy małą a dużą zębatką.

Wcześniej wspomniano o korbach z offsetem. Są takie i najczęściej dotyczą przesunięci alinii  korb jednoblatowych dostosowanych do systemu boost np. SLX FC-M7000-B, XTR FC-M9000-B1. Przerabianie na dwublatowe chyba nie ma większego sensu. Nawet nie wiem czy się da.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...