Skocz do zawartości

Sztyca i siodło - co wybrać wśród tylu propozycji ?


Antyszprycha

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam Panowie, jak w temacie. Jaką sztyce wybrać ? Aluminum cieniowane czy karbon, Z offsetem czy nie ? Jakiej firmy ?

Sprawa dotyczy również siodła, jaka firma, z dziurą czy bez itp. ?

Edytowane przez adambike
Opublikowano

Kilka pytań pomocniczych: 

1. Wygodnie ci sie jeździ na obecnym siodle? 

2. Używasz teraz sztycy z offsetem? 

3. Jakiej średnicy jest obecna sztyca? 

4. Jak pamiętam to masz rame alu? 

5. Do czego głównie wykorzystujesz rower ? (w jakim terenie) 

Opublikowano

Offset w sztycy to raczej zależy od ramy i pozycji rowerzysty. Jeżeli aktualnie masz dobrze ustawione siedzenie to nie zmieniaj offsetu. Karbon czy alu to zależy do czego używasz roweru.

Siedzenie jak dla mnie to tylko z dziurą. Dobranie dobrego siedzenia to na ogół cięższa sprawa. Jeżeli na aktualnym siedzeniu dobrze Ci się jeździ ale czas je wymienić to szukaj podobnego.

  • Lubię to! 1
Opublikowano
29 minut temu, Franz Mauer napisał:

Kilka pytań pomocniczych: 

1. Wygodnie ci sie jeździ na obecnym siodle? 

Na obecnym siodle jeździ  mi się dobrze, tzn nie wiem czy mogłoby mi się jezdzić lepiej bo nigdy innego nie próbowałem ale czuje się komfortowo, jedynie nie pasuje do mojej wizji customowej (swoją drogą bardzo szybko się wytarło

30 minut temu, Franz Mauer napisał:

2. Używasz teraz sztycy z offsetem? 

Jak na zdjęciu poniżej

304cf18ecf9de3eemed.jpg

33 minuty temu, Franz Mauer napisał:

3. Jakiej średnicy jest obecna sztyca? 

29mm

33 minuty temu, Franz Mauer napisał:

4. Jak pamiętam to masz rame alu? 

Tak

34 minuty temu, Franz Mauer napisał:

5. Do czego głównie wykorzystujesz rower ? (w jakim terenie) 

Tylko i wyłącznie szlaki leśne, dukty, asfalt jako dojazdy lub część trasy rowerowej. Wyjeżdzam w ramach przejażdżek min 30-35 km, w planach jest rozpoczęcie konkretnych treningów, waga 83/84 kg

Opublikowano
6 minut temu, adambike napisał:

Na obecnym siodle jeździ  mi się dobrze, tzn nie wiem czy mogłoby mi się jezdzić lepiej bo nigdy innego nie próbowałem ale czuje się komfortowo, jedynie nie pasuje do mojej wizji customowej (swoją drogą bardzo szybko się wytarło

Pytam,bo zawsze możesz obmierzyć obecne siodełko i szukać innego o najbardziej zbliżonych wymiarach. Wówczas będziesz miał większa pewność, że dupa je pokocha. Czy z dziurą - to zależy,bo ona nie jest tak sobie zrobiona w siodełku, ale z konkretnych przyczyn anatomicznych. Ja np. zrobiłem obmiar tyłka wg systemu Selle Italia Id Match i wyszło, że nie potrzebuję dziury. Możesz po zmierzeniu obecnego siodełka wejść na stronę selle italia i poszukać siodełka o takich samych wymiarach i zobaczyć czy propozycja dotyczy siodełek z dziurą anatomiczną.

 

9 minut temu, adambike napisał:

Jak na zdjęciu poniżej

Sztyca bez offsetu (prosta). Jeśli obecnie masz ustawioną właściwa pozycję na rowerze i jeździ Ci się dobrze to nie wydawałbym kasy na sztycę z offsetem. One zwykle są cięższe i gdybyś chciał zachować wagę roweru to zmuszony byłbyś do inwestowania w sztycę karbonową. Ja ostatnio kupiłem okazyjnie karbonową z offsetem 20mm Forzy za 200 zł. Jej waga to ok. 250g.

 

15 minut temu, adambike napisał:

29mm

Dziwny wymiar, ale sądzę że chodzi o sztycę o średnicy 27,2. Przy takiej średnicy wsadzenie karbonowej sztycy do aluminiowej ramy mogłoby oprócz oszczędności na wadze poprawić komfort dla kręgosłupa. Tzn. przy takim zestawieniu i tak małej średnicy sztycy może być odczuwalne pochłanianie przez karbon drgań przenoszonych na kręgosłup. Wg mnie im większa średnica sztycy karbonowej, tym właściwości amortyzacyjne są gorsze lub wręcz zanikają.

 

Podsumowując:

Jeśli potrzebujesz zmiany w rowerze i padło na siodło to nie kombinuj z wymiarami. Jeśli obecne Ci odpowiada top szukaj o podobnych wymiarach.

Zastosowanie sztycy z offsetem musi mieć uzasadnienie w potrzebie,bo inaczej nie ma sensu porzucania sztycy prostej. Jeśli masz kasę to możesz wypróbować sztycę karbonową,bo w Twoim przypadku może zdać egzamin w kwestii poprawy komfortu jazdy.

Jakiej firmy..trudno na to odpowiedzieć,bo wszystko zależy od budżetu. Ostatnio często poruszam się wśród produktów polskiej marki Accent. Mają bardzo fajne siodełka w różnych klasach. Jeśli nie miałeś dotychczas do czynienia z elementami karbonowymi w rowerze to odradzałbym siodełka na karbonowych prętach,bo bardzo często strzelają w wyniku złego się z nimi obchodzenia. Tutaj musiałbyś już zainwestować w klucz dynanometryczny,co daje kolejne kila stówek wydatku.

 

  • Lubię to! 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Też dziwił mnie rozmiar 29mm (al to pomiar średnicy zewnętrznej rury podsiodłowej, wewnątrz może faktycznie jest 27,zmm.

Szukam właśnie czegoś z karbonu, niech to będzie już lżejsze skoro mam wydać kase :) Patrzyłem na Ritchey'a WCS ale nie zwracałem uwagi na to czy były z offsetem czy proste, muszę poszukać. Ale swoją drogą te karbonowe sztyce są cholernie drogie, pytanie czy warto inwestować w alu skoro mam teraz sztyce alu

Czy do sztycy dokupuje się również el. trzymające siodło czy są w zestawie ?

Czekam za rock shhoxiem ale będzie dopiero w październiku więc pomyślałem, że do tej pory zmienię sztyce i siodło.

 

Czy to możliwe ?

https://www.olx.pl/oferta/sztyca-ritchey-27-2-dlugosc-400-mm-CID767-IDgM3rP.html#a27200b037

i czy warto zainteresować się tym

https://www.olx.pl/oferta/sztyca-karbonowa-ritchey-wcs-27-2-mm-31-6-mm-400-mm-CID767-ID5V96Z.html#a27200b037

Edytowane przez adambike
Opublikowano
10 godzin temu, adambike napisał:

Ale swoją drogą te karbonowe sztyce są cholernie drogie, pytanie czy warto inwestować w alu skoro mam teraz sztyce alu

To prawda. Karbonowe stzyce są drogie. Jeśli zalezy Ci tylko na wadze to możesz zostać przy aluminiowej tylko kupić lżejsżą np. Accent Execute Pro, która kosztuje ok. 220 zł i waży niecałe 200g. Tak jak pisałem, wąska karbonowa sztyca może poprawić komfort jazdy, więc mozesz tutaj poprawić dwa parametry w swoim rowerze. Accent w swojej ofercie też ma karbonowe sztyce Accent Execute Carbon, które kosztują 329 zł. W przypadku porządnego Ritchey'a to dużo większy wydatek. Mam dostęp do sztyc karbonowych ściągniętych z nowych rowerów lub jako nowych ściągnietych z klubów lub magazynów z zagranicy. Był ostatnio Ritchey WCS Superlogic za 420 zł, która w sklepie kosztuje prawie 900 zł. Drogo, ale waga takiej sztycy to ok. 160-170g. 

Co do zacisków sztyc podsiodłowych karbonowych to nie ma co przesadzać z wydatkiem. Widziałem ostatnio zacisk podsiodłowy karbonowy o wadze 6g, który kosztował prawie 350 zł! Tylko idiota tle wyda.

Ja mam ramę karbonową i sztycę również karbonową. Używam standardowego zacisku na jedną śrubę imbusową) (i tu warto zrezygnować z motylka,bo wtedy łatwiej kontrolować siłę docisku, aby nie zniszczyć sztycy).Do dokręcania używam podstawowego klucza dynanometrycznego i pasty zwiększającej tarcie do karbonu. W przypadku, gdy sztycę karbonową wsadza się do rury aluminiowej to na prawdę zwykły zacisk i dokręcanie z wyczuciem styknie. W przypadku ramy karbonowej szukałbym już zacisku z zaokrąglonymi krawędziami. Zykle jak się przyjrzysz większości zacisków (obejm) to mają one ostro zakończone krawędzie. To za ich przyczyną najczesciej uszkadzana jest rura podsiodłowa z karbonu. Osobiście taki właśnie zacisk mam. Są jeszcze dedykowane do ram i sztyc karbonowych zaciski, w których rozcięcie jest nieco przesuniete w bok, aby nie pokrywało się z wycięciem ramy. nie wiem czy to ma jakiś wpływ na bezpieczeństwo, no ale takie są.

 

Co do podanych przez CIebie sztyc z olx...

są jak najbardziej ok., ale zawsze istenieje ryzyko czy są oryginalne i czy nie są uszkodzone. Niestety w przypadku używanego (są przypadki,że i nowego)karbonu czasem uszkodzenia materiału sa kompletnie niewidoczne na pierwszy rzut oka. Warto obejrzeć taką sztycę i sprawdzić, czy nie ma oznak np. rozwarstwiania się materiału na krawędziach, czy nie widaćjakiś nipokojących rys wzdłużnych na sztycy, czy nie ma odciśnietych zacisków podsiodłowych na materiale, czy jarzemko mocowania siodełka jest w porzadku.

Często mozna kupić sztyce karbonowe z aluminiowym lub stalowym jarzemkiem. Wtedy ich waga nie jest powalająca, ale stawia się wówczas na ich walory amortyzacyjne.Nie kupowałbym sztyc nieznanych firmy z nieznanego źródła. Tym bardziej trzeba wystrzegać się chińskich podrób i najlepiej kupować od tego sprzedawcy, który może okazać się pozytywnymi kometarzami lub gdzie znajomi wcześniej kupowali i nie mieli z nimi problemu. Sztyca karbonowa jest to najczęstrzy karbonowy element roweru, który ulega uszkodzeniom. Dużo częściej niż kierownica czy mostek (choć przyznam,że w pełni karbonowego mostka jeszcze nie używałem). 

osobiście długo wzbraniałem się od karbonu, ale jak już zdecydowałem się na niego to staram się kupować tylko ze sprawdzonych źródeł. Obok Accenta mogę polecić http://www.force-components.pl/index.php?k66,sztyce . Czeska, bardzo przyzwoita firma, która w swojej ofercie posiada również karbonowe elementy w bardzo przystępnych cenach. Używam ich pedałów zatrzaskowych i jestem mega z nich zadowolony, a dwa tygodnie temu kupiłem kierownicę karbonową tej marki. Wygląda fajnie i kosztuje ok 380 zł. 

  • Pomógł 1
Opublikowano
10 godzin temu, Franz Mauer napisał:

a dwa tygodnie temu kupiłem kierownicę karbonową tej marki. Wygląda fajnie i kosztuje ok 380 zł. 

mógłbyś podac dokładny model kiery ? jestes zadowolony ?

UP.

Siodło już mam zdecydowałem się na Fizik Ardea w kolorze czarnym. N sztyce i kiere nie wiem jaką się zdecydować ;/ Na olx (te które podałem) to made in Tajwan. Swoją drogą musze też trochę ściąć kiere mam 720 mm chce spórbować 700mm lub 680mm bo wydaje mi się, że ten wymiar est za szeroki

Opublikowano

Dokładnie ta przycięta na 710mm http://www.force-components.pl/index.php?p2935,kod-33020-force-team-kierownica-31-8-780-mm-carbon.

O dziwo kompletnie nie mam żadnych obaw co do karbonu nawet przy ostrej jeździe. Wygląda fajnie. Co do trwałości to jeszcze za wcześnie aby oceniać. Cena jednak dość przystępna jak na karbony.

 

Bardzo fajnie do kompletu wygląda sztyca Force, ale sugerowałbym kupować z mocowaniem siodełka na dwie śruby. Jest to pewniejsze trzymanie. Mocowanie na jedną śrubę może wymagać większej siły dociskowej i szybciej się wyrobić. Rzuć okiem na ten model: https://dobresklepyrowerowe.pl/czesci/wsporniki-siodla/wsporniki-siodla-sztywne/accent/execute-carbon

Opublikowano
Dnia 6.09.2017 o 21:08, adambike napisał:

Witam Panowie, jak w temacie. Jaką sztyce wybrać ? Aluminum cieniowane czy karbon, Z offsetem czy nie ? Jakiej firmy ?

Nie tak nie tak :P To jaka sztyca zależy od Twojej techniki pedałowania. IMHO lepiej jak kupisz najpierw jakiś szrot i sam spróbujesz danej konfiguracji. Sam w poprzednim rowerze miałem sztuczne bez offsetu ponieważ płaska podsiodłówka wymuszała zbyt siłowe pedałowanie. Skolei w obecnym ma offset.

Opublikowano (edytowane)

Zwróiłem też teraz uwagę na to, że moja sztyca o dł. 350mm jest chyba za krótka, mam ją wyciągniętą dobre 1,5 cm poza granice max ;/ więc powinienem mieć chyba 400 mm - ktoś doradzi jakiś konkretny model ? Już nie musi być karbon a wystarczy cieniowane aluminium. I uwaga: zważyłem sztyce obecną od"lapierre" bez uchwytów do siodła i waży 240 gr.

 

Jako ciekawostkę napiszę, że różnica między siodłem fizik (265 gr) a siodłem dolączonym do roweru (369 gr) to ponad 100gr :) Obecna waga rowru to 13 kg (z pedałami spd shimano 520) - myślę, że po zmianie na rock shoxa zejdzie dobre kilo i później zostaną tylko koła. Póki co skupiam się nakierownicy i sztycy w pierwszej kolejności. Przy okazji zapytam o mostek, mam 75mm nie za krótki ?

 

@Red na offsecie pedałuje się Tobie lżej ?

Edytowane przez adambike
Opublikowano
23 minuty temu, adambike napisał:

@Red na offsecie pedałuje się Tobie lżej ?

Nie. To brak offsetu bardziej sprzyja wyższej kadencji. Ale jeśli Cię to dręczy, w poprzednim rowerze (Unibike Expert29) miałem podsiodłówkę 69° więc domyślny wspornik okazał się bezsensem (tym bardziej że jestem wysoki). Natomiast w obecnym podsiodłówka ma 74° wiem z racji mojego wzrostu nie mogę sobie pozwolić na brak offsetu choć początkowo tak planowałem. A co ciekawe obecną kadencję i tak mam wyższą niż na Unibike'u.

Opublikowano

Mi póki co bez offsetu jeździ się dobrze więc nie chciałbym tego zmieniać. Jest taki powiezenie którym się czasami kieruje "LEPSZE BYWA WROGIEM DOBREGO" :)

 

Opublikowano

Sztyca z offsetem daje większe możliwości regulacji pozycji, ale często za cenę wagi.  Prosta sztyca zwykle też posiada pewien zakres regulacji, który może wystarczyć, ale mniejszy niż z offsetem. Gdy pozycja jest przesunieta do przodu - rzeczywiście zdecydowanie łatwiej wygenerować wyższą kadencję. Gdy pozycja przesunięta jest do tyłu - wówczas bazuje się głównie na pracy siłowej. 

Wadą, jaką zauwazyłem przy sztcach prostych jest ich zachowanie przy skrajnych położeniach siodełka. Oczywiście nie jest to reguła, ale u mnie tak jest.  Dotychczas pomykałem na sztycach prostych, ale z uwagi na konieczność zastosowania bardziej skrajnych położeń siodełka w trakcie jazy okazywało się m.in. że siodełko traci amortyzację, podczas gdy było mocno przesynięte do przodu zbyt duży naciśk punktowy (zbyt duże ramię siły) powodował trzeszczenie tej części roweru. Smarowanie eliminowało ten problem, ale do momentu, gdy był obecny smar. W moim przypadku np. jazda na sztycy z 1 śrubą odpadała. Zbyt duży nacisk mojego tyłka co jakiś czas powodował luzowanie się jerzemka i konieczność permanentnego dokrecania. Być może było to zależne również od samego rozwiązania zastosowanego w danym jarzemku i cieżaru mojego tyłka, ale przy dóch próbach niegatywnych odpuściłem i zastosowałem mocowanie na dwie śruby. 

Po jego wypłukaniu problem wracał. Przy tak położonym siodełku i karbonowej sztycy naszybciej o jej uszkodzenie. Teraz testuję sztycę karbonową z offsetem 20mm i na pewno już jestem zadodolony z tego, że nic nie trzesczy. 

 

Można by dużo pisać, doradzać itd. Jednak najlepiej przekonać się na własnym tyłku jaki rozwiązanie będzie najkorzystniejsze.

Opublikowano

Moja filozofia może jest mało popularna, ale bardzo prosta - jeśli zaczynasz przygodę z karbonem to lepiej kupić osprzęt mniej renomwoanych firm niż Ritchey WCS Suprelogic czy Fizika, ale nowy. Kupując używany w atrakcyjnej cenie nigdy nie masz pewności czy oryginał i jak był uzytkowany. Juz wcześniej pisałem - odradzam dla ciezszych rowerzystów kupowanie karbonowych sztyc z regulacją siodełka na jedną śrubę W aluminowych lub stalowych można śrubę mocniej ścisnąć, ale w karbonowych obardzone jest to dużym ryzykiem. A przy ciężkim tyłku siodełko może wędrować. 

Fizik Cyrano ma bardzo fajne rozwiązani,bo zastosowano śrubę regulacyjną i drugą dociskową.

Jako,że powyższe linki przeglądałem w telefonie to nie do końca jestem pewien, ale są to sztyce aluminiowe? Oczywiście oprócz Accenta. Jeśli zastanawiasz się nad lekka sztycą aluminiową to kolega sprzedaje używaną, ale w dobrym stanie Accent Execute PRO (taka jak na stronie dobresklepyrowerowe) za 100 zł,bo przesiadł się na karbon.

Opublikowano
59 minut temu, Franz Mauer napisał:

Fizik Cyrano ma bardzo fajne rozwiązani,bo zastosowano śrubę regulacyjną i drugą dociskową

Nie jest takie znów fajne. Z grafik wynika że śruby wkręcane są od góry więc nie ma szans aby to obsłużyć posiadając siodełko bez otworu ? Fajna jest sztyca Ergotec Skalar Mały ale jednak offset 10mm ale waga 330g dość spora. Drugi fajny, podobny produkt to Bontrager Elite który jest lżejszy i ma większy offset .

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Red napisał:

Nie jest takie znów fajne. Z grafik wynika że śruby wkręcane są od góry więc nie ma szans aby to obsłużyć posiadając siodełko bez otworu

Wręcz przeciwnie! ;)  Mam w swojej sztycy karbonowej 4ZA Cirrus Pro takie rozwiązanie i jest super wygodne. Z przodu masz śrubę obsługiwaną nakrętką w identyczny sposób jak nakrętka kontrująca w wentula przy kole. Nią reguluje się poziom nachylenia siodełka siodełka w górę lub w dół i dostęp jest bezproblemowy z obu boków siodełka. Stanowi swego rodzaju ogranicznik, a śruba z tyłu usztywnia całąkonstrukcję, tzn. ona złuży do dociągania. Wystarczy, że odkręcisz imbusem tylną śrubę dociągającą i cała konstrukcja pozwala się bardzo precyzyjnie regulować. Dzięki temu cała konstrukcja jarzemka oparta jest na dwóch, a nie na jednej śrubie, co czyni to rozwiąanie bardziej stabilnym niż jedna śruba. Dodam, że gdyby nie cena to kupiłbym właśnie sztycę Fizika, a tak zadowoliłem się wyrobem firmy nalezacej do Ridley'a :)

 

Znam oba produkty, o których piszesz i w zasadzie Fizik Cyrano ma takie samo rozwiazanie z tym, że przy śrubie z przodu nie potrzebny jest Ci imbus i prze zto pewnie urwano parę gram;) 

Fizik Cyrano.jpg Edytowane przez Franz Mauer
Opublikowano (edytowane)
Opublikowano

Z tego co pisałeś wcześniej 350mm sztyca odpada,bo za krótka?

Co do kierownicy to właśnie przesiadłem się z wznosu na prostą. To już kwestia wyboru indywidualnych upodobań.

 

Opublikowano

Nie bardzo to do mnie przemawia ale skoro masz takie rozwiązanie i nie ma z nim problemu to nie ma z czym polemizować.

Opublikowano
4 minuty temu, Franz Mauer napisał:

Z tego co pisałeś wcześniej 350mm sztyca odpada,bo za krótka?

tak musi być 400 i wszystkie które zaproponowałem są 400mm tak więc jaką doradzacie ?

 

4 minuty temu, Franz Mauer napisał:

o do kierownicy to właśnie przesiadłem się z wznosu na prostą.

I jak odczucia, też mam teraz giętą ale jest za "turystcznie"

Opublikowano

Na razie jeździ się dobrze. Choć odczucia mam bardzo podobne do mojej lekko giętej. Swoja drogą polecam:

Ta kierownica jest na prawdę warta ceny i niczym nie ustępuje Ritchey'owi. Poczytaj sobie w necie na jej temat. Jeśli nie potrzebujesz karbonowej to ta na pewno będzie Ci leżeć i w dodatku jest bardzo lekka i wytrzymała.

Szczerze mówiąc coś za tanie są te sztyce karbonowe Ritchey'a. Nawet jak na allegrowskie. Taka sztyca w sklepie kosztuje powyżej między 800-1000 zł, więc nowa sztyca za 219 zł dla mnie jest mocno podejrzana. Ale to jest moje zdanie,bo nie kupuje używanych karbonów.

Opublikowano

Sztyca ritcheya i kierownica tej samej firmy zamówiłem w weekend, jutro maja być u mnie wiec wezmę się za mońtaz a później opinie


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...