Administrator SzajBajk Napisano 1 Wrzesień 2017 Administrator Udostępnij Napisano 1 Wrzesień 2017 Rama roweru to jego dusza. To już wiemy z pierwszej części ABC SzajBajka. Dziś czas na wgryzienie się w ten temat, jednak nie obawiajcie się - w tym artykule również omówimy sprawy w sposób lekki, łatwy i przyjemny Najpierw przyjrzymy się ramom rowerowym z grubsza, a potem poznamy nieco więcej szczegółów. Budowa ramy rowerowej. Rama roweru może mieć bardzo klasyczną budowę i wtedy mówimy o jej trójkącie przednim oraz tylnym. Na rynku jest jednak wiele fikuśnych konstrukcji, zwłaszcza jeśli chodzi o rowery z tylną amortyzacją. Tak, czy inaczej, warto znać poniższe pojęcia: główka ramy - element, w którym za pomocą łożysk sterowych umocowana jest rura sterowa widelca, rura górna - rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową, rura dolna / główna - rura łącząca główkę ramy z mufą suportu, mufa suportu - rura, w której za pomocą łożysk (wkład suportu) zamocujemy oś mechanizmu korbowego, rura podsiodłowa - biegnie od mufy suportu w górę i w nią wsuwana jest sztyca, wspierająca siodełko, dolne rurki tylnego trójkąta - biegną od mufy suportu do haków ramy, górne rurki tylnego trójkąta - biegną od haków ramy w górę, w stronę rury podsiodłowej (okolic zacisku sztycy). Przedni trójkąt wyznaczają: główka ramy, rura dolna, rura podsiodłowa, rura górna. Tylny trójkąt wyznaczają: rura podsiodłowa, dolne oraz górne rurki tegoż trójkąta. Właściwości jezdne i komfort roweru. Rama roweru decyduje oczywiście o jego rodzaju, tzn. czy będzie to np. rower miejski, górski, czy też szosowy. Jednak również w obrębie jednego typu roweru, geometria oraz projekt ramy może zupełnie odmienić jego charakter. Inaczej będziemy się czuć na BMC Granfondo, a inaczej na Cannondale CAAD12, mimo że oba rowery to szosówki. BMC Granfondo ma być jak najwygodniejszy na długich dystansach, a Cannondale CAAD12 to typowa wyścigówka - cechy obu rowerów osiągnięto głównie poprzez zastosowanie innej geometrii. Kształt, przekrój i materiał, z którego wykonano rurki ramy będą decydowały nie tylko o wadze ramy, ale także o jej zdolnościach do pochłaniania drgań, przenoszenia mocy nóg na tylne koło, czy też precyzji prowadzenia. Geometria ramy - na co zwrócić uwagę? Uwaga! Geometria roweru jest przez niektórych mylona z rozmiarem ramy. Również sprzedawcy skupiają się często na dopasowaniu do kupującego jedynie ROZMIARU, a nie GEOMETRII ramy, co jest błędem. Producenci rowerów nie po to tworzą tyle różnych modeli, by zapomnieć, że liczy się nie tylko "rozmiar M", czy "rozmiar 56 cm", ale również geometria: komfort, wyścig, czy aerodynamika. Jakie parametry ramy porównywać w tabelach z rozmiarami: tzw. "stack" - ta wartość określi nam, jak wysoka jest rama, a konkretnie, jaka jest różnica wysokości pomiędzy środkiem suportu, a górnym końcem główki ramy; im większa jej wartość, tym rama jest wyższa, a pozycja bardziej wyprostowana, tzw. "reach" - jest to efektywna długość ramy, czy dystans pomiędzy tymi samymi punktami, co w przypadku "stack", ale w poziomie, a nie pionie; im większy ów dystans, tym rama dłuższa, a pozycja bardziej pochylona, czyli agresywna (in. bardziej "aero"), kąt główki ramy - ogólna zasada brzmi, że im ten kąt ma wyższą wartość, tym zwinniejszy, ale i mniej stabilny będzie rower (na stabilność roweru ma również wpływ kształt widelca), baza kół - większa odległość pomiędzy osiami kół sprzyja stabilności, a zmniejsza zwrotność roweru. Materiał ramy - jaki wybrać? Od materiału, z którego wykonano ramę oraz widelec będą zależały właściwości jezdne, komfort, waga oraz w ogromnej mierze - CENA. Oto najbardziej popularne materiały do budowy ram z krótką charakterystyką: Aluminium - wymieniam na pierwszym miejscu, ponieważ moim zdaniem właśnie stop aluminium będzie odpowiadał potrzebom ogromnej większości kolarzy, zazwyczaj bez rujnowania ich budżetu. Aluminium jest stosunkowo lekkie, sztywne oraz wytrzymałe. Gdy na rynek wchodziły rowery karbonowe, do aluminium przypięto metkę "sztywne i niewygodne", co jest półprawdą. Sztywność aluminium to jego zaleta, ponieważ nie chcemy, by rama się wyginała np. pod wpływem pedałowania. Za sztywnością idzie oczywiście mniejsza zdolność do pochłaniania drgań, ale dla większości rowerzystów różnica będzie niezauważalna, nawet w porównaniu z ramami karbonowymi. Jeżeli dodać do tego np. szerokie opony w rowerach MTB oraz amortyzatory, pochłanianie mikrodrgań traci na ważności. Nie zapominajmy też, że w ramach alu wiodący producenci również stosują systemy zwiększające komfort. Co do cen - za około 600 zł można kupić podstawową ramę dobrej jakości, a za 1500 zł będzie już w czym wybierać. Np. rama MTB - Accent Peak jest dosyć popularna i chwalona przez jej właścicieli. Karbon - wymieniam na drugim miejscu, ponieważ coraz więcej kolarzy decyduje się właśnie na zakup roweru, czy ramy z widelcem, wykonanych z włókien węglowych. Tutaj moja ocena jest jednoznaczna - polecam profesjonalnym zawodnikom, posiadającym sponsora, albo osobom, dla których cena nie gra roli (korzystaj z życia ). Rama karbonowa najwyższej klasy będzie zazwyczaj 200-300 gramów lżejsza od najlepszych ram aluminiowych, a cena tej karbonowej będzie wielokrotnie wyższa. Wielu będzie bronić wytrzymałości karbonu, ale praktyka pokazuje, że rowery z włókna pękają częściej od aluminiowych. Stal - ciężki, bardzo wytrzymały i świetnie pochłaniający drgania materiał. Ubolewam nad tym, że stalowe rowery stały się produktem niszowym, bardzo drogim, a brakuje modeli dobrej jakości w przystępnych cenach. Stalowe rowery są zazwyczaj bardzo tanie i produkowane masowo, lub też bardzo drogie. Tytan - materiał lżejszy od stali, mający podobnie wyjątkowe właściwości pochłaniania drgań i stanowi świetny pomysł na budowę roweru na całe życie. Ramy wykonane z tytanu najczęściej są łączone z widelcami karbonowymi i sporo kosztują. Cannondale CAAD12 to przykład ramy alu, która świetnie tłumi drgania. Rodzaje widelców sztywnych. Ramy są nierzadko sprzedawane w komplecie z widelcami, a te dzielimy głównie na: Stalowe - najtańsze, ciężkie, ale wytrzymałe i nieźle pochłaniające drgania. Aluminiowe - przystępne cenowo, lżejsze i sztywniejsze od stali, przez to również mniej komfortowe. Karbonowo-aluminiowe - dosyć lekkie i komfortowe, posiadają ramiona wykonane z włókna węglowego i aluminiową rurę sterową. Karbonowe - wykonane w pełni z karbonu (tzw. :full carbon"), bardzo lekkie, stosunkowo drogie. Również haki mogą być wykonane z karbonu. Widelec to Twoje bezpieczeństwo i komfort. Oto, gdzie kupić: ramy do rowerów górskich, ramy do rowerów szosowych, ramy do rowerów czasowych / Triathlonowych, ramy do rowerów przełajowych, ramy BMX. wszelkiego rodzaju widelce sztywne. I jak? Nie było tak strasznie, a sporo się dowiedzieliśmy o tym, jaki charakter będzie mieć Twój nowy rower... Jeżeli czegoś nie zrozumieliście, piszcie w komentarzach, a ja uzupełnię artykuł Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się