Skocz do zawartości

Prosty przegląd roweru szosowego na wiosnę.


SzajBajk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano

Jak przeprowadzić przegląd roweru?

Space-for-water-bottle..jpgWitam Cię w moim warsztacie! Dziś pokażę Tobie, jak w prostych dwunastu krokach sprawdzić swój rower szosowy. Przekonamy się, czy jazda na nim będzie bezpieczna i przyjemna, a także czy poszczególne części osprzętu nie wymagają odrobiny czułości ;) Czas zaparzyć herbatę, lub przygotować smaczne smoothie i do dzieła!

Wszystkie kroki są przedstawione na zdjęciach, byś mogła / mógł sobie z tym poradzić bez problemu. Jeżeli potrzeba dodatkowej pomocy, tutaj znajdziesz nieco rozszerzoną wersję wideo.

Krok 1 - ogólny stan łożysk w rowerze.

Zanim zabierzesz się za poszczególne części, unieś rower około 10 cm nad ziemię i upuść delikatnie - nie rzucaj nim ;) Sprawny rower nie powinien wydawać żadnych dźwięków, z wyjątkiem opon lądujących na podłożu i niekiedy łańcucha uderzającego o ramę. Jeżeli jakiekolwiek łożyska mają luzy, zazwyczaj będzie to słyszalne, a nieco bardziej doświadczeni posiadacze rowerów będą w stanie od razu stwierdzić, czy chodzi o łożyska suportu, a może piasty, czy też stery...

ang.mp4_snapshot_01.19_2017.04.11_16.50.25.jpg

Krok 2 - inspekcja sterów.

Mając rower wciąż na podłodze, zahamuj przednim hamulcem i ruszaj rowerem w przód i w tył. Jednoczesne położenie dłoni na szczelinie nad główką ramy i pod nią pozwoli nam wyczuć jakiekolwiek luzy łożysk sterowych (górnego i / lub dolnego). Skręć również kierownicą w każdą stronę i posłuchaj, czy ze sterów nie wydobywają się trzaski, lub innego rodzaju hałas, zdradzający np. obecność piasku i brudu wewnątrz łożysk.

ang.mp4_snapshot_02.04_2017.04.11_16.50.54.jpgang.mp4_snapshot_02.13_2017.04.11_16.51.13.jpg

Krok 3 - obejrzenie ramy i widelca.

Czas na ściągnięcie kół i powieszenie roweru na stojaku (jeżeli taki posiadasz). Pamiętaj, by NIE zaciskać ramy na stojaku. Moja swobodnie spoczywa na jego uchwycie. Obejrzyj teraz dokładnie ramę i widelec w poszukiwaniu rys, obtarć i pęknięć. Szczególnie ramy karbonowe mogą mieć pęknięcia przypominające rysę grubości włosa. Wyczuj pod paznokciem, czy powierzchnia lakieru nie jest przerwana. Miejsca szczególnie narażone na pęknięcia to: główka ramy (zwłaszcza przy połączeniu z rurą dolną), okolice zacisku sztycy, mufa suportu oraz haki widelca i ramy.

ang.mp4_snapshot_05.47_2017.04.11_16.52.55.jpgang.mp4_snapshot_05.30_2017.04.11_17.46.39.jpgang.mp4_snapshot_05.28_2017.04.11_16.52.36.jpgang.mp4_snapshot_05.07_2017.04.11_16.52.18.jpgang.mp4_snapshot_04.57_2017.04.11_16.51.58.jpg

 Krok 4 - klocki hamulcowe.

Przed założeniem kół obejrzyj okładziny hamulcowe. Czy nie są starte poza linię minimalnej grubości? Czy zużywają się równomiernie? Jeżeli nie, należy na nowo ustawić hamulce. Czy w klockach znajdują się drobiny metalu, bądź piasku? Możesz je usunąć za pomocą pilnika (nawet nie myśl o pożyczeniu pilnika do paznokci od żony) ;)

ang.mp4_snapshot_05.42_2017.04.11_17.54.39.jpg

Krok 5 - opony.

Po założeniu kół sprawdź stan bieżnika opon. Czy rant nie jest przetarty np. przez źle ustawione hamulce? Czy opona nie jest pocięta przez ostre kamyczki?

ang.mp4_snapshot_05.58_2017.04.11_16.53.01.jpg

Ta opona musi zostać wymieniona. Ma starty bieżnik, wiele nacięć i wytarty rant.

Krok 6 - koła.

Zakręć kołem i sprawdź, czy nie ma ono bicia na boki, bądź w górę i w dół. Patrz na obręcz, nie na oponę, gdyż ta może również posiadać bicie (zwłaszcza zakładana w pośpiechu). Kołom wybaczyć można bicie do około 1 mm, ale w zasadzie powinny być niemal idealnie równe.

ang.mp4_snapshot_07.44_2017.04.11_17.52.28.jpg

Krok 7 - piasty.

Znowu kręcimy kołem ;) Czy kręci się lekko i bezszelestnie? Chwytając je za oponę i poruszając na boki sprawdzić ewentualne luzy łożysk.

ang.mp4_snapshot_08.24_2017.04.11_18.04.26.jpg

Krok 8 - linki i pancerze hamulców.

Czy łatwo jest zatrzymać Twój rower? Zaciskając klamki hamulcowe spróbuj wyczuć ich opór. Czy szczęki łatwo wracają do pierwotnego położenia po puszczeniu hamulca? Czy linka hamulca jest brudna i / lub zardzewiała przy szczękach?

ang.mp4_snapshot_11.17_2017.04.11_16.57.03.jpg

Krok 9 - przełożenia.

Teraz zakręć korbą i zmieniaj biegi. Czy "wchodzą" gładko? Czy łańcuch nie spada ze skrajnych zębatek? Czy zmiana przełożenia nie wymaga użycia nadmiernej siły? Czy linki są czyste przy "wylocie" do przerzutek i / lub na ślizgaczu pod ramą (jeżeli takowy Twój rower posiada)?

ang.mp4_snapshot_12.56_2017.04.11_18.16.32.jpg

Krok 10 - stan napędu.

Przymiarem do łańcucha sprawdź, czy nie jest on nadmiernie wyciągnięty. Jeśli nie wymienisz łańcucha na czas, będzie to skutkowało zużyciem zębatek korby oraz kasety, a więc i wyższymi kosztami eksploatacji. Przedstawiony na zdjęciu łańcuch był w użyciu za długo, dlatego cały napęd wymaga wymiany.

ang.mp4_snapshot_14.06_2017.04.11_16.58.27.jpg

Krok 11 - wkład suportu.

Poruszaj ramionami korby na boki i spróbuj wyczuć jakikolwiek luz. Czy korba bez łańcucha kręci się w miarę swobodnie (2-4 obrotów jest OK)?

ang.mp4_snapshot_09.49_2017.04.11_16.56.17.jpg

Krok 12 - pedały.

Tutaj również szukamy ewentualnych luzów. Czy pedały kręcą się swobodnie i bezszelestnie? Hałas może świadczyć o tym, że łożyska są suche. Czy nie zgubiły się żadne śrubki?

ang.mp4_snapshot_10.43_2017.04.11_16.56.48.jpg

To już wszystko! Ile elementów roweru wymaga Twojej uwagi? Będziemy się tym zajmować w kolejnych artykułach :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...