Skocz do zawartości

Rowery szosowe Specialized / S-Works Tarmac i rodzaje karbonu FACT 9r, 10r, 11r.


SzajBajk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator
Opublikowano

Specialized Tarmac  to wyścigowe rowery szosowe, których ramy i widelce są wykonane z karbonu. Wybór jednego z aż SZESNASTU modeli jest znacznie trudniejszy, niż w przypadku aluminiowej linii Specialized Allez. Przeanalizujmy zatem ofertę karbonowych maszyn w oparciu o stronę specialized.com (wersja USA), odpowiadając na dwa główne pytania:

  1. Jaka jest różnica między tajemniczo brzmiącymi określeniami karbonu Specialized FACT 9r, 10r oraz 11r?
  2. Który spośród szesnastu modeli mam wybrać?

Rodzaje włókien karbonowych w rowerach Specialized.

2145600_2017_A_1_Fuel_EX_98_29-e1491217885509.jpgW roku 2017 Specialized oferuje swoje rowery w oparciu o trzy rodzaje włókien węglowych, a właściwie ich mieszanki: 9r, 10r oraz 11r. Producent bardzo niewiele mówi nam, jakie właściwie włókna zastosowano i jak zostały umiejscowione w ramach i widelcach, ale jedno wiemy na pewno - oznaczenie 11r dotyczy konstrukcji z domieszką włókien wysokomodułowych, 10r to już mieszanka mniej sztywnych i lekkich włókien, a 9r to włókna najtańsze i najcięższe. Oto, co te fakty oznaczają dla użytkownika roweru:

  • FACT 9r – najcięższe i najmniej sztywne ramy, mogą najlepiej pochłaniać drgania, posiadają najlepszy stosunek ceny do jakości, a raczej właściwości,
  • FACT 10r – ramy lżejsze o około 180 g od wymienionych wyżej, nieco sztywniejsze, wyraźnie droższe,
  • FACT 11r - kolejne 180 g zaoszczędzone na wadze, najwyższa sztywność, powalająca cena.

Linia rowerów szosowych Specialized / S-Works Tarmac 2017.

Te maszyny można kupić aż w 16-tu odmianach, ale na szczęście wszystkie oparte są na "jedynie" czterech ramach, plus wersje na hamulce tarczowe:

  • rama FACT 9r z gwintowaną mufą suportu – modele Specialized Tarmac SL4,
  • rama FACT 10r z gwintowaną mufą suportu – modele Specialized Tarmac Comp,
  • rama FACT 10r z wciskanymi łożyskami suportu OSBB – modele Specialized Tarmac Expert oraz Pro,
  • rama FACT 11r z wciskanymi łożyskami suportu OSBB – wyczynowe modele S-Works Tarmac.

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160700.bmp.jpg

TARMAC SL4 SPORT, karbon FACT 9r, cena 8499 zł

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160718.bmp.jpg

Tarmac Comp, karbon FACT 10r, cena 12.999 zł

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160945.bmp.jpg

Tarmac Expert, karbon FACT 10r, OSBB, cena 15.999 zł

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-161011.bmp.jpg

S-Works Tarmac Dura-Ace, karbon 11r, cena 35.999 zł

Przedstawione powyżej rowery to najniższe modele zbudowane na czterech ramach. Wyjątek stanowi model Tarmac SL4 Sport, ponieważ w Polsce dostępna jest jeszcze tańsza wersja o nazwie Tarmac SL4. Jak widać, różnica w cenie pomiędzy najtańszym, a najdroższym modelem to istna przepaść, o czym napiszę w podsumowaniu. Czas przyjrzeć się wersjom Specialized Tarmac na hamulce tarczowe:

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160750.bmp.jpg

Specialized Tarmac Com Disc, karbon 10r, cena 14.599 zł

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160804.bmp.jpg

Specialized Tarmac Expert Disc, karbon 10r, OSBB, cena 17.999 zł

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160824.bmp.jpg

Specialized Tarmac Pro Disc Ultegra Di2, karbon 10r, OSBB, cena około 24.000 zł (USA)

Przechwytywanie-w-trybie-pełnoekranowym-2017-03-25-160841.bmp.jpg

S-Works Tarmac Disc eTap, cena 42.599 zł

Który model Specialized Tarmac wybrać dla siebie?

Specialized oferuje nam kilkanaście karbonowych maszyn w cenie od 7.700 zł do 42.599 zł. Jest to olbrzymia, przepastna wręcz różnica. Czy jednak FAKTYCZNIE poczujesz różnicę, jeżdżąc na którymś z modeli opartych o ramę FACT 9r, 10r, lub nawet 11r? Nie jest to takie oczywiste... Wszystkie te szosówki prezentują wysoką jakość, ale przynajmniej modele S-Works Tarmac zostawiłbym dla profesjonalistów. Dla Petera Sagana z udami wypełnionymi prochem armatnim ma sens "zakup" najlżejszej i najsztywniejszej maszyny. Statystyczny kolarz nawet nie zauważy różnicy podczas niedzielnej ustawki.

W porządku, a co z wersjami Tarmac SL4 zbudowanymi z włókien FACT 9r, w porównaniu do modeli Tarmac Comp, Expert i Pro opartych o karbon FACT 10r? Moim zdaniem będziesz mieć tę samą radochę z jazdy na SL4, co na Comp'ie, który ma ramę lżejszą o jakieś 180 gramów, a z portfela wyciąga aż 5300 zł więcej! To prawie dwukrotnie wyższa cena, a wciąż jesteśmy w "połowie stawki" Tarmac'ów.

Kupując model najtańszy zawsze będziesz mógł / mogła  dorzucić zaoszczędzone pieniądze na podrasowanie sprzętu, jeżeli tylko zajdzie taka potrzeba. Osobiście zdecydowanie wolałbym model Tarmac SL4 Sport i piękne kółka, niż Tarmac Comp i podstawowe niskie stożki.

Specialized Tarmac - wytypowane przez SzajBajka:

  • kup model Tarmac SL4 Sport, jeżeli chcesz mieć rower karbonowy, z napędem 11-rzędowym i naprawdę sporo pieniędzy na obóz treningowy, miernik mocy, lub wczasy z żoną ;)
  • kup model Tarmac Expert, jeżeli jesteś już nieźle wytrenowany, chcesz się pościgać, a upgrade to nie twoja działka,
  • kup Specialized Tarmac Comp Disc, jeżeli potrzebujesz dużej siły hamowania w każdych warunkach pogodowych,
  • buy S-Works Tarmac, jeśli masz sponsora (NIE ŻONĘ!), a Twoje FTP wynosi ponad 350 W.

photo credits: specialized.com

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...