Administrator SzajBajk Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Administrator Opublikowano 30 Sierpnia 2017 Tarcze hamulcowe występują w "odmianach": Centerlock oraz IS 2000 (inaczej "na sześć śrub"), które oznaczają rodzaje mocowań tarcz w rowerach górskich oraz szosowych. Jeżeli dodamy do tego odpowiednią średnicę, to możemy już kupować właściwy model. Centerlock, czy na sześć śrub? Najpierw sprawdź w swoim rowerze, lub w piastach, które zakupiłeś/aś, jak tarcza ma być przymocowana do piasty. Rozróżnienie będzie proste: jeżeli tarcza jest nakładana na wielowypust piasty i przykręcana centralną nakrętką, to mamy do czynienia z systemem Shimano Centerlock. Jeżeli natomiast tarcza hamulcowa jest przykręcona za pomocą sześciu śrub, to zgadnij, o jaki system chodzi... No właśnie! Mocowanie "na sześć śrub", lub International Standard - IS2000. Symbol mocowania Centerlock na opakowaniu Shimano. Symbol mocowania na 6 śrub. Mocowanie na 6 śrub rozpoznać łatwo... Końcówka Torx T25 oraz klucz dynamometryczny służą do zamocowania tarczy w systemie na 6 śrub. Oto nakrętka Centerlock na piaście z osią przelotową (tzw. sztywna oś). Klucz do suportów posłuży do przykręcenia i odkręcenia nakrętki Centerlock, jeżeli mamy w kole oś przelotową (through axle). PATRZ NASTĘPNE ZDJĘCIE... Ten sam klucz do suportów NIE pasuje, jeżeli posiada w środku element centrujący. System Centerlock przy standardowym zacisku koła. Nakrętkę Centerlock odkręcimy kluczem do kaset, jeżeli w kole mamy zacisk. Średnica tarcz hamulcowych. Rowery szosowe oraz MTB do użytku rekreacyjnego posiadają najczęściej tarcze hamulcowe o średnicy 140 mm oraz 160 mm. Rowery do bardziej agresywnej jazdy będą miały większe tarcze: 180 mm oraz 203 mm. Warto pamiętać o tym, że w Twoim rowerze tarcza hamulca przedniego może być większa od tej z tyłu. Przed zakupem odczytaj z tarcz w Twoim rowerze średnicę OBU tarcz. Upewnij się, że na opakowaniu, lub w opisie przedmiotu zaznaczono właściwą średnicę. Klucze potrzebne do montażu i wymiany tarcz. Zwróć uwagę na zdjęcia pierwszej galerii, w której pokazałem, jakich kluczy używamy do montażu tarcz w systemie IS2000 (na 6 śrub) oraz w systemie Shimano Centerlock. Do przykręcenia tarczy sześcioma śrubami warto użyć klucza dynamometrycznego i dokręcać śruby naprzemiennie, a nie w kolejności - zapobiegnie to nierównomiernym napięciom tarczy, co często powoduje jej wygięcie i ocieranie o okładziny. Do systemu Centerlock użyjemy klucza do suportów, lub do kaset.
jedras Opublikowano 12 Września 2017 Opublikowano 12 Września 2017 Brakuje tutaj kilku wyjątków od regóły - na przykład koła DT Swiss z adapterami - np piasty 240 mają możliwość wstawienia adaptera na sztywną oś lub QR, jednak w przypadku QR nie da się wykorzystac do ich zamontowania klucza do kaset i standardowej nakrętki pod piasty z szybkozamykaczem, ponieważ adaptery QR od DT zweżają się dość łagodnie i klucz po prostu nie wchodzi przy dokręcaniu, trzeba stosować nakrętki na sztywną oś mimo że jest zamontowana końcówka QR. Adapter KCNC: http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe-1/mtb/hamulce/adaptery/kcnc-adapter-centerlock-20t-26g-zielony-4841.html Adapter piasty DT: http://www.bikestacja.pl/pl/adapter-do-piast-dt-swiss-240s-cl-fifteen-na-100-5qr.html Na zdjąciu masz tylko nakrętki Shimano na sztywne osie do których pasuje klucz do supportu HT2, są jeszcze nakrętki na przykład w adapterach KCNC pod sztywną 15/20 oś z 6 śrub na Centerlock oraz DT Swissa (starsze wersje) gdzie uzywa się klucza do supprotu w systemie Octalink lub Kwadrat (analogicznie same nakrętki z tych adapterów są do wykorzystania z tarczami centerlock, z małym wyjątkiem - w KCNC gwint jest strasznie długi i ja musiałem ze 3 zwoje zeszlifować bo nie dały się do piasty DT wkręcić jak montowałem adapter), w tym przypadku też najlepiej mieć klucz bez elementu centrującego, w tym przypadku jeżeli mamy sztywne osie i używamy takiej nakrętki nie będzie to przeszkadzać, ale jeżeli mamy przypadek jak wyżej, czyli koła DT z adapterami DT na QR, do których potrzebna jest nakrętka na sztywną oś uda się tylko dokręcić tylko tarczę tylną, w przedni adapter nie wejdzie element centrujący.
Beyor Opublikowano 21 Listopada 2017 Opublikowano 21 Listopada 2017 Orientujecie się, czy adaptery pod sztywną oś QR12 są specjalne adaptery z centerlock na 6 śrub, czy będzie też pasował QR9? Z przodu mam QR15 i jest sporo dedykowanych adapterów, ale nie widzę nic pod QR12.
IdęBandąLecęŁukiem Opublikowano 2 Czerwca 2020 Opublikowano 2 Czerwca 2020 Dobry wieczór Panowie, Obecnie hamuje mt200, ale to sie niedługo zmieni. Na przód kupiłem już slx m7100 ale chce tez wymienic tarcze na 203. Wyczytałem, że mam centerlocki. Moge prosić o jakieś sugestie w kwestii sprzętu tj. tarczy? Ps. Czy w tej sytuacji bezkarnie mogę przełożyć "starą" tarcze 180 na tył do mt200 i zamienić z obecną 160? Dziekuje za odpowiedź.
Kruk Opublikowano 3 Czerwca 2020 Opublikowano 3 Czerwca 2020 Ten amor co masz nie wytrzyma 203mm tarczy, maks 180mm. Zależy jakie masz klocki w slx'ach, jak metaliczne to wymiana tarcz, na co najmniej takie z grupy SLX.
vdcmike Opublikowano 3 Czerwca 2020 Opublikowano 3 Czerwca 2020 (edytowane) Brakuje jeszcze info n/t tarcz szerokich i wąskich (shimano) co wiąże się z dopasowaniem ich do odpowiednich zacisków/klocków. To jest poważny powód dla którego nie należy łączyć zacisków z grup poniżej 6 z tarczami z grup oznaczanych 6 i większymi na początku. A tutaj jak to wygląda w praktyce... Edytowane 3 Czerwca 2020 przez vdcmike
IdęBandąLecęŁukiem Opublikowano 3 Czerwca 2020 Opublikowano 3 Czerwca 2020 35 minut temu, Kruk napisał: Ten amor co masz nie wytrzyma 203mm tarczy, maks 180mm. Zależy jakie masz klocki w slx'ach, jak metaliczne to wymiana tarcz, na co najmniej takie z grupy SLX. Hej, juz sobie wybiłem z głowy te 203. Zostaje przy tych co są czyli 180. M7100 mają żywiczne klocki wiec spasuje do tarczy która teraz jest. Rozumiem, że ona może zostać? Czy tutaj znowu odkryje jakąś zagadkę? Obecnie są stockowe rt10.
Kruk Opublikowano 3 Czerwca 2020 Opublikowano 3 Czerwca 2020 Tarcza rt10 to najniższa jaka jest, jest przystosowana tylko do żywicznych klocków. Mogą zastać zatem leć je wyszoruj porządnie aby nic nie zasyfiło nowych hebli.
vdcmike Opublikowano 3 Czerwca 2020 Opublikowano 3 Czerwca 2020 (edytowane) @Beyor przy piaście z osią 12mm możesz zakładać "zwykły" adapter CL to IS (6 śrub). Edytowane 3 Czerwca 2020 przez vdcmike
gregorymax Opublikowano 14 Kwietnia Opublikowano 14 Kwietnia Czy zmieniając tarcze na większe i montując zacisk na adapterze, może w trakcie hamowania dojść do uszkodzenia gniazd mocowań zacisku w ramie/widelcu?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się