Skocz do zawartości

Odpowietrzanie hamulców Shimano


quesh

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałbym dolać oleju od Shimano do moich hamulców. Wiem, że dużo poradników jest także na yt ale większość czytając po komentarzach są mało trafne. Mam tylko 2 strzykawki, bez lejka Shimano, olej mineralny i tyle. Klamka w moim hamulcu jest miękka zatem, jak odpowietrzyć? Dokładnie krok po kroku.

Opublikowano (edytowane)

Czasem działa najprostszy spsób przelania hamulców z wykorzystaniem tylko grawitacji tzn:

1. Ustawiasz klamkę hamulca poziomo.

2. Odkręcasz śrubę odpowietrzającą.

3. W miejsce śruby wciskasz lejek strzykawki. Powinien on wejść cieżko, aby nie dostało się powietrze.

4. Do zaworu odpowietrzającego w zacisku podłączas wężyk wraz z jakimś nacyzniem ściekowym lub woreczkiem (do niego bedzi espływał olej z układu)

5. Wlewasz olej do strzykawki przy klamce.

6. Przy zacisku kluczem imbusowym poluzowujesz śrubę odpowietrzającą, ale tylko na tyle aby zaczął spływać olej. Podczas gdy olej spływa delikatnie obstukaj przewód olejowy oraz zacisk hamulca, aby wydostały się ewentualne pęcherzyki powietrza.

7. Pamiętaj, aby podczas tej operacji nie naciskać klamki hamulca i cały czas pilnować, aby strzykawka przy klamce była mapełniona olejem.

8. Przeprowadź ta operację do momentu, jak ocenisz, że olej przeszedł przez cały układ przeszedł olej i wydostały się pęcherzyki powietrza to zakręcasz śrubę przy zacisku, a potem ściągasz strzykawkę z klamki tak, aby troszkę oleju wypłynęło z klamki.

9. Zakręcasz śrubę przy klamce i po temacie.

 

Przed całą operacją wyciągasz klocki hamulcowe, a zamiast nich wciskasz jakiś klocek. Najlepiej jak zacisk zwisa swobodnie w dół na przewodzie olejowym (ale tak aby nie wyrwać go z klamki). 

 

 

Gdyby natomiast okazało się, że to nie pomogło to robisz spróbuj tak:

1. Ustawiasz klamkę hamulca poziomo.

2. Odkręcasz śrubę odpowietrzającą.

3. W miejsce śruby wciskasz lejek strzykawki. Powinien on wejść cieżko, aby nie dostało się powietrze.

4. Do zaworu odpowietrzającego w zacisku podłączas wężyk z podłączoną drugą strzykawką z olejem.

5.  Przy zacisku kluczem imbusowym poluzowujesz śrubę odpowietrzającą, ale nie za duża, ale tak abyś powoli mógł wtłaczać znajdujący się w niej olej. Powinien to być powolny, ale jednostajny ruch. Wówczas powoli w strzykawce przy klamce będzie wypływał olej, a w raz z nim być może pęcherzyki powietrza. Wówczas wtłaczas z dołu taką ilość oleju, aby wypływający olej był bez pęcherzyków.

7. Pamiętaj, aby podczas tej operacji nie naciskać klamki hamulca.

8. Jak już pęcherzyków nie będzie to zakręcasz tymczasowo śrubę przy zacisku i zamiast strzykawki podłączasz do wężyka jakiś pojemnik ściekowy, aby olej mógł sowbodnie spływać.

9. Upewnij się,że w stryzkawce przy klamce jest wystarczająca ilość oleju. Jak za mało to dolej.

10. Następnie powoli odkręć znowu śrubę przy zacisku, aby olej zaczął spływać do pojemnika lub woreczka (tak jak powyżej).

11. Obserwuj czy podczas spływania oleju do woreczka z zacisku wydostają się jakieś pęcherzyki powiertza. Możesz delikatnie postukać w przewód olejowy i zacisk, aby mieć pewność,że uwolnią się wszystkie. Cały czas obserwuj strzykawkę przy klamce, aby tam nie zabrakło oleju,bo inaczej ukłąd zaciągnie powiertzer i wszystko od nowa.

12. Jak już z zacisku nie będą wydostawać się pęcherzyki powietrza to tymczasowo zakręć śrubę.

13. Zaciśnij klamkę hamulca i przytrzymaj wciśniętą (ja blokuję ją opaską). Następnie szybkim ruchem odkręcaj i zakręcaj na dosłownie chwilkę śrubę przy zacisku (2-3 razy), aby jeszcze uwalnić ewentualne pęcherzyki powietrza. Potem zakręć śrubę.

14. Puść klamkę i upewnij się,że w strzykawce masz olej. Następnie powolnym ruchem  naciśnij klamkę 2 - 3 razy i zaobserwuj czy wydostają się z niej pęcherzyki powiertza. 

15. Jeśli nie to naciśnij klamkę i sprawdż jej twardość. 

16. Można jeszcze poluzować klamkę i delikatnie przekręcić ją wraz ze strzykawką z olejem w dół i górę o ok. 30 stopni i w każdej z tych pozycji 2-3 razy delikatnie nacisnąć klamkę. To tez pozwala na jeszcze dokładniejsze pozbycie się pęcherzyków powietrza z klamki. 

17. Na koniec ustaw klamkę poziomo. Wyciągnij strzykawkę. Zakręć śrubę i po temacie.

 

Po wszystkim dokładnie wsyztsko powycieraj z oleju, a dopiero na sam koniec wyciągnij dystans z zacisku i wsadź klocki.

Wiem, rozpisałem się, ale na koniec jeszcze jedna ważna uwaga serwisowa: jeli nie stosujesz oryginalnego oleju Shimano (różowy czy też czerwony) to może okazać się, że hamulec nie będzie działał perfekcyjnie. Osobiście używam zamienników, ale zdarzyło się,  że jeden olej mineralny upośledzał moje hamulce i mimo porzadnego odpowietrzenia działały jakoś gumowato. Dopiero jak zaaplikowałem oryginalny olej problenm zniknąło. 

Edytowane przez Franz Mauer
  • Lubię to! 1
  • Pomógł 1
Opublikowano
Dnia 28.08.2017 o 11:47, Franz Mauer napisał:

Wiem, rozpisałem się, ale na koniec jeszcze jedna ważna uwaga serwisowa: jeli nie stosujesz oryginalnego oleju Shimano (różowy czy też czerwony) to może okazać się, że hamulec nie będzie działał perfekcyjnie. Osobiście używam zamienników, ale zdarzyło się,  że jeden olej mineralny upośledzał moje hamulce i mimo porzadnego odpowietrzenia działały jakoś gumowato. Dopiero jak zaaplikowałem oryginalny olej problenm zniknąło. 

Olej, który zakupiłem jest oryginalny :)

Opublikowano

Witam.

Wymieniając olej w moich hamulcach wykonałem wszystkie czynności jak trzeba, natomiast problem pojawił się na śrubie odpowietrzajacej na zacisku. Omyłkowo chyba ją obrobilem. Śruba odkreca  się normalnie, ale kiedy ja dokrece do 'oporu' i zacznę naciskać klamkę hamulca, to cieknie olej. Czy istnieje możliwość kupna takiej śruby? Może jakieś pomysły jak temu zaradzic? 

Pozdrawiam. 

Opublikowano

Na pewno z niej cieknie? może puścił tłoczek.

Możesz spróbować ją wykręcić i zobaczyć czy oring nie jest uszkodzony, albo się nie przesunął.

Tego nie dokręca się zbyt mocno, niestety samych takich elementów nie widziałem w żadnym ze sklepów, w których najczęściej zamawiam, ale bardzo chętnie też bym się dowiedział gdzie mają takie drobne części, bo akurat potrzebował bym tych gumowych zatyczek do śruby odpowietrzającej, jak by ją mieli to i to pewnie też.

Ewentualnie popytaj po okolicznych serwisach rowerowych, praktycznie każdy ma na zapleczu kilka wielkich pudeł ze starymi częściami jakie im po wymianach zostały, gdzieś się znajdzie jakiś walnięty zacisk z którego można by to wykręcić.

Opublikowano

Ciekło z niej ale problemem nie była sama końcówka. Problemem był zacisk, w którym tak jak podejrzewałem wyrobił się gwint (zacisk aluminiowy, a śruba stalowa, więc to logiczne :) ). Skończyło się na nowym hamulcu. No cóż, człowiek uczy się na własnych błędach.... Może nawet i dobrze, bo tamten miał 8 lat, trochę na nim jeździłem, więc udał się na zasłużoną emeryturkę ;) . Co do śruby to widziałem coś takiego u chińczyków: https://pl.aliexpress.com/item/2Color-RISK-Mountain-Bike-Titanium-Alloy-Hydraulic-Disc-Exhaust-Screw-Bicycle-Brake-Clip-Oil-Filling-and/32826815377.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.clDUg4 ale 'RISK' w nazwie daje do myślenia :P.

Pozdrawiam!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...