Skocz do zawartości

[napęd] MTB 1 x 12 Jak często wymiana zębatki 32T SM-CRM85 XT 8100 przy kasecie 10-51?


arturdebski

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim
Podzielcie się proszę swoimi przemyśleniami jak często wymienicie zębatkę 32T SM-CRM85 XT 8100 w napędzie z grupy XT 1x12  (kaseta 10-51)?

Czy po zużytej ilości kaset? Czy po przejechanych kilometrach? Czy po np ilości godzin?
(oczywiście podane przykłady wynikają jedne z drugiego i mogą wyjść po oględzinach zużycia zębatki)

U mnie właśnie druga kaseta się kręci z tą sama zębatką 32T o łącznym przebiegu około 14,5tys km
Zębatka u mnie aktualnie wygląda tak - proszę o ocenę i komentarz do tej zębatki:

Foto:
https://imgur.com/a/zWkrpCq

V
ideo:


Przymierzam się do zakupu nowej i chciałbym zasięgnąć opinii o zużyciu aktualnej.

Nic co moge dostrzec się z nią nie dzieje, zadnego spadania łańcucha żadnych problemów itp.
Jedyne to czego się można domyśleć to czy przypadkiem nie przyspieszy zużycia trzech rotowanych z kasetą łańcuchów.

Jak to było u Was w przypadku napędów XT o podobnej konfiguracji?

Dzięki za podpowiedzi

Artur

Edytowane przez arturdebski
Odnośnik do komentarza
Cytat

 

W 9100 korbach mam zębatki Garbaruka i wymieniam co dwa sezony czyli około 40-50 kkm. Co sezon zębatki wymienne w kasecie ( zostaje sam pająk z największymi) i śmigam na 4 łańcuchach - rotacja co 300 km. Pod koniec i tak delikatnie na 10 bo skacze łańcuch , na pozostałych w kasecie można deptać.

Twoja zębatka spokojnie obleci  kolejny sezon.

Edytowane przez pecio
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, pecio napisał:

...Co sezon zębatki wymienne w kasecie ( zostaje sam pająk z największymi)...

@pecio

Mógłbyś rozwinąć powyższe?  - Nigdy nie wymieniałem zębatek w kasecie oprócz ostatnich dwóch najmniejszych 11 i 12 bieg w zestawie koronki: Y1X498020
https://imgur.com/a/EDL3oOZ

Czyli masz np. taka kasetę XTR jak w załączniku poniżej i zostawiasz z niej tylko 3 te czarne zdaje się ze aluminiowe koronki?
reszta stalowych jest wymienialna?

Jeśli tak  - naprowadzisz mnie które koronki SHIMANO kupować żeby np. ożywić poprzednia kasetę XT? 
jakieś linki mógłbyś podać do produktów?
(bo rozumiem ze masz całą kastę GARBARUKA? i koronki GARBARUKA dokupujesz?
czy masz kasetę SHIMANO  z 3 najwolniejszymi biegami i tylko wymienialne koronki biegów  GARBARUKA dokupujesz?

Nie wiem czy masz 10-45 czy 10-51 kasetę
ale tam chyba 8  najwyższych biegów jest takich samych  - ostanie 4 się różnią

10-45: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45
 10-51: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
 

W starej kasecie XT 12S 10-51 zaczęły się trudności w zmianie biegów w okolicy chyba biegów często używanych 9,10 czyli biegi poza koronką która wymieniałem Y1X498020 (licząc biegi jak w samochodzie ze 1 to najwolniejszy a 12 to najszybszy)

Dzięki

KASETA_XTR.jpg

Edytowane przez arturdebski
Odnośnik do komentarza

W kasecie XT 8100 masz pięć wymiennych  jeden zespół 10/12 ( występują zawsze razem) potem 14 ,16 18  i to możesz wymieniać  .  Wszystko też zależy jak śmigasz. U mnie kaseta XTR 10-51 i nigdy dwie największe nie widziały łańcucha. W kasecie XTR trzy czarne są z alu potem 5 z tytanu a reszta stalowe. W XT 8100 masz dwie alu i reszta stal. Z reguły najwięcej daje po najmniejszych .

Mam tylko blat Garbaruka 34 / 36 zamiennie na korbie reszta Shimano.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

@pecio

Wielkie dzięki za ten wstęp, popatrzę sobie na to wszystko, czy masz może jakieś doświadczenie z zębatkami stalowymi z Aliexpressss?
Warto w to wchodzić, czy słaba jakość? Bo widziałem jakieś pojedyncze i w zestawach być może pasujące do kasety XT.

Sporo ci przednia zębatka jak piszesz przejeżdża  40-50 tys km w dwa sezony (jesli u mnie koło 14tys w tej chwili od nowości roweru)
Sporo przejeżdżasz jeśli piszesz w sezon 20-25tys km, bardzo dużo jak na maszynę MTB jak rozumiem - pewnie coś pod XC/maraton zrobione?
Ja się kręcę po okolicy trailowym Trek Fuel EX8 XT 2020 i rocznie mi wychodzi 4-6tys km.
Mysle o zmianie blatu z 32 na 34

Odnośnik do komentarza

Mój rower nie należy do żadnej kategorii - niby to MTB niby grawel. Zrobiony jest pod turystykę daleko dystansową w mix terenie. Zamienników chińskich nie polecam zresztą nawet nie widziałem na micro spline czyli do kaset Shimano 12 rzędowych. Oryginały w naszych sklepach kosztują około 30 zł za 14 ,16 itd. Oczywiście zestawik 10/12 to cena z kosmosu ponad 200 zł nawet widziałem ponad 300 . Ceny wyrypane bo z dostępnością krucho. Nigdzie nie ma. Na całe szczęście mam zapas na 4 sezony. Garbaruk robi blaty z najlepszego stopu alu 7075 T651 i są naprawdę mega trwałe. Z drugiej strony rotacja łańcuchów i smarowanie też robią swoją robotę.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Z tego samego stopu alu robią Chińczyki. Kosztuje to 5-7x taniej. Najlpeszy i tak jest oryginał Shimano a do tego można sobie wziąć stal.

Edytowane przez vdcmike
Odnośnik do komentarza

Latałem na tych tanich chińczykach i są g......o warte poza zębatka Stone która kosztuje tyle samo co Gabaruk. Reszta to dziadostwo. Oryginał XTR ma taką samą wytrzymałość ale jest cięższy i kosztuje o wiele więcej niż Garbaruk czy chińczyk Stone. Z stalową do korb 9100 czy 8100 się nie spotkałem.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
17 godzin temu, pecio napisał:

... Z drugiej strony rotacja łańcuchów i smarowanie też robią swoją robotę.

@pecio

No własnie a czym i jak smarujesz XTR?

U mnie do XT "Finish Line" czerwony pracuje.

  • Co dwie przejażdżki czyli 70-90km przecieram łańcuch i zębatki wszystkie na sucho i dodaje Finisha zbierając po wyschnięciu nadmiar z zewnętrznych części łańcucha.
  • Co jakiś większy czas jak bardziej brudny łańcuch to: pędzelek + szmatka +  benzyna ekstrakcyjna.
  • Co 1000km przy zmianie "szejkowanie" w oleju napedowym i później benzynie.
Edytowane przez arturdebski
Odnośnik do komentarza

@pecio może miałeś chinczyki ale nie do korb DM shimano. Obecnie na blacie ZRace w korbie m8100 mam przejechane ponad 24kkm i jesyny ślad zużycia to wytarta anoda z zębów.

Odnośnie salowego uzębienia to pasują blaty z slx m7100 (stalowe zęby na alu pająku).

Jeśli liczysz gramy to rzecz jasna tylko butikowe badziewie wchodzi w grę.

Odnośnik do komentarza

IMG_20230209_101039.thumb.jpg.a0f7a5d515f25051807ad3d579d15c51.jpg

Butikowy zestaw serwisowy , cepeliowego bikera.

Cytat
2 godziny temu, vdcmike napisał:

 

Jeśli liczysz gramy to rzecz jasna tylko butikowe badziewie wchodzi w grę.

Na foto BUTIKOWY zestaw serwisowy.

Nie po to się kupuje korby XT czy XTR , żeby ładować zębatki z slx m7100. (Porsche jak kupujesz to też na gaz przerabiasz 😁) A ZRace  zmieliłem i nie wytrzymało nawet 20kkm.  Nie mówię też o dziwnym haczeniu łańcucha i "strzałach"  przy depnięciu w ZRace. Nie występuje to  w oryginale i na innych blatach.  Cały czas mówimy o zębatkach na DM Shimano. Deckas , Motsuv czy jak to się pisze tylko w innym rowerze na GPX sramulca  to po 10kkm nie było co zbierać z nich (fakt o wiele ciężej tam miały) A co do stopu to ZRcace wcale nie wygląda na 7075 . Jak nie wywaliłem zwłok jeszcze to sprawdzę twardość tego stopu. Do chińskiego Stone też podchodziłem przy zakupie  jak do reszty - pewnie taka sama padaczka a to co podają w opisie to między bajki włożyć ( kosmiczny stop alu od Boeinga). Tym razem się przeliczyłem - są naprawdę rewelacja . Gdyby nie trzeba było czekać na nie miesiąc oraz ,że cena jest taka sama jak Gabaruka to dalej bym je zakładał. A tak poszedłem w to co mam pod ręką - mieszkam rzut beretem od tej manufaktutki.  Abstrahując od zębatek  klocki hamulcowe chińskie też testowałem z ciekawości aby w końcu zostać przy BUTIKOWYCH Galferach i Trickestufach.  Zresztą wszystkie moje rowery są obwieszone BUTIKOWYM BADZIEWIEM. Lubię odstawiać taki folklor 😉

A co do smarowania łańcucha   to co dwa kursy  w sumie 300 z hakiem , czyli co drugi dzień rozpinam spinkę , łańcuch do myjki, koronki kasety, kółka wózka i blat myję izopropanolem  i zakładam czysty kolejny łańcuch. Ten po umyciu na wieszak gdzie  sobie wysycha czekają na swoją kolejkę.  A smaruję BUTIKOWYM olejem - Rohloffem. Ostatnio rozpocząłem  testy oleju do łańcucha pił Dolmara (inny rower) i okazało się to strzałem w 10. Tak ,że od tego sezonu  przechodzę we wszystkich rowerach na ten olej. Jest jeszcze lepszy niż legendarny ale BUTIKOWY Rohloff.

Edytowane przez pecio
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Gaba czy banless mają prefabrykaty (odkówki alu) z Chin. 

Na ZRace nie miałem żadnych przygód typu głośny napęd itp. Twardość lepsza niż shimano XT i dużo lepsza niż SRAMOwskich GX.

Odnośnie SLX nie pisałem, że trzeba - tylko można jak komuś trwałości za mało.

W każdym razie przerabiałem wiele butikowych marek włącznie z wymienionymi i zdecydowanie wole oryginał. Z zawodowego pkt widzenia wręcz wymiotuje jak przyprowadza ktoś na serwis rower obwieszony takim szpejem.

Odnośnik do komentarza

To jeżeli ktoś miał w oryginalnym fabrycznym rowerze kierę i mostek dajmy na to Sycrosa  czy Bontragera i zamienił sobie na np. Thomsona czy Tune  to jak przyjedzie do Ciebie na serwis to pawia puścisz mu na rower ??????

Za dużo walę kilosów i za wiele szpeju przemieliłem aby do roweru ładować g....o  za przysłowiowe 50zł  które się rozsypuje w oczach. Mam swoje sprawdzone typy a,że są butikowym szmelcem na którego nie którzy rzygają to taki urok.  Z drugiej strony fakt też nie lubię jak ktoś (znam takich gości)idzie do sklepu i kupuje najdroższy (obecnie 70tysi) rower aby podjechać nim na browara z innymi tego typu delikwentami. 

Z jeszcze innej beczki nie wszystkie oryginalne części Shimano czy Srama  są lepsze od butikowych. W Shimano non stop wtopy z jakością , bywały serie łańcuchów co nawet 1 kkm nie wytrzymywały , elementy co według folderów reklamowym miały wytrzymać wybuch bomby atomowej a załatwiał je patyczek na szlaku . Takich przykładów to mógłbym do wieczora pisać - jest się do czego u obu monopolistów przyczepić. Małe manufakturki jedna wtopa - zła fama leci ,kolejna  i już pozamiatane.

A na jakich kołach byś wolał śmigać tych co ważą 1900 gram czy z małego włoskiego butiku co ważą 1000 - 1200 gram , o niemieckich butikach o których nawet nie słyszałeś  nie wspomnę. Ktoś jak poważnie podchodzi do kolarstwa to tak ma będzie obwieszać rower butikowym szpejem. Niedzielny rowerzysta zadowoli się tym co fabryka w serii daje - zresztą i tak by potencjału butikowego szpeju nie wykorzystał.

Edytowane przez pecio
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Nie próbuję nikogo przekonać do komponentów z mainstreamu czy komponentów a'la rzemiosło ludowe. Wyrażam wyłącznie swoją opinię opartą na blisko 20 latach pracy w nkemieckich firmach związanych z branżą. Własnie te małe manufaktury czesto jadą tylko na opinii kultowych gratów przy kompletnie nieuzasadnionej cenie robiąc tylko elementy gdzie trzeba się postarać żeby coś sknocic. Nie stoi za tym żadna innowacja ani żadna technologia a często tanie efekciarstwo. No ale to efekt skali produckji i braku jakichkolwiek norm (również bezpieczeństwa) w tej branży (na moim rynku tylko oświetlenie i elektryczne napędy podlegają certyfikacji).

Co do kół jestem związany zawodowo z jedną marką, która jest potentantem i jest mi z tym dobrze. Z całą pewnością czuję się na tych kołach lepiej niż na kołach gdzie obręcze czy piasty są wytwarzane w dowolnej manufakturze.

Mam też umowy z teamami zawodowymi tego rynku (przygotowanie rowerów, serwis objazdowy) i tutaj nie istnieje cepelia przy czym to nie jest wymóg sponsora tylko właśnie upodobań danego zawodnika.

Edytowane przez vdcmike
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...