Skocz do zawartości

Hamulce hydrauliczne Tektro Disc HDC-300 - Odpowietrzenie


Korbeleeek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jestem tutaj nowy, więc napiszę na czym jeżdżę od dwóch lat posiadam Kross Level R2 2016, rower serwisowany i wszystko okey, ale chciałem sam już teraz zacząć odpowietrzać hamulce i teraz Was proszę o pomoc.

A więc przejdźmy do sedna, posiadam ten rower na hamulcach Tektro Disc HDC-300 i potrzebuję je odpowietrzyć, zerkałem na inne tematy tutaj lecz nie znalazłem osoby, która by posiadała problem z tymi hamulcami, a nw czy hamulce Shimano czy innej firmy są podobne lub zbliżone i tą operacje robi się podobnie. Sam już nw czy kupić jakiś specjalistyczny zestaw czy jak niektórzy uważają dwie strzykawki z apteki, wężyk do akwarium i parę ścierek wystarczy. Jeszcze pytanie jaki płyn dolać ( olej, dot ), czy w ogóle dolewać ?

Proszę was o pomoc i radę, co Wy byście zrobili ?

Ps. Miałem na dzieję, że jak @SzajBajk nagrał długi film o naprawach roweru i w ogóle, że najdzie się tam odpowietrzanie hamulców hydraulicznych.

Pozdrawiam :D

Odnośnik do komentarza

Wszystkie hamulce rowerowe odpowietrza się mniej więcej w ten sam sposób. Różnice są w umiejscowieniu portów do odpowietrzania, obecności lub braku odpowietrzników bezpośrednio w zacisku czy używaniu lejka zamiast strzykawek. Ale zasada jest identyczna. Wtłaczamy płyn od zacisku do klamki póki nie przestaną wydostawać się bąbelki powietrza:

Potrzebna jest strzykawka, wężyki, odpowietrznik (jeśli dobrze pamiętam, gwint M6) i OLEJ!!! mineralny. Czy kupisz jako zestaw, czy osobno, Twoja wola. Do tego jakiś klocek do utrzymania dystansu między tłoczkami, imbus 5, klucz płaski 7 i Torx T15. Stary olej można zlewać do jakiegoś woreczka czy butelki (jak na filmie), można też wykorzystać drugą strzykawkę jak przy odpowietrzaniu innych hamulców. Bez większej różnicy. 

Edytowane przez Fenthin
Odnośnik do komentarza

To sobie też kupiłem, ale równie dobrze może to być kawałek drewna, metalu czy innego tworzywa, które nie podda się pod wpływem nacisku tłoczków. No i odpowiednia szerokość, odpowiadająca odległości między tłoczkami po wepchnięciu ich do środka zacisków.

Odnośnik do komentarza

Mam być może szalone pytanie... Czy jeśli mam nie zapowietrzone hamulce, a tylko zużyły mi się klocki, to mogę wyłącznie je wymienić, pomijając procedurę odpowietrzania?

Odnośnik do komentarza

Po  zdjęciu koła przedniego zeszły mi się klocki i nie mogłem go ponownie wsadzić. Zresetowałem klocki tak jak pokazywał to Szaj na jednym z filmów pt. "4 błędy przy wymianie okładzin hamulcowych. Jak wymienić klocki" odkręciłem śrubkę odpowietrzania itd. W czasie pracy wypłynęło trochę płynu ponieważ było ciężko wepchnąć bębenek z powrotem... ale się udało. Zakręciłem śrubę, założyłem koło i wszystko śmiga tylko jest mały problem.  w zaznaczonym miejscu po pewnym czasie pojawia się mały podciek oleju. Pytanie czy zepsułem coś?

 

 

I jeszcze pytanie-  śrubka odpowietrzająca ma być dokręcona na maxa do bólu?  bo tam jest mały oring i  boję się żeby go nie ścisnąć za mocno.

1887.jpg?time=1542018455103

 

Edytowane przez mpietras8
Odnośnik do komentarza

Śrubę dokreć z czucie delikatnie, oring jest po to by właśnie nie bo wycieku
Co do wycieku z klamki powucieraj dokładnie i obserwuj może po prostu płyn gdzieś się przelał i teraz wyszedł

Odnośnik do komentarza

już nie widzę wycieku od 6 h. więc chyba wszystko jest ok ale mam kolejny problem.

 

Poluzowałem trochę śrubę trzymającą oring (zapomniałem ustawić hamulca równolegle do podłogi - był trochę przechylony do ziemi) a potem ją dokręciłem .  Tylko zauważyłem, że klamka musi zostać dość głęboko wciśnięta aby klocki się zacisnęły na tarczy. Prawie 1,5x głębiej niż w  drugim hamulcu. Zaznaczam, że zaraz po resecie hamulców klameczki wciskały się do jednakowej głębokości i klocki hamowały.  Przez co tak się mogło stać? Do układu dostało się powietrze ? 

Edytowane przez mpietras8
Odnośnik do komentarza

Pytanie może wydawać się niektórym  głupie , więc wybaczcie bo to mój pierwszy rower na hamulcach hydraulicznych i jestem zielony w temacie. 

Poprzedni właściciel wymieniał płyn hamulcowy na końcu 2017, więc z tego co mi powiedział kolejną wymianę mam sobie zrobić w 2019 roku.  Nie lepiej zaczekać z odpowietrzaniem do wymiany całkowitej oleju skoro rower normalnie hamuje tylko klamka zaciska się trochę głębiej? Czy taka jazda będzie grozić jakimiś uszkodzeniami?

Edytowane przez mpietras8
Odnośnik do komentarza

Nie słuchaj takich rzeczy ,normalnie odpowietrz hamulce i będzie gitara.Problem z klamką może się powiększyć i w pewnym momencie klakę będziesz miał przy gripie a nie będziesz hamował.Dobrze jest jak on chciał wymienić olej co jakiś czas jednak zapowietrzanie hamulców jest to normalny objaw , szczególnie jak dużo śmigasz i mocno eksploatujesz hample

Odnośnik do komentarza

Witam i ja dzis odpowietrzylem w rowerze hamulce Tertro , moje pytanie jest takie czy raz wystarczy odpowietrzyć ?? 

bo ja odpowietrzyłem trochę pojeździłem i znowu klamka jest miękka i hamuje słabo,

komus przychodzi cos do glowy co moze byc tego przyczyna ??

Odnośnik do komentarza

Czasami nawet 3 razy trzeba, czasami gdzieś się schowa parę pęcherzyków powietrza i powoduje to taki efekt, przerabiałem to, trzeba odpowietrzać do skutku. Czasami jest tak że gdzieś wchodzi powietrze, lub po prostu taki już jest ten sprzęt.

 

Dodam że ludzi którzy idą do serwisu właśnie z takim problemem zwłaszcza w sezonie, są wręcz pobieżnie traktowani, hamulce są odpowietrzone ale po paru  hamowaniach znów to samo bo serwisant sprawdził, trochę odpowietrzył i okey, nie ma problemu to zamykamy, a czasami trzeba popukać, ostukać pobawić się tą klamką.

 

Nie obrażam serwisantów tylko jak sam mi jeden kiedyś powiedział...nie mają czasu aby tak dokładnie sprawdzać i odpowietrzać, także warto potrafić to robić samemu, dla własnego dobra.

Edytowane przez Kruk
Odnośnik do komentarza
W dniu 2.02.2019 o 16:46, Kruk napisał:

Czasami nawet 3 razy trzeba, czasami gdzieś się schowa parę pęcherzyków powietrza i powoduje to taki efekt, przerabiałem to, trzeba odpowietrzać do skutku. Czasami jest tak że gdzieś wchodzi powietrze, lub po prostu taki już jest ten sprzęt.

 

Dodam że ludzi którzy idą do serwisu właśnie z takim problemem zwłaszcza w sezonie, są wręcz pobieżnie traktowani, hamulce są odpowietrzone ale po paru  hamowaniach znów to samo bo serwisant sprawdził, trochę odpowietrzył i okey, nie ma problemu to zamykamy, a czasami trzeba popukać, ostukać pobawić się tą klamką.

 

Nie obrażam serwisantów tylko jak sam mi jeden kiedyś powiedział...nie mają czasu aby tak dokładnie sprawdzać i odpowietrzać, także warto potrafić to robić samemu, dla własnego dobra.

wczesniej mi rowniez odpowietrzal taki ala serwisant ze po powrocie do domu hamulce znowu nie dzialaly jednak nie mialem juz czasu jeszcze raz oddawac rower , ale to bylo tez jakos zima wiec pracy za duzo nie mieli. Teraz zdecydowalem ze sam to zrobie chociaz bede wiedzial co i jak.

Odnośnik do komentarza

O tym pisałem, noo niestety niby prosty układ ale poprawność jego działania zależy od pozbycia się najlepiej wszystkich bąbli powietrza. 

Odnośnik do komentarza

Drobne pytanie właśnie do tego modelu - wszystkie tak mają, że jak odkręci się zawór przy zaciskach i zacznie wtłaczać olej to będzie się szczodrze przeciekał i kapał z zacisku? Wczoraj w swoim już 6-letnim krossie odpowietrzałem i zastanawiałem się czy jakieś uszczelki nie sparciały, ale widze, że na filmiku u gościa jest dokładnie to samo, więc może po prostu ten typ tak ma?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...