arwo Opublikowano 17 Sierpnia 2017 Opublikowano 17 Sierpnia 2017 Witam. Możecie polecić jakiś blat 34T do korby XT M8000? Pozdrawiam
Franz Mauer Opublikowano 17 Sierpnia 2017 Opublikowano 17 Sierpnia 2017 Jeśli do korby jednoblatowej to najlepiej oryginalny Shimano SM-CRM80 34T.Można też zamiennik okrągły 96BCD firmy Banless lub owalny HCC Components 96BCD.
arwo Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Autor Opublikowano 18 Sierpnia 2017 A która tarcza lepsza owal czy normalna?
Franz Mauer Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Owale są stosunkowo nowym wytworem i jeszcze nie są tak powszechne. Jednak już wiadomo, że pozwalają lepiej wykorzystać siłę pracy nóg, bardziej efektywnie. Pedałowanie to w zasadzie nie jest tylko kręcenie korbą, ale jak sam wiesz deptanie i pociąganie. W zasadzie nigdy nie jest to płynny ruch i w dodatku jest on o różnym nasileniu siły. Wyobraź sobie zegar godzinowo podzielony na 4 kwarty (12-15,15-18,18-21,21-12). Umownie można przyjąć, że między 12-18 naciska się na pedał, z tym że największa siła jest mniej wiecej między 12-15, a potem do ok. 18 siła nacisku maleje. Po 18 rozpoczyna się faza podciągania i znowy miedzy 18-21 jest ona największa, a od 21 do 12 zaczyna wręcz zanikać. Wprowadzenie zębatki owalnej miało na celu lepsze rozłożenie tych nierównych sił oraz sprowadzenie do minimum lub nawet wyeliminowanie momentu, w którym nic się nie dzieje, nie ma żadnego efektu pedałowania, czyli nasza umowny przedział między godziną 21-12. Która jest lepsza...? Widziałem kilka materiałów filmowych na temat tarcz owalnych. Były chwalone. Ostatnio widziałem materiał porównawczy, gdzie jeden rider na tym samym podjeździe wymieniał tarczę z okrągłej na owalną i z powrotem, mierzył czas podjazdu i wyszło mu, że tarcza owalna jest bardziej efektywna niż okrągła, ale to jest bardzo malutka różnica. Być moze nie warta zachodu. Jednak podszedłem do tego jak do opinii bardzo subiektywnej,bo bardzo wiele czynników wpływało na odmienne wyniki np. to, że podjerzdżał ten sam rowerzysta, pod tą samą górkę, podjazdy były robione w bardzo krótkich odstępach czasu, a więc wchodziło tutaj ryzyko zmęczenia. Dochodzi jeszcze kwestia kondycji tego rowerzysty i techniki jego jazdy. każdorazowe pokonywanie nawet tego samego podjazdu jest inne od poprzedniego i będzie inne od następnego. Podsumowując mój dość długi wywód: załóż tarcze owalną i sam przekonaj się jak to rozwiązanie wpłynie na twoją jazdę. Daj sobie trochę czasu, bo na początku możesz czuć się dziwnie. Musisz się przyzwyczaić. Jednak może okazać się to gra warta świeczki, ponieważ mniej więcej 2/3 moich znajomych, którzy się ścigają lub dużo czasu spędzają w terenie mają napęd 1x11 lub 1x12 z owalną tarcza na przodzie. Acha, bez względu który rodzaj tarczy wybierzesz to najważniejsze, aby dobrać optymalny do swoich potrzeb i możliwości rozmiar
arwo Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Autor Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Dzięki za szczegółową odpowiedź Jeszcze pytanie czy owal np 32T jest równy tarczy okrągłej 32T?
siejak Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 2 godziny temu, arwo napisał: Jeszcze pytanie czy owal np 32T jest równy tarczy okrągłej 32T? 32t oval wypada jak 33,5T. Generalnie przyjmuje się że oval ma 2 zęby więcej jak okrągła zębatka tego samego rozmiaru.
trollu Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) a tam nowe, owal po prostu przeżywa renesans dzięki napędom 1x. Samo rozwiązanie jakieś super nowe nie jest, kiedyś się natknąłem na wpis na jakimś forum, gość miał w garażu zakurzoną korbę do jakiejś szosy - myślał że pogięta bo była owalna ale podepnę się pod pytanie - mam też korbę XT M8000 2 blat - czy ta zębatka SM-CRM80 jest odsadzona od mocowania? Chodzi mi o jej położenie względem oryginalnych 2 blatów i co za tym idzie - linię łańcucha Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez trollu
Franz Mauer Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) 39 minut temu, trollu napisał: ale podepnę się pod pytanie - mam też korbę XT M8000 2 blat - czy ta zębatka SM-CRM80 jest odsadzona od mocowania? Chodzi mi o jej położenie względem oryginalnych 2 blatów i co za tym idzie - linię łańcucha Rozumiem, że pisząc odsadzona masz na myśli offset? Możesz tą zębatkę wsadzić zamiast dwóch blatów (zrobić napęd 1x) i linia łańcucha powinna być zachowana, że nie powinno być problemów z praca całego napędu (pod warunkiem,że to będzie napęd max 1x11,bo nie wiem jak z przekosem łańcucha (linią łańcucha) przy 1x12 ). 39 minut temu, trollu napisał: Samo rozwiązanie jakieś super nowe nie jest, kiedyś się natknąłem na wpis na jakimś forum, gość miał w garażu zakurzoną korbę do jakiejś szosy - myślał że pogięta bo była owalna Oczywiście, że nie. Czytałem, że już w latach 90 XX wieku wprowadziła je na rynek firma Shimano pod nazwą Biopace i zastosowała szosowej grupie 600EX (obecne Ultegra). Jednak ta jajowatość zębatki nie była tak zauważalna jak dzisiaj Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez Franz Mauer
trollu Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 domyślam się, żeby było idealne to 1 zębatka powinna znajdować się na środku względem zestawu 2x. Obecnie w 2x11 jadąc na dużym blacie i największej zębatce z tyłu ukos byłby bardzo duży
Franz Mauer Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Dlatego w zębatkach pod 1x stosuje się troszkę inny profil niż w przystosowanych pod dwublat, niektórzy producenci piszą wprost - że zebatka ma offset. Moim zdaniem nie powinno być problemu.
trollu Opublikowano 18 Sierpnia 2017 Opublikowano 18 Sierpnia 2017 też tak myślę, że shimano w dedykowanej zębatce wszytko uwzględniło. Pytanie jak inni producenci
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się