OgryS Napisano 6 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 6 Sierpień 2017 Witam, Ostatnio zaplatałem koło. Mam pytanie, jak prawidłowo postępować. Czy w pierwszej kolejności niwelować bicie na boki, następnie góra-dół i ustawienie koła względem trójkąta tylnego lub widełek.. Ja własnie tak postępowałem i namęczyłem się chyba z 1 godziny. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 7 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 7 Sierpień 2017 Cytat Centrowanie koła krok po kroku: Obracamy kołem w poszukiwaniu punktu, w którym odchylenie koła od środka jest największe Znajdujemy dwa nyple położone najbliżej tego punktu Nypel szprychy znajdującej się po stronie, w którą koło "bije" (czyli np. nypel lewy, kiedy obręcz wychyla się na lewo) luzujemy; w tym celu ustawiamy dany nypel w najniższym położeniu i obracamy go w lewo (tak jak przy wkręcaniu typowej śruby - patrz zdjęcie) o ćwierć obrotu Sąsiedni nypel (w tym przypadku: szprychy prawej) obracamy o ćwierć obrotu w przeciwną stronę; jak się już zapewne domyślasz, ma to na celu "przeciągnięcie" obręczy w jego stronę Szprychy, którymi manipulowaliśmy, chwytamy w okolicy "krzyża" (skrzyżowania z inną szprychą zlokalizowanego nieco bliżej obręczy) i ściskamy (patrz: zdjęcie); ma to na celu uwolnienie naprężeń powstających na "krzyżu", co ułatwia centrowanie i zapobiega trzeszczeniu koła zaraz po zaplocie Kroki 1-5 powtarzamy do momentu, aż zredukujemy "bicie" koła do ok. 1 mm (oczywiście im mniejsze ono będzie, tym lepiej); jest to proces mozolny, ale jest on konieczny, aby koło nacentrować dokładnie i trwale! Odpuszczanie szprych na "krzyżach". Krzyżujące się ze sobą szprychy sciskamy ku sobie, aby uwolnić powstałe w tym miejscu naprężenia. Centrowanie koła bijącego promieniowo (wyższa szkoła jazdy) Osobnym, znacznie bardziej zawiłym tematem, jest korygowanie bicia promieniowego koła. Ponieważ jednak jest to naprawa znacznie trudniejsza od klasycznego centrowania, nie polecam wykonywania jej we własnym zakresie przez osoby początkujące. Koło bijące promieniowo najbezpieczniej byłoby po prostu oddać koło zawodowcowi. Jeżeli jednak bardzo chcemy spróbować własnych sił, oto typowy scenariusz działania: Łagodne, punktowe bicie korygujemy punktowo; w tym celu najpierw sprawdzamy typ bicia ("podskakiwanie" lub "opadanie" koła) i działamy: Jeżeli koło "podskakuje", dwie sąsiednie szprychy znajdujące się najbliżej tego punktu naciągamy przy użyciu nypli o ćwierć obrotu; UWAGA: zauważ, że jednocześnie naciągamy szprychę "lewą" i "prawą"! Jeżeli koło "opada", dwie sąsiednie szprychy luzujemy o ćwierć obrotu Po każdej korekcie szprychy ściskamy na "krzyżach", aby uwolnić naprężenia Na takim sprzęcie centrują koła najlepsi Jeżeli 2-3 kolejne powtórzenia kroków 1-4 nic nie dały, problem dotyczy co najmniej kilku sąsiednich szprych; w takiej sytuacji poprawne nacentrowanie koła wymaga nie tylko wiedzy, ale także posiadania tensjometru, czyli narzędzia, które pozwoli na wiarygodne zmierzenie naciągu szprych. Ponieważ nie jest to przyrząd szczególnie tani, najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie po prostu oddanie koła do serwisu. http://www.kochamrowery.pl/2013/11/centrowanie-kol-jak-centrowac-kola-rowerowe.html Odnośnik do komentarza
OgryS Napisano 7 Sierpień 2017 Autor Udostępnij Napisano 7 Sierpień 2017 Dzięki. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 7 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 7 Sierpień 2017 46 minut temu, OgryS napisał: Dzięki. Nie ma sprawy... P.S. Polecam używać podziękowań pod postami... Odnośnik do komentarza
Jakbog Napisano 7 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 7 Sierpień 2017 Ten materiał też powinien być pomocny: Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się